اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وضعیت تعطیلی‌ پنجشنبه مدارس


معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس در روزهای پنج‌شنبه در سال آینده گفت: سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳، منهای مدارسی که به شکل آزمایشی طرح «روز بدون کیف و کتاب» را اجرا می‌کنند، مابقی مدارس در روزهای پنج‌شنبه تعطیل هستند.

خبرگزاری فارس: معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس در روزهای پنج‌شنبه در سال آینده گفت: سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳، منهای مدارسی که به شکل آزمایشی طرح «روز بدون کیف و کتاب» را اجرا می‌کنند، مابقی مدارس در روزهای پنج‌شنبه تعطیل هستند.

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، در خصوص طرح آموزش و پرورش برای روزهای پنج‌شنبه دانش‌آموزان، اظهار داشت: آنچه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، ساماندهی زمان آموزش در 5 روز اول هفته است و در این مصوبه، بند یا تبصره‌ای که بگوید، پنج‌شنبه‌ها تعطیل است، وجود ندارد.

وی ادامه داد: در آن زمان پنج‌شنبه‌ها به دلیل رفع تبعیض از معلمان دوره ابتدایی تعطیل شد.

کفاش اضافه کرد: زمانی آقای فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز کرد، مهر شروع شده بود و با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مواجه شد که غلط یا درست در اختیار وزیر وقت آموزش و پرورش بود.

وی با بیان اینکه برای سال تحصیلی 94ـ93 بحث احیای روزهای پنج‌شنبه مد نظر است، گفت: وزیر آموزش و پرورش روز بدون کیف و کتاب را عنوان کردند و کمیته‌ای بعد از آن تشکیل شد تا پیرامون این روز برنامه‌ریزی شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از تدوین طرح، اعتبار بخشی و تصویب آن، به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، افزود: هنوز تعداد مدارس اجرای آزمایشی این طرح مشخص نیست اما بودجه آن از محل طرح اعتبار بخشی که 250 میلیارد تومان است، پیش‌بینی شده است.

وی در خصوص وضعیت مدارس در روزهای پنج‌شنبه در سال آینده اظهار داشت: سال تحصیلی 94ـ93، منهای مدارسی که به شکل آزمایشی طرح را اجرا می‌کنند، مابقی مدارس به شکل موجود فعالیت می‌کنند.

کفاش با بیان اینکه در مطالعات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، 72 فعالیت از نگاه والدین مطرح شده است تا در این روز انجام شود، گفت: معتقدم نظر سنجی عمومی یک متدولوژی قوی و علمی برای تصمیمات کلان نیست؛ ضمن اینکه اطلاعاتی داریم که از 5 استان پیامک های سازمان‌دهی شده برای تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها در مناظره‌ تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هماهنگ شده بود.

وی در خصوص عنوان طرحی که برای روزهای پنج‌شنبه اعلام شده است، بیان داشت: عناوینی چون «سبکسار به سوی مدرسه» و «روز بدون کیف و کتاب» مطرح شده است اما همه اینها در حد پیشنهاد است و طرح فعلا در مرحله ویراست سوم قرار دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص نیروهایی که در روز پنج‌شنبه به کار گرفته می‌‌شوند، گفت: ما از نیروهای موجود در آموزش و پرورش اعم از رسمی و بازنشسته با پرداخت حق‌الزحمه استفاده می‌کنیم و الزامی به حضور همگان نیست.


ویدیو مرتبط :
تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وضعیت تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس مشخص شد



اخبار,اخباراجتماعی,تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس

 

 اخبار اجتماعی - وزیر آموزش و پرورش: پنجشنبه ها دیگر تعطیل اجباری نیست/ روز بدون کیف و کتاب با هزینه مردم

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال پنجشنبه‌ها را به صورت اختیاری و آزمایشی با هزینه‌هایی که خود مردم پرداخت می‌کنند، فعال می‌کنیم.

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «موضوع روزهای پنجشنبه مدارس چگونه پیگیری و دنبال می‌شود؟»، اظهار داشت: تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس یعنی از دست رفتن یک ششم فرصت تعلیم و تربیت؛ آموزش و پرورش 6 روز فعال بود و حالا پنج روز شده است و یک روز فرصت را از دست دادیم.

فانی با بیان اینکه من مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش کشورهای دنیا را دارم، گفت: به عنوان نمونه در کشور ژاپن مدارس مثل ما 6 روز فعال بود که آمدند یک ششم کتاب‌ها را کم کردند ولی یک روز را تعطیل نکردند و گفتند 5 روز آموزش و یک روز کارهای فوق برنامه، ورزش، موسیقی، پرورشی و هنری.

او گفت: حالا ما آمدیم گفتیم یک برنامه بدهیم تا پنجشنبه‌ها بچه‌ها با خودشان کیف نیاورند و بیایند بازی کنند، کارهای فکری و هنری و مهارت‌های زندگی و این کارها را کنند؛ باز دوباره بعضی‌ها مقاومت کردند و در آن مناظره شما شاهد بودید.


وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ما امسال این طرح را اجرا می‌کنیم، گفت: امسال به طور آزمایشی و اختیاری روزهای پنجشنبه را راه‌اندازی می‌کنیم.

او گفت: به اولیا می‌گویم روز پنجشنبه را راه‌اندازی می‌کنیم و برنامه این است و هزینه آن هم این است؛ هر کسی مایل است می‌تواند پول بدهد و بیاید در مدرسه و سر کلاس؛ نه بار دولت را به لحاظ هزینه افزایش می‌دهیم و نه اجبار می‌کنیم.

او ادامه داد: مثلاً یک مدرسه 200 دانش‌آموز دارد و 70 نفر آنها می‌گویند به برنامه‌های شما علاقه‌مندیم و می‌خواهیم بچه‌هایمان را بفرستیم؛ پنجشنبه این طرف سال 26 هفته است و آن طرف سال هم 10 هفته که می‌شود 36 هفته و چند روز هم امتحانات است که 30 هفته می‌شود؛ 30 پنجشنبه و هر پنجشنبه به عنوان مثال A تومان شما این هزینه را بپردازید و فرزندتان بیاید در مدرسه حضور داشته باشد.

فانی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقعاً تخصص بالایی در حوزه کودک و نوجوان دارد، گفت: آنها الان برنامه‌هایشان را نوشته‌اند و با معاون پرورشی و معاون تربیت‌بدنی ما جلسه داشته‌اند و این سه قسمت با هم بسته پنجشنبه‌ها را آماده کردند.

او با اشاره به اینکه امسال پنجشنبه‌ها را به صورت اختیاری و آزمایشی با هزینه‌هایی که خود مردم پرداخت می‌کنند فعال می‌کنیم، گفت: بازخوردها را می‌گیریم و ارزیابی می‌کنیم و حسب ارزیابی اگر لازم شد اصلاحاتی انجام می‌دهیم.


وزیر آموزش و پرورش گفت: گفته‌ام باید کاری کنیم که این پنجشنبه‌ها آنقدر جاذبه داشته باشد که به تدریج آن بقیه هم که نمی‌آمدند از این همکلاسی‌ها بشنوند آنها هم داوطلب شوند؛ اصلاً دنبال این نیستیم که فراگیر و اجباری این کار را انجام دهیم.

او با بیان اینکه به تدریج به سمت پر کردن خلأهای موجود آموزش و پرورش هستیم، گفت: امروز در آموزش و پرورش بچه‌ها مهارت‌های زندگی یاد نمی‌گیرند، امروز در آموزش و پرورش بچه‌ها برای زیستن تربیت نمی‌شوند و امروز در آموزش و پرورش بچه‌ها برای با دیگران زیستن و تعاملات اجتماعی تربیت نمی‌شوند و برای این است که وقتی بزرگ می‌شوند نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

فانی گفت: ما باید از این پنجشنبه‌ها و از این فرصت برای اینکه بچه‌ها تربیت اجتماعی شوند و جامعه پذیری آنها افزایش پیدا کند و بتواند تعاملات اجتماعی آنها افزایش پیدا کنند، استفاده کنیم.
اخبار اجتماعی - فارس