اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیری که بانک ها پیرش کردند!


وزیر صنعت گفت: از دست سیستم بانکی پیر شدم ولی آنقدر پیگیری می‌کنیم تا در نهایت به نتیجه برسد، ضمن اینکه اصل کار تولید به بانکها بر می‌گردد و اگر این بخش درست نباشد اقتصاد، تورم و اشتغال نیز درست نخواهد شد، بنابراین باید بدانند نباید تنها به دکان خود بچسبند.

خبرگزاری مهر: محمدرضا نعمت‌زاده در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز در تهران با اشاره به اینکه در سال های اخیر تولید محصولاتی مثل برنج، گندم و دانه‌های روغنی رو به کاهش بوده است، افزود: پارسال در مجموع دو میلیون تن گندم خرید تضمینی شد و دولت ناچار بود 9 میلیون تن گندم وارد کند.

وی گفت: تولید برنج داخلی هم 2 و 2 دهم میلیون تن است که با مصرف حدود 3 و 2 دهم میلیون تن در کشور باید یک میلیون تن واردات برنج داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تولید داخلی دانه های روغنی که پیش از این حدود 13 تا 14 درصد نیاز کشور بود، اکنون به کمتر از 7 درصد رسیده است که باید 93 درصد دیگر واردات داشته باشیم.

نعمت زاده اضافه کرد: در بخش حبوبات که قبلا صادرکننده بودیم، اکنون به واردکننده تبدیل شده ایم اما با وجود همه این مسائل انبارها پر است و مردم نگران نباشند.

وی در ادامه تاکید کرد: از دست سیستم بانکی پیر شدم ولی آنقدر پیگیری می‌کنیم تا در نهایت به نتیجه برسد، ضمن اینکه اصل کار تولید به بانکها بر می‌گردد و اگر این بخش درست نباشد اقتصاد، تورم و اشتغال نیز درست نخواهد شد، بنابراین باید بدانند نباید تنها به دکان خود بچسبند.

نعمت زاده ادامه داد: با توجه به برنامه‌هایی که برای رفع موانع تولید داشتیم، 50 مانع را تهیه و در نهایت حدود 30 مورد آن تصویب و ابلاغ شد و به دنبال آن هستیم که سایر موانع باقیمانده نیز به نحوی به تصویب برسد.

وی با تاکید بر اینکه این موانع به آمریکا ربطی ندارد و دست خودمان است، اظهارداشت: در این 2 ماه سعی کردیم در حد امکان مشکلاتی را که می‌توانیم حل کنیم به نوعی که برای دریافت پروانه بهره‌برداری 6 ماه زمان نیاز بود در حالی که در دوره قبلی وزارت من این موضوع یک هفته‌ای انجام می‌شد، بنابراین اعلام کردند همان مصوبه‌ای که در آن زمان برای دریافت پروانه بهره‌برداری تصویب کرده‌ بودیم را اجرا کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صنایع تبدیلی حدود 11 هزار واحد صنعتی با ظرفیت90 میلیون تن وجود دارد که در بیشتر زمینه‌ها کفایت می کند و در بخش هایی مانند محصولات باغی، دامی، مرغ و شیلات نیز هر جا حمایت لازم باشد حاضر به همکاری و حمایت هستیم.

وی با اعلام آمادگی همه جانبه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از بخش کشاورزی افزود: این حمایت مشروط به این است که اگر از ما بخواهند و در این صورت ، ما یاری می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش گفت: در اوایل پیروزی انقلاب گفته می‌شد صنعت را باید کنار گذاشت و کشاورزی را محور توسعه قرار داد ولی ما معتقد بودیم این ممکن نیست، زیرا این دو بخش‌ مکمل یکدیگرند و نمی توان آنها را از هم جدا کرد.

وی افزود: بسیاری از موانع تولید ربطی به تحریم و آمریکا ندارد و خودمان موجب ایجاد آن شده‌ایم بنابراین ‌نباید مردم را اذیت کرد بلکه باید همه سازمان‌ها در رفع مشکلات ورود پیدا کنند البته نمی‌توان در دو ماه همه مشکلات را حل کرد.

نعمت زاده با انتقاد از نظام بانکی کشور گفت: قوانین دست و پاگیر در بانک ها زیاد است و در این بخش ، تولیدکنندگان همراهی نمی‌ شوند. وی افزود: بانک‌ها منابع و پول کافی برای ارائه تسهیلات ندارند اما با جلسات مشترکی که با آنها داشتیم به فکر ایجاد منابع جدید هستیم.

وی مسئله جدی تولید بخش کشاورزی را آب دانست و گفت: این واقعیتی است که 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود بنابراین هنر بخش کشاورزی این است که بتواند با منابع آبی موجود بازده تولید خود را افزایش دهد.


ویدیو مرتبط :
دکتر حسن عباسی : رئیس سابق بانک مرکزی در بانک حساب نداشته چون معتقد بوده بانک شبهه ناک و ربوی است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مطالبات معوق بانک ها افزایش یافت.



 

مطالبات معوق بانک ها افزایش یافت .

 


مطالبات معوق بانک ها به ۴۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت .

 


براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، میزان مطالبات معوق بانک ها به ۴۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین بانک مرکزی معتقد است در بسیاری از بخش های اقتصادی کشور رکود حاکم شده است.

 


مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در گفت وگو با مهر از افزایش رقم مطالبات معوق بانک ها به ۴۸ هزار میلیارد تومان در پایان آبان ماه امسال خبر داد و گفت؛ این رقم نسبت به آخرین رقم اعلام شده پیش از این (۴۰ هزار میلیارد تومان) افزایش نشان می دهد. حمید تهرانفر افزود؛ از زمانی که شفاف سازی در صورت های مالی بانک ها به عنوان مبنا قرار گرفت، بانک مرکزی و نظام بانکی کشور تلاش بیشتری در این راستا انجام داد، بر این اساس ممکن است در برخی از موارد رقم مطالبات معوق بیشتر پدیدار شود.

 


وی با بیان اینکه مطالبات معوق بانک ها جدا از اقتصاد کشور نیست، تصریح کرد؛ در بسیاری از بخش های اقتصاد ما رکود حاکم شده است، ضمن اینکه وضعیت فعلی بر افزایش مطالبات معوق بانک ها تاثیر می گذارد. البته بانک مرکزی اخیراً در راستای اجرای آیین نامه وصول مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول ریالی و ارزی کلیه بانک های دولتی و غیردولتی در بخشنامه جدیدی به نظام بانکی خواستار ارائه لیست کامل مطالبات معوق بانکی بیش از پنج میلیارد ریال یا معادل ارزی آن همراه با فهرست و جزییات اطلاعات بدهکاران به این بانک شد. در همین حال، بررسی های سازمان بازرسی کل کشور از شناسایی ۹ هزار و ۸۳۱ فرد حقیقی و حقوقی حکایت دارد که بیش از یک میلیارد تومان از بانک ها وام گرفتند. بیشتر افرادی که وام گرفته اند افراد حقیقی هستند. ضعف ضمانت نامه ها و عدم پیگیری های لازم در این خصوص باعث عدم بازگشت این وام ها به بانک ها شده است. این در حالی است که عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور نیز نبود انضباط مالی را از مهم ترین مشکلات اقتصادی کشور اعلام کرد و گفت؛ رقم بالای مطالبات معوق بانکی از مدیریت نامناسب و نبود بانک اطلاعاتی جامع درباره منابع و اعتبارات بانکی ناشی می شود.

 


محمودرضا خاوری رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک های دولتی نیز اخیراً از محرومیت مشتریان بد حساب بانکی از خدمات بانکی خبر داده و تاکید کرده است؛ از تمام ابزارهای قانونی برای وصول مطالبات معوق نظام بانکی استفاده خواهیم کرد. همچنین ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز بر اتخاذ تدابیر مناسب برای وصول مطالبات معوق بانکی تاکید کرده است. در همین حال، عزت الله یوسفیان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پیگیری وصول مطالبات معوق بانک ها را یکی از مهم ترین برنامه های این ستاد اعلام کرده است.

 


آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز چندی پیش در جلسه مسئولان عالی قضایی یکی از مهم ترین مصادیق مبارزه با مفاسد اقتصادی را ورود دستگاه قضایی از طریق دادستانی کل کشور به مساله معوقه های بانک ها عنوان کرده بود. در این میان، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی نیز ۳۰ آبان ماه امسال از مهلت دو ماهه بدهکاران بانکی و بخشودگی جرایم بدهی های آنها در صورت تسویه خبر داده و هشدار داده بود در غیر این صورت، جرایم بدهکاران تصاعدی محاسبه می شود. در همین حال به دنبال ابلاغ آیین نامه مبارزه با پولشویی که بر اساس آن پرداخت نقدی روزانه ۱۵ میلیون تومان از سوی بانک ها و موسسات اعتباری ممنوع شد، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت؛ این به معنای خروج مشتری از بانک ها با دست خالی نیست. شمس الدین حسینی تاکید کرد؛ بخشنامه بانک مرکزی و تعیین سقف پرداخت نقدی ۱۵ میلیون تومان به مشتری نباید به معنای ایجاد محدودیت برای مشتری و خروج او با دست خالی از بانک تعبیر شود.

 


به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سید شمس الدین حسینی که در جلسه تحلیل مطالبات معوق بانک ها با حضور مدیران کل بانک های کشور سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود؛ در این ارتباط کمی دغدغه وجود دارد و در شورای پول و اعتبار هم نظرم را مطرح کردم که لازم است تدابیری اندیشیده شود تا مبادا این امر موجب کدورت خاطر مشتریان بانک ها و بروز چالش شود. وی با تاکید بر اینکه این تصمیم در راستای عزم جدی ایران برای مبارزه با پولشویی اتخاذ شده است، اظهار داشت؛ بحث پولشویی یکی از موضوعاتی است که این روزها به اهرم فشار و بهانه جویی علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است، به نوعی که در هر اجلاس بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، خزانه داری امریکا گزارش یا بیانیه یی در ارتباط با پولشویی در ایران بین شرکت کنندگان توزیع می کند و خواستار گنجاندن آن در اسناد نهایی می شود.

 


حسینی در ادامه از برگزاری همایشی با موضوع پولشویی با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد خبر داد و گفت؛ این همایش تا پایان دی ماه و با حضور نمایندگان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برگزار خواهد شد.