اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر نفت: کمبود شدید گاز در زمستان



بیژن زنگنه ,کمبود گاز در زمستان

وزیر نفت: کمبود شدید گاز در زمستان

وی با اشاره به آمادگی تأمین کامل سوخت برای مصارف زمستانی سراسر کشور، افزود: هرچند آمادگی تأمین سوخت زمستانی را داریم اما امسال و اندکی کمتر از امسال در سال آینده دشوارترین سالها را در زمینه تأمین سوخت خواهیم داشت.

وزیر نفت با اشاره به ازسرگیری واردات روزانه 5 تا 7 میلیون لیتر، نسبت به کمبود شدید گاز برای زمستان سالجاری هشدار داد و اعلام کرد: در صورت واردات 40 میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان هم برای زمستان سالجاری 30 میلیارد مترمکعب کمبود گاز داریم.

 بیژن زنگنه در یک گفتگوی تلویزیونی درباره آخرین اقدامات انجام گرفته برای توسعه فازهای مشترک پارس جنوبی، با بیان اینکه در حال حاضر مشکل تاخیر در ساخت فازهای پارس‌جنوبی تامین منابع مالی و اعتباری نیست، گفت: مشکل فعلی در پارس جنوبی در سطوح و لایه‌های مختلف مدیریتی است.

وزیر نفت با اعلام اینکه بارها از این بحث‌ها توسط پیمانکاران شده که 200 یا 300 میلیون دلار دیگر بدهید تا پروژه تمام شود اما با وجود تأمین منابع، کار انجام نشده و به اعتقاد من اصل مسئله، مدیریتی است، تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای تأمین و پرداخت منابع، با توجه خوبی که مجلس شورای اسلامی به این طرح ها داشته است، نداریم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با یادآوری اینکه باید منابع، درست، به‌جای خود و به وقت، هزینه شود و اگر این کار نشود نه فقط اثر مثبت نمی‌گذارد که ممکن است اثر منفی هم بگذارد، اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای تأمین منابع مالی نداریم که خرج این طرح‌ها شود و کار اینها را با آن زمان بندی که در نظرمان است به اتمام برساند.

وی در مورد طرح های آماده بهره برداری گاز پارس جنوبی برای زمستان سالجاری، بیان کرد: با بهره برداری از طرح توسعه فاز 12، 15 تا 18 پارس جنوبی روزانه 170 تا 180 میلیون مترمکعب گاز خشک شیرین و 280 هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود که معتقدم کمتر از دو سال نمی توانیم به این ظرفیت برسیم.

زنگنه درباره فازهای 35 ماهه که پیشرفت کمتری داشته است، افزود: هنوز به فازهای 35 ماهه اصلاً نپرداخته‌ام، به خاطر اینکه آنها نان امشب من را در نمی آورد. نان دو سال آینده من را هم عاید نمی کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه این طر‌ح ها که نزدیک به 30 میلیارد دلار در تراز بازرگانی و اقتصادی کشور تأثیر خواهد گذاشت، باید به مدار بیایند و اینها چیزی نیستند که بتوانیم رها کنیم و بگوییم به بقیه بپردازیم، ادامه داد: باید اول تکلیف پروژه‌های قدیمی را روشن کنیم و مطمئن شویم به موقع می آیند و بعد روی فازهای 35 ماهه تمرکز کنیم، نمی گویم آنها را تعطیل کنیم، اما هم اکنون تمرکز بر 5 فاز قدیمی پارس جنوبی است.

به گفته وزیر نفت، در مرحله اول تا زمستان امسال، مرحله دوم تا زمستان آینده و در مرحله سوم تا پایان سال 1393 باید این سه طرح، تمام شود. بعد از آن تمرکز من روی فازهای دیگر قرار خواهد گرفت.

آخرین وضعیت مشارکت گازی ایران و انگلیس
این مقام مسئول همچنین در خصوص روند بازگشت شرکت ملی نفت ایران به پروژه مشترک با BP در دریای شمال، بیان کرد: هم اکنون برخی از مشکلات در حال حل و فصل است.

وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی صنعت نفت ایران در خارج کشور پروژه مشارکتی قابل توجه ای در اختیار ندارد، تبیین کرد: چند بلوک نفتی و گازی در دریای شمال بوده و ایران هم در آن سهم داشت که بعضی از آنها هم اکنون بهره‌برداری و تولید می‌شود و درآمدهایی هم برای شرکت ملی نفت دارد.

وزیر نفت با اعلام اینکه این پروژه برای یک شرکت نفتی کوچک خیلی عالی است اما برای شرکت ملی نفت ایران عدد کوچکی است، تبیین کرد: با این حال شرکت نفت آن را دنبال می‌کند. برای این که جای پا، حضور خارجی و تعدادی ارتباطات خارجی داشته باشیم دنبال می‌کنیم اما وظیفه اصلی خودمان را باید به کار در توسعه میدان‌های مشترک متمرکز کنیم که به معنی بالا بردن توان صادراتی و صادرات است.

قیمت نفت برای ایران کف و سقف ندارد
زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا با قیمت فعلی جهانی نفت موافق است و حداقل قیمت نفت خام چقدر باید تعیین شود ؟ توضیح داد: نمی‌توانم بگویم قیمت نفت چه قدر باید باشد و بازار باید قیمت نفت را تعیین کند.

وزیر نفت با بیان اینکه برای وزارت نفت بیش از قیمت آنچه مهم است بشکه هایی است که بتوانم به بازار بفرستد و سهمم در تولید نفت افزایش دهم، گفت: این مسئله مهمتر از قیمت است چون وقتی قیمت بالا باشد و در آن سهم نداشته باشیم دیگران استفاده آن را می برند.

وی با اعلام اینکه زمانی از قیمت بالای نفت دفاع می کنم که من هم سهم خودم را در بازار آن داشته باشم، تاکید کرد: حتی هیچ کفی هم برای قیمت نفت قائل نیستم و برای من فقط این مهم است که سهم بازار نفت ایران بالا برود و برای برگشتن به ظرفیت تولید 4 میلیون شبکه در روز، هر کاری می‌کنم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در خصوص اینکه تاکنون چه میزان میزان تولید نفت افزایش یافته است، اعلام کرد: با تلاش چهار شرکت مهم تولیدی مناطق نفتخیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرکزی و اروندان، افزایش ظرفیت تولید در حال افزایش است.

این مقام مسئول با بیان اینکه با اقدامات انجام شده باید ظرفیت تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد، تاکید کرد: از این رو سیاست‌ها و برنامه‌هایی تدوین و در حال اجرا است.

واردات روزانه 5 تا 7 میلیون لیتر بنزین
وزیر نفت درباره درباره واردات بنزین هم گفت: همیشه بنزین وارد کشور می شده است اما به آن اکتان افزا می‌گفتند اما ما می گوییم بنزین وارد می کنیم.

این مقام مسئول با اعلام اینکه برای نیمه دوم سالجاری روزانه 5 تا 7 میلیون لیتر بنزین کشور خواهد شد، تصریح کرد: دستور نداده ایم که از کشور و شرکت خاصی خرید انجام شود اما گفته شده 5 تا 7 میلیون و ترجیحاً تا 7 میلیون لیتر برای بالا رفتن ذخایر، بنزین وارد شود.

زنگنه با بیان اینکه قیمت آن هم نرخ بازار است و ارز آن هم که از محل صادرات فرآورده‌های نفتی حاصل می‌شود تأمین خواهد شد، تاکید کرد: هم اکنون قیمت بنزین برای مصرف کننده داخلی به طور متوسط اندکی بیشتر از 500 تومان است باتوجه به اینکه بنزین کمتر از 70 ـ 80 سنت وارد نمی‌شود و با محاسبه، میزان یارانه مشخص خواهد شد.

این عضو کابینه دولت در خصوص نظر وزارت نفت در زمینه افزایش قیمت بنزین، شیوه دادن یارانه یا سهمیه بندی جدید هم توضیح داد: دولت باید درباره میزان یارانه سوخت تصمیم بگیرد. بحثی در دولت در جریان است تا ببینیم آیا ممکن است دولت مجبور شود برای امسال هم تصمیم بگیرد، اما برای سال آینده و فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حتماً تصمیم گیری خواهد شد.

گاز امسال گران نمی شود
وی با اشاره به آمادگی تأمین کامل سوخت برای مصارف زمستانی سراسر کشور، افزود: هرچند آمادگی تأمین سوخت زمستانی را داریم اما امسال و اندکی کمتر از امسال در سال آینده دشوارترین سالها را در زمینه تأمین سوخت خواهیم داشت.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیش از 4 سال است هیچ فازی از پارس جنوبی به مدار نیامده و هیچ تولیدی اضافه نشده اما مصارف گاز بالا رفته است، گفت: امسال نیروگاه‌ها بیشترین میزان سوخت مایع را مصرف می کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه امسال 17 تا 18 میلیارد دلار سوخت مایع در نیروگاه هایی که به شبکه گاز، وصل است، مصرف می شود که رقمی فاجعه آمیز است، تبیین کرد: این میزان مصرف سوخت مایع  آثار زیست محیطی بدی به همراه دارد و این نوع سوخت‌ها از جمله کالاهایی است که می توانستیم صادر کنیم و درآمد داشته باشیم.

به گفته وی اگر گاز داشتیم این 17 تا 18 میلیارد دلار را مصرف نمی کردیم و در مقابل آن، درآمدهای حاصل از تولید میعانات گازی، ال پی جی و اتان هم برای خوراک پتروشیمی ها داشتیم اما هم اکنون کمبود داریم.

این عضو کابینه دولت امسال معادل 30 میلیارد مترمکعب کمبود گاز داریم که باید به جای آن فرآورده‌های مایع را فقط برای نیروگاه‌ها بسوزانیم، اظهار داشت: این کمبود، با فرض این است که روزانه 40 میلیون مترمکعب از ترکمنستان وارد و 7 تا 8 میلیون مترمکعب در روز از گاز ذخیره شده در میدان‌های سراجه و شوریجه برداشت کنیم.

این مقام مسئول، تاکید کرد: این نیاز با صرفه جویی پوشش داده نخواهد شد بلکه اشکال در تأمین به موقع گاز از پارس جنوبی است و هیچ وقت کشور چنین وضع بدی نداشته است.

وزیر نفت در باره اینکه قیمت گاز مصرفی خانگی چه تغییراتی خواهد کرد؟ گفت: افزایش قیمت گاز مصرفی خانگی برای امسال بعید است اما در سال آینده باید دید دولت چه تصمیمی خواهد گرفت.

زنگنه در باره روند احداث پالایشگاه تمام ایرانی گاز هم اعلام کرد: نمی خواهم شعار بدهم. یک چیزهایی گفته شده اما نه پول آن تأمین شده و نه بحثی برای آن بوده و نه در سیستم جا افتاده است.

وزیر نفت یادآور شد: این پالایشگاههایی هم که در پارس جنوبی احداث می شود همه ایرانی است. اما آنچه که ما نیاز داریم یکسری لیسانس‌های ویژه و فناوری‌های فرایندی است که باید به دست بیاوریم که در این زمینه هم وضعمان در حال بهتر شدن است .

وی مشکل اصلی صنعت نفت را در پتروشیمی و بنزین سازی عنوان کرد و اظهار داشت: فناوری‌های تولید بنزین را نداریم و باید برای اینها فکر کنیم که ظرفیت‌های ملی را برای طراحی‌های پایه و به دست آوردن این نوع لیسانس‌ها بالا ببریم./مهر

 


ویدیو مرتبط :
اعتراض شدید لاریجانی به مخالفت نماینده مجلس با وزیر نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای قبوض چند میلیون تومانی گاز از زبان معاون وزیر نفت



 

 

 

ماجرای قبوض چند میلیون تومانی گاز از زبان معاون وزیر نفت

 

معاون وزیر نفت با اعلام دلایل صدور قبوض چند میلیون تومانی گاز برای برخی از مشترکان، گفت: در حالحاضر کارگروهی برای بررسی قبوض گاز مشترکان در شرکت ملی گاز ایجاد شده است.

 

جواد اوجی در گفتگو با مهر درباره افزایش قابل توجه قبوض برخی از مشترکان گاز گفت: مهمترین عامل در افزایش هزینه گاز طبیعی برخی از مشترکان استفاده از سیستم چیلر بوده است.

 

مدیر عامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه بیشتر افزایش هزینه قبوض گاز مشترکان در فصل تابستان و به دلیل استفاده از چیلر در ساختمانها گزارش شده است، تصریح کرد: البته این افزایش قبوض تنها شامل حال تعداد کمی از مشترکان می شود.

 

این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با اعلام اینکه هم اکنون برای بررسی وضعیت قبوض گاز مشترکان یک کارگروه در سطح شرکت ملی گاز ایران تعریف شده است، اظهار داشت: سعی داریم با بررسی بیشتر قبوض گاز مشترکان مشکلات مردم حل شود و از متضرر شدن آنها جلوگیری کنیم.

 

وی همچنین خواستار واگذاری برخی از اختیارات برای بررسی بیشتر قبوض گاز مشترکان به شرکت ملی گاز ایران شد و افزود: به زودی یکسری پیشنهاد توسط وزارت نفت به کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت ارسال خواهد شد.

 

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در کنار بررسی قبوض مشترکان روشها و گزینه هایی برای مرتفع ساختن این مشکل در حال تدوین است، بیان کرد: با توجه به پایان فصل تابستان چیلر ساختمانها خاموش شده است و از این رو، این مشکل حداقل تا تابستان سال آینده به وجود نمی آید.

 

در حال حاضر شرکت ملی گاز هر متر مکعب گاز خانگی را بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ ریال به دهکهای اول و دوم عرضه می کند که پیش بینی می شود با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و متناسب با الگوهای جدید، با افزایش مصرف میزان هزینه دریافتی از مشترکان دهکهای سوم تا هفتم افزایش یابد.

 

همچنین در شرایط فعلی بخشهای عمومی مصرف کننده گاز شامل کسب و خدمات ۲۵۰ ریال، واحدهای آموزش، پژوهش، اماکن مذهبی، مدارس و مراکز بهزیستی ۹۰ ریال، مساجد، حسینیه ها و مهدیه ها ۹۰ ریال، نانوایی و گرمابه ها ۴۹ ریال، هتلها و مسافرخانه ها ۱۵۹ ریال به ازای هر متر مکعب گاز مصرفی هزینه به دولت پرداخت می کنند.

 

آمادگی شرکت ملی گاز برای آزادسازی یارانه ها

 

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ملی گاز در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر مجموعه شرکت ملی گاز برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در حالت آماده باش به سر می برد، اظهارداشت: تاکنون برخی از مقدمات و بسترسازیها برای اجرای این قانون در سطح این مجموعه انجام شده است.

 

اوجی با تاکید بر آمادگی شرکت ملی گاز برای نصب کنتورهای مستقل گاز برای مشترکان، یادآور شد: در صورت درخواست مشترکان امکان نصب کنتورهای مستقل گازی در مدت ۴۸ ساعت وجود دارد.

 

به گزارش مهر، براساس اعلام شرکت ملی گاز واگذاری اشتراک مستقل به هر واحد آپارتمانی، در صورت درخواست مالک، مالکین و یا نماینده قانونی در ملک مشروط بر اینکه تمامی کنتورها حسب استانداردها و ضوابط فنی در محل مناسب تعبیه شوند بلامانع است.

 

واگذاری اشتراک جدید و نصب کنتور مستقل گاز با توجه به زیربنای ملک متغیر و قیمت تقریبی آن حدود ۴۰ هزار تومان برآورد شده است./خبرگزارى مهر