اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر خارجه استرالیا: اسد مشروعیت ندارد


وزیر خارجه استرالیا، بامداد دوشنبه مدعی شد رئیس‌جمهور سوریه که با انتخابات قانونی روی کار آمده مشروعیت حکمرانی بر کشورش را از دست داده اما از حضور وزیر خارجه ایران در مذاکرات سوریه استقبال کرد.

خبرگزاری فارس: «جولیان بی‌شاپ»، وزیر خارجه استرالیا، بامداد دوشنبه در مصاحبه‌ای، با تأکید بر اینکه بحران سوریه راه حل نظامی ندارد از حضور ایران در مذاکرات بین‌المللی در این باره استقبال کرد. او علی‌رغم این مدعی شد، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مشروعیت حکمرانی در این کشور را از دست داده است.

خانم بی‌شاپ، در این مصاحبه با برنامه «آر ان برکفاست» که فایل صوتی آن روی وب‌سایت «ای‌بی‌سی نیوز» قرار گرفته، اعزام نیروهای زمینی این کشور به سوریه، در پرتو اقدام آمریکا در این راستا را رد کرد.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد ده‌ها نیروی عملیات ویژه این کشور برای انجام آنچه «تعلیم، مشاوره و کمک» به معارضان «میانه‌رو» سوری جهت مبارزه با داعش خوانده شده، روانه شمال سوریه خواهند شد. «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز جمعه به ذکر اینکه تعداد این نیروها کمتر از 50 نفر هستند بسنده کرده و  از ارائه جزئیات درباره نقش آنها خودداری کرد.

«بی‌شاپ» در پاسخ به این سوال درباره واکنش ملبورن به درخواست فرضی واشنگتن از این کشور برای گسترش حضور نظامی‌اش از عراق به سوریه گفت: «ما با رضایت دولت عراق در این کشور حضور داریم. ما در آنجا مشغول افزایش قابلیت‌های نیروهای امنیتی عراق بوده‌ایم.»

«بی‌شاپ»، با بیان اینکه نیروهای استرالیایی در عراق مأموریت‌های جنگی ندارند حضور نیروهای زمینی این کشور در سوریه را هم رد کرد. وی تصریح کرد که مأموریت نیروهای استرالیایی در سوریه، تنها به انجام حملات هوایی به عنوان بخشی از ائتلاف ضد داعش در این کشور محدود می‌شود.

وزیر خارجه استرالیا با بیان اینکه راهکار نظامی در سوریه کارآمد نیست گفت که از نشست هفته گذشته در وین، برای بررسی مسائل این کشور استقبال می‌کند.

بی‌شاپ همچنین با تأکید بر اینکه او همواره از راهکار راه حل سیاسی مبتنی بر مذاکره برای پایان دادن به جنگ در سوریه حمایت کرده گفت: «من از شرکت وزیر خارجه ایران، ظریف، هم استقبال می‌کنم.»

وزیر خارجه استرالیا مشارکت دادن کشورهای کلیدی مانند ایران و روسیه در این مذاکرات برای رسیدن به راهکار سیاسی مبتنی بر مذاکره را «مهم» دانست.

بی‌شاپ، در ادامه با متهم کردن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به کشتار مردم این کشور و استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه آنها مدعی شد که او «مشروعیت برای حکومت در سوریه را از دست داده است.»

مذاکرات بین‌المللی سوریه، با حضور وزیران خارجه هفده کشور، روز جمعه در شهر وین، پایتخت اتریش به دلیل اختلافات بر سر آینده رئیس‌جمهوری سوریه ناتمام ماند.

ایران و روسیه با مطالبه کشورهای غربی مبنی بر کناره‌گیری بشار اسد که با انتخابات قانونی روی کار آمده مخالفند.  


ویدیو مرتبط :
گشت و گذار وزیر خارجه استرالیا در بازار تجریش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه آمریکا: ایران هسته‌ای را نمی‌پذیریم/ بشار اسد باید برود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

وزیر خارجه آمریکا: ایران هسته‌ای را نمی‌پذیریم/ بشار اسد باید برود

وزیر امور خارجه آمریکا که به لندن سفر کرده است، در جریان دیدار با همتای انگلیسی خود گفت که هر دو کشور همچنان مخالف هسته‌ای شدن ایران هستند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفت: ایران هسته‌ای به سادگی قابل پذیرش نیست.

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره موضع واشنگتن در قبال برنامه‌های هسته‌ای کشورمان اعلام کرد: فرصت برای ارائه راه‌حلی دیپلماتیک برای همیشه وجود ندارد اما این فرصت در حال حاضر هست.

او گفت: در صورتی که ایران تصمیم بگیرد با حسن نیت مذاکره کند، زمان هنوز وجود دارد.

جان کری در اظهاراتش در حالی تهران را به تلاش برای استفاده غیرصلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای متهم کرد که جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است، برنامه‌های هسته‌ای خود را با اهداف غیرنظامی و صلح‌آمیز دنبال می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: آماده‌ایم که برای جلوگیری از عواقب وحشتناک شکست مذاکرات با حسن نیت مذاکره کنیم.

کری مدعی شد: انتخاب در دست ایرانی‌ها است و ما امیدواریم که آن‌ها انتخاب درستی داشته باشند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در جریان دیدار خود با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در مورد بحران سوریه گفت که بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه «باید برود».

کری از مخالفان دولت سوریه خواست تا در نشست بین‌المللی که قرار است پنج‌شنبه این هفته (دهم اسفند) در پایتخت ایتالیا برگزار شود، شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: می‌خواهم دوستانمان در جناح مخالف سوریه بدانند که ما صرفا برای سخن گفتن به رم نمی‌رویم بلکه می‌رویم تا درباره گام‌های بعدی و شاید حتی گزینه‌های دیگر تصمیم بگیریم.

جان کری همچنین در این دیدار بر اهمیت روابط آمریکا با اروپا و به ویژه با انگلیس تأکید کرد و گفت: ما همواره برای مقابله با بزرگ‌ترین چالش‌های جهانی در کنار یکدیگر بوده‌ایم.

هیگ نیز اعلام کرد که انگلیس خود را برای «افزایش حمایت‌هایش از مخالفان سوریه» آماده می‌کند.

جان کری هم‌چنین با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد. به گفته سخنگوی دفتر نخست‌وزیر انگلیس، بحران سوریه از جمله محورهای اصلی این مذاکرات بود.

جان کری که جانشین هیلاری کلینتون شده است، در اولین مرحله از سفر ۱۱ روزه‌اش به کشورهای اروپایی و خاورمیانه وارد انگلیس شد.

انتظار می‌رود که کری در جریان سفرش به برلین با مخالفان دولت سوریه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار و مذاکره کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که قصد دارد از این سفر استفاده کرده و پیشنهادهایی را برای ترغیب بشار اسد به کناره‌گیری از قدرت ارائه دهد.

هر چند روند صلح خاورمیانه از جمله موضوعات اصلی در جریان سفر کری به ترکیه، مصر و عربستان و مذاکره با مقام‌های این کشورها خواهد بود، اما وزیر خارجه آمریکا قصد ندارد در این سفر به اراضی فلسطین برود./مهر