اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر اقتصاد: افزایش نرخ "سود تسهیلات بانکی "در دستور کار نیست/ دولت در تعیین" نرخ ارز آزاد" دخالت نمی کند



سود تسهیلات بانکی ,سود بانکی

وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران: افزایش نرخ "سود تسهیلات بانکی "در دستور کار نیست/ دولت در تعیین" نرخ ارز آزاد" دخالت نمی کند

موضوع نرخ سود تسهیلات بانکی یکی از موارد مهم اقتصادی است که از سوی دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفته اما به هیچ عنوان افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی در دستور کار نیست.

 علی طیب نیا وزیر اقتصاد در حاشیه همایش بهبود فضای كسب و كار در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: به هیچ عنوان موضوع افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار نیست.

وزیر اقتصاد گفت: شوای پول و اعتبار امروز جلسه دارد اما این جلسه در مورد نرخ سود تسهیلات بانکی نیست.

***واگذاری 150 هزار میلیارد تومان سهام دولت به بخش خصوصی
وی در رابطه با روند اجرای خصوصی سازی در کشور گفت: در واگذاری های انجام شده در دهه 80 مجموعا 150 هزار میلیارد تومان از سهام دولت به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی ادامه داد: توسعه بخش خصوصی و فعالیت بنگاه های اقتصادی خصوصی یکی از برنامه های مهم دولت یازدهم است اما متأسفانه تا کنون از مجموع واگذاری های انجام شده فقط 17 درصد به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است.

طیب نیا ادامه داد: در رابطه با بخش خصوصی توانمند سازی این بخش مورد توجه مسئولان است ضمن آنکه در حال حاضر درحال انجام یک آسیب شناسی اجرای سیاست های اصل 44 هستیم.

طیب نیا با بیان آنکه دولت مصمم است که واگذاری ها کاملا به بخش خصوصی انجام شود، تصریح کرد: بخش عمده واگذاری های انجام شده در قالب سهام عدالت با هدف گسترش مالکیت در بین مردم انجام شده که بالغ بر حدود 41 میلیون نفر دارای سهام عدالت شدند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: متأسفانه این 41 میلیون نفر هیچگونه اعمال حق مدیریت در رابطه با سهام خود ندارند.

***دولت در تعیین نرخ ارز آزاد دخالت نمی کند
وی در رابطه با بحث نرخ ارز طی روزهای گذشته در مجلس انجام داده گفت: من به هیچ عنوان چنین اظهار نظری در خصوص تعیین نرخ 2600 تومانی برای ارز نکرده ام بحث من این است که سیستم تعیین نرخ ارز باید سیستم شناور مدیریت شده باشد.

طیب نیا تأکید کرد: اتفاقی در رابطه با بازار ارز افتاد كه ما به شدت با این موضوع مخالف هستیم چرا كه افزایش نرخ ارز اگرچه در مقطعی کوتاه به سود برخی از مردم بوده اما ارز بلند مدت به نفع هیچ کس نیست.

وی افزود: دولت به هیچ عنوان در تعیین نرخ ارز بازار ارز آزاد دخالت نمی کند.

***تأکید بانک مرکزی در اجرای گشایش ال سی با حداکثر 30 درصد
وزیر اقتصاد در ادامه بحث گشایش ال سی های بانک مرکزی تأکید کرد: مبلغ ریالی تعیین شده از سوی بانک مرکزی حداکثر 30 درصد نظر گرفته شده و بخش عمده بانک ها در حال حاضر در حال اجرای گشایش اعتبار براساس دستورالعمل بانک مرکزی هستند و این بانک به طور حتم با بانک های متخلف برخورد می کند که اگر مشکلی در رابطه با گشایش ال سی ها وجود داشته باشد عموما این موضوع مربوط به سایر راه کارهای بانکی غیر از ال سی است.

وی در پایان در خصوص بحث برگزاری جلسه درباره ایران کد گفت: مقرر شد که موضوع حذف ایران کد یا تغییر در آن در یک جلسه بررسی شود که هنوز این جلسه برگزار نشده است. 

/باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
تعیین نرخ سود بانکی، یک چالش برای اقتصاد ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش نرخ سود سپرده‌ها در دستور کار نیست/ تک نرخی شدن ارز با نرخ مبادله‌ای



افزایش نرخ سود سپرده‌ها,تک نرخی شدن ارز

مدیرعامل بانک تجارت  عنوان کرد:
افزایش نرخ سود سپرده‌ها در دستور کار نیست/ تک نرخی شدن ارز با نرخ مبادله‌ای

مدیر عامل بانک تجارت با بیان این که افزایش نرخ سود سپرده‌ها در دستور کار نیست، گفت: نرخ مبادله‌ای یک نرخ منطقی است و نرخ بازار آزاد به آن نزدیک می‌شود و به نظر می رسد اقتصاد بتواند با این نرخ،‌ شاهد تک نرخ شدن ارز باشد.

محمد رضا رنجبر فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این که آیا با توجه به نرخ تورم، نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش می‌یابد؟ اظهار کرد:افزایش نرخ سود سپرده‌ها در دستور کار نیست.

وی در ادامه با بیان این که بانک تجارت از طریق ذخایر خود، سودهای انباشته، تسعیر نرخ ارز و تجدید ارزیابی دارایی‌ها به دنبال افزایش سرمایه است، تصریح کرد:سرمایه بانک تجارت 17 هزار و 500 میلیارد ریال است که برنامه ریزی می‌کنیم طی دو مرحله تا پایان سال 93 به دو برابر افزایش یابد.

مدیر عامل بانک تجارت با اشاره به این که همواره به دنبال حمایت از تولید هستیم، گفت: در این زمینه مشکل کمبود نقدینگی نداریم و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد از منابع صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنیم.

فلاح میزان قرارداد عاملیت بانک با صندوق توسعه ملی را دو میلیارد دلار برای پرداخت تسهیلات ارزی و معادل 200میلیون دلار برای پرداخت تسهیلات ریالی اعلام و خاطرنشان کرد: تا سقف قرارداد به صندوق توسعه ملی طرح فرستادیم.
وی با اشاره به این که پیش بینی می کنیم نرخ سهام بانک در بورس افزایش یابد، اضافه کرد:قیمت سهام بانک تجارت منطقی است و بورس بازی در مورد آن اتفاق نمی افتد.

مدیرعامل بانک تجارت در پاسخ به این که با توجه به حذف ارز مرجع آیا نرخ بازار آزاد به نرخ مرکز مبادله نزدیک می شود؟ اظهار کرد:نرخ مبادله ای یک نرخ منطقی است و نرخ بازار آزاد به آن نزدیک می شود و به نظر می رسد اقتصاد بتواند با این نرخ،‌ شاهد تک نرخ شدن ارز باشد./ایسنا