اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وضعیت هزینه و درآمد در روستاهای ایران


روستاهای خوزستان، پر هزینه‎ترین روستاهای ایران هستند که زندگی در آن‏ها به طور متوسط پر هزینه‏‌تر از زندگی در شهرهایی چون قم و همدان است.

خبرگزاری ایسنا: روستاهای خوزستان، پر هزینه‎ترین روستاهای ایران هستند که زندگی در آن‏ها به طور متوسط پر هزینه‏‌تر از زندگی در شهرهایی چون قم و همدان است.

بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران در سال 1392، روستاهای خوزستان با متوسط هزینه یک میلیون و 380 هزار تومان در ماه، پر هزینه‎ترین روستاهای ایران هستند. از این هزینه یک میلیون و 380 هزار تومانی خانوارهای روستایی خوزستان، ماهیانه 680 هزار تومان صرف هزینه‏‌های غیرخوراکی آن‎ها چون اجاره‌بها، آب و فاضلاب، سوخت و روشنایی، لوازم و اثاث منزل، خدمات بهداشتی و درمانی، حمل و نقل می‏‌شود. همچنین آن‏ها 703 هزار تومان هم در ماه صرف مواد خوراکی و دخانی خانوار خود می‌کنند.

این در حالی است که هزینه زندگی در شهر قم حدود یک میلیون و 50 هزار تومان در ماه و هزینه زندگی در همدان یک میلیون و 90 هزار تومان اعلام شده است.

بعد از روستاهای خوزستان، آذربایجان غربی با هزینه متوسط ماهیانه یک میلیون و 350 هزار تومان برای هر خانوار روستایی، پرهزینه‌ترین روستاهای ایران را دارد.

کم هزینه‎ترین روستاهای ایران هم در سیستان و بلوچستان و همدان قرار دارند. متوسط هزینه زندگی در روستاهای سیستان و بلوچستان 660 هزار تومان و هزینه زندگی در روستاهای همدان 790 هزار تومان اعلام شده است.


ویدیو مرتبط :
گشتی در روستاهای فهرج، یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وضعیت معیشت روستاهای ایران خوب است؟


آمارها نشان می دهد میانگین هزینه کل خانوار روستایی در سال ۹۲ برای کل کشور 129 میلیون ریال بوده در حالی که میزان درآمد طی همین مدت 120 میلیون ریال گزارش شده است که کسری درآمد به هزینه را نشان می دهد.

خبرگزاری فارس: آمارها نشان می دهد میانگین هزینه کل خانوار روستایی در سال ۹۲ برای کل کشور 129 میلیون ریال بوده در حالی که میزان درآمد طی همین مدت 120 میلیون ریال گزارش شده است که کسری درآمد به هزینه را نشان می دهد.

براساس نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار روستایی سال 92 کشور از میان 31 استان هزینه کل یک خانوار روستایی در یک سال برای کل کشور 129 میلیون و 610 هزار ریال برآورده شده که میانگین هر ماه برابر حدود یک میلیون و 80 هزار تومان است.

 * میانگین هزینه خانوار روستایی ماهانه یک میلیون و 80 هزار تومان

براساس این آمار بیشترین هزینه یک خانوار روستایی در طول سال 92 به ترتیب مربوط به استان خوزستان با 166 میلیون 195 هزار ریال، مازندران 162 میلیون و 871 هزار ریال و آذربایجان غربی با 162 میلیون و 742 هزار ریال است.

 *خانوار روستایی سیستان کم هزینه ترین خانوار کشور

همچنین کمترین هزینه یک خانوار روستایی در طول همین سال مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان و قم به ترتیب با 80 میلیون و16 هزار ریال، 95 میلیون و 457 هزار ریال و 99 میلیون و 37 هزار ریال است.

*رشد منفی هزینه خانوار روستایی دو استان

طبق این گزارش‌، رشد هزینه‌های خانوار روستایی در سال 92 نسبت به 91در دو استان منفی گزارش شده است که مربوط به زنجان با منفی 11.2 درصد و فارس با منفی 7.4 درصد است.

* رکورد بیشترین رشد هزینه برای خانوار روستایی ایلام

همچنین بیشترین رشد در همین مدت مربوط به استان‌های ایلام با 55.7 درصد، کهگیلویه و بویراحمد 51.2 درصد و خراسان رضوی 49 درصد گزارش شده است.

* میانگین درآمد کل خانوار روستایی کشور یک میلیون تومان

در سال 92 میانگین درآمد کل کشور 120 میلیون و 955 هزار ریال بوده است.

* بیشترین درآمد خانوار روستایی در البرز و تهران ثبت شد

بیشترین درآمد کل برای یک خانوار روستایی در این سال برای استان‌های البرز، تهران و اردبیل به ترتیب با 174میلیون و 145 هزار ریال، 165 میلیون و 192 هزار ریال و 164 میلیون و 49 هزار ریال است.

*کم درآمد ترین خانوار روستایی در سیستان و بلوچستان

در این میان کمترین درآمد خانوار روستایی مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با 167 میلیون و 132 هزار ریال، خراسان جنوبی 92 میلیون و 297 هزار ریال و کرمان با 93 میلیون و 615 هزار ریال است.

* رشد درآمد خانوار روستایی سمنان بالاتر از 30 استان کشور

همچنین رشد درآمد کل یک خانوار روستایی در سال 92 نسبت به 91 نشان می‌دهد بیشترین رشد مربوط به استان‌های سمنان با 61.9 درصد، البرز 51.6 درصد، و چهارمحال و بختیاری با 36.4 درصد است.

* کمترین رشد درآمدی سهم استان فارس

براین اساس کمترین رشد در همین مدت برای یک خانوار روستایی مربوط به استان‌های فارس 5.5 درصد، هرمزگان با 10 درصد و کردستان 1.5 درصد است.