اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر نفت : جهش صادرات نفت دستاورد برجام است/ ارزش پتروشیمی به چهار میلیارد دلار افزایش می‌یابد



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,وزیر نفت

وزیر نفت با اشاره به دو برابر شدن صادرات نفت پس از لغو تحریم‌ها تصریح کرد که امسال ارزش محصولات پتروشیمی کشور به چهار میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه اظهار کرد: برجام بهترین زمینه را برای توسعه صنعتی به وجود آورده است و این در شرایطی است که ما در دوران تحریم درون‌زایی خود را افزایش دادیم و حالا با برداشته شدن تحریم‌ها باید برون‌گرایی خود را محقق کرده و از تولیدات‌مان برای این‌که ایران را به سکویی برای صادرات کالا و خدمات به منطقه تبدیل کند، استفاده کنیم.

وی درباره‌ی دستاوردهای پسابرجام و افزایش صادرات نفت اشاره و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام افزایش صادرات بوده است به طوری که در دوران تحریم صادرات نفت خام ما تنها یک میلیون بشکه بود که با در نظر داشتن میعانات به حدود یک میلیون و 350 هزار بشکه می‌رسید.

وزیر نفت ادامه داد: این در حالی است که این ماه صادرات نفت خام ما به دو میلیون بشکه می‌رسد که با احتساب میعانات مجموعا دو میلیون و 400 هزار بشکه صادرات داشته‌ایم که این به معنای دو برابر شدن صادرات نفت خام و میعانات است.

زنگنه تصریح کرد: ادامه افزایش تولید و صادرات تا به دست آوردن سهم از دست رفته بازار از سیاست‌های مهم پساتحریم است که هیچ چیز مانع آن نخواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در توسعه صنعت نفت باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم، گفت: این دیپلماسی صنعت نفت و برنامه ششم است که ما آن را در چارچوب قرار‌دادهای جدید نفتی نیز دیده‌ایم و براین اساس فعال شدن این قرار‌دادها می‌تواند صدها هزار زمینه‌ی شغلی را در کشور ایجاد کند.

وزیر نفت افزود: طبق قرار‌دادهای جدید نفتی خارجی‌ها مجری نبوده و تنها مدیریت پروژه‌ را برعهده دارند و تقریبا حدود 60 درصد ارزش افزوده قرار‌دادها توسط ایرانی‌ها به وجود خواهد آمد.

زنگنه همچنین با اشاره به نقش قرار‌دادهای جدید نفتی در توسعه تکنولوژی گفت: اولویت در این قرار‌دادها میادین مشترک و افزایش ضریب بازیافت است.

به گفته وی غرب کارون، پارس جنوبی و افزایش برداشت از میادین توسعه یافته از محورهای صحبت در قالب قرار‌دادهای جدید هستند.

وزیر نفت همچنین به توسعه پتروشیمی و تاثیر آن در افزایش تولید، اشتغال، تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی اشاره و خاطر نشان کرد: قرار است امسال ارزش تولیدات پتروشیمی ما با رسیدن تولیدات به هشت میلیون تن به بیش از چهار میلیارد دلار برسد.

زنگنه همچنین با اشاره به لزوم تولید فرآورده‌های نفتی گفت: امسال با افتتاح اولین واحد پالایشگاه خلیج فارس از واردات بنزین بی‌نیاز شده و سال آینده صادر‌کننده بنزین خواهیم بود.

وی توسعه گازرسانی را از دیگر اهداف محقق شده در پسابرجام دانست و اظهار کرد: از سال 1391 تا سال گذشته ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی از 250 میلیون مترمکعب به 360 میلیون مترمکعب رسیده است و ما در حال حاضر 20 میلیون لیتر در روز صادرات نفت گاز داریم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به این که سال گذشته هشت هزار میلیارد تومان صرف گازرسانی به روستاها شده بود، گفت: امسال نیز چنین رقمی برای افزایش شبکه گازرسانی اختصاص داده می‌شود و گازرسانی به سیستان و بلوچستان از برنامه‌های وزارت نفت است.

زنگنه جریان توسعه صنعت نفت را امیدبخش دانسته و افزود: لازم است در پایین‌دست زمینه را برای فعالیت بخش‌های خصوصی فراهم کنیم و نمایشگاه نفت نیز زمینه‌ساز ارتباط با خارجی‌ها برای بخش‌های خصوصی‌ است.

وی تصریح کرد: ارتباط با خارجی‌ها تنها به معنای ورود فناوری نیست بلکه باید در بازار خارجی نیز از این طریق حضور پیدا کنیم.

این نمایشگاه از روز پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت آغاز به کار کرده است.

 


ویدیو مرتبط :
افزایش صادرات نفت خام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نفت: آمادگی برای افزایش صادرات


وزیر نفت پس از امضای توافق هسته ای ایران با ٦ قدرت جهانی گفت: آمادگی برای افزایش صادرات، نخستین قدم بعد از توافق ایران و ١+٥ است.

 پایگاه خبری وزارت نفت: بیژن زنگنه پس از توافق ایران و١+٥ که امروز (سه شنبه، ٢٣ تیرماه) انجام شد با اشاره به این که بعد از این توافق کار اصلی ما تازه آغاز می شود، در پاسخ به این پرسش که نخستین اولویت وزارت نفت به عنوان وزارت خارجه دوم پس از این توافق چه خواهد بود، اظهارکرد: نخستین قدم آمادگی برای افزایش صادرات است.

حسن روحانی رئیس جمهوری نیز دقایقی پیش در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم با بیان این که «عیدانه فراوان شد تا باد چنین بادا» افزود: مردم در شبهای قدر برای دستیابی به یک توافق خوب دعا کردند و من الان به ملت بزرگوار ایران اعلام می کنم که دعای آنها مستجاب شده است.

ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ (شامل آمریکا، آلمان، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه) همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از ٢٢ ماه مذاکرات سخت و فشرده، سرانجام امروز ٢٣ تیرماه ١٣٩٤ برای رفع سوء تفاهمها در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای و همزمان لغو تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران تفاهم کردند.