اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر بهداشت : تکذیب افزایش مرگ و میر به دلیل آلودگی‌ هوا/ابزاری برخورد نکنید



اخبار,اخبار اجتماعی , سیدحسن هاشمی

وزیر بهداشت با بیان اینکه آمار مرگ و میرهای امسال نسبت به سال گذشته تغییری نکرده، افزایش 20 تا 30 درصدی مراجعات به اورژانس‌ها به دلیل آلودگی هوا را رد کرد.

 دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم کمپین شهروند سالم، در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر افزایش مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا گفت: اخبار مربوط به افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را دیدم. گزارشاتی که در این زمینه ارائه شده و ادعاهایی که می‌شود زیاد قابل استناد نیستند. من از مسئول سازمان بهداشت زهرا در این زمینه سوال کردم و پرسیدم آیا تعداد مرگ‌ها افزایش داشته است که گفتند تعداد مرگ‌ها در طول سال ثابت است و از دی ماه به بعد افزایش می‌یابد.

هاشمی ادامه داد: مسئول سازمان بهشت زهرا می‌گفتند مثلا ما روزانه بین 140 تا 150 فوتی داریم که در این فصل به 200 نفر افزایش می‌یابد، اما آمارها نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده‌اند. بنابراین این یعنی ما باید نگران آلودگی هوا باشیم و برای بهبود آن تلاش کنیم. اما با این موضوع به صورت ابزاری برخورد نکنید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره افزایش مراجعات به اورژانس به دلیل آلودگی هوا گفت: این طور نیست که مراجعه به اورژانس 20 تا 30 درصد افزایش داشته باشد. در این موضوع که هوای آلوده منجر به بیماری می‌شود، تردیدی وجود ندارد. باز هم در این موضوع که آلودگی هوا بیماری‌های تنفسی به ویژه آسم را تشدید می‌کند، تردیدی نیست اما از طرف دیگر باید در ذکر آمار دقت کنیم؛ چرا که مردم به مرور زمان بی‌اعتماد می‌شوند. بنابراین نباید ذهنیات و حدسیات خود را به عنوان آمار قطعی اعلام کنیم. من آنچه را که اطلاع دارم از سوی سازمان بهشت زهرا و اورژانس ها و آمار مرگ و میرهای بهشت زهرا نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است که ممکن است دلیل آن مراقبت مردم باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما می‌خواهیم هوای شهرمان پاک باشد، گفت: باور داریم که انجام این کار شدنی است، اما یک وزارتخانه یک سازمان و حتی دولت به تنهایی از پس آن بر نمی‌آید و همه باید کمک کنند و بدانند این کار شدنی است. همانطور که روزی هوای لندن و استانبول بسیار آلوده تر از تهران بود اما طی برنامه‌ای 10 ساله اکنون جزو پاکترین شهرهای دنیا محسوب می‌شوند؛ چرا که هیچ کس مسئولیتش را گردن دیگری نیانداخته است.

وی افزود: در این خرابکاری همه مسئولند و نقش دارند و باید متناسب با نقشی که بر عهده دارند، راه آمده را بازگردند و نقش خود را ایفا کنند.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره لزوم تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا گفت: مهم این است که همیشه سلامت مردم در سرلوحه برنامه‌ها باشد. با دستوری که رئیس جمهور دادند هر زمانی که نیاز باشد هم سازمان محیط زیست و در راس آنها استانداری تهران و وزارت بهداشت با همین دستور تصمیم گیری می‌کنند تا از سلامتی مردم مراقبت شود، اما باید به جهات دیگر موضوع نیز توجه شود؛ چرا که زمانی که یک روز را تعطیل می‌کنیم این طور نیست که مردم از قبل پیش بینی‌هایی کرده باشند. بنابراین باید همه جهات را در نظر بگیریم تا مردم آسیب روحی، روانی، جسمی و غیره نبینند و در مجموع به گونه‌ای تدبیر شود که آسیبی به مردم وارد نشود.

هاشمی همچنین در ادامه درباره کمپین شهروند سالم که بر اساس آن قرار است با کمک سازمان زیباسازی شهرداری تهران، طرح‌های گرافیکی با موضوع سلامت در سطح شهر قرار گیرد، گفت: ما با شهرداری تهران و شهرداری‌های کل کشور اقدامات مشترک زیادی داریم و شهرداری‌ها می‌توانند کمک زیادی به وزارت بهداشت در زمینه مراقبت از سلامت مردم انجام دهند که در این زمینه از همه شهرداران به ویژه شهردار و شهرداری تهران تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه البته معتقدم شهرداری بیش از این می‌تواند با وزارت بهداشت همراهی داشته باشد، افزود: به ویژه اینکه شهرها و کلان شهرها توسعه پیدا می‌کنند و ما برای ایجاد زمین و فضا که خود شهرداری باید ایجاد می‌کرد و با وجود تراکم فروشی از شوراهای شهر انتظار داریم که حتما به این موضوع توجه کنند و در زمینه ساخت بیمارستان‌هایی که نیاز داریم حداقل در جهت تامین زمین و تراکم مورد نیازشان به ما کمک کنند. طبیعی است که اعتبار لازم برای بهداشت را خودمان تقبل می‌کنیم. درباره مشارکت خیرین در حوزه سلامت نیز همواره استقبال کرده‌ایم و در زمینه بیمارستان سازی هم فکر می‌کنم سرمایه‌گذارانی از بخش خصوصی وارد شوند و بتوانیم از آنها خرید خدمت کنیم.

بودجه وزارت بهداشت نباید کاهش یابد

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره بودجه وزارت بهداشت با توجه به اینکه در فصل تعیین بودجه قرار داریم، گفت: بودجه وزارت بهداشت نباید کاهش یابد؛ چرا که طرح تحول سلامت طرحی است که تازه آغاز شده و انتظار می‌رود که با توجه به تورم که نرخ آن در حوزه سلامت 1.5 برابر تورم موجود است، بودجه وزارت بهداشت تعیین شود و دولت و مجلس با احتساب این نرخ تورم به بودجه وزارت بهداشت نگاه کنند. البته انصافا شاهدیم که علاوه بر رئیس جمهور، دکتر نوبخت نیز اهتمام ویژه‌ای در این زمینه دارند و امیدواریم در لایحه‌ای که تقدیم می‌شود و نگاهی که مجلس دارد، در بودجه سال 95 شاهد باشیم که همه از سلامت ایرانیان مراقبت خواهند کرد.

سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان گفت: این سفر فرصت بسیار مغتنمی بود که در خدمت هموطنان بلوچ خود در شهرهای مختلف باشیم. خوشبختانه همه از آنچه که انجام شده راضی بودند و در عین حال مطالباتی نیز داشتند.

وی افزود: این یک واقعیت است که دولت‌ها در طول سی و چند سال اخیر می‌خواستند به این استان کمک کنند، اما عواملی مانع می‌شد. بخشی از این موضوع نیز متوجه خود دولت و مجلس بود؛ چرا که هرکس نسبت به حوزه انتخابی خودش نگاه متوازن داشت. همچنین مسائلی مانند جنگ تحمیلی،‌ توطئه‌ها و تحریم‌ها نیز در این استان وجود داشته اما آنچه که مربوط به ماست این است که سیستان و بلوچستان جزو استان‌هایی است که هر یک از ما باید به صورت ویژه به آن نگاه کنیم.

هاشمی با بیان اینکه امیدوارم در حوزه ماموریت خودمان بتوانیم به این استان کمک کنیم، گفت: امیدوارم بتوانیم اگر در گذشته کم توجهی و کوتاهی نسبت به استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته، قضای آن را به جا آورده و بتوانیم جبران کنیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از وجود اساتید بومی در استان سیستان و بلوچستان گفت: دانشجویانی که در آنجا دیدم اکثرشان بومی بودند. به عنوان مثال در یک جمع 400 نفری کمتر از 20 نفرشان غیر بومی بودند. بنابراین امیدوارم آنها مدارج بالای تخصصی را کسب کنند. همچنین سه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، زاهدان و زابل در آنجا وجود دارد و زمینه‌هایی نیز برای پیشرفت چابهار فراهم شده است. فکر می‌کنم از جهت آموزشی و نیروی تخصصی در آینده شرایط این استان بهتر از امروز خواهد بود به ویژه اینکه 50 درصد جمعیت آنها نیروها بومی است.

هاشمی همچنین گفت: برای زیر ساخت‌های استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان طی یک سال و نیم آینده بالغ بر 200 پروژه درمانی در آنجا افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پنجمین سفر من به سیستان و بلوچستان بود گفت: در این سفر درس‌هایی گرفتم که امیدوارم منحصر به این سه روز بازدید نشود و حتما هیئت‌هایی به آنجا رفته و تجهیزات ارسال خواهند کرد. بنابراین نگاهمان به این استان نگاه ویژه‌ای است. مردم سیستان و بلوچستان در عین نجابت و محرومیت بیش از ما پای انقلاب و تمامیت ارضی کشور ایستاده‌اند و در همین روزها نیز دفاع می‌کنند و شهید می‌دهند. بنابراین امیدوارم در حوزه خودمان بتوانیم آنچه را که در توان داریم انجام دهیم.

 

اخبار اجتماعی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
برخورد وزیر بهداشت با یک پرستار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا/ عوامل آلودگی هوای تهران



آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد

افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا/ عوامل آلودگی هوای تهران

  یک عضو شورای شهر تهران گفت: «ما از ابتدای سال تاکنون کمتر از تعداد انگشتان یک دست، هوای سالم داشته ایم و باید در کوتاه مدت و برای روزهای آتی که وارد دوران خطرناک تری می شویم محدودیت ترافیکی را بیشتر کنیم و همچنین فعالیت صنایع آلوده کننده اطراف تهران را محدود کنیم.»

چندی پیش کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفته بود موج جدید سرطان‌ در کشور ناشی از آلودگی هوا است، ضمن آنکه آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز بسیار قابل توجه است. اکنون یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز از افزایش مرگ میر در روزها و ماههای آلوده سال در شهر تهران خبر می دهد.

مسعود سلطانی فر عضو شورای شهر تهران در گفتگو با فرارو گفت: «معمولا در سال های گذشته از حدود نیمه آبان تا حدود نیمه دی ماه با پدیده وارونگی هوا در تهران مواجه هستیم که آلودگی هوا را به صورت کاملا خطرناک، پایدار و ساکن نگاه می دارد.»

وی ادامه داد: «بر اساس آمار و اطلاعاتی که بنده از بهشت زهرا دریافت کردم متاسفانه در این ایام تعداد فوتی های شهر تهران با توجه به بیماری هایی مانند ناراحتی های تنفسی و سکته قلبی 30 درصد افزایش پیدا می کند.»

وی افزود: «تعداد فوتی های تهران در این ایام در سال های 89، 90 و 91 بین 23 تا 32 درصد افزایش داشته که میانگین آن همان حدود 28 تا 30 درصد می شود.»

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: «بنده فکر می کنم ریشه عمده آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای فاقد استانداردهای صنعت خودور در سطح شهر و نیز استفاده از سوخت غیراستاندارد است.»

وی ادامه داد: «ما از ابتدای سال تاکنون کمتر از تعداد انگشتان یک دست، هوای سالم داشته ایم و باید در کوتاه مدت و برای روزهای آتی که وارد دوران خطرناک تری می شویم محدودیت ترافیکی را بیشتر کنیم و همچنین فعالیت صنایع آلوده کننده اطراف تهران را محدود کنیم.»

وی افزود: «به خصوص برای ترافیک شهر تهران باید در روزها و هفته های حساس طرح زوج و فرد را برای کل شهر پیاده کرد.»

سلطانی فر گفت: «اما در بلند مدت باید در زمینه ساخت موتورهای خودروهایی که در داخل کشور استفاده می شود فکری اساسی کرد. متاسفانه ضرب العجلی که برای کارخانجات تولید خودرو گذاشته شده در عمل خیلی مورد توجه قرار نگرفته است و با توجه به اینکه گفته می شود چند صد هزار نفر در این کارخانجات کار می کنند و امکان تعطیلی آنها وجود ندارد، برخی مدیران خودروساز از این موضوع سوءاستفاده کرده و به دنبال بهسازی و کار ریشه ای در تولید خودروهایی که آلایندگی کمتری داشته باشند نمی روند.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر برای مقابله ریشه ای با آلودگی هوا ما نیازمند یک اراده عمومی هستیم و این موضوع تنها به شهرداری و سازمان ترافیک مربوط نمی شود و سازمان محیط زیست، وزارت صنایع و معادن و سایر دستگاههای مختلف باید در این زمینه دست به دست هم دهند و وارد عمل شوند.»

وی افزود: «همچنین توسعه فضای سبز می تواند یکی دیگر از اقدامات مقابله با آلودگی هوا باشد که اتفاقا امروز در شورای شهر گزارشی در همین باره ارائه شد.»

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: «سرانه فضای سبز در کشور ما فاصله ای ده متری با استانداردهای جهانی دارد؛ به طوری که سرانه فضای سبز ایران حدود 14 تا 15 متر است، اما در دنیا حدود 25 متر است که باید کمک کرد این سرانه افزایش پیدا کند تا بتوان از این طریق نیز به تلطیف و سالم سازی هوا کمک کرد.»

سلطانی فر در پاسخ به این سوال که مواردی که نام بردید در مصوبه سال گذشته شورا نیز وجود داشت اما اتفاقی در جهت بهبود هوا رخ نداد، گفت: «علت آن این است که آن مصوبات پیگیری و اجرا نشد. اگر آن مصوبات اجرا شود و مثلا کارخانجات خودروسازی به سمت تولید موتورهای متناسب با استانداردهای امروز دنیا بروند مسلما تاثیرگذار خواهد بود.»

سلطانی فر در پاسخ به این سوال که آیا اکنون برای اجرای آن مصوبات، ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است؟، گفت: «اینکه بنده عرض کردم ما اراده مشترک دولت و شورای شهر را همزمان نیاز داریم به همین دلیل است. اکنون کمیسیون سلامت موظف شده مصوبات گذشته را پیگیری و بر اجرای آن نظارت کند و اگر نیاز بود شورا مصوبه جدیدی داشته باشد به صورت دو فوریت مطرح کنند تا ما وظیفه خود را در قبال سلامت مردم انجام دهیم.»/فرارو