اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزارت علوم: 500 هزار دانشجوی رایگان داریم


معاون اداری مالی وزارت علوم از تحصیل تنها 500 هزار دانشجو به صورت رایگان در کل کشور خبر داد.

خبرگزاری مهر: محمد حسین امید در اجلاس روسای دانشگاه‌های كشور در مشهد مقدس، گفت: ما باید با این واقعیت که وضع بودجه دانشگاهها خوشایند نیست کنار بیاییم و بر اساس این واقعیت برنامه ریزی کنیم.

او ادامه داد: سهم اعتبارات آموزش عالی از کل اعتبارات کشور 2 درصد است که این مقدار در 35 سال اخیر تغییر خاصی نکرده است.

امید با اشاره به اینكه پیشنهاد ما به معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری این بود که اعتباری که در سال 1383 و با نرخ رشدی که بانک مرکزی ارائه داده بود امسال نیز به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داده شود، گفت: ما باید به ازای هر واحد دانشجویی سه میلیون و نود هزار تومان و برای کل دانشگاههای دولتی پنج هزار میلیارد تومان پول می گرفتیم اما آنچه که مصوب شد فقط 4 هزار میلیارد تومان یعنی 20 درصد کمتر از سال 1383 بود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: تخصیص بودجه در سال 1392 بالای 95 درصد بود و بر اساس آخرین آمار اتخاذ شده کسری بودجه دانشگاهها برابر 1500 میلیارد تومان است که برابر 30 الی 35 درصد کل بودجه آنهاست.

او گفت: عدم پرداخت دستمزد حق التدریسیها، بدهکاری به پیمانکارها و مشکلات مالی در حوزه تغذیه از مهمترین چالش های مالی در دانشگاهها بوده كه با پیگیریهای انجام شده حداکثر وعده ای که به ما داده شده این است که تخصیص امسال مثل سال‌ گذشته و بالای 95 درصد باشد.

امید گفت: در مورد تخصیصهای عمرانی نیز طرحهایی که امسال تمام می شود اعتبار آنها به طور کامل تخصیص داده می شود و اولویت با پروژه هایی است که در سفرهای استانی ریاست جمهوری مصوب شده است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به اینكه با روشهای سنتی نمی شود مشکلات را رفع کرد، گفت: در کشور 4 میلیون جمعیت دانشجویی داریم که 500 هزار نفر آنها به صورت رایگان تحصیل می کنند و اگر قرار است که آموزش عالی رایگان باشد باید دولت تمامی اعتبارات را به ما اختصاص دهد و افزایش 30 درصدی در بودجه نظام آموزش عالی کشور داشته باشیم تا حداقل به پایه برسیم.

او در ادامه بیان کرد: راه برون رفت دیگر از مشكلات این است که بخشی از هزینه های آموزش عالی را کاهش دهیم و در این راستا دولت خودش باید به طور مستقل متولی این امر شود.

امید گفت: اعتباری که بابت هزینه های رفاهی به دانشگاه ها اختصاص یافته 200 میلیارد تومان است ولی در حقیقت پولی که خرج می شود 600 میلیارد تومان است. بنابراین اعتبارات رفاهی باید از ردیف بودجه دانشگاه ها خارج شود و در اختیار صندوق رفاه قرار گیرد تا صندوق رفاه از طریق کارت های الکترونیکی، این اعتبارات را در اختیار خود دانشجویان قرار دهد.

او درباره برون سپاری رفاهی، گفت: طرح مربوط به بیرون سپاری امور رفاهی به صورت پایلوت در چند دانشگاه و بر اساس اعلام آمادگی آنها اجرا خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
واکنش وزارت علوم به نامه 12 هزار استاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس سازمان سنجش: وزارت علوم دانشجوی ستاره‌دار ندارد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آمار داوطلبان رد صلاحیت شده آزمون دکتری

رییس سازمان سنجش: وزارت علوم دانشجوی ستاره‌دار ندارد

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در وزارت علوم بحث ستاره شدن دانشجویان به هیچ وجه وجود ندارد.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بحث اول موضوع ستاره‌دار بودن دانشجویانی است که از قبل در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل بوده‌اند، اظهار کرد: همانطور که وزیر علوم در این باره گفتند بحث ستاره‌دار بودن دانشجویان شاغل به تحصیل مطرح نیست و چنین چیزی وجود ندارد.

وی همچنین درباره عدم تایید صلاحیت افرادی که در کنکور شرکت کرده و متقاضی ورود به دانشگاه هستند، نیز تصریح کرد: در زمان پذیرش دانشجو برخی از افراد به دلیل عدم تایید صلاحیت عمومی توسط مراجع ذیصلاح نتوانستند در دانشگاه پذیرش شوند.

خدایی افزود: در آزمون دکتری سال گذشته تعداد این افراد کمتر از 30 نفر بود./ایسنا