اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزرا در صـف اسـتیضاح



وزرا در صـف اسـتیضاح 

مردم سالاری: مجلس شورای اسلامی طی ماه‌های اخیر سعی کرده در نابسامانی های اقتصادی نقشی ایفا کند اما تلاش نمایندگان چندان به ثمر ننشسته است .

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

هفته گذشته نمایندگانی که طرح استیضاح وزیر ورزش را به هیات رئیسه تقدیم کرده و این استیضاح در دستور کار قرار گرفته بود ، منتفی کردند تا در شرایط حاضر روی مسائل اقتصادی متمرکز شوند.

به این ترتیب استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم تا اطلاع ثانوی منتفی شد اما ادامه نابسامانی اقتصادی و اینکه دولت تدبیری برای کنترل فضا ندارد، باعث شد که نمایندگان برای استیضاح وزرای اقتصادی دولت اقدام کنند.

روز گذشته طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد و همزمان برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نیرو نیز امضا جمع آوری شده ولی محمدرضا باهنر خواستار مذاکره نمایندگان خواستار استیضاح، با هیات رییسه شد و گفت: عرف این نبوده که چند وزیر به صورت همزمان با هم استیضاح شوند. از سوی دیگر عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز اظهار کرد: جمعی از نمایندگان مجلس تقاضای استیضاح وزیر معدن، صنعت و تجارت را داشتند که با توجه به اینکه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام وصول شده و در دستور کار مجلس قرار دارد آن را موکول به بعد از این استیضاح کردیم.این در حالی است که زمزمه هایی مبنی بر استیضاح وزیر اقتصاد هم در راهروهای مجلس به گوش می‌رسد !

استیضاح وزیر نیرو با 18 امضا

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تاكنون 18 نماینده استان خوزستان پای استیضاح وزیر نیرو را امضا كرده‌اند. سید شریف حسینی در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با استیضاح وزیران در مجلس گفت:به عنوان عضوی از هیات رئیسه بیان می‌كنم كه استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است. وی افزود: هیچ كس در مجلس نمی‌تواند به نماینده‌ای بگوید كه چرا استیضاح را امضا كرده است. عضو هیات رئیسه مجلس گفت:این برهه از زمان زمان جمع بندی كار‌های دولت است و در جمع بندی كارهای دولت مجلس باید كمك كند كه اگر نقصی وجود دارد آن را پوشش دهند.

استیضاح همزمان، عرف نیست

نایب رییس مجلس با اشاره به درخواست جمعی از نمایندگان برای طرح استیضاح یکی از وزرا، خواستار مذاکره آنها با هیات رییسه شد و گفت: عرف این نبوده که چند وزیر به صورت همزمان با هم استیضاح شوند.به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر در جلسه علنی گفت: تعدادی از همکاران طرح استیضاح یکی از وزرا را به هیات رییسه ارجاع کردند و ما از آنها خواهش کردیم در هیات رییسه در این باره مذاکره کنیم. وی افزود: با توجه به اینکه استیضاح دیگری در دستور کار مجلس است اگر ضرورت داشت بعد از این استیضاح، طرح استیضاح دیگر را بررسی خواهیم کرد.

استیضاح غضنفری بعد از خلیلیان

سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: موضوع استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از استیضاح وزیر جهاد کشاورزی تعیین تکلیف خواهد شد. عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جمعی از نمایندگان مجلس تقاضای استیضاح وزیر معدن، صنعت و تجارت را داشتند که با توجه به اینکه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام وصول شده و در دستور کار مجلس قرار دارد آن را موکول به بعد از این استیضاح کردیم.

استیضاح وزیر كشور ،به نام مجلس یا به كام دولت

گروه سیاسی - سیما پروانه گهر: طرح استیضاح مصطفی محمد نجار ، وزیر كشور این روزها شماره اندازه تعداد تصمیمات مجلس برای استیضاح وزرای دولت دهم را یك نشان بالا برده است. اگر چه این استیضاح هنوز در ماراتن رسیدن به هیئت رییسه و اعلام وصول از استیضاح خلیلیان وزیر كشاورزی عقب است، اما طرح 37 امضا خبر از عزم بخشی از قوه مقننه برای استیضاح نجار دارد.

استیضاح وزیر ورزش كه به پادرمیانی ارز حل شد و استیضاح وزیر صنعت و معدن و تجارت و وزیر امور اقتصاد و دارایی كه امضاهایش درگیر ثبت و محو است نیز در حواشی دیگر استیضاح‌ها قرار دارد. اما این كه تحقیق و تفحص از وزارت كشور و استیضاح وزیر كشور در یك زمان در این آشفته بازار ارز و دلارهای تقلبی رنگارنگ و وعده‌های قشنگ دولت مطرح می‌شود، از چند بعد قابل توجه است.

این نخستین بار نیست كه در دولت نهم و دهم با نزدیك شدن به تاریخ برگزاری انتخابات وزارت كشور زیر سایه تغییر و تحولات و یا دست كم شایعات مبنی بر تغییر و تحول قرار می‌گیرد. در شهریور ماه سال جاری نیز اخباری مبنی بر این كه قرار است صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر كشور و رئیس ستاد انتخابات وزارت كشور به عنوان جانشین استاندار خوزستان راهی استانداری خوزستان شود و سكان هدایت این استان را در اختیار بگیرد، منتشر شد.

پیش از این نیز در آستانه انتخابات مجلس نهم شایعه بركناری صولت مرتضوی از سمت معاونت سیاسی وزیر كشور به گوش می‌رسید ولی ظاهرا این تغییرات به بعد از انتخابات مجلس نهم موكول شد. حدود دو ماه پیش كه شایعه احتمال بركناری صولت مرتضوی مطرح شد گزینه‌هایی از قبیل مدیر كل سیاسی امنیتی نهاد ریاست جمهوری معاون سیاسی، رئیس دفتر رئیس جمهور و برخی از مدیران سابق سازمان ملی جوانان به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست ستاد انتخابات كشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نام برده شد.

این گزینه‌ها علاوه بر برخی از افراد در بدنه مسئولان خود وزارت كشور به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای تصویب پست صولت مرتضوی مطرح هستند. گزینه‌های مطروحه به طور كلی افراد نزدیك به جریان موسوم به انحرافی بوده و به نظر می‌رسد كه تفکر دولت هر بار در آستانه انتخابات حول تغییرات مدیریتی جدی در بدنه وزارت كشور است. پیش از آن نیز یعنی درست در آستانه انتخابات مجلس در دور نهم شایعات جدی در خصوص فشار جریان انحرافی برای بركناری صولت مرتضوی مطرح شد.

در همان زمان خبرگزاری فارس در این زمینه گزارش داد:” شنیده شده ‌جریان انحرافی از چندی پیش به دنبال بركناری سید‌صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر كشور و رییس ستاد انتخابات و انتصاب روح‌الله احمدزاده كرمانی به این سمت است.

روح‌الله احمدزاده كرمانی ‌‌ریاست مركز مطالعات و پایش راهبردی آموزش وزارت كشور و استانداری فارس را در كارنامه خود دارد. وی همچنین اخیرا از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استعفا داده است.برخی صاحبنظران می‌گویند كه این استعفا ‌یك اقدام از پیش طراحی شده برای ‌اجرای سناریوی حلقه انحرافی در تصاحب ستاد انتخابات وزارت كشور است.»با توجه به این دست از نگرانی‌ها بود که برخی اصولگرایان نسبت به اهداف انتخاباتی تغییرات اخیر ابراز نگرانی كرده و خواستار توقف این تغییرات و اعمال ممانعت از انجام آن شدند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در این خصوص با دعوت دولت به پرهیز از این تغییرات تاكید كرد:” تغییر مدیران اجرایی در آستانه انتخابات سوءتفاهم ایجاد می‌كند.

دبیركل حزب موتلفه نیز با بیان اینكه جریان انحرافی در كنار دولت فعالیت می‌كند، احتمال داده است، جابه‌جایی برخی مسوولان دولتی، با انتخابات ارتباط داشته باشد.” علی لاریجانی پس از آن هم هنگامی ‌كه در جمع خبرنگاران حاضر شد، در مورد هشدارش درباره تغییر مدیران دولتی در آستانه انتخابات گفت: قبلا هم با دولت صحبت شده بود كه در آستانه انتخابات از اقدامات و تغییراتی كه سوء‌تفاهم ایجاد می‌كند و مناقشاتی در كشور ایجاد می‌كند، پرهیز كند و این به نظر كار معقولی است؛ البته دوستان هم قبول داشتند.

مخصوصا درباره تغییر فرمانداران، بخشداران و كسانی كه مسوولیت اجرایی در انتخابات دارند؛ زیرا این تغییرات همیشه می‌تواند تزلزل ایجاد كند. از سوی دیگر دبیر كل حزب موتلفه اسلامی نیز در همان زمان ‌با بیان اینكه گروه انحرافی در كنار دولت فعالیت می‌كند احتمال داد جابه‌جایی برخی مسوولان دولتی در روزهای اخیر با انتخابات ارتباط داشته باشد.

محمدنبی حبیبی در این خصوص تاكید كرد: چون گروه انحرافی در كنار دولت فعالیت می‌كند ممكن است برخی از جابه‌جایی‌ها ارتباط با انتخابات داشته باشد. حبیبی دبیر كل حزب موتلفه با بیان اینكه تصور برخی كه فكر می‌كنند رقابت میان اصولگرایان مجاز است، كاملا اشتباه است، گفت: با در نظر گرفتن تحولات روزهای اخیر، شایعه تغییر رییس ستاد انتخابات كشور كه مسوول اجرای انتخابات است، قطعا سبب ایجاد شائبه‌هایی می‌شود كه در روند انتخابات تاثیر گذار خواهد بود. این بار نیز قرعه به نام وزیر كشور افتاده است.

به نظر می‌رسد بازی استیضاح وزیر كشور كه توسط وكیل‌الدوله‌ها در مجلس در هر حال پیگیری است، بازی برد برد برای دولت است.

با استیضاح این وزیر در صورتی كه مصطفی نجار بركنار شود هم رییس جمهور منتی بر سر مجلس خواهد گذاشت كه در برابر حكم وی سر خم كرده و وزیر خود را قربانی ساحت قانونی مجلس ساخته است و هم بدون هزینه وزیر خود را كه در گوشه و كنار اخبار اختلاف وی با رییس جمهور به گوش می‌خورد از دایره وزارت كشور خارج كرده است.

این استیضاح اگر چه در ظاهر كاركرد قانونی مجلس است اما در باطن بازی دیگری در جریان است و ماهیت باورهای سیاسی نمایندگانی كه پیگیری استیضاح وزیر كشور هستند نشان از این دارد كه سر نخ‌های استیضاح در دستان رییس جمهور و رییس دفترش است. استیضاحی که در حال حاضر حول و حوش 37 امضا جمع کرده است مورد انتقاد بسیار جدی اصولگرایان منتقد دولت در مجلس است.در جلسه علنی روز گذشته مجلس نیز با توجه به اشاره جواد جهانگیر زاده به بررسی مسئله استیضاح وزیر كشاورزی برای هفته آینده، همچنان نجار باید منتظر آنچه بین مجلس و دولت رد و بدل می‌شود باشد که تصمیم‌گیری در مورد آینده سیاسی‌ترین وزارتخانه در گرو لابی‌های پیدا و پنهان است.

به نظر می‌رسد دولت تلاش دارد تا وزیر کشور را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 92 برکنار کند و فردی نزدیك تر برای برنامه‌های خود را در این وزارت حساس منصوب نماید.

تا به امروز طرح استیضاح وزیر كشور تحویل هیئت رییسه مجلس شده است اما هنوز خبری از اعلام وصول آن نیست.

بدون شك این استیضاح تنها به نام مجلس است و اهداف بسیاری در پشت آن وجود دارد كه كام دولت را شیرین می‌كند./روزنامه مردم سالاری


ویدیو مرتبط :
شیرازبُن / رستوران وزرا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پشت پرده استیضاح برخی وزرا



ایران نوشت: در ماه‌های اخیر بحث استیضاح حداقل هشت وزیر یعنی وزرای كشور، نفت، جهاد كشاورزی، راه و ترابری و بازرگانی و در ادامه صنایع و معادن، آموزش و پرورش و نیرو در میان بخشی از نمایندگان مجلس مطرح شده اما از آنجایی كه نتوانسته آرا و پشتیبانی لازم دیگر نمایندگان را كسب كند، به تهدیدهایی جسته و گریخته ختم شده است؛ هرچند كه به نظر می‌رسد این پایان ماجرا نیست.

 

نكته جنجالی موضوع اینكه، همزمان با اصرار ویژه چندتن از نمایندگان بر استیضاح برخی از وزرا، اخبار تأمل‌برانگیزی هم درباره نیت واقعی آنان از این «اصرارها» منتشر شده است. این خبرهای تلخ آن قدر وسعت یافت كه بالاخره به یكی از مهمترین تریبون‌های كشور راه یافت و خطیب جمعه تهران را به اظهارنظر پیرامون آن واداشت. آیت‌الله‌جنتی گرچه بخش اعظم خطبه‌های نمازجمعه اخیر را به موضوعات مهمی چون «سفر رهبر معظم انقلاب به قم»، «هدفمندسازی یارانه‌ها»، «دستگیری فتنه‌گران فراری» و «مرخصی به زندانیان فتنه» اختصاص داد اما گریز كوتاه اوبه‌موضوع استیضاح در مجلس، بسیاری از نگاه‌ها را به «شنیده‌های» او متوجه ساخت.

پشت پرده‌های تلخ

وی در سخنانش با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس گفت: شنیده‌ام ـ ان‌شاءالله این حرف‌ها كه به من گفتند واقعیت نداشته باشد، اگر واقعیت داشته باشد، ناظرین ما نظارت خود را می‌كنندـ نمایندگان وزیری را می‌خواهند و از او چیزی می‌خواهند و قبول نمی‌كند و او را تهدید به استیضاح می‌كنند.

خطیب جمعه تهران كه به نظر می‌رسید ناچار از بیان این تذكر و واقعیت تلخ شده است، سپس خطاب به نمایندگان مجلس تأكید كرد: این درست نیست، آقایان نماینده عزیز كه صبح تا شب فعالیت می‌كنید، مبادا چند نفر پیدا شوند كه اجر همه شما را ضایع كنند.

اذعان یك نماینده

البته سخنان آیت‌الله جنتی درباره نیت واقعی برخی نمایندگان از طرح موضوع استیضاح وزرا در شرایطی بیان شد كه در چند روز اخیر، یك نماینده مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با فارس به بیان گوشه‌هایی از تحركات برخی نمایندگان مجلس و تلاش برای استیضاح چند تن از وزرا و طرح سؤال از رئیس جمهور پرداخت و اظهاراتی مشابه را بیان كرد.

وی كه فارس نامی از او نبرده بود، درباره پشت پرده طرح برخی استیضاح ها، گفت: برخی از نمایندگان فراكسیون اقلیت و همچنین برخی نمایندگانی كه به دنبال امتیازات ویژه و سهم‌خواهی‌اند پشت صحنه اصلی این تحركات و سؤال و استیضاح‌ها را تشكیل می‌دهند.

این نماینده افزود: متأسفانه تعداد محدود دیگری از نمایندگان نیز صرفاً با هدف اخذ برخی امتیازات خاص درصدد ایجاد فشار به رئیس جمهور و وزرا هستند. وی همچنین به برخی اعمال فشارها به وزرا در مجلس اشاره و با بیان این‌كه مع الاسف مشاهده می‌شود بعضی مواقع طرح استیضاح به عنوان ابزاری برای دریافت امتیازات و اعمال نفوذ بر وزرا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تأكید كرد: در حالی‌كه اغلب نمایندگان ملت به معنای واقعی كلمه نمایندگی ملت را برعهده دارند متأسفانه بعضی نمایندگان برای مطالبه برخی امتیازات به استیضاح وزرا متوسل شده و با وارد آوردن انواع و اقسام فشارها وزیر را مجبور به اعطای امتیاز می‌كنند و در این هنگام استیضاح وزیر یاد شده را پس می‌گیرند. البته برخی دیگر از نمایندگان نیز كه صرفاً به انگیزه دفاع از مردم به طرح استیضاح پرداخته‌اند، در مواقعی پس از دریافت توضیحات وزیر مربوطه قانع شده و استیضاح را پس می‌گیرند.

«امتیاز‌خواهی» برخی نمایندگان در استیضاح وزرا

در این باره یك عضو فراكسیون انقلاب اسلامی با اشاره به غیبت و تأخیرهای مكرر بخشی از نمایندگان گفت: متأسفانه با وجود اینكه برخی از نمایندگان غیبت‌های زیادی در مجلس دارند اما هنگامی كه بحث استیضاح وزیری مطرح می‌شود در مجلس حضور می‌یابند. سیدمحمدجواد ابطحی با تأیید این موضوع گفت: در مجالس سابق نیز این موضوع وجود داشته است. وی افزود: حتی میان نمایندگان مجلس نیز این موضوع كه یك نماینده برای كسب امتیاز ویژه و سهم خواهی بحث استیضاح وزیری را مطرح و یا از آن صرفنظر می‌كند، بحث می‌شود. عضو فراكسیون انقلاب اسلامی مجلس در این باره طرح موضوع استیضاح وزرای جهاد كشاورزی، آموزش و پرورش و نیرو را از جمله مصادیق این موضوع برشمرد. ابطحی افزود: برخی از نمایندگان از اختیارات خود سوءاستفاده می‌كنند.

رسیدگی هیأت رئیسه به سوء‌استفاده برخی نمایندگان

سیدعلی محمد بزرگواری عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هم با اشاره به اینکه ‌بحث استیضاح وزرا در صورتی که براساس مطالبات بر حق باشد یکی از راهکارهای قانونی مجلس است، تأکید کرد: برخی نمایندگان به خاطر مسائل سیاسی، منطقه‌ای و یا موضوعات شخصی خود وزیری را استیضاح می‌کنند. به گفته وی، این نوع از استیضاح در شأن نمایندگان مجلس نیست و آنان نباید از اهرم نمایندگی و جایگاه فعلی خود نسبت به وزرا سوءاستفاده کنند و دائماً بحث استیضاح وزیری را مطرح کنند. نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی تأکید کرد: هیأت رئیسه باید در مواردی که متوجه می‌شود نماینده‌ای برخلاف قانون و صرفاً به دلیل منافع شخصی اقدام به استیضاح وزیری می‌کند، به وی تذکر دهد و واکنش مناسبی نسبت به این موضوع داشته باشد.../ایران