اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر کشور: تاکنون 4 هزار نفر برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند



اخبار,اخبارسیاسی,انتخابات مجلس

وزیر کشور با اشاره به برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در سال جاری، گفت: تاکنون حدود 4 هزار نفر خود را در معرض نامزدی انتخابات قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا ، عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کنیم وزن‌کشی درست و حسابی میان جناح‌های سیاسی در انتخابات صورت گیرد، اظهار کرد: امیدواریم هم دستگاه نظارت و هم دستگاه‌های اجرایی زمینه رقابت قانونی، ‌سالم و باشکوه را در انتخابات فراهم کنند.

وی همچنین گفت: وزارت کشور باید در جهت آماده کردن فضایی آرام، منطقی و سالم تلاش کرده و زمینه مشارکت مردم را فراهم کند و همچنین امنیت انتخابات را تأمین کند. ما در این راستا و برای رسیدن به این اهداف به رسانه‌ها نیازمندیم زیرا آنها می‌توانند فضای انتخابات را سالم، امن و آرام کنند. ما انتظار داریم رسانه‌ها در این حوزه فعال شوند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که دولت یازدهم در شرایط سختی مدیریت کشور را به عهده گرفت،‌ اظهار کرد: در ‌آن دوره اختلاف ستیزه‌جویانه در حوزه سیاسی کشور وجود داشت به گونه‌ای که دشمن به آن امید بسته بود. شرایط اقتصادی کشور هم نامساعد بود و به لحاظ امنیتی اتفاقات زیادی در اطراف کشور افتاده بود. با این وجود با تدبیر دولت، حمایت‌های خوب مردم و هدایت‌های رهبری دولت توانست موفقیت‌های نسبتاً خوبی به دست آورد.

وی با اشاره به موفقیت‌های دولت در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی، تصریح کرد: ما از رسانه‌ها انتظار داریم که حقیقت را بیان کنند. البته دولت از نقد منصفانه و کارشناسانه نیز حمایت می‌کند. به هر حال اساس این کشور بر دوش مردم است و باید برای مردم امید ایجاد شود تا در جامعه پویایی شکل بگیرد. رسانه‌ها در آستانه هفته دولت با نگاه امیدبخشی فعالیت کرده و البته انتقادات خود را هم بیان کنند.

وزیر کشور همچنین درباره سفرهای استانی خود نیز گفت: ما سعی می‌کنیم هر ماه به دو استان سفر کرده و در جریان مشکلات و همچنین پروژه‌های استان قرار بگیریم.

به گفته وی نشست‌های خبری معاونان وزیر نیز به زودی از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأثیرگذاری اخبار در جامعه و تأثیر هر خبر در تغییر گرایش دستگاه‌های دولتی و جامعه، اظهار کرد: من زمانی که در صداوسیما بودم باشگاه خبرنگاران را راه‌اندازی کردیم و این باشگاه تا کنون بیش از 5 هزار نفر را آموزش داده است. وزارت ارشاد و سایر خبرگزاری‌ها نیز خبرنگاران زیادی را آموزش داده‌اند.

وی در ادامه افزود: اکنون کشور به لحاظ کمّی کمبود خبرنگار ندارد اما آموزش‌های خبرنگاران کم است. من مشاهده می‌کنم گاهی خبرنگاران سوالاتی می‌پرسند که موضوع مهم جامعه نبوده و حتی خبرنگار بر جنبه‌های سوالی که می‌پرسد اشراف ندارد.

وزیر کشور در ادامه با بیان این‌که کار خبرنگار حقیقت یابی و انتقال این حقیقت با رعایت امانت، انصاف و عدالت به جامعه است، اظهار کرد: گاهی حقیقت، قلب می‌شود و انصاف و عدالت هم در آن رعایت نمی‌شود. گاهی اتهامی زده می‌شود در حالی که امکان دفاع فراهم نمی‌شود. این عوامل اعتماد جامعه به رسانه را از بین می‌برد در حالی که باید هدف رسانه ایجاد اعتماد عمومی باشد.

وی تأکید کرد: امنیت ملی، منافع ملی، قانون و کارآمدی از موضوعاتی است که همه موظف به رعایت آن هستیم. در حوزه خبر این اهداف کلی نظام باید مدنظر قرار بگیرد و در روش‌ها انصاف رعایت شود. البته ارتباط وزارت کشور با رسانه‌ها خوب بوده و من از کار رسانه‌ها ناراضی نیستم و فقط انتقادات خود را بیان کردم. رسانه‌ها همواره در حوزه‌های مربوط به وزارت کشور حضور به موقع داشته‌اند.

رحمانی فضلی در پاسخ به انتقاد برخی خبرنگاران درباره ارتباط بیشتر وزارت کشور با رسانه‌های اصلاح‌طلب گفت: من این موضوع را قبول ندرام زیرا ما با همه رسانه‌ها ارتباط داریم. من تاکنون فقط از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بازدید داشته‌ام. اینگونه نیست که وزارت کشور فقط با رسانه‌های یک جریان در ارتباط باشد.

وزیر کشور در پایان درباره اظهارنظر خبرنگاران در خصوص ضرورت پاسخگویی وزارت کشور در مواقع بحرانی، اظهار کرد: در مسائل مخصوص به بحران 14 کمیته وجود دارد که یکی از آن کمیته‌ها کمیته اطلاع‌رسانی است که مسئولیت آن هم با صداوسیما است. البته در کنار آن نیز مسئولان وزارت کشور باید پاسخگو باشند. اما رسانه‌ها هم در لحظه وقوع بحران نباید به دنبال پیدا کردن مقصر باشند. بلکه این آسیب شناسی باید مثلا یک هفته بعد انجام شود. رسانه‌ها باید به عملیات امدادرسانی کمک کنند.
 
 اخبارسیاسی - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
اعلام آمادگی کامیارانی ها برای حضور در راهپیمایی 22بهمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس ستاد انتخابات کشور: تاکنون حدود 4800 نفر برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند



اخبار,اخبارسیاسی,انتخابات مجلس دهم

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که وزارت کشور با شورای نگهبان درباره‌ی صندوق‌های شفاف اخذ رای به توافق رسیده است، اظهار کرد: ما می‌خواهیم مردم ببینند که در شروع انتخابات رایی در صندوق نیست

 محمد حسین مقیمی صبح امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه شورای نگهبان صندوق شفاف رای را تایید کرده است خاطر نشان کرد: در این صندوق‌ها برگه‌های رای دیده می‌شود ولی رای مردم خوانده نمی‌شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد:‌ وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری و بخشداری‌ها آماده برای برگزاری انتخابات هستند.. البته در گذشته خلاء های قانونی وجود داشت که این خلاءها به وسیله‌ی مجلس برطرف شد، امیدواریم شورای نگهبان هم مصوبات مجلس را تایید کند.

مقیمی ادامه داد:‌با توجه به این که انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان همزمان برگزار می‌شود، هیات های اجرایی همگام شده و مجلس هم رای داده و قرار است یک هیات اجرایی برای دو انتخابات وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد که تاکنون حدود 4800 نفر برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه با اشاره به این که اصلاحیه آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان انجام شده است افزود: لایحه جامع انتخابات نیز تقدیم دولت شده که اگر در دولت به تصویب برسد در اختیار مجلس قرار می‌گیرد.

مقیمی با تشریح فعالیت‌های ستاد انتخابات کشور در سال جاری خاطر نشان کرد:‌ تاکنون 12 جلسه شورای انتخابات کشور برگزار شده و در تمام استان‌ها نیز ستاد اتنخابات به ریاست معاون سیاسی استاندار تشکیل شده است.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه گفت: دولت بودجه لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیکی را در اختیار وزارت کشور قرار داده و این مبلغ حدود 160 میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال ما دنبال این هستیم که تا یک سوم انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم، افزود:‌ نمونه سخت افزار این انتخابات تهیه شده و به تایید شورای نگهبان هم رسیده است ، اکنون باید نرم افزار آن تهیه شده و به تایید شورای نگهبان برسد که این نرم افزار در حال تهیه است. پس از تایید شورای نگهبان ما حوزه‌هایی را که قرار است انتخابات در آن به صورت الکترونیکی برگزار شود مشخص می‌کنیم.

مقیمی درباره‌ی لایحه شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی نیز گفت: این لایحه تقدیم دولت شده و مراحل پایانی خود را در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت طی می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تحقیقات محلی هیات‌های اجرایی نیز خاطرنشان کرد: در قانون انتخابات آمده است که هیات‌های اجرایی برای این که حسن شهرت داوطلبان را بررسی کنند، می‌توانند تحقیقات محلی انجام دهند.

مقیمی با بیان اینکه 960 هزار نفر به اجرای انتخابات کمک می‌کنند اظهار کرد:‌ ما خلاء‌های قانونی داشته‌ایم که مجلس آنها را برطرف کرد. اخیرا نیز مجلس مصوبات خوبی درباره‌ی تبلیغات انتخابات و تخلف درباره‌ی خرید و فروش رای داشته است.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره‌ی تبلیغات زودهنگام نیز یادآور شد: وزارت کشور و فرمانداری‌ها تبلیغات زود هنگام را رصد و گزارشات آن را دریافت می‌کنند و طبق قانون با این تخلفات برخورد خواهد شد. اگر در فضای مجازی هم فعالیت زود هنگامی انجام شود طبق قانون با آن برخورد می‌شود. دستگاه قضا با اهانت و تخریب دیگران در شبکه‌های اجتماعی برخورد می‌کند و پلیس فتا هم آمادگی کامل برای برخورد با تخلفات در فضای مجازی را داراست.

مقیمی همچنین درباره‌ی برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: انتخابات مجلس استانی برگزار می شود و داوطلبین هم حوزه دارند، بنابراین بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری ما هیچ انتخاباتی را برای مجلس خارج از کشور برگزار نمی‌کنیم.

وی درباره‌ی تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات نیز گفت: مرکز آمار تعداد واجدین شرایط را اعلام نکرده است این آمار طبق زمان بندی اعلام می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این که ثبت نام انتخابات ماشینی انجام می‌شود و تعرفه‌ها نیز از طریق ثبت نام الکترونیکی در اختیار افراد قرار می‌گیرد گفت: در انتخابات هم شناسنامه و هم کارت ملی نیاز است. سازمان ثبت احوال هم اعلام کرده در کوتاه‌ترین زمان کارت ملی متقاضیان را تهیه می‌کنم. توصیه ما این است که آنهایی که کارت ملی ندارند برای گرفتن کارت اقدام کنند.

مقیمی در ادامه با بیان این که یکی از توصیه‌های وزیر کشور به ستاد انتخابات اولویت دادن به انتخابات الکترونیکی است، تصریح کرد: دولت مصمم است که تمام مشکلات خود را در این حوزه رفع کند و با شورای نگهبان در این حوزه تعامل دارد البته شورای نگهبان هم باید مطمئن باشد که نظارت بر انتخابات الکترونیکی بدون مشکل خواهد بود.

مقیمی همچنین خاطر نشان کرد:‌ توصیه رئیس جمهور و وزیر کشور به ما این بود که در انتخابات بی‌طرف باشیم و به گونه‌ای عمل کنیم که مردم احساس کنند مجریان انتخابات بی طرف هستند. تمام تلاش ما این است که این جمله رهبری را که رای مردم حق‌الناس است عملی کنیم. ما معتقدیم قانون‌مند عمل کردن و بی‌طرفی لازمه صیانت از رای مردم است.

وی با اشاره مجدد به تعامل وزارت کشور با شورای نگهبان و هیات‌های نظارتی و قوه قضاییه افزود: قوه قضاییه این آمادگی را دارد که خارج از نوبت به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کند، ما با ثبت احوال، دستگاه قضا، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نیز تعامل خوبی داریم تا به موقع اسناد لازم برای تایید یا رد صلاحیت نامزدها را داشته باشیم.

وی با اشاره به روند آموزش مجریان انتخاباتی خاطرنشان کرد:‌ ما با همه فرمانداران درباره‌ی مسائل اساسی انتخابات صحبت کرده‌ایم، ما کشور را به 11 منطقه تقسیم کرده‌ایم و جلسه توجیهی 5 منطقه را برگزار کرده‌ایم. ما 270 مربی را تربیت و آموزش داده‌ایم که آنها در استان‌ها حضور می‌یابند و کادر اجرایی انتخابات را آموزش می‌دهند. همچنین امتحانی از فرمانداران درباره‌ی قانون انتخابات گرفته‌ایم تا تسلط آنها را در قانون انتخابات ارزیابی کنیم.

به گفته‌ی وی ثبت نام از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان از 26 آذر و از داوطلبان مجلس شورای اسلامی از 28 آذر ماه آغاز شده و هیات‌های اجرایی نیز همزمان با ثبت نام داوطلبان تشکیل می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور از نخبگان و کسانی که صلاحیت لازم را در خود می‌بینند خواست که در انتخابات ثبت نام کنند و به صحنه بیایند، تا ان شاء الله مجلس بعدی از نمایندگان نخبه‌تر، خبره‌تر و کارآمدتر برخوردار باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ تغییر مسئولان در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها گفت: وظیفه استاندار انتخاب و جابجایی همکاران خود است. استاندار طبق قانون مختار است که اگر نتوانست به هر دلیلی با همکاران خود همکاری کند آنها را جا به جاکند.

مقیمی در پاسخ به این پرسش که آیا قصد تغییر جدیدی در استانداری‌ها را دارید تصریح کرد: ما در این لحظه هیچ برنامه‌ای برای تغییر استانداران نداریم.

وی درباره‌ی نرم افزار انتخابات الکترونیکی گفت: این نرم افزار بومی بوده و توسط کارشناسان خودمان در کشور در حال تهیه است البته ما از تجارب سایر کشورها نیز استفاده کرده‌ایم.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره‌ی برگزاری انتخابات الکترونیکی در گذشته نیز گفت: در انتخابات قبلی نیز انتخابات الکترونیکی به صورت آزمایشی برگزارشد که مورد تایید شورای نگهبان نیز بوده است امیدواریم در این انتخابات نیز بتوانیم تا یک سوم انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

 

 اخبار سیاسی  - ایسنا