اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شده است


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شده است و به هدفمان در دو سال نخست که تثبیت وضعیت بود، رسیده‌ایم.

ایسنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شده است و به هدفمان در دو سال نخست که تثبیت وضعیت بود، رسیده‌ایم.

غلامرضا هاشمی در جلسه حفاظت از منابع آبی استان با بیان این مطلب افزود: سطح آب دریاچه نسبت به زمان مشخص در سال گذشته سه الی چهار سانتی متر کاهش یافته ‌که در گذشته سطح آب دریاچه در طول یک سال 30 الی 40 سانتی متر کاهش می‌یافت.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی استان در مقایسه با میانگین دراز مدت، 24 درصد و نسبت به سال گذشته 29 درصد افزایش یافته است، افزود: برداشت‌های غیرمجاز و خشکسالی منطقه باعث شد غلی رغم افزایش بارندگی، شاهد روان شدن آب‌ها نباشیم.

هاشمی با اشاره به وضعیت سدهای استان، گفت: باتوجه به اینکه سال گذشته از تمامی ظرفیت سد نهند استفاده کرده بودیم، امسال شاهد افزایش 80 درصدی حجم آب این سد نسبت به سال گذشته هستیم.

وی با اشاره به تنش آب شرب در 600 شهرستان در سراسر کشور، بیان کرد: نسبت به دیگر نقاط کشور، وضعیت استان ما بهتر است، ولی با این حال بازهم با بحران کم آبی مواجه هستیم و در این راستا تنها فرهنگسازی برای کاهش مصرف آب کافی نیست و باید اقدامات فنی از قبیل کنترل فشار آب انجام گیرد، در این صورت می‌توانیم مصرف روزانه آب در استان را 15 تا 20 درصد کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در خصوص کمبود آب شرب در شهرستان میانه، خاطرنشان کرد: برای تأمین آب شرب میانه جلسه‌ای در این شهرستان با حضور فرماندر میانه برگزار کردیم و مقرر شد از پتانسیل چاه‌های یکی از کارخانه‌های این شهرستان برای تأمین آب شرب استفاده کنیم و در سوی دیگر آب صنعتی در اختیار آن کارخانه قرار دهیم.

وی در خصوص مشکلاتی که مانع رسیدن آب تلخه رود (آجی چای) به دریاچه ارومیه می‌شود، گفت: وجود گودال‌های آب در طول مسیر، وجود کانال‌های بهره برداری، منشعب شدن آب به دلیل ناهمواری‌های زمین و توسعه بی رویه اراضی کشاورزی مشکلات بر سر راه انتقال آب تلخه رود به دریاچه ارومیه است که عملیات ساماندهی بستر رودخانه را آغاز کرده‌ایم و در حال احداث مسیر انتقال آب از پل خورخور تا دریاچه هستیم که متأسفانه باتلاقی بودن زمین در این منطقه مشکل ساز شده است.

هاشمی افزود: با کمک نیروی انتظامی و قوه قضاییه توانسته‌ایم 100 فقره پمپ آب در مسیر رودخانه را جمع‌آوری کنیم.

وی با اعلام آب تلخه رود در طول مسیر آلوده می‌شود، اظهار کرد: سرریز شدن پسماند کارخانه‌ها و پساب چرمشهر به این رودخانه این مساله باعث افزایش غلظت فلزات موجود در آب و در نهایت منجر‌ آلوده شدن آب می‌شود.

هاشمی خواستار حمایت از اداره کل محیط زیست استان برای رفع آلودگی‌های رودخانه و بستر سازی برای استفاده از تسهیلات جهانی جهت ارتقای شاخص‌های زیست محیطی شد.

‌مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص ذخایر زیرزمینی استان، گفت: یک میلیارد و هزار و 100 مترمکعب پتانسیل دینامیک استان است که هر سال 50 میلیون مترمکعب مصرف مازاد داریم.

وی با بیان اینکه در طول دو ماه گذشته بیش از 300 حلقه چاه غیرمجازرا مسدود کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ضروری است با نصب کنتورهای هوشمند میزان مصرف آب را کنترل کنیم.

هاشمی به منظور صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، خواستار اخذ جریمه از مشترکین پر مصرف و تشویق مشترکین دارای مصرف مطابق پروانه و دارای مصرف بهینه شد.


ویدیو مرتبط :
وضعیت دریاچه ارومیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وضعیت خشکی دریاچه ارومیه



اخبار,اخبار اجتماعی , دریاچه ارومیه

 

اخبار اجتماعی - احیای دریاچه ارومیه نیازمند عزم مسئولان است

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به وضعیت نگران کننده خشکی دریاچه ارومیه گفت: احیا دریاچه ارومیه به عزم مسئولان نیاز دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه با انتقاد از روند رسیدگی به احیا دریاچه ارومیه  گفت: باید بیش از پیش برای احیا دریاچه ارومیه اهتمام داشته باشیم.


وی افزود: نباید اجازه دهیم دریاچه ارومیه به این راحتی خشک شود.


عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌غربی تاکید کرد: احیا دریاچه ارومیه به عزم مسئولان نیاز دارد.
 
عضو کمیسیون صنایع ومعدن مجلس اظهار داشت: باید مجلس هم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.


قاضی‌پور در پایان گفت: امیدوارم دریاچه ارومیه با توجه مسئولان احیا شود.
اخبار اجتماعی - باشگاه خبرنگاران