اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر بهداشت در زندان قزل حصار


وزیر بهداشت گفت: حضور تیم بهداشتی مستقر در زندان‌ها باعث شناسایی انواع بیماری‌ها و کاهش ابتلا به آنها شده و در واقع می‌توان گفت حضور تیم بهداشت در زندان‌ها مصداق یک کار جهادی است.

خبرآنلاین: وزیر بهداشت گفت: حضور تیم بهداشتی مستقر در زندان‌ها باعث شناسایی انواع بیماری‌ها و کاهش ابتلا به آنها شده و در واقع می‌توان گفت حضور تیم بهداشت در زندان‌ها مصداق یک کار جهادی است.

سید حسن هاشمی در حاشیه بازدید از زندان قزل حصار و در جمع خبرنگاران با بیان این كه این بازدید جهت بررسی مشكلات بهداشتی و درمانی زندانیان صورت گرفته است، گفت: متاسفانه هیچكدام از زندانیان تحت پوشش بیمه نیستند ضمن این كه پزشكان حاضر در زندان‌ها علاوه بر درگیر شدن با مشكلات بهداشتی و خطرات ناشی از آن، دریافتی بسیار اندك و ماهانه در حدود 1 میلیون و 300 هزار تومان دارند.

هاشمی گفت: امیدواریم با كمك مسئولان قوه قضائیه و دولت این مشكلات به حداقل برسد. زندان قرل حصار گنجایش تعداد زندانیان موجود را ندارد و نیاز به 2 برابر ظرفیت‌ موجود است.

وزیر بهداشت گفت: البته از نظر امكانات و رسیدگی‌ها، مسئولان نهایت تلاش خود را می‌كنند ولی به هر حال زندانیان حتی برای نیازهای ضروری و محل استراحت خود با مشكلاتی مواجه هستند. این اولین بار است كه از یك زندان به طور نزدیك بازدید می‌كنم و وضعیت موجود علی رغم تلاش های درخور تقدیر نیاز به توجه بیشتر دارد.

پزشكان شاغل در زندان‌ها كاری ایثارگونه می‌كنند


هاشمی با بیان این كه بیماری‌های واگیر در میان زندانیان می‌تواند به كل جامعه سرایت كند، گفت: مدیران، مسئولان و پزشكان حاضر در زندان‌ها كاری ایثارگونه می‌كنند و این در شرایطی است كه در حال حاضر سرانه بهداشت و حتی نیروی انسانی زندان‌ها بسیار پایین است و وزارت بهداشت تلاش می‌كند این سرانه را تغییر دهد. ضمن این كه سازمان‌های بیمه‌گر باید در این خصوص تكلیف خود را انجام دهند.

او در این خصوص توضیح داد: در حال حاضر از بودجه طرح تحول سلامت، هم برای روستاییان و هم برای شهرها به سازمان‌های بیمه‌گر اعتباراتی پرداخت می‌شود در این میان زندانیان نیز یا شهری و یا روستایی و یا اتباع بیگانه هستند البته اعتبارات اتباع بیگانه به عهده سازمان زندان‌ها نیست ولی در مورد سرانه شهری و روستایی، بیمه‌ها موظف هستند سهم خود را از این سرانه پرداخت كنند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: در مورد زندان قزل حصار باید سرانه بهداشت و درمان این زندان را در قالب برنامه پزشك خانواده ببینیم در این حالت دریافتی پزشكان حاضر در زندان‌ها در قالب برنامه پزشك خانواده افزایش می‌یابد ضمناً برای سازمان امور زندان‌ها باید تعدادی پرستار جذب كنیم كه می توان با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، دو سال خدمت سربازی خود را در آنجا بگذرانند و حقوقی اضافه بر حقوق دوران خدمت نیز برای آنان در نظر گرفته شود.

او گفت: این مدل باید در زندان قزل حصار به صورت آزمایشی اجرا شود و بعد به صورت كشوری گسترش یابد خاطرنشان كرد: با افزایش تعداد پرستاران، بیماریابی نیز در زندان‌ها دائمی می‌شود و ضمن این كه تجهیز درمانگاه‌ها و تخت‌ها نیز در این مكان‌ها بسیار ضروری است.

هاشمی با بیان این كه متخصصان داخلی، عفونی و روانپزشكان را باید در اختیار زندان‌ها قرار دهیم گفت: ضروری است بیمارستانی ویژه با همكاری قوه قضاییه احداث كنیم و تعدادی نیروی انسانی، بورسیه زندان‌ها باشند همچنین تعدادی دانشجو را می‌توانیم ویژه کار در زندان‌ها بورسیه كنیم.

او گفت: از سازمان و نهادهای مختلف تقاضا می‌كنم به جای ساخت هتل و یا ساختمان در شهرهای مختلف اقدام به ساخت زندان‌هایی كنند كه حداقل امكانات لازم را برای یك زندانی داشته باشد تا شاهد صحنه‌های دردناك در زندان‌ها نباشیم. البته ما نمی‌گوییم كه زندان‌ها باید تبدیل به هتل شوند چون به هر حال زندان یك مكان آسیب‌رسان است. باید ابتدا از جرم پیشگیری كنیم ولی زمانی كه جرم اتفاق افتاد باید به سوله‌هایی كه در آنها 700 تا 800 زندانی مستقر هستند و آمادگی ابتلا به بیماری‌های عفونی و واگیر را دارند فكری كرد.

اقدامات زیادی برای کنترل ایدز و سل در زندان ها صورت گرفته است

هاشمی همچنین گفت: در حال حاضر از مبتلایان به ایدز و سل مقاوم در زندان‌ها مراقبت‌های ناقص می‌شود و بیماریابی به خاطر كمبود امكانات و اعتبارات در حد كافی نیست. در اینجا دولت و مجلس باید اعتبارات كافی را برای این حوزه تعریف كنند چون تنها قوه قضاییه نیست كه باید زندان‌ها را تحت پوشش قرار دهد.

وزیر بهداشت با تاكید براین كه مجرمان هركدام حقوق شهروندی دارند كه نباید نسبت به آنها بی‌تفاوت بود گفت: البته نباید از انصاف دور بود چون در سال‌های گذشته درخصوص كنترل ایدز و سل در زندان اقدامات زیادی صورت گرفته است.

هاشمی تاكید كرد: فراموش نكنیم دردهای جامعه پزشكی و تیم بهداشتی مستقر در زندان‌ها را باید گوش داد و یك طرفه بر علیه آنها قضاوت نكرد. چون حضور این افراد باعث شناسایی انواع بیماری‌ها و كاهش ابتلا به آنها شده و در واقع می‌توان گفت: حضور تیم بهداشت در زندان‌ها مصداق یك كار جهادی است.

وی در پایان گفت: حضور در زندان قزل حصار منجر به اخذ تصمیمات خوبی با كمك مسولان و رئیس قوه قضاییه در مورد بهبود وضعیت زندان‌ها خواهد شد.

گفتنی است؛ وزیر بهداشت در جریان بازدید از زندان قزل حصار از بخش های مختلف این زندان شامل؛ قرنطینه، درمانگاه، اتاق‌های انتظار و مشاوره بخش پذیرش و بندهای عمومی و سرویس‌های بهداشتی دیدن كرد و با زندانیان بیمار نیز گفت و گو كرد و در پایان این بازدید قرار شد كارگروهی به منظور اقدامات پیشگیری و تجهیز امكانات پزشكی و همچنین احداث یك آزمایشگاه قوی تشکیل شود و کلیه این تصمیمات ظرف 3 ماه اجرایی شود.


ویدیو مرتبط :
اشک های علی اکبریان در زندان قزل حصار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آتش زدن زن میانسال در اطراف زندان قزل‌حصار



مرد جوانی پس از ارتباط پنهانی با یك زن، وی را به قتل رسانده بود، صبح امروز در دادگاه كیفری محاكمه شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، یازدهم تیر سال 92 ، دختر جوانی به پلیس مراجعه كرد و ماموران را در جریان ناپدید شدن مادرش قرار داد. وی به كارآگاهان گفت: مادرم دو روز از كه از خانه رفته و ناپدید شده است.

با این اظهارات موضوع در دستور كار پلیس قرار گرفت و تلاش در این خصص آغاز شد. در ادامه تجسس ها ماموران پلیس پی به ارتباط پنهانی این زن با مرد غریبه ای به نام امیر بردند. بررسی تماس‌های تلفنی زن ناپدید شده نشان داد او آخرین بار با امیر قرار ملاقات داشته است.

بنابراین امیر خیلی زود به عنوان مظنون دستگیر شد و تحت بازجویی قرار گرفت. وی در بازجویی‌ها منكر ارتباط با سحر شد و ادعا كرد او را نمی‌شناسد اما وقتی با مستندات پلیس روبه‌رو شد، در بازجویی‌های فنی به جرم خود اعتراف كرد و گفت: من متأهل بودم كه با سحر آشنا شدم. آشنایی ما تا جایی ادامه داشت كه به یكدیگر علاقه‌مند شدیم. اما من متوجه شدم كه سحر هم متاهل است.

وی ادامه داد: برای همین با او اختلاف پیدا كردم تا اینكه روز حادثه در خیابان با هم قرار ملاقات گذاشتیم. بعد از اینكه او را سوار ماشین كردم به طرف اتوبان كرج راه افتادم. هنوز چند كیلومتری نرفته بودیم كه مشاجره لفظی ما شروع شد و من با دست سر سحر را به ستون ماشین زدم كه بیهوش شد. بعد از آن جسد را آتش زدم تا ردپایی از خودم برجای نگذارم. به بیابان‌های اطراف زندان قزل‌حصار رفتم. آنجا جسد را آتش زدم.

مأموران با اعتراف مرد جنایتكار به محل حادثه رفتند و جسد سوخته شده سحر را در حوالی زندان قزل‌حصار كشف كردند. بنابراین با اعتراف متهم پرونده وی برای رسیدگی به شعبه 71 دادگاه كیفری استان تهران ارجاع شد. صبح امروز متهم در این شعبه محاكمه شد. در این جلسه اولیای دم درخواست قصاص كردند. متهم نیز از خود دفاع كرد. در پایان نیز هیات قضایی وارد شور شدند تا حكم نهایی در این خصوص را صادر كنند.

اخبار حوادث - باشگاه خبرنگاران