اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وضع هوا در شرایط یک بام و دو هوا!



اخبار,اخباراجتماعی,وضعیت آب و هوا

در حالیکه وزارت نیرو اعلام کرده است زمستان امسال به علت وقوع پدیده النینو بسیار سرد خواهد بود پیش بینی سازمان هواشناسی حاکی از افزایش میانگین دمای هوا در زمستان است!!!!.

 معاون وزیر نیرو در امور آب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به نامه وزیر نیرو درباره پدیده ال نینو و تأثیر آن بر شرایط آب و هوایی کشور گفت: امسال پدیده ال نینو قوی در دنیا اتفاق خواهد افتاد اما درباره تأثیر این پدیده بر کشور ما کار تحقیقاتی مدون و کاملی انجام نگرفته است.

رحیم میدانی افزود: وزارت نیرو یک دستگاه خدمت رسان در زمینه آب و  برق است به همین علت برای یک دستگاه عملیاتی پیش بینی این مفاهیم با دستگاههای علمی تفاوت بسیاری دارد.

وی گفت: برای ما مهم است که آمادگی خود را تا حدی افزایش دهیم که اگر پدیده ال نینو اتفاق افتاد آسیب نبینیم.

میدانی افزود: ما به عنوان یک دستگاه خدمت رسان باید سناریوهای بدبینانه را تنظیم کنیم تا ببینیم اگر این پدیده رخ داد ما در چه وضعی قرار می گیریم.

در ادامه رئیس مرکز اقلیم شناسی گفت: نتایج ما صرفاً تحقیقاتی و دانشگاهی است اما بین پدیده ال نینو در غرب دنیا و بارشهایی که در شرق دنیا اتفاق می افتد ارتباطهایی به ویژه در ماههای سرد سال مشاهده شده است.

مجید حبیبی افزود: مرکز ملی اقلیم شناسی وظیفه پیش بینی و تفسیر را بر عهده دارد و از سه ماه گذشته الگوهای ما نشان می دهد که ال نینو در حال شکل گیری و پیامد آن این است که ما احتمالاً با روند افزایش بارشهای رگباری و سنگین در نیمه شمالی کشور و بعضی از مناطق جنوبی کشور روبرو خواهیم بود.

وی گفت: بر اساس پیش بینی های مرکز اقلیم شناسی، روند پاییز به گونه ای است که در نواحی شمالی کشور بارش و دما بیشتر از حد طبیعی خواهد بود و افزایش دما در بیشتر نقاط کشور اتفاق خواهد افتاد.

حبیبی اضافه کرد: برای زمستان نیز پیش بینی ما این است که تا بهمن ماه، رفتار بارشی تا نرمال و کمتر از نرمال است اما دما بیشتر از نرمال است.

وی گفت: محققان وزارت نیرو متونی را ترجمه و به مجموعه ای از مطالعات و تحقیقات استناد کرده اند اما نیاز بود پیش از اطلاع رسانی به صورت جامع که مدیران دستگاههای مختلف استان ها را حساس و مردم را نگران کرده است، این موضوع را با متولی امر پیش بینی هواشناسی مطرح می کردند و مشاوره می گرفتند.

رئیس مرکز اقلیم شناسی گفت: مطالعاتی که در کشور انجام شده است و نقشه ها و مدل های پیش بینی ما بر این موضوع تأکید دارد که رفتار دما در ماههای آینده در حد طبیعی یا بیشتر از طبیعی است.

حبیبی تصریح کرد: اطلاع رسانی در این سطح نباید انجام می گرفت و از مردم می خواهم که نگران این موضوع نباشند.

در ادامه هدایت فهمی، استاد دانشگاه درباره چگونگی وقوع پدیده ال نینو توضیحاتی داد و گفت: تحقیقات نشان می دهد که پدیده ال نینو با بارش در کشور به ویژه در مناطق شمال و نیمه جنوبی کشور ارتباط مستقیم دارد و وقتی جبهه ها با هم تداخل پیدا کند و این پدیده شدید شود بارشهای بسیار سنگین با تلفات بالای انسانی به وجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: همه این پیش بینی ها احتمالی است و هیچ کس نمی تواند بگوید با قطعیت اتفاق می افتد بنا بر این باید این موضوع اطلاع رسانی شود که  دستگاههای مرتبط آمادگی داشته باشند.

فهمی گفت: اگر ال نینو به همین شدت ادامه پیدا کند ما امسال زمستان سردی خواهیم داشت.

رئیس مرکز اقلیم شناسی در پاسخ گفت: زمستانهای سالهای گذشته از جمله سال 86 که دما به شدت پایین آمد، ‌همراه با پدیده لانینا بود اما آن میانگین دمایی که در زمستان امسال انتظار داریم دمای بالاتری است.

در ادامه معاون سازمان مدیریت بحران گفت: در چارچوب شرح وظایفی که برای این سازمان تعریف شده است، برنامه ریزی، سیاستگذاری و هماهنگی بین دستگاههای اجرایی را برعهده دارد و در خصوص پدیده ال نینو ما وظیفه خود را برای پیشگیری و آمادگی دستگاههای اجرایی انجام می دهیم.

بهنام سعیدی افزود: ما از استانداران خواسته ایم شورای هماهنگی مدیریت بحران استانها را تشکیل دهند و در مقوله های مختلف از جمله بازسازی معابر، آبراهها، اندیشیدن تمهیدات مناسب در مسیل ها و رودخانه های داخل شهرها آمادگی داشته باشند.

همچنین رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به هشداری که به ما داده شده است همه پایگاههای امداد و نجات در سراسر کشور و 900 مرکز شبانه روزی در حال آماده باش هستند.

ناصر چرخ ساز افزود: ما چون یک دستگاه امدادی هستیم بطور دائم آمادگی داریم و در زمان هایی که هشدار اعلام می شود، ظرفیت را نسبت به روزهای عادی افزایش می دهیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب درباره علت هماهنگی نکردن با سازمان هواشناسی گفت: ما سازمان هواشناسی را به عنوان یک دستگاه تخصصی قبول و ارتباط تنگاتنگی با آن داریم اما پیش بینی های این سازمان برای ما به عنوان یک دستگاه اجرایی مفهوم دیگری دارد.

میدانی افزود: ما با توجه به شرایط کاری خود مجبوریم مستقل از سازمان هواشناسی، پیش بینی کنیم چرا که اگر این اتفاق بیافتد و آب و برق مردم قطع شود گلایه ها بسیار گسترده خواهد بود.

وی گفت: مکاتبات و هشدارهای ما درون سازمانی بوده و شاید سازمان مدیریت بحران صلاح دیده است که این موضوع به طور عمومی مطرح شود.

میدانی افزود: ما باید به دستگاههای عملیاتی اجازه بدهیم که اطلاعات سازمان هواشناسی را بر اساس نیاز خود ، تجزیه و تحلیل کنند و دستگاههای خدمت رسان باید کار خود را جدی و محکم بگیرند تا از وقوع خسارت و‌ آسیب های احتمالی پیشگیری کنند.

رئیس مرکز اقلیم شناسی نیز گفت: وزارت نیرو در حوزه وظایف دستگاهی خود دغدغه خاطر دارد و ما نیز از مدیریت ریسک این دستگاه تقدیر می کنیم اما تداخل وظایف و این شیوه اطلاع رسانی صحیح نیست.

حبیبی افزود: اگر سازمان هواشناسی ضعفی داشته باشد در برنامه ششم اولویت تأمین نیازهای سازمان است.

وی گفت: ما در شرایط تحریم به سر می بردیم و نمی توانستیم فنآوری های موجود در کشورهای فوق پیشرفته در زمینه هواشناسی را تأمین کنیم و ضروری است که در سندهای بالادستی به مقوله تغییر اقلیم توجه شود.

هدایت فهمی در پایان گفت: زمانی که دستگاه مسئول هشدار نمی دهد دستگاههای دیگر یا جامعه علمی ورود پیدا می کنند و نمی توان به مردم گفت که ما دستگاه و امکانات نداشتیم که نتوانستیم پیش بینی کنیم و ما با همین امکانات محدود و تحقیقات دانشگاهی پیش بینی ها را انجام دادیم و امیدواریم سال پربارانی پیش رو داشته باشیم.

 

 اخبار اجتماعی  - صداوسیما 


ویدیو مرتبط :
برنامه پیش بینی وضع هوا و شرایط جوی برای اندروید AccuWeather platinun

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در شرایط آلودگی هوا لبنیات بیشتری مصرف کنید



 

 

 

در شرایط آلودگی هوا لبنیات بیشتری مصرف کنید

 

هیدروکربورهای سرطان زا ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی، انواع فلزات سنگین مثل سرب کهبا سوختن ترکیبات نفتی مثل بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می شوند و گاز خطرناک منواکسید کربن از جمله این ترکیبات هستند.

 

برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش در شرایط آلودگی هوا مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید.

 

به گزارش مهر، مصرف شیر و فرآورده های آن سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می شود. از سوی دیگر به دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند التهابات و بیماری های دستگاه گوارش را کاهش می دهد. کاهش التهاب ها در مقابله با نقش رادیکال های آزاد که به صورت آلایندهها وارد بدن شده اند، نقش موثری داشته به سلامت بدن کمک می کند.

 

به اعتقاد متخصصان تغذیه، مصرف دوغ و ماست های "پروبیوتیک" برای مقابله با آلاینده های هوا انتخاب بهتری به شمار می روند. آلاینده های موجود شامل ترکیبات مختلفی است که از طریق هوای تنفسی وارد بدن شده، آثار مخرب آن روی بافت های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق برجای مانده در طولانی مدت ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می کند.

 

از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، جذب ویتامین "د" از طریق پوست به شدت کاهش می یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین "د" از شیوع بالایی برخوردار است. بر اساس آخرین تحقیق کشوری60 درصد زنان تهرانی به صور مختلف دچار کمبود ویتامین "د" هستند.

 

به گفته دکتر ربابه شیخ الاسلام مدیر بهسایت ایران، افرادیکه کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند.

 

وی ادامه می دهد: به دلیل آنکه گیرنده های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می کند در صورتیکه این گیرنده ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد. یکی از راههای پیشگیری از آلودگی هوا مصرف بیشتر لبنیات و اشباع کردن این گیرنده هاست.

 

دکتر شیخ الاسلام، علاوه بر سایر اقداماتی که در شرایط وارونگی هوا برای مقابله با آثار مضر آلودگی بر سلامت می بایست انجام شود، بر توجه به تغذیه مناسب تاکید داشته، می گوید: تغذیه متعادل و مناسب با در دسترس قرار دادن مواد مغذی که هر یک به طریقی بافت های بدن را در برابر آثار مخرب ذرات آلاینده یاری می کنند، نقش موثری در حفظ سلامت بدن دارد.

 

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه نیز توصیه می کند: در هوای آلوده، مصرف شیر افزایش یابد، زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است. این متخصص تغذیه می افزاید سعی کنید، ماست و دوغ به مقدار فراوان بنوشید و اگر ماست با ذائقه شما سازگار نیست، دوغ رقیق را به همراه گل محمدی به دفعات زیاد مصرف کنید.

 

تاکید بر مصرف فرآورده های شیری کم چرب برای کمک به افرادی است که به مشکلات قلبی- عروقی مبتلا هستند. گروه شیر و لبنیات در هرم مواد غذایی به عنوان منابع خوب کلسیم و ویتامین "د" شناخته می شود به همین دلیل، همواره برای پیشگیری و مقابله با گسترش پوکی استخوان بر مصرف شیر و لبنیات تاکید شده است.

 

هر ساله با آغاز سرد شدن هوا، افزایش آلودگی به خصوص در شهرهای بزرگ به موضوعی مهم تبدیل می شود. عوارض ناشی از افزایش آلاینده ها بر سلامت مردم، اهمیت توجه به این مشکل را بیشتر می کند.

 

هیدروکربورهای سرطان زا ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی، انواع فلزات سنگین مثل سرب که با سوختن ترکیبات نفتی مثل بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می شوند و گاز خطرناک منواکسید کربن از جمله این ترکیبات هستند. در اثر پدیده گلخانه ای در فصل سرما، این گاز به اضافه بقیه گازهای مضر به سطح زمین بر می گردند و وارد ریه های ما می شوند.

 

آلودگی هوا روی بافت های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق تاثیر فراوانی دارد. همچنین مطالعه اخیر محققان علوم پزشکی نشان می دهد، افراد جوانی که در مناطق آلوده به دود زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریهای گوارشی قرار دارند.

 

آلودگی هوا همچنین بیماریهای قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن را زیاد می کند. این اتفاق معمولا در افراد مستعد بیماری قلبی عروقی مانند کسانی که بیش از 60 سال دارند یا کسانی که سابقه نارسایی قلبی دارند، رخ می دهد.همچنین کسانی که دچار ناراحتی ریوی مزمن به خاطر استعمال سیگار هستند یا دیابت دارند، بیش از دیگران در معرض خطرات قلبی عروقی ناشی از آلودگی هوا قرار دارند./عصرایران