اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزارت خارجه: هیچ نماینده‌ای به تیم مذاکره کننده هسته‌ای اضافه نمی‌شود



اخبار ,اخبار سیاسی , وزارت خارجه

 

اخبار سیاسی - وزارت خارجه: هیچ نماینده‌ای به تیم مذاکره کننده هسته‌ای اضافه نمی‌شود

مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه گفت : هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اضافه نخواهد شد.

مرتضی سرمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا از نمایندگان مجلس فردی به تیم هسته ای اضافه می شود یا خیر؟ گفت: قرار نیست هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تیم هسته ای کشورمان اضافه شود.

پیشتر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستارعضویت یک نماینده از مجلس در تیم مذاکره کننده هسته ای شده بودند.

قائم مقام وزیر امور خارجه درباره روند بازرسی از فعالیت های هسته ای کشورمان نیز اظهار داشت : بازرسی ها طبق توافق و برنامه در حال انجام است.

بر اساس توافق رییس سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در 20 آبان سال جاری ، بازرسان آژانس اجازه بازدید از کارخانه تولید آب سنگین در اراک و معدن گچین در بندرعباس را یافتند.

در راستای اجرای این توافق، گروه دو نفره ناظران آژانس روز یکشنبه 17 آذر از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید کردند. آنها همچنین چهارشنبه گذشته (9 بهمن) از معدن اورانیوم گچین بندرعباس بازدید کردند.

اخبار سیاسی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
نماهنگ برکت مذاکره قابل توجه تیم مذاکره کننده هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره حضور شرمن در مذاکرات هسته‌ای/ سفر تیم مذاکره کننده هسته‌ای به وین



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات هسته ای ایران


اخبار سیاست خارجی - بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره حضور شرمن در مذاکرات هسته‌ای

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در راس یک هیات مذاکراتی به منظور شرکت در دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 امروز وارد وین می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام بخش خدمات رسانه وزارت امور خارجه آمریکا، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره‌کننده آمریکایی در گروه 1+5 برای شرکت در دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 امروز وارد وین می‌شود.

به گزارش صدای روسیه، بخش خدمات رسانه وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه ابراز نگرانی کرد که بحران اوکراین ممکن است بر سطح مذاکره‌کنندگان در این دور از گفت‌وگوها که قرار است در سطح وزرای امور خارجه برگزار شود تاثیرگذار باشد.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هدف از این مذاکرات، حرکت در مسیر دستیابی به راه‌حل جامع و نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است.

این دومین باری است که ایران و اعضای گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از توافق اولیه‌شان در نوامبر 2013 بر سر برنامه اقدام مشترک برای ادامه مذاکرات‌شان در وین گرد هم می‌آیند.

نمایندگان بلندپایه اتحادیه اروپا در امور خارجه و کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار است برای شرکت در این مذاکرات وارد وین شود.

طبق توافق اولیه ایران و گروه 1+5 که منجر به یک برنامه اقدام مشترک شد ایران در ازای تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از برخی از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه این کشور رهایی می‌یابد. این توافق از بیستم ژانویه 2014 تاکنون به مرحله اجرا در آمده است.

صدای روسیه در ادامه گزارش داد: غرب همواره ایران را متهم کرده است که به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است اما مقامات ایران این ادعا را رد می‌کنند و بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌شان تاکید دارند. ایران می‌گوید که هیچ گاه برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش را متوقف نخواهد کرد و از آمریکا می‌خواهد که با واقعیت روبرو شود.


                                  ........................................................


سفر تیم مذاکره کننده هسته‌ای به وین به ریاست ظریف

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ظهر امروز به منظور برگزاری دور دوم از مذاکرات گام نهایی ایران و 1+5 به ریاست محمد جواد ظریف راهی اتریش شد.

به گزارش مهر، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز در حالی که تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان وی را همراهی می کرد، تهران را به مقصد وین ترک کرد.

بر اساس این گزارش مذاکرات ایران و 1+5 از فردا در وین آغاز خواهد شد . وزیر امور خارجه کشورمان امروز پس از ورود به وین در ضیافت شام با کاترین اشتون شرکت خواهد کرد.

مذاکرات از فردا طبق روال مذاکرات قبلی در جلسه صبح با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون آغاز خواهد شد و ادامه مذاکرات در سطح معاونین خواهد بود که از سوی ایران سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه سرپرستی این مذاکرات را به عهده دارد .

این دور از مذاکرات دومین دور مذاکرات ایران و 1+5 است که در وین برگزار می شود . این مذاکرات در پی توافق ژنو با عنوان برنامه اقدام مشترک برای گام نهایی برگزار می شود تا دو طرف به یک راهکار نهایی برای حل پرونده هسته ای ایران دست یابند.

ایران اعلام کرده است که در صورت حسن نیت طرف مقابل این امکان وجود دارد که طرفین ظرف 6 ماه و تا تیر ماه به توافق نهایی دست یابند. اجرای توافق نهایی ممکن است بیش از یک سال به طول بیانجامد.

بر اساس این گزارش در پی برگزاری اولین دور از مذاکرات گام نهایی در وین و توافق طرفبن بر چارچوب برگزاری مذاکرات به صورت منظم در ظول 6 ماه ، طرفین یک دور مذاکرات کارشناسی نیز در وین داشتند. کارخانه آب سنگین اراک در مذاکرات کارشناسی یکی از سرفصل های مذاکرات بود.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان درباره این دور از مذاکرات نیز که از روز سه شنبه در وین برگزار خواهد شد گفت: طبیعی است که مذاکرات هرچه جلوتر برود دقیق تر، ریزتر و دشوار تر می شود.

وی با بیان اینکه انتظار توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم و بعید است ضرورتی برای حضور وزیران خارجه کشورهای 1+5 وجود داشته باشد گفت: ما در رابطه با چند موضوع توافق کرده ایم که یکی از آنها ابعاد برنامه هسته ای ایران از جمله غنی سازی و آب سنگین است و همچنین در خصوص همکاری های بین المللی در حوزه هسته ای که تعهد کشورهای 1+5 مطابق با معاهده NPT و موضوع رفع تحریم ها گفتگو خواهیم کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: سطح مذاکرات مثل دور قبلی است یعنی هدایت مذاکرات توسط بنده و خانم اشتون خواهد بود اما اصل مذاکرات توسط معاونان سیاسی 1+5 و معاونان وزارت خارجه ایران انجام می شود.

اعضای تیم مذاکرات هسته ای کشورمان با 1+5 را محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ، سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه؛ مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی نژاد، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه و امیری و رحیمیان ، از مدیران و کارشناسان انرژی اتمی تشکیل می دهند .

کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ریاست تیم مذاکره کننده 1+5 را به عهده دارد و نمایندگان 6 کشور آلمان، فرانسه ، انگلیس، روسیه ، چین وآمریکا نیز در مذاکرات حضور دارند.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا ,مهر