اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر خارجه سابق اسرائیل: مذاکرات آلماتی، موافقت غزب با هسته ای شدن ایران بود



مذاکرات آلماتی,مذاکرات میان گروه 1+5 و ایران

وزیر خارجه سابق اسرائیل: مذاکرات آلماتی، موافقت غزب با هسته ای شدن ایران بود

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اسرائیل گفت: واقعیت این است که ایران سلاح هسته ای را کسب می کند. هماهنگونه که برای کره شمالی اتفاق افتاد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اسرائیل گفت که مذاکرات اخیر آلماتی نشان دهنده موافقت غرب با هسته ای شدن ایران بود.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه خبری النشره لبنان، افیگیدور لیبرمن افزود: تولید بمب اتمی توسط ایران، برای منطقه و جهان خطرناک است.

وی که در ملاقات با جان برد وزیر امور خارجه کانادا صحبت می کرد افزود: آخرین مذاکرات میان گروه 1+5 و ایران در آلماتی قزاقستان نشان دهنده این موضوع است که قدرت های غربی با واقعیت کسب سلاح هسته ای توسط ایران موافقت کرده اند یعنی همان اتفاقی که در برابر کره شمالی روی داد.

لیبرمن که قبل از این سمت وزیر خارجه را برعهده داشت؛ ادامه داد: واقعیت این است که ایران سلاح هسته ای را کسب می کند. هماهنگونه که برای کره شمالی اتفاق افتاد. همانگونه که اشغال چکسلواکی توسط آلمان هیتلر پذیرفته شد.

وی افزود: تا پایان سال جاری میلادی، ایران می تواند بمب اتمی بسازد. این موضوع برای صلح در منطقه و جهان، خطرساز است.

او قبل از این هم درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان گفته بود: این مذاکرات قبل از آغاز محکوم به شکست بود.

کابینه اسرائیل پیش از این نیز با انتقاد از مذاکرات کشورهای غربی با تهران بر سر مسئله هسته ای اش، خواستار تعیین خط قرمز برای ایران شدند./عصرایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
سخنان وزیر خارجه عمان درباره توافق هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه ترکیه : موافقت نامه تبادل سوخت هسته ای ایران نتیجه چندجانبه گرایی بود



 

وزیر خارجه ترکیه : موافقت نامه تبادل سوخت هسته ای ایران نتیجه چندجانبه گرایی بود

 

احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه ای اختصاصی با نشریه فارن پالسی آمریکا از رویکرد سیاست خارجی ترکیه دفاع کرد.

وزیر خارجه ترکیه در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره انگیزه های کشورش از ورود به پرونده هسته ای ایران گفت : " ترکیه و برزیل هر دو کشورهای عضو شورای امنیت ملل متحد هستند . وقتی ما به عنوان اعضای غیر دایم شورای امنیت انتخاب شدیم انتظار جامعه جهانی و کسانی که به ما رای داده بودند این بود که هر چه در توان داریم به انجام برسانیم تا از ایجاد جنگ و تنش بین المللی جلوگیری کنیم و از راه حل های دیپلماتیک برای حل و فصل بحران های بین المللی حمایت کنیم . این تعهد ما ( ترکیه و برزیل) در قبال جامعه جهانی بود و چیزی نبود که بر مبنای علایق شخصی ما باشد. این تعهد ما بود  ".

وی درباره ورود کشورش به بحث توافق هسته ای تهران در بهار سال جاری  گفت : " ما به تنهایی این تصمیم را نگرفتیم . پیش از ابتکار ما ، موضوع انتقال سوخت هسته ای ایران به یک کشور ثالث در گفتگوها و مذاکرات ایران و اعضای 5+1 به عنوان یک راهکار برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران مورد بحث قرار گرفته بود و محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این ایده را پرورانده بود و از ما خواسته بود تا برای انتقال اورانیوم 3و نیم درصد ایران به ترکیه به عنوان یک راهکار اعتماد ساز وارد عمل شویم ".

وزیر خارجه ترکیه افزود : " ما بدین منظور به رایزنی با متحدانمان پرداختیم و همه طرف ها موافقت خود را با ایده ما اعلام کردند و ایران هم موافقت اولیه خود را با این موضوع اعلام کرد و از این رو ما به طور جدی وارد مذاکرات اتمی ایران شدیم . ما تلاش های مشترک خود با برزیل را آغاز کردیم و یک تلاش بی وقفه 8 ماهه  دیپلماتیک با برزیل را از اکتبر 2009 تا می 2010 به سرانجام رساندیم و در نهایت در روز آخر ایران موافقت خود را با امضای موافقنامه تبادل سوخت هسته ای اعلام کرد و ما به تهران رفتیم و موافقت نامه را امضا کردیم ".

وزیر خارجه ترکیه افزود : " من همواره گفته ام امضای موافقت نامه سوخت هسته ای در تهران تنها موفقیت برزیل و ترکیه نبود ، بلکه از نظر من این موفقیت حاصل  سیاست پرزیدنت اوباما در سیاست تعامل  و چند جانبه گرایی بوده است . اگر سیاست دولت ایالات متحده  ( در دوره اوباما ) بر مبنای تعامل و چند جانبه گرایی نبود ، این توافق به هیچ وجه حاصل نمی شد ".

احمد داوود اوغلو در پاسخ به سوالی درباره تجدید نظر اوباما در سیاست تعامل و چند جانبه گرایی ، گفت : " من فکر نمی کنم که پرزیدنت اوباما سیاست تعامل خود را کنار گذاشته باشد . حتی در روزی که قطعنامه چهارم تحریم ایران ( قطعنامه 1929) در شورای امنیت به تصویب رسید ، پرزیدنت اوباما اعلام کرد که سیاست تعامل با ایران را ادامه می دهد و حاضر به مذاکره با تهران است ".

وزیرخارجه ترکیه افزود : " من این جمله چرچیل را بسیار دوست دارم که گفت : این پایان نیست ، این آغار نیست ، این پایان آغاز است .  تمام  این فرایند پایان آغاز است ".

احمد داوود اوغلو در ادامه از تئوری خود با عنوان " به صفر رسانیدن تنش با همسایگان ترکیه " دفاع کرد و این تئوری را یک ایده رویایی ندانست.

وی در این باره گفت : " وقتی من در سال 2003 به عنوان مشاورنخست وزیر انتخاب شدم ، در یکی از نخستین مصاحبه های خودم گفتم که ما می خواهیم سطح  تنش با همسایگانمان را به صفر برسانیم . در آن موقع بسیاری از افراد این گفته من را رویاپردازی خام یک چهره آکادمیک خواندند . حالا پس از گذشت 8 سال از دوره نخست وزیری رجب طیب اردوغان این ایده به تحقق رسیده و ثابت شده که به صفر رساندن تنش با همسایگان یک ایده رویایی نبوده است . این یک واقعیت است ، امروز هیچ کس انتظار تنش ترکیه با هیچ یک  از همسایگانش را ندارد ".

وزیرخارجه ترکیه در ادامه از رویکرد دولت متبوعش در قبال اسراییل دفاع کرد و گفت که هیچ کشوری نمی تواند در قبال  رفتار اسراییل درکشتار مردم غزه و حمله این رژیم به کاروان آزادی غزه و کشتن 8 شهروند ترک و یک شهروند آمریکا در این کشتی سکوت کند .

وی دلیل سردی و تنش موجود درروابط آنکارا و تل آویو را به رفتارهای دو سال اخیر اسراییل در قبال مردم غزه و عقب نشینی این رژیم از موضع صلح در خاورمیانه نسبت داد.

گفتنی است اوباما ، برغم قول اولیه خود مبنی بر پذیرش تبادل سوخت ، مسیر یکجانیه گرایی را در پیش گرفت و مانع از اجرای این توافق شد..../تحلیل:عصرایران