اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وعده‌ایی که «وعده» می‌ماند/ چه نهادی آمار اشتغال را به رئیس جمهور می دهد؟



  وعده های احمدی نژاد,آمار اشتباه احمدی نژاد,نرخ بیکاری,اخبار

 

ارائه آمارهای رسمی در سفرهای استانی

وعده‌ایی که «وعده» می‌ماند/ چه نهادی آمار اشتغال را به رئیس جمهور می دهد؟

اینگونه اعلام آمار‌ها از سوی احمدی‌نژاد مسبوق به سابقه است. پیش از این نیز با سکوت مرکز آمار ایران در اعلام نرخ بیکاری ، احمدی‌نژاد خبر از کاهش نرخ ۴ درصدی بیکاری در کشور داد. پس از آن بود که کار‌شناسان اقتصادی کشور شامل استادان دانشگاه‌های کشور و مسئولان سابق کشوری، میزان نرخ بیکاری کشور را بیش از این و رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهور را تکذیب کردند.

 

سرویس اجتماعی «فردا»؛ گویا اعلام آمارهایی فارغ از تایید مراکز رسمی و بدون پشتوانه کار‌شناسی به سنت تبدیل شده است، سنتی که بر اساس آن بنا است دولت هر از چند گاهی در سفرهای استانی خود و در جمع‌ مردم اخباری تایید نشده از سوی نهادهای رسمی کشور دهد. اخباری از جنس اشتغال .

 

در تازه‌ترین اعلام آمار ایجاد اشتغال ، رئیس جمهور خبری مسرت بخش از تحقق هدف ایجاد اشتغال در سال ۹۰ می‌دهد. آمار اشتغال سال گذشته که پیش از مرکز آمار ایران و برای نخستین بار از سوی احمدی‌نژاد اعلام شده است، گواه از ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزارشغل در سال گذشته است.

 

این آمار در حالی از سوی رئیس جمهور اعلام می‌شود که تا به حال نه مرکز آمار ایران به عنوان متولی اعلام نرخ اشتغال و بیکاری و نه وزارت کار هیچ خبری مبنی بر رقم دقیق میزان اشتغال و بیکاری در کشور را منتشر نکرده‌اند.

 

اینکه یا هیچ یک از نهادهای مربوطه از میزان ایجاد اشتغال در کشور بی‌خبرند و یا تمایل به اعلام رقم دقیق آن ندارند خود جای بحث دارد اما نکته اساسی و مهم‌تر اینکه چرا رئیس جمهور آمارهای خود در رابطه با نرخ اشتغال و بیکاری را تنها در سفرهای استانی و بین مردم عنوان و هیچ‌گاه در محافل رسمی کارشناسی مبادرت به بیان حقایق در مورد اشتغال در کشور نمی‌کند.

 

نکته دیگر گروهی است که احمدی‌نژاد خبر از ماموریت آن‌ها در زمینه بررسی صحت و سقم آمار ایجاد اشتغال داده است. گروهی که آمارهای رسمی رئیس جمهور را تهیه می‌کنند و  مشخص نیست جزء کار‌شناسان مرکز آمار هستند یا وزارت کار.

 

البته اینگونه اعلام آمار‌ها از سوی احمدی‌نژاد مسبوق به سابقه است. پیش از این نیز با سکوت مرکز آمار ایران در اعلام نرخ بیکاری در کشور، احمدی‌نژاد خبر از کاهش نرخ ۴ درصدی بیکاری در کشور داد. پس از آن بود که کار‌شناسان اقتصادی کشور شامل استادان دانشگاه‌های کشور و مسئولان سابق کشوری، میزان نرخ بیکاری کشور را بیش از این عنوان و رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهور را تکذیب کردند.

 

با روی کار آمدن دولت نهم و آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، «خشکاندن ریشه بیکاری» اولین و مهم‌ترین شعاری بود که در هر یک از سخنرانی‌ها از سوی رئیس جمهور و اعضای کابینه بیان می‌شد. شعاری که با گذشت ۷ سال، همچنان یکی از دغدغه‌های مردم بوده و مسئولان هم همچنان قول به ریشه کنی آن می‌دهند.

 

نرخ بیکاری در دولت نهم و دهم

نرخ بیکاری تا سال ۸۸ بنا بر آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران اینگونه بود:

 

نرخ بیکاری در سال نخست روی کار آمدن دولت دهم گواه از این داشت که «معضل بیکاری» همچنان به قوت خود باقی بود اما دولت این بار از عزم و اراده‌ای بیشتر برای ریشه کنی بیکاری خبر داد و گفت: «دولت تصمیم گرفت تمام عزم خود را به کارگیرد که به طور پی درپی سالی دو میلیون و ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کند تا به کمک جوانان ظرف دو سال بیکاری در کشور ریشه کن شود».

 

با وجود اینکه براساس قانون برنامه چهارم توسعه، دولت مکلف شده بود طی ۵ سال ۵ /۳میلیون شغل ایجاد کند، گزارش‌های تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در این برنامه نشان می‌دهد که این آمار حداکثر به ۵ /۲میلیون شغل رسیده است.

 

وقتی مجلس دست به کار می‌شود

در شرایطی که باز هم وعده‌های دولت جامه عمل نپوشید، مجلسی‌ها پا پیش گذاشتند. نمایندگان که به شدت از آمارهای اعلام شده دولت در ایجاد اشتغال گله‌مند بودند، خرداد ماه سال گذشته «عادل آذر» رئیس مرکز آمار ایران، «عبدالرضا شیخ الاسلام» وزیر کار و «محمد عباسی» وزیر تعاون را به مجلس احضار کردند تا گزارش خود را درباره وضعیت اشتغال در کشور را به نمایندگان ارائه کنند.

 

«حسین نجابت» رئیس کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی در همان برهه زمانی اعلام کرد که ایجاد یک میلیون و ۶۰۰هزار شغل با توجه به نرخ۱۳/۵درصدی بیکاری درسال ۸۹با واقعیت منطبق نیست. براساس برنامه توسعه باید در سال یک میلیون و یکصد هزار شغل ایجاد می‌شد تا همین میزان بیکاری در کشور ثابت بماند و به عبارت دیگر بنگاه‌های اقتصادی که از سیستم اقتصادی کشور خارج شدند یا کار آن‌ها متوقف شد، دولت باید خلا وجودی آن‌ها را ابتدا تامین و سپس یک میلیون و یکصد هزار شغل در کشور ایجاد می‌کرد.

 

در آن جلسه گفته شد: براساس آمار معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری و اسناد ضمیمه برنامه پنجم توسعه دولت اعلام کرده که برای ایجاد یک میلیون و یکصد هزار شغل نیاز به ۲۰هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد؛ حال سوال این است که دولت چطور با نصف این منابع در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰هزار شغل ایجاد کرده و ادعای ایجاد ۲/۵ میلیون شغل در سال ۹۰را نیز دارد.

 

بر اساس آمار ارئه شده از سوی نمایندگان، در سال ۸۳ که کشور بیشترین رشد اقتصادی را داشت، میزان ایجاد اشتغال در صنایع کشور ۲۰۰تا ۳۰۰هزار شغل بود حال دولت انتظار دارد که این بخش در سال ۹۰، دو میلیون شغل ایجاد کند.

 

تعریف دقیق از اشتغال پایدار

کار‌شناسان   بر این باورند که زمانی می‌توان ادعای ایجاد شغل داشت که مشاغل ایجاد شده پایدار باشد و درآمد کافی برای فرد شاغل ایجاد کند. چرا که نمی‌توان به اشتغالی که دولت آن را به‌عنوان عملکرد سال گذشته مطرح کرده است به‌عنوان یک اشتغال پایدار و برنامه‌ای برای تولید درآمد نگاه کرد بلکه این بیشتر شبیه به یک توزیع ثروت در فضای بسته اقتصاد است. از طرفی یک شغل باید حداقل درآمد را برای رفع نیازهای ضروری یک خانواده فراهم کند.   اشتغال پایدار با اتکا به آمار سازمان‌های بیمه‌گر مبنای تعریف جدید از اشتغالزایی خواهد بود که متأسفانه هم‌اکنون این آمار به‌منظور راستی‌آزمایی آمارهای ارائه‌شده وجود ندارد.

 

وعده‌هایی بزرگ، آمارهایی...

وعده حل مشکل بیکاری و ریشه کنی آن، وعده‌ای بسیار بزرگ است که تحقق آن در کشورهایی که رشد جمعیت بالایی هم ندارند به راحتی امکانپذیر نیست، چه برسد به کشور ما که به دلیل ترغیب مردم به افزایش جمعیت از سوی رئیس جمهور، با افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش آمار متقاضیان کار هم مواجه است.

 

بنا برگفته کار‌شناسان اقتصادی معضل بیکاری در کشور معلول عواملی همچون تصمیمات و سیاست‌های صحیح و به هنگام مسئولان اقتصادی است و ارائه آمارهای امیدوار کننده به هیچ وجه راهگشا نخواهد بود، حال با ارائه آمارهای جدید از سوی رئیس جمهور باید منتظر ماند و دید که آیا مراکز و نهادهای رسمی این ارقام را تایید و یا واکنشی همچون گذشته در قبال آن خواهند گرفت./فردانیوز


ویدیو مرتبط :
وعده های رئیس جمهور در رابطه با شفافیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به وعده‌ رئیس جمهور در مورد پرستاران عمل نمی‌شود



 

 

به وعده‌ رئیس جمهور در مورد پرستاران عمل نمی‌شود

 

با گذشت بیش از 6 ماه

به وعده‌ رئیس جمهور در مورد پرستاران عمل نمی‌شود

مدیران وزارت بهداشت بر خلاف آنچه در مورد جامعه پرستاری می گویند عمل می کنند به طوری که با وجود وعده رئیس جمهور مبنی بر "پرداخت اضافه کار به ازای کاهش ساعت کار از ابتدای امسال به پرستاران" مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی این وزارتخانه عنوان کرده این پرداخت فقط از نیمه دوم امسال اعمال می شود.

به دنبال مشکلاتی که بر سر راه استخدام 23 هزار نیروی جدید پرستاری به وجود آمد و کمیسیون تلفیق مجلس این مصوبه را به دلیل مخالفت نماینده دولت رد کرد، قرار شد تا زمان بکارگیری نیروهای جدید پرستاری، فعلا به ازای کاهش ساعت کار پرستاران که در قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت آمده است، اضافه کار به پرستاران پرداخت شود.

دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری در روز پرستار امسال (31 فروردین) در همایشی که وزیر بهداشت نیز حضور داشت اعلام کرد که پرداخت اضافه کار به پرستاران باید از ابتدای امسال اجرایی شود و اگر مشکلی در سقف اضافه کار پرستاران وجود داشت، اطلاع بدهید تا بنده آن را حل کنم.

موضوع پرداخت اضافه کار به پرستاران تا زمانی که مسئله استخدام 23 هزار نیروی جدید بر سر زبانها بود و مدیران وزارت بهداشت از شخص وزیر گرفته تا مدیران رده میانی این وزارتخانه همچنان به اجرایی شدن آن در سال جاری امیدوار بودند، چندان مهم به نظر نمی رسید اما به محض اینکه معلوم شد امسال از استخدام نیرو خبری نیست، مدیران وزارت بهداشت از موضوع پرداخت اضافه کار به عنوان اهرم جایگزین برای راضی نگه داشتن پرستاران استفاده کردند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در خصوص کم کاری وزارت بهداشت برای پرداخت اضافه کار به پرستاران که قرار بود از ابتدای امسال تعلق بگیرد،گفت: رئیس جمهوری در روز پرستار امسال صراحتا عنوان کردند که پرداخت مابه التفاوت به پرستاران از اول سال اعمال شود.

وی با اشاره به وعده وزیر بهداشت مبنی بر اینکه پرستاران پرداخت این مابه التفاوت را در فیش حقوقی مهرماه خواهند دید، افزود: انتظار می رفت که این پرداخت انجام نشود چون هنوز دستورالعمل پرداخت اضافه کار ابلاغ نشده و بنابراین نمی توان آن را اجرایی کرد.

این در حالی است که اخیرا دکتر حسین مبارکی، مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت بهداشت عنوان داشته  که 68 میلیارد تومان برای پرداخت ما به التفاوت اضافه کار پرستاران در نیمه دوم امسال تخصیص داده شده که هر زمان وصول شود از ابتدای مهر برای افراد مشمول قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی بخش دولتی پرداخت می شود.

نظرسنجی‌های وزارت بهداشت نشان می دهد 90 درصد پرستاران راهکار رفع فشار کار کنونی را تامین نیروی انسانی عنوان کرده اند و خواهان انجام اضافه کار نیستند. ضمن اینکه وعده های داده شده به پرستاران و محقق نشدن آنها باعث شده که جامعه پرستاری به وزارت بهداشت بی اعتماد شود و این مسئله می تواند تاثیرات منفی بروی کارکرد پرستاران و به طور کلی نظام سلامت داشته باشد که خسارات آن بیش از همه متوجه مردم می شود...../تحلیل:جام جم