اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر کار: مزد آن گرفت جان برادر که رانت خورد!



اخبار,اخبار اقتصادی , رانت خواری

هفته کارگر، فرصتی است که دوباره بیاندیشیم به سالهای با رانت سپری شده و رنج کارگران که به دلیل زیاده خواهی عده ای سودجو سرنوشت سختی برای آنها رقم زده شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دوست داشتم فیلم مستندی بسازم و نشان دهم چگونه فرهنگ کار تضعیف شده و نشان دهم که چگونه نابرده رنج گنج میسر می شود و مزد آن گرفت جان برادر که رانت خورد.

به گزارش ایرنا، عبارات بالا از سوی علی ربیعی در جشنواره فرهنگی - هنری کارگر ایرانی که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد، بازگو شد.

شاید سالها پیش کسی نمی دانست واژه رانت چه معنایی دارد اما این واژه در سالهای اخیر آنقدر در رسانه ها تکرار شده که همه واقفند، رانت درآمدی است که بدون ذره ای تلاش و تنها با استفاده از نفوذ سیاسی و اقتصادی از طریق نزدیکی به صاحبان قدرت به شکل غیرقانونی ایجاد می شود.

این واژه امروز آنچنان عام شده که حتی موجب شوخی و خنده در سریال هایی کمدی انتقادی و گاه فراموش می شود چگونه استفاده از رانت از سوی برخی از نامردمان، بنیانهای اقتصاد کشور صدمه زیادی خورده به طوری که کارشناسان اقتصادی معتقدند جبران شرایطی که بر اقتصاد ایران به دلیل ناکارآمدی و سوء استفاده های مالی رفت شاید نیاز به چندین دهه داشته باشد.

بالاترین مرجع حوزه کار در کشور می گوید: 'وقتی در مقام خود به واقعیت اجتماعی جامعه ایرانی و بخش مهمی از آن یعنی جامعه کارگری می نگرم و خود را به جای یک هنرمند می گذارم، فکر می کنم می توانستم کارهای زیادی را با هنرم انجام دهم. به عنوان هنرمند دوست داشتم که جامعه ای را ترسیم کنم و به تصویر بکشم که امنیت ناشی از بیکاری اندک و امید به زندگی در رنگ رخسار مردمانش دیده شود.

تردیدی نیست، امروز کارگران بیش از هر چیزی نیاز به تامین اجتماعی، حقوق مکفی، امنیت روانی، مسکن مناسب و به طور عام حمایت اجتماعی برای خود و خانواده هایشان دارند و بیکاران کشور که جمعیتی بیش از 2 میلیون نفر را در برمی گیرند نیاز به شغل، درآمد و نظیر دیگر اقشار جامعه، نیاز به حمایت های اجتماعی دارند و چنین نیازهایی در جامعه ای که رانت خواری بنیانهای اقتصادش را خدشه دار کرده، به سختی میسر می شود.

هفته کارگر، فرصتی است که دوباره بیاندیشیم به سالهای با رانت سپری شده و رنج کارگران که به دلیل زیاده خواهی عده ای سودجو سرنوشت سختی برای آنها رقم زده شد.

هیچ بنایی ساخته نمی شود، هیچ دانه ای در زمین کاشته نمی شود و هیچ ابزاری که آسایش مردم را فراهم کند، ساخته نمی شود اگر از دستان توانمند کارگران تهی باشد.

در سایه دولت تدبیر و امید چه بسیار رانت هایی که جلوی آنها گرفته شده اما با کاسبان تحریم ها که در سالهای گذشته از رانتهای بیشماری بهره مند شده اند و هزاران میلیارد تومان از جیب مردم ربوده اند، چه خواهد شد؟

و چه خواهد شد بر کسانی که نابرده رنج، گنجی را از کاشانه مردم ربوده اند؟

 

اخبار اقتصادی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
....جان می دهم به مزد و جوابم نمیبرد.....(افغانی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون وزیر کار تشریح کرد; نحوه تعیین شدن مزد 93



اخبار ,اخبار اقتصادی ,دستمزد کارگران در سال 93

اخبار اقتصادی - مزد ۹۳ بیش از نرخ تورم تعیین می‌شود

«حداقل مزد ۹۳ به گونه‌ای تعیین می‌شود که نه تنها تورم را به طور کامل پوشش دهد بلکه حتی برای حفظ قدرت خرید مردم، چند درصد بالا‌تر از تورم تصویب می‌شود. البته در مدل جدید محاسبه مزد، هزینه‌ای به سرمایه گذار و صاحب بنگاه تولیدی وارد نمی‌شود.»

معاون وزیر کار در واکنش به اظهارات منتسب به او در برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه «دستمزد سال ۹۳ با مدلی جدید و بر مبنای بهره‌وری تعیین خواهد شد»، گفت: مزد سال آینده کارگران حتی چند درصد بیشتر از نرخ رسمی تورم تعیین می‌شود.

 

«حسن هفده تن» در این باره به ایلنا گفت: حداقل مزد، آستانه معیشت کارگران است و دولت حق ندارد به آن دست بزند بلکه باید کاری کنیم جامعه کارگری از دامنه فقر بیرون بیاید. قرار نیست کارگران و کارفرمایان هزینه بی‌تدبیری نظام برنامه ریزی اقتصادی دولت گذشته را پرداخت کنند.

 

وی ادامه داد: حداقل مزد ۹۳ به گونه‌ای تعیین می‌شود که نه تنها تورم را به طور کامل پوشش دهد بلکه حتی برای حفظ قدرت خرید مردم، چند درصد بالا‌تر از تورم تصویب می‌شود. البته در مدل جدید محاسبه مزد، هزینه‌ای به سرمایه گذار و صاحب بنگاه تولیدی وارد نمی‌شود.

 

به گفته هفده تن، طرح جدید افزایش مزد آنقدر موثر خواهد بود که حتی اقتصاد غیر رسمی را هم به سوی اقتصاد رسمی سوق می‌دهد و از این طریق، درآمد‌های مالیاتی دولت را نیزافزایش می‌دهد.

 

این مقام دولتی تصریح کرد: کارگروهی سه جانبه در وزارت کار تشکیل شده و از نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای شرکت در این کارگروه دعوت شده است. همه طرح‌های وزارت کار ابتدا به این کارگروه می‌روند و بعد از اجماع برای تصویب به هیات دولت فرستاده می‌شوند.

 

معاون روابط کار وزارت کار در پایان به طرح این وزارتخانه برای الحاق دولت به مقاوله نامه ۱۴۴سازمان جهانی کار اشاره کرد.

اخبار اقتصادی - ایلنا