اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر خارجه سابق اسرائیل مطرح کرد: موافقت اسرائیل با عقب نشینی از جولان به شرط جدا شدن اسد از ایران



 بشار اسد ,جدا شدن اسد از ایران

وزیر خارجه سابق اسرائیل مطرح کرد: موافقت اسرائیل با عقب نشینی از جولان به شرط جدا شدن اسد از ایران

یک ماه قبل از آغاز ناآرامی ها در سوریه ، تلاش هایی را برای گفتگو با بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره منطقه جولان آغاز کردیم.

وزیر خارجه سابق اسرائیل گفت اسرائیل آمادگی داشت جولان را به اسد پس بدهد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، افیگیدور لیبرمن وزیر خارجه سابق اسرائیل و رهبر حزب افراط گرای" اسرائیل بیتنا" گفت: تعدادی از اعضای کابینه سابق اسرائیل موافقت خود را با پس دادن بخشی از منطقه جولان به حکومت سوریه در مقابل دور شدن این کشور از محور ایران و حزب الله لبنان اعلام کرده بودند.

به گفته لیبرمن، این موضوع تنها چند هفته قبل از آغاز ناآرامی ها در سوریه در مارس 2011 در کابینه اسرائیل مطرح شده بود.

لیبرمن که در جمع ساکنان شهرک کتسرین در منطقه اشغالی جولان سخن می گفت ادامه داد:  یک ماه قبل از آغاز ناآرامی ها در سوریه ، تلاش هایی را برای گفتگو با بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره منطقه جولان آغاز کردیم.

وی افزود: برخی از مقامات اسرائیلی تمایل داشتند باب مذاکرات را با اسد درباره بازگرداندن منطقه جولان به سوریه باز کنند. آنها اسیر تفکرات اشتباه شده بودند و آماده بازگردندن منطقه جولان و حتی دریاچه طبریا در مقابل دور شدن اسد از محور شر بودند.

محور شر اصطلاحی است که اسرائیلی ها برای محور اسرائیل، حزب الله لبنان و حکومت بشار اسد به کار می گیرند.

رسانه های اسرائیلی نوشته اند که در آن مقطع، دولت آمریکا تلاش می کرد مذاکرات صلح را میان اسرائیل و دولت سوریه ازسربگیرد. از کابینه وقت اسرائیل، ایهود باراک وزیر دفاع وقت این رژیم مسؤولیت مذاکرات با سوریه را برعهده داشت. افیگیدور لیبرمن در این کابینه وزیر خارجه بود.

لیبرمن در عین حال گفت که بازگرداندن جولان به سوریه غیرممکن است.
وی افزود:  تا زمانی که حزب "اسرائیل بیتنا" در کابینه اسرائیل حضور دارد موضوع بازگرداندن منطقه جولان به سوریه حتی در برنامه کابینه اسرائیل هم مطرح نخواهد شد.

یک مقام مسؤول آمریکایی نیز قبل از این گفته بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل معتقد بود سوریه در زنجیره ایران و حزب الله لبنان، ضعیف تر است و می توان آن را از این محور خارج کرد.

منطقه "جولان" سوریه در جنگ 6 روزه 1967 به اشغال اسرائیل درآمد./عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
هم نشینی وزیرعلوم دولت نهم با وزیر علوم اسرائیل!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه سابق اسرائیل: مذاکرات آلماتی، موافقت غزب با هسته ای شدن ایران بود



مذاکرات آلماتی,مذاکرات میان گروه 1+5 و ایران

وزیر خارجه سابق اسرائیل: مذاکرات آلماتی، موافقت غزب با هسته ای شدن ایران بود

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اسرائیل گفت: واقعیت این است که ایران سلاح هسته ای را کسب می کند. هماهنگونه که برای کره شمالی اتفاق افتاد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اسرائیل گفت که مذاکرات اخیر آلماتی نشان دهنده موافقت غرب با هسته ای شدن ایران بود.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه خبری النشره لبنان، افیگیدور لیبرمن افزود: تولید بمب اتمی توسط ایران، برای منطقه و جهان خطرناک است.

وی که در ملاقات با جان برد وزیر امور خارجه کانادا صحبت می کرد افزود: آخرین مذاکرات میان گروه 1+5 و ایران در آلماتی قزاقستان نشان دهنده این موضوع است که قدرت های غربی با واقعیت کسب سلاح هسته ای توسط ایران موافقت کرده اند یعنی همان اتفاقی که در برابر کره شمالی روی داد.

لیبرمن که قبل از این سمت وزیر خارجه را برعهده داشت؛ ادامه داد: واقعیت این است که ایران سلاح هسته ای را کسب می کند. هماهنگونه که برای کره شمالی اتفاق افتاد. همانگونه که اشغال چکسلواکی توسط آلمان هیتلر پذیرفته شد.

وی افزود: تا پایان سال جاری میلادی، ایران می تواند بمب اتمی بسازد. این موضوع برای صلح در منطقه و جهان، خطرساز است.

او قبل از این هم درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان گفته بود: این مذاکرات قبل از آغاز محکوم به شکست بود.

کابینه اسرائیل پیش از این نیز با انتقاد از مذاکرات کشورهای غربی با تهران بر سر مسئله هسته ای اش، خواستار تعیین خط قرمز برای ایران شدند./عصرایران