اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر علوم: دوره بسیاری از رشته های دانشگاهی به پایان رسیده، اما هنوز دانشجو می پذیرند



اخبار,اخبار دانشگاه ,وزیر علوم

 

اخبار دانشگاه - وزیر علوم: دوره بسیاری از رشته های دانشگاهی به پایان رسیده، اما هنوز دانشجو می پذیرند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در طول سال های گذشته امکانات و بودجه آموزش عالی به اندازه گستردگی دانشگاه ها افزایش نیافته است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف افزود: در سال های گذشته ما سقف و اعتباراتی برای تعداد مشخصی دانشگاه داشتیم که جوابگوی نیاز آنها بود اما علیرغم گسترده شدن دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری این اعتبارات و امکانات افزایشی نداشته است.

وی گستردگی آموزش عالی را در حال حاضر بیش از حد انتظار توصیف کرد و گفت: در برخی از استان ها چند دانشگاه صنعتی داریم که جهت دهی آنها بسیار حائز اهمیت است. دوره بسیاری از رشته هایی که در حال حاضر در دانشگاه ها وجود دارد به اتمام رسیده و باید رشته های جدید، رشته های هم پوشان و رشته های میان رشته ای در دانشگاه ها ایجاد شود.

فرهادی خواستار کمک استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در ساماندهی، بازبینی و بازنگری رشته های در حال تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شد و گفت: باید موضوع تجمیع واحدهای آموزش عالی دنبال شود.

او سیاست اصلی وزارت علوم را کیفیت آموزش عالی عنوان کرد و گفت: باید به سمت دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین برویم چرا که رسیدن به علم و فناوری موجب خلق ثروت می شود و نیاز کشور است.

وزیر علوم خواستار ماموریت گرا شدن دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شد و خاطرنشان کرد: هر یک از دانشگاه های ما باید در یک موضوع از صفر تا 100 مرجع و مطرح باشند.

وی مرکز توسعه دانشگاه صنعتی شریف را الگویی موفق توصیف کرد و گفت: سایر دانشگاه ها نیز می توانند یک مرکز مشابه در دانشگاه خود ایجاد کنند.

دکتر فرهادی افزود: یکی از سیاست های اصلی ما جذب دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در ایران به ویژه از کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی و آسیای جنوب شرقی است.

گفتنی است در پایان این مراسم، وزیر علوم از 22 پژوهشگر برتر و 4 استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف با اهدای لوح، تقدیر کرد.

اخبار دانشگاه - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
درگیری میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم برای معرفی رشته‌های دانشگاهی جدید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت علوم: مسوول حذف دختران در 77 رشته دانشگاهی نیستیم



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وزارت علوم: مسوول حذف دختران در 77 رشته دانشگاهی نیستیم

این مقام مسوول در وزارت علوم با صراحت عنوان كرد: امكان برگزاری كلاس‌های خاص به صورت مجزا برای دختران و پسران و همچنین میزان ظرفیت پذیرش دختر و پسر به‌عهده خود دانشگاه‌های پذیرنده است.

جام جم آنلاین :  رییس‌جمهور به وزیر علوم درباره مخالفت با تفكیك جنسیتی در دانشگاه‌ها می‌گذرد، اما حالا مسوولان 36 دانشگاه كشور برخلاف موضع رئیس‌جمهور، اعلام كرده‌اند كه در جریان كنكور امسال، از بین دختران كنكوری دانشجو نمی‌پذیرند.با بالا گرفتن دامنه نارضایتی‌های بسیاری از داوطلبان كنكور، خیلی‌ها منتظر اعلام موضع وزارت علوم درخصوص حذف جنسیتی برخی از رشته‌های كنكور 91 بودند.

احمدی‌نژاد در آن نامه رسمی به‌صراحت عنوان كرده بود؛ «شنیده شده است كه در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و كلاس‌های تك‌جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد. ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیرعالمانه جلوگیری شود.» اما حالا در دفترچه انتخاب رشته كنكور امسال، وضع به‌گونه‌ای است كه دختران كنكوری تنها به دلیل جنسیت‌شان نمی‌توانند در 77 رشته مقطع كارشناسی به دانشگاه‌ها راه یابند.

گرچه در كنكور سال گذشته هم دو رشته تحصیلی از ظرفیت پذیرش دختران حذف شده بود، اما امسال حتی رشته‌هایی چون حسابداری، علوم تربیتی و راهنمایی و مشاوره ـ كه تحصیل در این رشته‌ها ربطی به جنسیت متقاضی ندارد ـ از تیغ تیز حذف جنسیتی در امان نمانده‌اند.

وزارت علوم: ما مسوول نیستیم

با بالا گرفتن دامنه نارضایتی‌های بسیاری از داوطلبان كنكور، خیلی‌ها منتظر اعلام موضع وزارت علوم درخصوص حذف جنسیتی برخی از رشته‌های كنكور 91 بودند.

در حالی كه ابتدا مسوولان وزارت علوم نسبت به این موضوع واكنش اعتراضی نشان دادند و حتی وزارت علوم در مكاتبه با این مراكز آموزش عالی، خواستار توضیح دانشگاه‌ها درباره دلایل این اقدام اخیر شد، اما ابوالفضل حسنی، مدیركل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در همین رابطه به مهر اعلام كرد: شورای گسترش آموزش عالی، هیچ گونه دخالتی در درج ظرفیت پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌ها در پورتال سازمان سنجش ندارد.

این مقام مسوول در وزارت علوم با صراحت عنوان كرد: امكان برگزاری كلاس‌های خاص به صورت مجزا برای دختران و پسران و همچنین میزان ظرفیت پذیرش دختر و پسر به‌عهده خود دانشگاه‌های پذیرنده است.

حال با توجه به مواضع كج‌دار و مریز وزارت علوم در موضوع حذف جنسیتی رشته‌ها، این سوال پیش می‌آید، چرا در حالی كه این وزارتخانه مسئول مستقیم نظارت بر فرآیند آموزش عالی در تمام دانشگاه‌های كشور است، اما هم‌اكنون وزارت علوم نسبت به تفكیك جنسیتی دانشگاه‌ها از خود سلب مسئولیت می‌كند؟

دلایل مبهم دانشگاه‌ها برای حذف جنسیتی رشته‌ها

در شرایطی كه در كنكور امسال، حتی رشته‌هایی مثل حسابداری و شیمی محض هم قربانی حذف جنسیتی شده‌اند، مسوولان برخی از دانشگاه‌ها در اظهارنظرهایی متفاوت به توضیح این تصمیم تازه خود پرداخته‌اند؛ توضیحاتی كه البته بیشتر از آن كه به‌دلایل منطقی این موضوع اشاره كند، به دلیل‌تراشی‌ها و بازی با كلمات شباهت دارد.

به‌طور مثال، محمد حسین رامشت، رییس دانشگاه اصفهان در این باره می‌گوید: در بررسی كه صورت گرفت مشخص شد 98 درصد خانم‌های فارغ‌التحصیل رشته معدن در این رشته مشغول به كار نیستند؛ این درحالی است كه هزینه‌ای كه در طول دوره دانشجویی صرف دانشجو می‌شود باید بازگشت داشته باشد، بنابراین نیاز است كه پذیرش رشته‌ها ساماندهی شود.

حسن زمانیان، رییس دانشگاه لرستان نیز معتقد است: برخی رشته‌ها ماهیت مردانه دارند و باید مرد پذیرش كرد، مانند رشته دامپزشكی كه ماهیت آنها مردانه است و نیاز است كه هر ساعت از شبانه‌روز برای كار دامپزشكی در روستا حاضر شد و این كار از عهده مردان برمی‌آید.

این در حالی است كه از ابتدای تشكیل این رشته‌ها در دانشگاه‌های كشور پذیرش دختران در این رشته‌ها پیش‌بینی شده بود و نمی‌توان پذیرفت كه بعد از چند دهه، ناگهان روسای دانشگاه‌ها متوجه شده‌اند این رشته‌ها به درد دختران نمی‌خورد.

زمانیان عنوان می‌كند كه صفر كردن پذیرش دختران یا پسران در برخی رشته‌ها، حاكی از ساماندهی كردن پذیرش‌هاست نه حذف آن و این در واقع بیشتر شبیه به بازی با كلمات است.

رییس دانشگاه صنعت نفت هم با بیان این كه این دانشگاه دیگر دانشجوی دختر پذیرش نخواهد كرد، تاكید می‌كند: سختی شرایط كار و نبود نیاز فعلی وزارت نفت، منجر به حذف پذیرش دانشجویان دختر در مقطع كارشناسی شده است.

غلامرضا راشد خاطرنشان می‌كند: البته در سال‌های پیش هم تنها 10درصد پذیرش به دانشجویان دختر اختصاص پیدا می‌كرد، یعنی از 30 نفر تنها سه نفر دانشجوی دختر (در دانشگاه صنعت نفت) پذیرش می‌شد.

دانشگاه محقق‌اردبیلی هم از جمله دانشگاه‌هایی است كه در جریان كنكور امسال، ركورددار حذف جنسیتی در 24 رشته دانشگاهی است.

مسعود گنجی، رییس این دانشگاه می‌گوید: پذیرش دانشجویان دختر در این رشته‌ها حذف نشده است؛ پذیرش در دانشگاه محقق‌اردبیلی دوظرفیتی شده است؛ به این گونه كه اگر دو روان‌شناسی عمومی و بالینی در دانشگاه تدریس می‌شود، مهرماه یكی از این روان‌شناسی‌ها به دانشجویان دختر و یكی به دانشجویان پسر اختصاص داده می‌شود و در بهمن‌ماه پذیرش بالعكس خواهد بود.

در هر حال با وجود اعتراض‌های ادامه‌دار بسیاری از داوطلبان دختر كنكور نسبت به روند بی‌سابقه تفكیك جنسیتی رشته‌ها، همچنان این وضع تغییر نكرده است و شاید اگر در نهایت این مشكل در كنكور 91 حل نشود، آنگاه بتوان آزمون سراسری امسال را جنسیتی‌ترین كنكور تاریخ نظام آموزشی كشور دانست./جام جم آنلاین