اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر خارجه قطر: 3 بار تهران رفتم تا ایران را به خارج کردن معاون اسد از سوریه قانع کنم




اخبار سیاست خارجی - وزیر خارجه قطر: 3 بار تهران رفتم تا ایران را به خارج کردن معاون اسد از سوریه قانع کنم

وزیر خارجه قطر همچنین به همتای ایرانی اش محمدجواد ظریف گفته است بشار اسد می تواند قدرت را ترک کند و جنگ علیه مردم سوریه را متوقف کند. اگر از ما بخواهند بر مخالفان اعمال فشار کنیم می توان آنها را متوقف کرد.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, پیشنهاد وزیر خارجه قطربه ایران برای حل بحران سوریه


وزیر خارجه قطر گفت که بارها تلاش کرد تهران را برای انجام راه حل پیشنهادی اش قانع کند اما موفق نشده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزیر خارجه قطر گفت: سه مرتبه به ایران سفر کردم تا مقامات این کشور را به خارج کردن فاروق الشرع از سوریه قانع کنم.

خالد العطیه در سخنرانی در پاریس اظهار داشت: من به مقامات ایرانی پیشنهاد کردم فاروق الشرع معاون رئیس جمهور سوریه (بشار اسد) از سوریه خارج شود تا بتوان با او گفتگو کرد.

هدف از این گفتگو، تلاش برای توافق با فاروق الشرع بر سر تشکیل دولت ائتلاف ملی با حضور حامیان و مخالفان اسد است.


فاروق الشرع معاون بشار اسد رئیس جمهور سوریه است. او نسبت به دیگر مقامات سوریه کمترین مواضع را علیه مخالفان داشت وبارها به عنوان گزینه توافقی دولت و مخالفان برای حل بحران سوریه مطرح شده است.

بارها خبرهایی درباره بازداشت خانوادگی فاروق الشرع نیز منتشر اما این خبرها تکذیب شد.


قبل از این هم وزیر خارجه ترکیه گفته بودکشورش از تشکیل دولت وحدت ملی سوریه به ریاست فاروق الشرع حمایت می کند.

در سه سال اخیر، فاروق الشرع برخلاف گذشته به شخصیت حاشیه ای تبدیل شده است و کمتر خبر و تصویری از فعالیت او منتشر می شود.

اخبار,اخبار سیاست خارجی, پیشنهاد وزیر خارجه قطربه ایران برای حل بحران سوریه


سوریه از سه سال پیش تاکنون با بحران گسترده ای روبه رو است که هم اکنون به جنگ داخلی میان نیروهای دولتی و مخالفان تبدیل شده است.  بیش از 130 هزار نفر در این جنگ کشته، 2.5 میلیون نفر آواره در کشورهای خارجی و 4.5 میلیون نفر آواره داخلی برجای گذاشته است.

العطیه این سخنرانی را در مدرسه روابط بین الملل در مرکز عالی علوم سیاسی در پاریس و در جمع شماری از دیپلمات ها و مقامات فرانسوی و اروپایی مطرح کرد.

وزیر خارجه قطر همچنین به همتای ایرانی اش محمدجواد ظریف گفته است بشار اسد می تواند قدرت را ترک کند و جنگ علیه مردم سوریه را متوقف کند. اگر از ما بخواهند بر مخالفان اعمال فشار کنیم می توان آنها را متوقف کرد.

العطیه همچنین اظهار داشت گفت که خطاب به ظریف گفته است: چرا از انتخابات واقعی در سوریه نگران هستید. هر کسی که منتخب ملت سوریه باشد مورد احترام ملت سوریه و همه قرار می گیرد. وزیر خارجه ایرانی نیز مواضع سنتی تهران را تکرار کرد و گفت که اگر اسد از قدرت کناره گیری کند سازمان ها، ارگان ها و نهادهای سوریه فرومی پاشند.

اخبار,اخبار سیاست خارجی, پیشنهاد وزیر خارجه قطربه ایران برای حل بحران سوریه


وزیر خارجه قطر همچنین گفت که برای قانع کردن مقامات ایرانی به خارج کردن فاروق الشرع از سوریه با هدف انجام مذاکره با وی، سه مرتبه به تهران سفر کرد  اما سخنان مقامات ایرانی بدون تغییر بود.

این مقام ارشد قطری البته گفت که لحن سخنان مقامات ایرانی هم اکنون متفاوت شده است.  او گفت: هنگامی که آخرین بار با ظریف ملاقات کردم احساس کردم سخنان مقامات ایرانی تغییر کرده است. همچنین لحن سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنان حمایت آمیز از بشار اسد تقریبا تغییر کرده است.
 اخبار سیاست خارجی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
گفتگو با معاون وزیر خارجه در مورد حضور نظامی در سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر مخالفان داخلی سوریه به تهران و دیدار با معاون وزیر خارجه ایران



سفر مخالفان داخلی سوریه به تهران,به رسمیت شناختن مخالفان داخلی سوریه

سفر مخالفان داخلی سوریه به تهران و دیدار با معاون وزیر خارجه ایران

پیرو رایزنی‌های مستمر با هیات تنسیق، معاون و اعضای هیات رییسه این شورا ( یکی از گروه های مخالف داخلی در سوریه ) سفر سه روزه‌ای را به منظور رایزنی‌های مشترک در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو به جمهوری اسلامی ایران داشتند و در این سفر با معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه دیدار و مذاکره کردند.

به گزارش ایسنا در این دیدار حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با تشریح دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران با هدف حل و فصل سیاسی بحران سوریه به‌ویژه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، تداوم ارتباطات و تبادل آراء با هیات تنسیق سوریه را در راستای منافع و مصالح مردم سوریه بر شمرد و با تاکید بر اهمیت نقش‌پذیری مردم سوریه در تحولات سیاسی آینده این کشور، هرگونه مداخله خارجی را در سوریه مردود دانست.

او ضمن حمایت از اجماع بین‌المللی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه، بر ضرورت توقف فوری خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای ملی میان دولت، معارضه و نمایندگان آحاد مردم این کشور به عنوان تنها راه حل توافق سیاسی با هدف عبور از بحران سوریه تاکید کرد و کمک‌های انسان‌دوستانه جامعه جهانی را به منظور کاهش درد و رنج ملت سوریه خواستار شد.

معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران در پایان بر تداوم کمک‌های انسان‌دوستانه کشورمان به ملت و دولت سوریه تاکید کرد.

هیثم مناع نیز در این دیدار ضمن ابراز خشنودی خود و هیات تنسیق از همکاری‌های مشترک با کشورمان، بر ضرورت تداوم رایزنی‌های مشترک تاکید کرد و مشارکت جمهوری اسلامی ایران را در فرآیند ژنو 2 امری ضروری و حیاتی دانست. /ایسنا