اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر دفاع بریتانیا : ایران سال 2012 می تواند سلاح اتمی تولید كند، غافلگیر نشویم!



 

وزیر دفاع بریتانیا : ایران سال 2012 می تواند سلاح اتمی تولید كند، غافلگیر نشویم!

 

 

وزیر دفاع بریتانیا در اظهاراتی در پارلمان این كشور با ابراز نگرانی از فعالیت های هسته ای ایران مدعی شد كه ایران ممكن است در سال 2012 سلاح هسته ای تولید كند.

 

به گزارش عصر ایران لیام فاكس وزیر دفاع بریتانیا كه در واكنش به برآورد اخیر مئیر داگان رییس سابق سازمان جاسوسی اسراییل درباره فعالیت های هسته ای ایران سخن می گفت ، ارزیابی این مقام سابق اسراییل را  خوش بینانه خواند.

داگان چند هفته پیش و در آستانه ترك پست ریاست سازمان موساد طی اظهار نظری اعلام كرد كه ایران تا سال 2015 قادر به تولید سلاح هسته ای نخواهد بود .این اظهارات داگان واكنش های گسترده ای در داخل اسراییل و در میان كشورهای غربی در پی داشته است و برخی محافل در اسراییل وی را متهم كرده اند كه با این سخنان خود به استراتژی غرب و اسراییل برای مقابله با برنامه های هسته ای ایران ضربه وارد كرده است.

لیام فاكس با اشاره به اینكه جامعه جهانی درباره كره شمالی هم خوش بینی به خرج داد و سپس غافلگیر شد ، برآورد اطلاعاتی داگان از فعالیت های هسته ای ایران را خوش بینانه خواند وافزود كه  كشورهای غربی باید با پیش فرض تولید سلاح هسته ای ایران در سال 2012 جلوی فعالیت های اتمی تهران را بگیرند.

فاکس افزود كه اظهارات داگان این برداشت نادرست را ایجاد كرد كه برنامه های هسته ای ایران باید به سناریوهای خوش بینانه نگاه كرد ، در حالی كه از نظر وزیر دفاع بریتانیا  این کاملا امکان پذیر است که تا سال ۲۰۱۲ بدترین سناریوی ممكن در ایران رخ دهد.

فاکس گفت: " تخمین ها بیانگر این است  که ایران هنوز سلاح اتمی ندارد، اما به غنی سازی اورانیوم و ساخت رآکتور آب سنگین ادامه می دهد كه هر دوی این اقدامات بطور بالقوه ابعاد نظامی دارد."

كشورهای غربی و از جمله بریتانیا ایران را متهم به پنهانكاری و عدم شفافیت در برنامه های هسته ای اش می كنند و می گویند كه به ایران اعتماد ندارند و ممكن است ایران تحت لوای برنامه هسته ای خود بمب اتمی بسازد ، اما تهران با تكذیب ادعاهای غرب می گوید كه بر اساس پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای حق برخورداری از تكنولوژی كامل هسته ای را دارد و مقاصد فعالیت های هسته ای اش صلح آمیز است.

تا كنون نه آژانس بین المللی انرژی اتمی و نه هیچ یك از كشورهای مدعی برنامه های هسته ای ایران مدركی دال بر انحراف فعالیت های هسته ای ایران از اهداف صلح آمیز به سمت تولید سلاح هسته ای ارایه نكرده اند و فعالیت های هسته ای ایران زیر نظارت كامل آژانس همچنان ادامه دارد.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
نخست وزیر بریتانیا خواستار همکاری ایران در نبرد با داعش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر دفاع آمریکا: ایران یک سال دیگر بمب اتم می سازد/ سخنگوی پنتاگون: ایران سلاح اتمی نمی سازد



 

وزیر دفاع آمریکا: ایران یک سال دیگر بمب اتم می سازد/ سخنگوی پنتاگون: ایران سلاح اتمی نمی سازد

 

لئون پا نه تا وزیر دفاع آمریكا در مصاحبه با یك شبكه تلویزیونی آمریكا مدعی شد كه ایران ممكن است تا یك سال دیگر قادر به تولید بمب هسته ای باشد.

پا نه تا كه روز دوشنبه با شبكه تلویزیونی " سی بی اس " آمریكا گفتگو می كرد در پاسخ به سوالی درباره امكان دست یابی ایران به سلاح هسته ای در سال 2012 ، گفت :‌ "‌ ممكن است آنها در یك بازه زمانی یك ساله قادر به این كار باشند ، شاید هم زود تر."

پانه تا افزود : ‌"‌ اگر آنها یك مركز غنی سازی مخفی هم داشته باشند شاید زودتر از این زمان قادر به تولید بمب باشند ."

وزیر دفاع آمریكا با تكرار این جمله كه ایالات متحده آمریكا همه گزینه ها از جمله حمله نظامی را برای ممانعت از دست یابی ایران به سلاح هسته ای در نظر دارد ، افزود دست یابی ایران به سلاح هسته ای خط قرمز آمریكا و اسراییل است .

اما جورج لیتل سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریكا روز سه شنبه گفت كه اظهارات وزیر دفاع در مصاحبه با سی بی اس به معنای پیش بینی وی برای دست یابی ایران به سلاح هسته ای تا یك سال دیگر نیست.

لیتل در این باره گفت :‌"‌ وزیر دفاع به روشنی تاكید كرد كه آمریكا هیچ شواهدی دال بر تصمیم ایران برای ساخت سلاح هسته ای ندارد . از وزیر دفاع در آن مصاحبه درباره امكان ساخت سلاح هسته ای از سوی ایران در سال 2012 سوال شد و وی در پاسخ گفت كه اگر آنها تصمیم به چنین كاری داشته باشند . او در واقع نگفت كه آنها این كار را می كنند و تا یك سال دیگر بمب اتم در اختیار خواهند داشت ."

سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریكا در ادامه افزود :‌" ‌بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اكنون در ایران حضور دارند و امكان دسترسی خوبی بر تاسیسات غنی سازی در سطح پایین این كشور دارند ."../عصرایران