اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر بازرگانی: ممکن است برخی نانوایان تغییر شغل دهند



 

 

 

ممکن است برخی نانوایان تغییر شغل دهند

 

وزیر بازرگانی گفت: ممکن است در جریان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، برخی نانوایان تغییر شغل داده یا برای نان خود مشتری نداشته باشند اما آنها نباید نگران باشند، چراکه بسته حمایتی تدارک دیده شده است.

به گزارش مهر، مهدی غضنفری در نشستی با اتحادیه نانوایان که با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: فعالان صنعت آرد و نان، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را متعلق به خود می‌دانند و در مسیر اجرای آن گام برداشته‌اند. در این راستا قیمتها نیز به خوبی تنظیم و اطلاع رسانی شد و در نهایت، واحدهای خبازی متناسب با آردی که در اختیار داشتند، قیمت نان را کاهش یا افزایش دادند.

وزیر بازرگانی با استناد به سخنان مقام معظم رهبری، از ضایعات نان به عنوان یک عیب ملی نام برد و افزود: امروز، روزی است که وارد اجرایی شدن دستور رهبر معظم انقلاب برای کاهش ضایعات شده ایم و به همین دلیل نیز، هفته جاری به عنوان هفته کیفیت نان، نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: اگرچه پخت نان به عنوان آخرین مرحله فرآیند گندم، آرد و نان در معرض دید همگان است، اما به نظر می رسد از مرحله کاشت گندم تا پخت نان، تمامی عوامل برای انجام یک پخت کیفی دخیل هستند. بر همین اساس، اگر نان غیرکیفی دست مردم می رسد، تنها نانوایان مقصر نیستند و سایر عوامل نیز به نوعی دست اندرکار این پخت غیرکیفی به شمار می روند.

غضنفری گفت: دولت در مورد نان، مسیر آبی که از چشمه جاری بود را لایروبی و آب را تصفیه کرده است تا کیفیت مطلوبی برای نان حادث شود. بر همین اساس، جلساتی با کارخانجات آرد برگزار شده تا آرد با کیفیت بالا را در اختیار نانوایان قرار دهند. در واقع با کارخانجات آرد قول و قرار گذاشتیم تا در هفته کیفیت نان، با تغییر محدود در برخی المان ها، تغییری در طعم نان کیفی که به دست مردم می رسد، انجام شود.

وی با اشاره به تدوین بسته حمایتی گندم، آرد و نان اظهار داشت: بر اثر تغییر جدیدی که قیمت گندم، آرد و نان انجام شده، ممکن است تعدادی از نانوایان همچون گذشته فروش نداشته باشند، یا برعکس برخی ها آرد بیشتری برای پخت طلب کنند، عده‌ای هم ممکن است برای نان خود مشتری نداشته باشند، اما این افراد نباید نگران باشند چراکه تمامی این موارد در بسته حمایتی گندم، آرد و نان دیده شده است.

در ادامه حسین نظری، رئیس اتحادیه نانوایان گفت: بالا رفتن کیفیت آرد، 80 درصد موضوع کیفیت نان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد، این در حالی است که اگر آرد خوب در اختیار نانوایان قرار گیرد، نانوایان، نان خوب به مردم تحویل می دهند.

وی خواستار ایجاد کمیته ای مشترک میان وزارت بازرگانی و اتحادیه نانوایان برای بالا بردن کیفیت نان شد و گفت: نانوایان تلاش می کنند که در هفته کیفیت نان، کیفیت نان را حداقل 50 تا 60 درصد بالا برند.

نظری همچنین خواستار انتقال نانوایی های آزادپز که در اتحادیه قنادان به ثبت رسیده است، شد و گفت: به نظر می رسد حال که دیگر تفاوتی میان نانوایان آزادپز و دولتی پز وجود ندارد، بهتر است که نانوایان آزادپز نیز که هم اکنون تحت پوشش اتحادیه قنادان به سر می برند، به اتحادیه نانوایان منتقل شوند.

بعد از اظهار نظرهای برخی دیگر از اعضای اتحادیه نانوایان، در نهایت وزارت بازرگانی با اتحادیه های نان توافق کرد تا اقدامات کوتاه مدت برای نشان دادن کیفیت نان در هفته جاری، اطلاع رسانی مناسب به مردم در مورد نان کیفی، انجام نظارت و بازرسی با رویکرد ارتقاء کیفیت و رعایت استاندارد کمیت از سوی اتحادیه ها صورت گیرد.

همچنین با توجه به برگزاری همایش ملی کیفیت آرد و نان همزمان با پنجمین روز هفته کیفیت نان در 15دی ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی، مقرر شد همزمان نمایشگاه نان کیفی نیز برگزار شده و در روزهای شانزده و هفدهم دی ماه جاری نیز ادامه یابد.

برگزاری مسابقه نان با مدیریت اتحادیه نانوایان، کاهش قیمت نان صنعتی به همراه افزایش کیفیت، تحت پوشش قرار گرفتن نانوایی های آزادپز تحت پوشش اتحادیه نانوایان، برگزاری جلسات مشترک درخصوص افزایش کیفیت نان و تدوین استانداردها و روش های پیاده سازی آن، درج برچسب مشخصات آرد روی کیسه های آرد، تشکیل آکادمی نان با همکاری اتحادیه ها، پیشنهاد واردات یک میلیون تن از سوی اتحادیه نانوایان در صورت نیاز به واردات گندم، پیگیری مناسب از مراجع ذیصلاح برای استمرار روند فعلی بیمه کارگران نانوایی از جمله توافقات انجام شده در این نشست بود.

همچنین نانوایان از وزیر بازرگانی درخواست کردند تا به منظور بهسازی واحدهای نانوایی و خرید تجهیزات و ماشین آلات مدرن برای نانوایی ها تخصیص وام در سقف مورد نیاز پیگیری شود.... / تحلیل :عصر ایران


ویدیو مرتبط :
وحشتناک ترین شغل ممکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر بازرگانی: علیه تحریم کنندگان دادگاه ویژه تشکیل می دهیم



 

وزیر بازرگانی: علیه تحریم کنندگان دادگاه ویژه تشکیل می دهیم

وزیر بازرگانی از تشکیل دادگاهی در کشور برای شکایت علیه تحریم کنندگان خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مهدی غضنفری در چهاردهمین همایش ملی تجلیل از صادر کنندگان نمونه گفت: در این دادگاه همه تولید کنندگان و صادر کنندگانی که از تحریم ها خسارت دیده اند می توانند طرح شکایت کنند و از تحریم کنندگان خسارت بگیرند.

وی هجوم بنگاه های کشورهای تحریم کننده برای حضور در نمایشگاه های بین المللی ایران را نشان از بی اثر بودن تحریم ها دانست.

غضنفری گفت: در شش ماه نخست امسال، 1875 شرکت خارجی در نمایشگاه های ایران حضور داشتند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش داشت و بیشترین تعداد مربوط به کشورهای اروپایی تحریم کننده بود.

وزیر بازرگانی افزود: یکی از اهداف تحریم ها، انزوای ما بود اما در رویدادهای اخیر عکس آن را مشاهده می کنیم.

وی گفت:‌ به دلیل ابتکاری که در ستاد ویژه در دست داریم اجازه نمی دهیم که تجار و صادر کنندگان دچار خسارت شوند.

غضنفری افزود:‌ در مصوبه ا ی که آماده کرده ا یم خسارت های احتمالی و هزینه های صادر کنندگان را جبران می کنیم.