اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وضعیت فشار خون کارمندان کشور بررسی می شود



اخبار,اخبار اجتماعی ,وضعیت فشار خون کارمندان کشور

فشار خون بالا، علت 50 درصد بیماری های قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی، 13 درصد کل مرگ ها، 40 درصد مرگ در بیماران دیابتی، مرگ های جنینی و مادران در دوران بارداری و دمانس و نارسایی کلیه است.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: وضعیت فشار خون کارمندان کشور از 27اردیبهشت تا دوم خرداد ماه بررسی می شود.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، احمد کوشا در آستانه فرا رسیدن روز جهانی فشار خون ( 28اردیبهشت) اظهار داشت: امسال ، کارمندان به علت افزایش خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا و دسترسی راحت تر تحت غربالگری قرار می گیرند.

کوشا افزود: به همین منظور پیش بینی شده است رابطین دانشگاه ها (کارشناس قلب و عروق) با انتخاب رابطین در سایر سازمان ها و ادارات برای غربالگری فشار خون کارکنان در طول یک هفته (از 27 اردیبهشت تا دوم خرداد سال جاری) هماهنگی و اقدامات لازم را انجام دهند.

کوشا گفت: براساس مطالعه بار بیماری های سازمان جهانی بهداشت، فشار خون بالا عامل هدایت کننده مرگ و ناتوانی در سطح جهان است و افزایش فشار خون علت 9.4 میلیون مرگ و 162 میلیون سال از دست رفته در سال 2020 است.

معاون فنی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: روز جهانی فشار خون بالا فرصتی برای تاکید بر بهبود پیشگیری و کنترل فشار خون بالا است.

کوشا، اظهار داشت: فشار خون بالا، علت 50 درصد بیماری های قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی، 13 درصد کل مرگ ها، 40 درصد مرگ در بیماران دیابتی، مرگ های جنینی و مادران در دوران بارداری و دمانس و نارسایی کلیه است.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از هر 10 انسان بالای 25 سال، چهار تن مبتلا به فشار خون بالا هستند، افزود: در بسیاری از کشورها از هرپنج تن، یک تن فشار خون بالا دارند و در افرادی که تا سن 80 سالگی زندگی می کنند، از هر 10 تن، 9 تن به فشار خون بالا مبتلا هستند.

کوشا در ادامه تصریح کرد: هفدهم ماه می هر سال میلادی از سال 2005 از سوی اتحادیه جهانی فشار خون بالا(WHL)، انجمن بین المللی فشار خون بالا(ISH) و جوامع مربوطه به منظور افزایش آگاهی در خصوص فشار خون بالا به نام روز جهانی فشار خون بالا نامگذاری شده است.

وی افزود: امسال شعار این روز «اگر سلامتی برات مهم است، فشار خونتو اندازه گیری کن »، تعیین شده است.

کوشا روز جهانی فشار خون بالا را فرصتی برای تاکید بر بهبود پیشگیری و کنترل فشار خون بالا دانست و گفت: امسال، اتحادیه جهانی فشار خون بالا با ارایه گزارشی از نتایج بسیج سال2014-2015 میلادی و اطلاع رسانی در این خصوص برای کمک به سازمان های ملی فشار خون بالا جهت تهیه برنامه های غربالگری گسترده به منظور شناسایی افراد دارای فشار خون بالا، جشنی را برگزار می کند.

وی ادامه داد: بسیج «از مقدار فشار خون خود مطلع باشید» از سال 2013 به مدت پنج سال به منظور تسهیل تهیه و توسعه برنامه هایی برای غربالگری فشار خون و شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا تکرار خواهد شد.

 

 اخبار ا جتماعی  -  ایرنا 


ویدیو مرتبط :
بررسی وضعیت حجاب در کشور در گفتگو با لاله افتخاری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اثر لباس سفید بر فشار خون



 

 

اثر لباس سفید بر فشار خون

 

رنگ ها چه تاثیری می توانند بر فشار خون افراد داشته باشند؟رنگ سفید ، فشار خون را بالا می برد یا پایین ؟


"اثر لباس سفید" پزشكان بر افزایش فشار خون هنگام اندازه‌گیری آن؛ شدیدتر است
"اثر لباس سفید" (white-coat effect) پزشكان بر افزایش فشار خون هنگام اندازه‌گیری آن در مبتلایان به پرفشاری خون که از قبل فشارخون‌شان بالاست، حتی شدیدتر است

به خاطر این است که بیمارانی که به مطب دکتر یا بیمارستان مراجعه می‌کنند، تحت استرس قرار می‌گیرند.

یک گروه پژوهشگران استرالیایی می‌گویند دادن یک بازوبند اندازه‌گیری فشار خون به بیماران برای اندازه‌گیری 24 ساعته راه بهتری برای اندازه‌گیری فشار خون است.

فشار خون را یا می‌توان در درمانگاه اندازه‌گیری کرد یا بازوبند اندازه‌گیری فشار خون را به بیمار پوشاند نا در طول زندگی روزانه فشار خونش اندازه‌گیری شود، روشی که به آن "اندازه‌گیری فشار خون متحرک" (ambulatory blood pressure measuring) گفته می‌شود.

این پژوهشگران فشار خون 8500 بیمار را که 11 درمانگاه فشار خون در سراسر استرالیا تحت نظر بودند، مورد بررسی قرار دادند.

مقایسه اندازه‌گیری فشار خون بوسیله پزشکان و پرستاران با اندازه‌گیری به روش متحرک نشان داد، اندازه‌گیری فشار خون بوسیله دکتر تا 29 واحد و اندازه‌گیری فشار خون بوسیله پرستار تا 17 واحد ممکن است فشار خون را نسبت به اندازه‌گیری بالا ببرد.

نکته جالب این بود که هر چه فشار خون بیمار به حد طبیعی نزدیک‌تر بود، تفاوت میان این دو شیوه اندازه‌‌گیری کمتر می‌شد.
کارشناسان می‌گویند این تحقیق نشان‌دهنده اثر عوامل خارجی در هنگام اندازه‌گیری فشار خون است،و باید توجه بیشتری به اندازه‌گیری فشار خون 24 ساعته در خانه معطوف شود.