اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر بهداشت موافقت خود با افزایش قیمت شیر را اعلام كرد



اخبار,اخباراجتماعی ,سرانه مصرف لبنیات

وزیر بهداشت با افزایش قیمت شیر با هدف جلوگیری از كاهش تولید این مهم‌ترین محصول لبنی موافقت كرد.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی كه در گفت‌وگو با فارس موافقت خود را اعلام كرده، افزایش قیمت شیر را راهكار موثری در كاهش زیان‌دهی دامداران و كمك به تداوم تولید شیر دانست و گفت: «در دو سال گذشته به دامداران ما فشار آمده و افزایش قیمت شیر برای عدم آسیب به دامدار و كاهش نیافتن تولید شیر است. نباید در حمایت از مصرف لبنیات كاری كنیم كه به دامداران آسیبی وارد شود. شاید اگر وضع اقتصادی دولت خوب بود یارانه‌ای به دامدار می‌داد تا افزایش قیمت رخ ندهد. اما به علت اینكه درآمد دولت به خاطر كاهش قیمت نفت، كاهش یافته است، یا باید شاهد آسیب به دامداران و كاهش تولید شیر می‌شدیم یا قیمت شیر را افزایش می‌دادیم.»
 
گرانی قیمت و فقر فرهنگی، دشمنان رده اول سلامت ایرانی‌ها
موافقت وزیر بهداشت با افزایش قیمت شیر می‌تواند به همان توجیه وی منجر شود: جلوگیری از زیان‌دهی دامدار و كاهش تولید شیر. اما می‌تواند نتیجه دیگری هم در پی داشته باشد؛ اتفاقی كه طی سال‌های گذشته به یك شمشیر دو لبه تبدیل شد؛ كاهش مصرف به دلیل گرانی قیمت شیر.

چنان‌كه یك سال قبل و در همین روزها بود كه همایش كشوری شیر سالم برگزار شد و فرزاد شیدفر؛ دبیر علمی این همایش با استناد به نتایج گزارش اجرای نظام هدفمند یارانه‌ها اعلام كرد كه افزایش قیمت شیر و لبنیات در پی حذف یارانه شیر از نیمه دوم سال ٨٩، منجر به كاهش مصرف لبنیات شده و نتیجه همین گزارش نشان داده كه از هر ١٠ ایرانی، فقط چهار نفر به میزان كافی شیر مصرف می‌كنند و باقی، یا مصرف نمی‌كنند یا كمتر از حد مناسب مصرف می‌كنند.

شیدفر تاكید كرده بود كه مصرف شیر در برخی استان‌ها مثل چهار محال و بختیاری، آذربایجان‌های شرقی و غربی در حد كافی است اما در برخی دیگر مثل سیستان و بلوچستان و بوشهر بسیار كمتر از حد سرانه است.

این هشدار در حالی مطرح شده بود كه وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزی هم در بررسی‌های خود به نتایج مشابهی در زمینه تنزل مصرف لبنیات رسیده بودند. در حالی كه بنا بر تحقیقات مشترك و متناوب، میانگین مصرف لبنیات در خانواده‌های ایرانی ١٣٩ گرم در روز گزارش شده، حتی مسوولان وزارت بهداشت هم به دفعات مكرر، خواستار كاهش قیمت لبنیات یا اختصاص یارانه برای شیر با هدف بازگشت دوباره این ماده لبنی به سفره‌های خانوار شده‌اند زیرا بنا بر گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، ظرف سه سال گذشته و پس از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها، مصرف شیر و فرآورده‌های آن در كشور با كاهش ٢٢ درصدی مواجه شده است.

البته نباید عامل تغییر فرهنگ تغذیه‌ای را در این كاهش نادیده گرفت. یكی از تلاش‌های منجر به نتیجه دلخواه صنایع غذایی طی سال‌های گذشته، هدایت ذایقه مصرف‌كننده به سمت محصولاتی بوده كه چندان سلامت و مفید نیستند و ارزش غذایی آنها در مقایسه با بسیاری محصولات، می‌تواند در حد صفر تلقی شود. در این بین فضا سازی‌های فریبنده درباره آبمیوه‌های صنعتی و تنقلات بی‌ارزش كه نه‌تنها تاثیر مثبت در ارتقای سطح سلامت نداشته بلكه به افزایش وزن و بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی‌های رنگارنگ در سلامت مصرف كنندگان منجر می‌شوند، گوی سبقت را از تولیدكنندگان محصولات لبنی كه حجم تبلیغات آنها در رسانه ملی و در مقایسه با تبلیغات پفك و چیپس و آبمیوه‌های صنعتی، در حد صفر است، ربوده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی هم سال گذشته و در بازدید از یك واحد دامداری در استان تهران به این تغییر ذایقه بر اثر تموج فرهنگی اشاره و یكی از مهم‌ترین دلایل كاهش مصرف لبنیات طی سال‌های گذشته را نه گرانی قیمت این محصولات بلكه تنزل فرهنگ تغذیه‌ای مردم عنوان كرد و مصداق این تنزل را ترجیح مردم به خرید تنقلات بی ارزش همچون چیپس و پفك نسبت به لبنیات دانست كه قیمتی نه كمتر از فرآورده‌های لبنی داشته بلكه حتی در قیاس با خواص تغذیه‌ای لبنیات و محاسبه عوارض مصرف این اقلام غذایی مضر، بسیار گرانتر هم تمام می‌شوند.

این انتقاد وزیر بهداشت از تغییر فرهنگ تغذیه‌ای مردم باید از این منظر موجب نگرانی شود كه شهروندان ناراضی از افزایش قیمت شیر، اغلب همان افرادی هستند كه به آسانی و بدون هیچ حساب و كتابی، برای یك بطری نوشابه یك و نیم لیتری كه قیمتی تقریبا معادل یك لیتر شیر دارد، هزینه می‌كنند تا مبادا رتبه جهانی ایران در ركوردشكنی مصرف نوشابه از رده نخست جدول پایین‌تر بیاید.

در واقع فقر فرهنگ تغذیه، امروز بیش از نوسانات جدول قیمت مواد غذایی نگران كننده است. چنانكه ناصر كلانتری، مشاور معاونت بهداشت وزارت بهداشت هم در گفت‌وگویی با «اعتماد» هشدار داده بود كه «٢٠ درصد جامعه دچار گرفتاری‌های اقتصادی هستند كه در تنگنای مالی برای تامین مواد غذایی قرار دارند. از این ٢٠ درصد، ٩ درصد با چنان فقر شدیدی مواجهند كه حتی در تامین كالری و پروتیین اولیه مورد نیاز همچون نان روزانه هم ناتوانند اما ١١ درصد باقی، در فقر متوسط قرار دارند. غیر از این ٢٠ درصد كه باید با كالری و پروتیین اعطایی از سوی دولت تقویت و تغذیه شوند، ٨٠ درصد جمعیت كشور نه به دلیل فقر مالی بلكه به علت فقر فرهنگی دچار اختلالات تغذیه‌ای هستند و تعداد زیادی از همین افراد باید آموزش ببینند نسبت به اینكه روزانه به ١٠٠٠ تا ١٢٠٠ میلی گرم كلسیم نیاز دارند و تنها منبع تامین كننده سهم عمده كلسیم مورد نیاز بدن، لبنیات است. باید آموزش ببینند كه محرومیت بدن از كلسیم و پروتیین بسیار مرغوب و ریز مغذی‌ها و ویتامین‌های D، گروه B، C و A و E و فسفر از مهم‌ترین عوارض ناشی از كاهش یا قطع مصرف لبنیات است كه به پوكی استخوان، شكستگی استخوان در بزرگسالی، توقف رشد استخوان‌های بلند، تخریب زود هنگام دندان‌ها، سوءتغذیه پروتیینی، بی‌اشتهایی و كم‌اشتهایی، اختلالات حفره دهانی، اختلال در متابولیسم غذا در بدن، اختلالات بینایی و نقص ایمنی سلولی و عفونت‌های تنفسی منجر می‌شود.»

بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت و صنایع شیر ایران، سرانه مصرف شیر در كشور از ٧٠ الی ٨٠ كیلوگرم در سال تجاوز نمی‌كند در حالی كه سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران، سالانه ٤٢ لیتر برآورد شده و شهروندان ایرانی، سالانه بیش از ٣ میلیارد تومان برای خرید نوشابه پول می‌دهند. در همین حال سرانه مصرف شیر در برخی كشورهای اروپایی بالای ٢٠٠ كیلوگرم و سرانه مصرف لبنیات بیش از ٥٠٠ كیلوگرم است.


 اخبار اجتماعی  - اعتماد 


ویدیو مرتبط :
موافقت وزیر بهداشت با افزایش قیمت شیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون وزیر جهاد كشاورزی:مسوولیتی برای اعلام قیمت تمام شده شیر خام نداریم



 

 

قیمت شیر , شیر

 

 

در حالی كه بازار شیر خام و لبنیات نابه سامان بوده و وزارت تجارت رسیدگی به این اوضاع را منوط به نظریه وزارت كشاورزی درباره چگونگی عرضه شیر خام دانسته است، معاون وزیر كشاورزی تصریح كرد: این وزارتخانه هیچ مسوولیتی برای اعلام قیمت تمام شده شیر خام نداشته و اعتباری ندارد به شیر یارانه بپردازد.

سعادت الله عباسی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی در گفت وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصریح كرد: پس از حذف یارانه شیر طبق مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها قیمت تمام شده شیر خام، صنایع لبنی و همچنین نرخ محصولات برای مصرف كنندگان را كمیته های استانی به ریاست استاندار باید تعیین كند.

وی گفت: به سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان نیز مكاتبه شده است كه وزارت جهاد كشاورزی هیچ مسوولیتی برای اعلام قیمت تمام شده شیر خام ندارد.

این درحالی است كه علیرغم اعلام سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولید كنندگان كه با فروش شیرخام ۶۰۰ تومانی و افزایش قیمت محصولات لبنی برخورد می شود، قیمت ها همان قیمت های گران شده هستند كه پاسخ وزارت صنعت، معدن و تجارت به این وضعیت این است كه هنوز وزارت جهاد كشاورزی پاسخ مكاتبات آن ها را نداده و سیاستش در مورد شیر خام را اعلام نكرده است.

معاون وزیر جهاد كشاورزی درباره ی كاهش قیمت تمام شده شیر خام، اظهار كرد: باتوجه به اینكه بخشی از علوفه موردنیاز صنعت دامپروری وارداتی است و قیمت های جهانی افزایش یافته، تسهیلات برای تامین علوفه پرداخته شده است.

عباسی در پاسخ به كم بودن میزان تسهیلات كه نتوانسته باعث كاهش قیمت علوفه شود، تصریح كرد: اگر این اعتبار پرداخت نمی شد علوفه از قیمت فعلی گران تر می شد و پرداخت ۱۰۰میلیارد تومان یارانه برای تامین علوفه باعث شد قیمت نهاده های دامی گران تر از میزان فعلی نشود.

وی گفت: برای كاهش هزینه های تمام شده تولید، اصلاح ساختار گاوداری های شیری در نظر گرفته شده است كه بدین منظور طبق قانون هدفمندی یارانه ها ۱۰ هزار واحد دامداری طی پنج سال باید اصلاح ساختار شوند.

معاون وزیر جهاد كشاورزی اعلام كرد: برای اصلاح ساختار و تجهیز تاسیسات دامداری ها كه منجر به كاهش هزینه ی تمام شده و افزایش كیفیت شیر خام تولیدی می شود ۳۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه در نظر گرفته شده است.

عباسی درباره بالا بوده قیمت تمام شده شیر خام در كشور و سیاست حمایتی وزارت كشاورزی در این زمینه، اعلام كرد: وزارت جهاد كشاورزی اعتباری ندارد كه یارانه به شیر اختصاص دهد..... /  خبرگزارى ایسنا