اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وعده دیگری که محقق نشد؛ وقتی ۹۹۰ هزار تومان عیدی به ۳۵۰هزارتومان تبدیل می‌شود!



 

این شادی و نشاط اما وقتی مختل می‌شود که فشار اقتصادی و مشکلات مالی عرصه را تنگ کند و در حالی که هر سال چشم امیدت به عیدی و حق و حقوقی است که درآستانه عید دریافت می‌کنی و انتظار داری مطابق قوانین وزارت کار پرداخت شود، تاخیر پرداخت عیدی و دست آخر با وجود اعلام‌های قبلی، دریافت نصف مبلغ اعلام شده...

شفاف: بهار نزدیک است و صدای پای عید را می‌توان در کوچه پس کوچه‌های شهر شنید. بهار که می‌آید، شور و نشاط و سرزندگی با خود می‌آورد، شور و نشاطی که در هیاهوی خرید عید و نو کردن و خانه تکانی رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد.

این شادی و نشاط اما وقتی مختل می‌شود که فشار اقتصادی و مشکلات مالی عرصه را تنگ کند و در حالی که هر سال چشم امیدت به عیدی و حق و حقوقی است که درآستانه عید دریافت می‌کنی و انتظار داری مطابق قوانین وزارت کار پرداخت شود، تاخیر پرداخت عیدی و دست آخر با وجود اعلام‌های قبلی، دریافت نصف مبلغ اعلام شده، مسلما جایی برای شادی باقی نمی‌گزارد.

آذر ماه امسال بود که اعلام شد، عیدی امسال کارگران مشمول قانون کار بایستی حداقل ۶۰۶ هزار تومان و حداکثر ۹۰۹ هزار تومان باشد.

دلیل این امر هم روشن بود، حداقل حقوق کارگران در سال جاری از سوی وزارت کار ۳۰۳ هزار و ۴۸ تومان تعیین شده بود و برطبق این حقوق براساس قانون کار، امسال کارگران باید حداقل ۶۰۶ هزار و ۹۶ تومان عیدی دریافت می‌کردند.

بر اساس قانون کار، عیدی کارگران باید بر اساس حداقل ۶۰ روز کاری (۲ ماه) و حداکثر ۹۰ روز کاری (۳ ماه) حقوق پایه محاسبه و پرداخت شود که در این مورد حداکثر عیدی کارگران نباید از ۳ برابر حقوق پایه بیشتر شود. بنابراین کارگران به میزان دو برابر حداقل حقوق خود امسال عیدی می‌گیرند، به شرطی که از سه برابر حقوق پایه امسال (۳۰۳ هزار تومان) بیشتر نشود.

اما این امر عملا اتفاق نیافتاد تا یک مورد دیگر از نقض قوانین در آستانه عید توسط دولتی‌ها رقم بخورد و یکی دیگر از وعده‌های آن‌ها، تحقق نیابد.

با آمدن اسفندماه ودر حالی که تا رسیدن بهار۱۵ روز بیشترباقی نمانده، بازنشستگانی که حقوقشان کارگری حساب می‌شود با شنیدن خبر عیدی امسال کارگری که تا ۹۹۰ هزار تومان یعنی معادل دو برابر حقوقشان، اعلام شد، خوشحال و امیدوار شدند، اما حال که وقت پرداخت مبالغ عیدی‌ها آن هم با تاخیر سر رسیده است، اعلام شده عیدی بازنشستگان کارگری نیز مبلغ ۳۵۰‌هزار تومان است. درست برابر با مبلغ عیدی کارمندی و برابر با پایه حقوق و برخلاف قانون کار.

اگرچه عیدی کارمندی از عیدی کارگری کمتر است، اما از آن سو خدمات، امنیت شغلی و سبد کالایی که دریافت می‌کنند این کمبود را جبران می‌کند این در حالی است که کارگران هرگز از این امکانات برخوردار نیستند و چشم امیدشان به همین عیدی پایان سال است.

در این میان علی‌اکبر خباز‌ها، رییس کانون بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی درباره افزایش عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی گفته است: «همچنان پیگیر پرداخت عیدی مطابق با کارگران شاغل هستیم و در این خصوص نیز بعضی از مسوولان و نمایندگان مجلس وعده‌هایی داده‌اند.»

وی با بیان اینکه صندوق تامین اجتماعی یک‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر بازنشسته دارد که تاخیر در پرداخت حقوق و عیدی، آن‌ها را با مشکلات اقتصادی مواجه می‌کند، ادامه داد: «۷۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی زیر خط فقر هستند، چون این افراد ماهانه حدود ۴۰۰هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند که این مبلغ بسیار ناچیز است به همین دلیل زیر خط فقر هستند.»

وی افزود: «سازمان تامین اجتماعی متعلق به بازنشستگان است و این افراد سال‌های زیادی حق بیمه پرداخت می‌کنند، بنابراین روا نیست که برای حقوق و عیدی آنان کم بگذاریم و مسوولان هر وقت بودجه کم می‌آورند از بازنشستگان مایه بگذارند و از حق و حقوق آنان کسر کنند.» این در حالی است که عملا این اتفاق می‌افتد و دربین عدم ثبات مدیریتی در سازمان تامین اجتماعی و مشکلات پیش آمده برای این سازمان، عملا حق بازنشستگان تضعیف می‌شود.

مجید موسویان، سرپرست سازمان تامین اجتماعی امادر مورد انتظار بازنشستگان برای افزایش عیدی در گفت‌وگو با مهر گفته است: «منابع بازنشستگی باید از صندوق تامین اجتماعی پرداخت شود، بنابراین عیدی بازنشستگان نیز از محل منابع صندوق است و چنانچه منابع ما افزایش پیدا کند، پرداخت‌ها نیز افزایش می‌یابد.»

به گفته وی چنانچه بیمه‌شدگان حق بیمه بیشتری بپردازند، منابع سازمان بیشتر می‌شود و در این صورت مبلغ پرداخت‌ها نیز افزایش می‌یابد. تا به این ترتیب معلوم نشود که آیا مسئولیت بازنشستگان و حقوق آن‌ها با بیمه شدگان است یا با مسئولان سازمان تامین اجتماعی و عدم اجرای قانون کار توسط این سازمان چه توجیهی دارد؟... / خبرگزاری : شفاف


ویدیو مرتبط :
وعده ای که محقق نشد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی محقق نشد



اخبار,اخبار اقتصادی,عملکرد عمران

عملکرد بودجه عمرانی سال ۹۳ به مرز ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید که ۱۴ هزار میلیارد تومان از رقم مصوب بودجه پارسال کمتر است.

گزارش جدید بانک مرکزی نشان می دهد، در سال گذشته مجموع بودجه عمرانی محقق شده دولت به 29 هزار و 950 میلیارد تومان رسید که 14 هزار میلیارد تومان از رقم مصوب 43972 میلیارد تومانی بودجه 93 کمتر است.

بنابراین گزارش، عملکرد بودجه عمرانی سال 92 بیش از 22 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال گذشته 36 درصد رشد داشته است.همچنین رشد بودجه عمرانی در سال 92 بیش از 44.6 درصد بوده است که این رقم در سال 93 کاهش داشته است.

اخبار اقتصادی - تسنیم