اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر خارجه ژاپن پیشنهاد تجاری ایران را رد کرد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روابط تجاری ایران و ژاپن


وزیر خارجه ژاپن پیشنهاد تجاری ایران را رد کرد: در حال حاضر متاسفم/پس از لغو تحریم ها دلیلی برای تبعیت از غرب وجود ندارد

آمریکا با توجه به رویکرد ضد ایرانی جناح تندرو در کنگره، به شکل جانبی و بی آنکه تحرکاتش آشکار گردد، دائما" تحکیم روابط را با ایران مدنظر دارد. ایران هم با حضور روحانی، رییس جمهور،در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد که در اواخر ماه گذشته در داووس سوییس برگزار شد، با روسای شرکت های بزرگ سرمایه گذار اروپا از جمله بی پی انگلستان، توتال فرانسه و ایی ان آی ایتالیا گفتگو کرد و آنان را به سرمایه گذاری در ایران فراخواند.

روزنامه ماینیچی چاپ ژاپن نوشت: دست اندرکاران شرکتهای دولتی اروپا و ژاپن با نهایی شدن کاهش بخشی از تحریم ها در ازای محدود شدن برنامه های هسته ای ،یکی پس از دیگری به ایران سفر می کنند.

به گزارش تیک ، این شرکت ها علاوه بر کسب تجارت در زمینه صادرات قطعات یدکی هواپیماها، که به عنوان بخشی از کاهش تحریم ها در نظر گرفته شده است، بازسازی روابط را برای آینده، که تحریم های بنیادی از جمله توسعه منابع لغو می شود، مدنظر دارند. هر چند مقصد نهایی مذاکره هسته ای با توجه به مطرح شدن نظریه های تندروانه در کنگره آمریکا نامشخص است ،ولی رقابت تجاری پشت پرده پیشاپیش شروع شده است.

ژاپن اواسط ماه نوامبر سال گذشته که هنوز مذاکره در خصوص مسائل برنامه های هسته ای میان ایران و شش کشور مهم ؛از جمله پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در جریان بود، فومیئو کیشیدا ، وزیر امور خارجه ژاپن، را به ایران اعزام کرد. روز هشتم ماه دسامبر سال گذشته میلادی هم که در واقع مدت کوتاهی از توافق در تعلیق برنامه های هسته ای ایران گذشته بود، ایشه گه هیرویوکی، مدیر کل سازمان توسعه بازرگانی ژاپن( جترو) به تهران سفر و با نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گفته یک منبع آگاه، ایران در سفر وزیر امور خارجه ژاپن به تهران تاسیس کمیته مشترک به منظور توسعه تجارت را هم پیشنهاد داده است.اما وزیر امور خارجه ژاپن اظهار داشت:« با توجه به ملاحطات آمریکا در حال حاضر متاسفم.»

به گفته اعضای مذاکره کننده ژاپنی، اما با این حال یکی از دست اندرکاران وزارت اقتصاد ژاپن در این سفر با اشاره به اینکه:« هرچند مناسبات تجاری میان دو کشور به جهت تحریم های کشورهای غربی کاهش یافته، ولی روابط ایران و ژاپن از دیر باز دوستانه بوده است. سفر این بار وزیر امور خارجه ژاپن در حد ادای احترام و خوشامد گویی است.اما پس از لغو تحریم ها دلیلی وجود ندارد از کشورهای غربی تبعیت کنیم.» تمایل به از سرگیری تحکیم روابط نشان داده است.

شتاب تحرکات اروپا هم که شریک تجاری مهم ایران به شمار می آید ، در این راستا افزایش یافته است. گذشته از اینکه وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران سفر کرد، اوایل سال جاری هم گروه نمایندگان مجلس آلمان و انگلستان به تهران سفر کردند. روسای اتاق بازرگانی و تجارت انگلستان- ایران ، گروه نمایندگان مجلس انگلستان را در سفر به ایران همراهی کردند. فرانسه هم در روز سوم ماه فوریه، هیات گسترده ای متشکل از بیش از صد شرکت مهم از جمله پژو، رنو و توتال را به تهران اعزام کرد.

آمریکا با توجه به رویکرد ضد ایرانی جناح تندرو در کنگره، به شکل جانبی و بی آنکه تحرکاتش آشکار گردد، دائما" تحکیم روابط را با ایران مدنظر دارد. ایران هم با حضور روحانی، رییس جمهور،در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد که در اواخر ماه گذشته در داووس سوییس برگزار شد، با روسای شرکت های بزرگ سرمایه گذار اروپا از جمله بی پی انگلستان، توتال فرانسه و ایی ان آی ایتالیا گفتگو کرد و آنان را به سرمایه گذاری در ایران فراخواند.

آمریکا در برابر چنین تحرکاتی، با اشاره به اینکه:« ممنوعیت تجارت با ایران لغو نشده است.» به شتاب شرکت ها در این راستا هشدار جدی داد. اما ایران گذشته از اینکه بزرگترین کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی و چهارمین کشور دارنده ذخایر نفت خام است، از بازار بزرگ مصرف کننده در داخل کشور از جمله بازار خودروهای جدید به میزان حدود یک میلیون دستگاه در سال برخوردار است.

به تازگی چهار میلیارد و دویست میلیون دلار از دارایی مسدود شده ایران در کشورهای خارجی، آزاد و افزون بر این، تحریم بیمه دریایی ایران هم لغو شده است. هر چند لغو این بخش از تحریم ها چندان چشمگیر به نظر نمی رسد، ولی با این حال، شرکت های مختلف از جمله شرکت های ژاپنی،که نمی خواهند فرصت را از دست بدهند، در جمع آوری اطلاعات در زمینه اینکه تا چه حد اجازه دارند با ایران داد و ستد نمایند، شتاب به خرج دادند.  

اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
گزارشی از دیدار وزیر صنعت با وزیر خارجه ژاپن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه ژاپن در ارتباط با مذاکره هسته ای به ایران سفر می کند



سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران ,برنامه هسته ای ایران

وزیر خارجه ژاپن در ارتباط با مذاکره هسته ای به ایران سفر می کند

تارنمای اینترنتی رادیو ژاپن روز چهارشنبه از سفر آتی وزیر خارجه این کشور به تهران برای مذاکرات در باره پرونده هسته ای ایران خبر داد.

 براساس این گزارش، ˈفومیو کیشیداˈ در سفر نهم نوامبر (18 آبان ماه) به تهران با مقامات ایران در باره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت وگو و مذاکره خواهد کرد.

طرف های مذاکره وزیر خارجه ژاپن در سفر به تهران ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر خارجه و ˈحسن روحانیˈ رییس جمهور اسلامی ایران خواهند بود.

بر پایه اعلام رادیو ژاپن، ایران هفته گذشته به منظور برطرف کردن تردیدها در باره برنامه هسته ای خود در خلال مذاکره نمایندگان گروه 1+5 پیشنهادی را ارایه کرد که جزییات این پیشنهاد در نشست ماه آینده طرفین مذاکره مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. /ایرنا