اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر خارجه سابق مصر :مبارک برای دیدار با خاتمی شخصاً به هتل محل اقامت او رفت/ پیغامی که خاتمی به احمدی نژاد رساند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

وزیر خارجه سابق مصر :مبارک برای دیدار با خاتمی شخصاً به هتل محل اقامت او رفت/ پیغامی که خاتمی به احمدی نژاد رساند/ مبارک دیر به جلسه رفت تا با احمدی نژاد دیدار نکند

مبارک با ایران مشکل داشت و این مشکل بعدی امنیتی داشت چرا که از تشیع و گسترش آن در مصر بیم داشت... ایران بارها خواهان برقراری روابط گردشگری با ایران بود اما دستگاه های امنیتی مصری نمی پذیرفتند چرا که بیم آن داشتند که مبلغانی برای مذهب تشیع در میان گردشگران به مصر اعزام شوند.

انتخاب :  احمد ابو الغیط وزیر امور خارجه مصر در دوره ریاست جمهوری حسنی مبارک گفت: مبارک برای دیدار با خاتمی شخصا به هتل محل اقامت او رفت.

به گزارش انتخاب به نقل از العربیه ؛ او که در برنامه ''الحدث المصری'' تلویزیون ''العربیه الحدث" سخن می گفت، خاطرنشان کرد که روابط مصر و ایران، از جمله مواردی است که طی چند سال اخیر روی آن کار می شد. او گفته است که سازمان دیپلماتیک مصر به بسیج کشورهای اسلامی و عربی برای نقش منطقه ای بزرگتر ایمان دارد.

ابو الغیط اظهار داشته است که او برای تشکیل جبهه ای با حضور ترکیه، ایران و مصر علاوه بر بهبود روابط مصر با جهان عرب تلاش می کرد. او تاکید کرد که ترکیه و ایران از قدرت های بزرگ در منطقه هستند که روی آن ها حساب نمی شد.

او تاکید کرد که نظر محمد البرادعی سیاستمدار مصری را مبنی بر از سرگیری روابط با ایران به حسنی مبارک منتقل کرده بود.

بنا بر سخنان ابو الغیط، البرادعی پیشنهاد اعزام فرستاده ای کهنه کار به ایران داده بود تا مساله از سرگیری روابط میان دو کشور بحث شود.

او گفت که به پیشنهاد البرادعی توجه شد و مصطفی الفقی به عنوان فرستاده مقبول به ایران با توجه به تجربه سیاسی اش انتخاب شد.

نگرانی مبارک از انتشار تشیع در مصر

او خاطرنشان کرد که مبارک با ایران مشکل داشت و این مشکل بعدی امنیتی داشت چرا که از تشیع و گسترش آن در مصر بیم داشت.

ابو الغیط افزود که ایران بارها خواهان برقراری روابط گردشگری با ایران بود اما دستگاه های امنیتی مصری نمی پذیرفتند چرا که بیم آن داشتند که مبلغانی برای مذهب تشیع در میان گردشگران به مصر اعزام شوند.

او گفت که مبارک به خاطر ترس از پیامدها، در یکی از نشست ها با احمدی نژاد دیدار نکرد. به گفته او هنگامی که به مبارک پیشنهاد دیدار با احمدی نژاد در یکی از نشست های سران کشورهای اسلامی داده شد، او استقبال نکرد و برای جلوگیری از هرگونه دیداری ناخواسته، می خواست به نشست نرود، پس از آن دیر به جلسه رفت و بلافاصله پس از پایان جلسه آن را ترک کرد.

او خاطرنشان کرد که روابط مصر و ایران پس از آن که شاه اسبق ایران در سال ۱۹۸۰ به مصر رفت، به طور کامل قطع شد و این وضعیت تا سال ۱۹۸۳ ادامه داشت. اما پس از آن گفت و گوها میان سفرای مصری با همتایان ایرانی شان آغاز شد.

خاتمی بسیار معتدل است

وزیر امورخارجه اسبق مصر گفت که محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران بسیار معتدل است. به گفته او، خاتمی پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش با مبارک دیدار کرد و این دیدار تاثیر مثبتی بر مبارک گذاشت. او حتی گفت که مبارک برای دیدار با خاتمی شخصا به هتل محل اقامت او رفت.

ابو الغیط افزود که در این دیدار مبارک از راه خاتمی به احمدی نژاد پیام داد که برنامه اتمی ایران می تواند باعث مشکلات احتمالی با اروپا و جهان خارج شود.

او ادامه داد که این دیدار تاثیر بسیار مثبتی در نزدیکی روابط و نزدیک شدن دیدگاه ها در بسیاری از مسائل داشت.

او خاطرنشان کرده که افزایش دشمنی های غرب با ایران با افزایش فعالیت های اتمی این کشور همراه شد و تهران در معرض تهدید تحریم ها قرار گرفت.

به گفته او مصر آن دوره نمی خواست با موضع غرب همراه شود و با ارائه پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالف بود.

ابو الغیط افزود که طرف های آمریکایی و غربی از مصر خواستند که در کنار آنها علیه ایران بایستد و این گونه بود که مصر به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت رای داد زیرا فعالیت های اتمی محرمانه ای کشف شد که می توانست به فعالیت های اتمی اسرائیل بدون این که در معرض تحریمی قرار بگیرد، کمک کند.

او گفت که مصر در همه کشورهای اسلامی و شمال آفریقا سفارتخانه دارد و فعالیت های ایران در گسترش مذهب تشییع و تاسیس مراکز اسلامی برای تبلیغ اندیشه ایرانی شیعی را زیر نظر گرفته است.

مصر کشور الازهر است

او خاطرنشان کرد که مصر کشور الازهر است و برای حفاظت از اسلام در آن کشورها تلاش می کند.

او افزود که برخی کشورهای غربی برای تبشیر مسیحیت در این کشورها تلاش می کنند و مصر در این میان باید میان تبشیر مسیحیت و تبلیغ تشیع برای نگهبانی از حمیت اسلامی برپایه برنامه الازهر تلاش می کرد.

ابو الغیط ادامه داده است که مصر و ایران در چند سال گذشته اقدام به اعزام هیئت هایی به کشورهای یکدیگر کردند که برجسته ترین آن ها سال ۲۰۰۷ بود چرا که تمایلی برای از سرگیری روابط وجود دارد. او یکی از موانعی را که در دیدارها مورد بحث قرار می گرفت، نام خیابان خالد اسلامبولی قاتل انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر دانست که قاهره خواهان تغییر آن بود.

او خاطرنشان کرد که مصر از ایران خواست کسانی که دست به اقدام های تروریستی زده اند و در خاک ایران زندگی می کنند را اخراج کند اما تهران همواره پاسخ می داد که نخست باید روابط از سر گرفته شود و پس از آن مسائل امنیتی به بحث گذاشته شود.

ایران خواهان آزادی گروه ترور پادشاه سعودی شد

وزیر امور خارجه اسبق مصر گفت که ایران خواستار آزادی افرادی شد که به تلاش برای ترور ملک عبد الله بن عبد العزیز پادشاه سعودی دستگیر شده بودند. این افراد را معمر قذافی رهبر پیشین لیبی اجیر کرده بود.

او تاکید کرد حوادث متعددی همچون حادثه ربودن ایهاب شریف سفیر مصر در بغداد و قتل او در سال ۲۰۰۵ وحود دارد. او گفت که اطلاعات درباره این حادثه و عاملان آن تا کنون مبهم است.

ابو الغیط اظهار داشت که شامگاه پیش از روز قتل شریف در بغداد، جشن نیروهای مسلح برگزار شده بود و او در آن با عمر سلیمان رئیس وقت سازمان اطلاعات مصر دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار سلیمان گفت که نیروهای آمریکایی محل نگهداری ایهاب شریف در بغداد را یافته اند و خواستار اجازه برای دخالت و آزادی او هستند .

او افزود که در آن هنگام بیم داشت که حمله نیروهای آمریکا به محل نگهداری شریف ممکن است به کشته شدن او و همراهانش بینجامد چرا که چندی پیش از آن یک دیپلمات دیگر ربوده شده بود که در مقابل پرداخت پول آزاد شده بود. اما ربایندگان شریف پول نخواستند و برای همین با دخالت آمریکایی ها برای آزادیش موافقت کرد.

او گفت که ایران خواهان حضور آمریکا در عراق برای مدت زمان بیشتری بود زیرا این مساله به نفوذ ایران در عراق کمک می کرد./انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
جان کری وزیر خارجه آمریکا در محل اقامت سفیر ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استقرار مخالفان احمدی نژاد در هتل محل اقامت و تشکیل "اتاق جنگ"‌!



 

 

استقرار مخالفان احمدی نژاد در هتل محل اقامت و تشکیل

 

فعالان آمریکایی مخالف احمدی نژاد رئیس جمهور ایران  از چهارشنبه در یکی از اتاق های هتل محل اقامت احمدی نژاد ، جمع شده و "شورای جنگ" تشکیل دادند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه،  شرکت کنندگان در تظاهرات ضد احمدی نژاد در نیویورک ، عکس های او را در اتاق محل استقرار خود در هتل مجلل "ورویک" نیویورک نصب کردند و این اتاق را به مرکز رسانه ای و محل هماهنگی خود تبدیل کردند.

هزینه یک شب اقامت در این هتل 700 دلار است.

"ناتان کارلیتون" سخنگوی مجموعه " علیه ایران هسته ای ، یکپارچه هستیم" گفت :‌ما می خواهیم به رئیس جمهور ایران نشان دهیم که حضور او در نیویورک محل خوشامدگویی نیست.

این مجموعه هفته پیش از هتل مجلل ورویک خواسته بود از پذیرش محمود احمدی نژاد و هیات همراه وی خودداری کند اما این خواسته مورد موافقیت قرار نگرفت.

تشکل "علیه ایران هسته ای یکپارچه هستیم" در سال 2008 توسط شماری از کارمندان ارشد فعال در دولت های بیل کلینتون و جرج بوش (سران اسبق و سابق آمریکا) تاسیس شد.

این تشکل خواهان اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است و در روزهای گذشته تظاهرات های کوچکی را در مقابل هتل محل اقامت احمدی نژاد برگزار کرده بود.

دیروز چهارشنبه نیز شماری از افراد با استفاده از موتور سیکلت با تشکیل کاروانی در مقابل هتل محل اقامت احمدی نژاد حرکت کردند در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود شراکت صامت با القاعده را در محکوم می کنیم.

این مجموعه همچنین قصد دارد نامه ای را به احمدی نژاد ارائه کند که در آن برنامه هسته ای ایران محکوم و تهران به آنچه که "نقض حقوق بشر" و" حمیات از گروه های تروریستی" خوانده شده؛  متهم شده است.

ناتان کارلیتون اضافه کرد: به طور قطع مطمئن هستم که نمی توانم این نامه را شخصا و دستی به احمدی نژاد بدهم لذا این نامه را در اختیار کارمند بخش پذیرش هتل قرار می دهم تا آن را تسلیم احمدی نژاد کند.

قرار است امروز پنجشنبه نیز تظاهراتی علیه احمدی نژاد در نیوریورک برگزار شود.

محمود احمدی نژاد در راس هیاتی متشکل از مقامات ارشد ایرانی از روز دوشنبه گذشته تاکنون برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک به سر می برد.

احمدی نژاد از زمان تصدی ریاست جمهوری ایران در سال 84 تاکنون هشت مرتبه به نیویورک سفر کرده است که هفت مرتبه آن برای حضور نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بوده است.

حضور احمدی نژاد در نیویورک همیشه با فعالیت های خیابانی مخالفان در اعتراض به وی روبه رو بوده است..../تحلیل:عصرایران