اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر دفاع بریتانیا: کره شمالی بس مان است ، ایران نباید اتمی شود!



 

 

وزیر دفاع بریتانیا: کره شمالی بس مان است ، ایران نباید اتمی شود!

 

وزیر دفاع بریتانیا در دیدار اخیر خود از دبی طی اظهاراتی با ابراز نگرانی از برنامه هسته ای ایران به جامعه جهانی نسبت به آنچه كه تبدیل ایران به كره شمالی دیگر خواند ، هشدار داد.

 

لیام فاكس وزیر دفاع بریتانیا كه برای دیدار از نیروهای انگلیسی و مقامات دبی به این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس سفر كرده است ، با اشاره به این موضوع گفت :‌"‌جامعه جهانی نمی تواند بی تفاوت بنشیند و شاهد این باشد كه ایران تبدیل به یك كره شمالی دیگر در منطقه شود".

وی افزود :‌" اگر تنها به تجربه كره شمالی توجه شود ، جامعه جهانی نمی تواند دیگر شاهد تكثیر بیشتر سلاح های هسته ای و آغاز یك رقابت احتمالی تسلیحات هسته ای در منطقه ( خلیج فارس و خاورمیانه ) باشد ".

فاكس با اشاره به اینكه تحریم های بین المللی علیه ایران تاثیر گذر بوده است گفت كه این تحریم ها نه تنها حامل فشار اقتصادی به دولت ایران است بلكه این پیام را انتقال می دهد كه آنها روز به روز در انزوای بیشتری قرار می گیرند.

وزیر دفاع بریتانیا با مقایسه موضع ایران با دیگر كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس گفت : ‌" كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس درباره نقش جهانی خود  سخن می گویند ، درباره اقتصاد جهانی سخن می گویند و به مزیت ها و قابلیت های خود در اقتصاد بین الملل می اندیشند ، در حالی كه ایرانیها می گویند كه ما نمی خواهیم  كشورهای خارجی در این منطقه نفوذ داشته باشند".

اظهارات وزیر دفاع بریتانیا در حالی انجام می شود كه كمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی  ایران در هفته جاری با رای به مصوبه ای خواهان قطع روابط ایران با بریتانیا شده است.

جمهوری اسلامی ایران اظهارات مداخله جویانه اخیر سایمون گس سفیر بریتانیا در ایران را  به شدت رد و محکوم می کند. سفیر بریتانیا در اظهاراتی از آنچه كه نقض حقوق بشر در ایران خوانده بود ، انتقاد كرده بود.

دولت ایران همچنین در وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ،دولت بریتانیا را به حمایت از معترضان و مخالفان متهم كرده است.


ویدیو مرتبط :
گزارش کره جنوبی از اعدام وزیر دفاع سابق کره شمالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر دفاع بریتانیا : ایران سال 2012 می تواند سلاح اتمی تولید كند، غافلگیر نشویم!



 

وزیر دفاع بریتانیا : ایران سال 2012 می تواند سلاح اتمی تولید كند، غافلگیر نشویم!

 

 

وزیر دفاع بریتانیا در اظهاراتی در پارلمان این كشور با ابراز نگرانی از فعالیت های هسته ای ایران مدعی شد كه ایران ممكن است در سال 2012 سلاح هسته ای تولید كند.

 

به گزارش عصر ایران لیام فاكس وزیر دفاع بریتانیا كه در واكنش به برآورد اخیر مئیر داگان رییس سابق سازمان جاسوسی اسراییل درباره فعالیت های هسته ای ایران سخن می گفت ، ارزیابی این مقام سابق اسراییل را  خوش بینانه خواند.

داگان چند هفته پیش و در آستانه ترك پست ریاست سازمان موساد طی اظهار نظری اعلام كرد كه ایران تا سال 2015 قادر به تولید سلاح هسته ای نخواهد بود .این اظهارات داگان واكنش های گسترده ای در داخل اسراییل و در میان كشورهای غربی در پی داشته است و برخی محافل در اسراییل وی را متهم كرده اند كه با این سخنان خود به استراتژی غرب و اسراییل برای مقابله با برنامه های هسته ای ایران ضربه وارد كرده است.

لیام فاكس با اشاره به اینكه جامعه جهانی درباره كره شمالی هم خوش بینی به خرج داد و سپس غافلگیر شد ، برآورد اطلاعاتی داگان از فعالیت های هسته ای ایران را خوش بینانه خواند وافزود كه  كشورهای غربی باید با پیش فرض تولید سلاح هسته ای ایران در سال 2012 جلوی فعالیت های اتمی تهران را بگیرند.

فاکس افزود كه اظهارات داگان این برداشت نادرست را ایجاد كرد كه برنامه های هسته ای ایران باید به سناریوهای خوش بینانه نگاه كرد ، در حالی كه از نظر وزیر دفاع بریتانیا  این کاملا امکان پذیر است که تا سال ۲۰۱۲ بدترین سناریوی ممكن در ایران رخ دهد.

فاکس گفت: " تخمین ها بیانگر این است  که ایران هنوز سلاح اتمی ندارد، اما به غنی سازی اورانیوم و ساخت رآکتور آب سنگین ادامه می دهد كه هر دوی این اقدامات بطور بالقوه ابعاد نظامی دارد."

كشورهای غربی و از جمله بریتانیا ایران را متهم به پنهانكاری و عدم شفافیت در برنامه های هسته ای اش می كنند و می گویند كه به ایران اعتماد ندارند و ممكن است ایران تحت لوای برنامه هسته ای خود بمب اتمی بسازد ، اما تهران با تكذیب ادعاهای غرب می گوید كه بر اساس پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای حق برخورداری از تكنولوژی كامل هسته ای را دارد و مقاصد فعالیت های هسته ای اش صلح آمیز است.

تا كنون نه آژانس بین المللی انرژی اتمی و نه هیچ یك از كشورهای مدعی برنامه های هسته ای ایران مدركی دال بر انحراف فعالیت های هسته ای ایران از اهداف صلح آمیز به سمت تولید سلاح هسته ای ارایه نكرده اند و فعالیت های هسته ای ایران زیر نظارت كامل آژانس همچنان ادامه دارد.../عصر ایران