اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزارت بهداشت به خندوانه تذکر داده بود؟


رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه خندوانه و ساختار متفاوت آن گفت: این برنامه مخاطبان زیادی را جذب کرده است و جزو برنامه های فاخر رسانه ملی محسوب می شود.

خبرآنلاین: رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه خندوانه و ساختار متفاوت آن گفت: این برنامه مخاطبان زیادی را جذب کرده است و جزو برنامه های فاخر رسانه ملی محسوب می شود.

عباس زارع نژاد گفت: نظر وزارت بهداشت در خصوص این برنامه مثبت است. خندوانه در طول زمان پخش خود در جذب مخاطب موفق بوده و برای نشاط خانواده ها نقش خوبی ایفا کرده است.

وی با بیان این که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تا کنون موضع گیری علیه این برنامه نداشته است ، با اشاره به درج برخی اخبار مبنی بر تذکر وزارت بهداشت به این برنامه گفت: تا کنون هیچ نامه رسمی مبنی بر تذکر به صدا و سیما در خصوص این برنامه ارسال نشده است. البته اگر بخشی از وزارتخانه چنین اقدامی کرده باشد موضع رسمی وزارتخانه نیست.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: آنچه در این برنامه در خصوص سوء تغذیه کودکان اعلام شده مربوط به اختلاف نظر آماری از سوی دو مرجع در کشور است که مسئولیت آن متوجه برنامه خندوانه نیست.

وی با اشاره به ویژگیها و فواید این برنامه در سلامت جامعه گفت: خندوانه تاثیر مثبتی را در ارتقای سطح سلامت روانی جامعه داشته است.

زارع نژاد با اشاره به این که با نشاط بودن جامعه از شاخصهای مهم سلامت روانی است که این برنامه به آن توجه زیادی دارد، تصریح کرد: وزارت بهداشت همواره قدردان عوامل پرتلاش این برنامه بوده و خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
تذکر امیرخجسته به وزیر بهداشت در مورد حقوق پرستاران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت :تذکر رسمی ستاد کشوری کنترل دخانیات به نجفی/عضو کمیسیون بهداشت: تبلیغ قلیان جرم است و آقای نجفی برای حرف‌هایش باید جریمه یا جلب شود



مجوز عرضه قلیان  ,مضرات مصرف قلیان

رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت :

تذکر رسمی ستاد کشوری کنترل دخانیات به نجفی/ هیچ سازمانی حق صدور مجوز عرضه قلیان را ندارد

دبیر ستاد کشوری اجرای قانون جامع کنترل دخانیات گفت: این ستاد به صورت رسمی به محمد‌علی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خاطر تبلیغ غیر مستقیم قلیان تذکر داده است. مسئولان بدانند بر اساس قانون، هیچ سازمانی حق صدور مجوز عرضه قلیان را در اماکن عمومی ندارد.

 کاظم ندافی جمعه شب در برنامه تلویزیونی نبض که از شبکه خبر پخش شد، افزود: یکی از اهداف قانون جامع کنترل دخانیات کاهش دسترسی مردم به مواد دخانی است و به همین علت عرضه این مواد را در اماکن عمومی به هر شکل ممنوع اعلام کرده است.

 

 وی اضافه کرد: همچنین بر اساس همین قانون تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم مواد دخانی از جمله قلیان که موجب تحریک و تشویق، مصرف و خرید این مواد شود، ممنوع است. 

 

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه ستاد کشوری قانون جامع کنترل دخانیات مسئول حسن اجرای این قانون است، نامه تذکر رسمی به آقای نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خاطر تخلف از این قانون فرستاده شده است و به او تذکر دادیم که تخطی از قانون شایسته نیست.

 

 رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: بر اساس قانون هیچ سازمان و ارگانی حق صدور مجوز عرضه قلیان در اماکن عمومی را از جمله مراکز گردشگری ندارد. حتی قهوه خانه های قدیمی که به صورت سنتی در قدیم در مجوز آنها اجازه عرضه قلیان وجود داشت نیز بعد از تصویب این قانون هنگامی که برای تمدید پروانه مراجعه می کنند در مجوز آنها قید می شود که اجازه عرضه قلیان ندارند و مراکز بهداشتی این موضوع را هنگام امضای مجوز آنها متذکر می شوند. 

 

دبیر ستاد کشوری قانون جامع کنترل دخانیات گفت: البته بعد از صدور آیین نامه اجرایی این قانون یکبار اتحادیه قهوه خانه داران شکایت کردند و یکبار هم دولت قهوه خانه ها را از شمول اماکن عمومی حذف کرد اما مجدداً دیوان عدالت اداری حکم صادر کرد که قهوه خانه ها هم جزو اماکن عمومی هستند و حق عرضه قلیان را ندارند و بنابراین بقیه اماکن هم به طریق اولی حق عرضه قلیان را ندارند.

 

 ندافی ادامه داد: در مورد استعمال دخانیات و قلیان توسط خانمها نیز باید متذکر شد که خوشبختانه به علت فرهنگ غنی ما مصرف دخانیات در بین زنان ایرانی پایین و حدود 2.67 درصد کل مصرف کنندگان مواد دخانی است و ترویج مصرف این مواد در بین زنان با هر هدفی که باشد، اشتباه بزرگی است.

 

 وی یادآوری کرد: مصرف دخانیات در بین زنان عامل زایمان زودرس، تولد نوزاد کم وزن، بروز سندروم مرگ ناگهانی کودک و تهدید کننده سلامت نسل آینده است. 

 

هفته گذشته محمد علی نجفی گفته بود که محدودیت و ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی جزو محدودیتهای غیر ضرور است و باعث پنهان شدن و رفتن آن به خانه ها می شود همچنین خواستار رفع محدودیت استعمال قلیان زنان در اماکن محل عرضه قلیان شده بود.

 

مجوز عرضه قلیان  ,مضرات مصرف قلیان

عضو کمیسیون بهداشت: تبلیغ قلیان جرم است و آقای نجفی برای حرف‌هایش باید جریمه یا جلب شود

یک مناظره تلویزیونی در شبکه خبر برگزار شد و 3 کارشناس همراه با مجری به حرف های محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پرداختند درحالی که هیچ نماینده ای از سوی نجفی یا سازمان مطبوعش در برنامه نبود.

شبکه خبر در یک مناظره تلویزیونی با موضوع ممنوعیت دخانیات به بررسی حرف های اخیر محمد علی نجفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری و فرهنگی درباره موضوع قلیان کشیدن بانوان پرداخت. نکته مهم این برنامه بخشی بود که محمد حسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس در واکنش به گفته های نجفی درباره قلیان کشیدن بانوان گفت: «بر اساس قانون طرح مبارزه با مصرف دخانیات ، هر نوع گفته ای که باعث گسترش مصرف دخانیات شود ، جرم محسوب می شود و آقای نجفی برای این گفته ها حتما باید احضار ، جریمه یا حتی جلب شود.»

 

او همچنین گفت: آقای نجفی اگر تصور می‌کند با آزاد شدن مصرف قلیان در اماکن عمومی و منع محدودیتها گردشگری در کشور رونق می‌گیرد باید بداند که تجربه کشورهای دیگر هم نشان داده است که افزایش مصرف دخانیات عامل مهم افزایش بزهکاری در کشورهاست که خود مانعی برای توسعه توریسم است.

 

به گفته ا. کشورهای اسکاندیناوی با افزایش مالیات سیگار توانسته‌اند میزان مصرف آن را کاهش دهند و بزهکاری در این کشورها کاهش یافته اما بر عکس کشورهای اروپای شرقی که این کار را نکرده‌اند مرتباً شاهد افزایش بزهکاری هستند.

 

در بخشی دیگر از این برنامه هم که آمار تکان دهنده ای از مصرف دخانیات در آن اشاره شد، مسجدی دبیر انجمن مبارزه با دخانیات ایران هم در بخشی از حرفهایش گفت: «چنانچه سازمان گردشگری بخواهد برای اماکن گردشگری مجوز قلیان صادر کند، ما از طریق قوه قضاییه، از این سازمان شکایت می کنیم.»

 

در بخشی از برنامه، کاظم ندافی، دبیر ستاد کشوری اجرای قانون جامع کنترل دخانیات گفت: بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم مواد دخانی از جمله قلیان که موجب تحریک و تشویق، مصرف و خرید این مواد شود، ممنوع است. بنابراین با توجه به اینکه ستاد کشوری قانون جامع کنترل دخانیات مسئول حسن اجرای این قانون است، نامه تذکر رسمی به آقای نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خاطر تخلف از این قانون فرستاده شده است و به او تذکر دادیم که تخطی از قانون شایسته نیست.

 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بر اساس قانون هیچ سازمان و ارگانی حق صدور مجوز عرضه قلیان در اماکن عمومی را از جمله مراکز گردشگری ندارد. حتی قهوه خانه های قدیمی که به صورت سنتی در قدیم در مجوز آنها اجازه عرضه قلیان وجود داشت نیز بعد از تصویب این قانون هنگامی که برای تمدید پروانه مراجعه می کنند در مجوز آنها قید می شود که اجازه عرضه قلیان ندارند و مراکز بهداشتی این موضوع را هنگام امضای مجوز آنها متذکر می شوند.

 

ندافی در ادامه گفت: در مورد استعمال دخانیات و قلیان توسط خانمها نیز باید متذکر شد که خوشبختانه به علت فرهنگ غنی ما مصرف دخانیات در بین زنان ایرانی پایین و حدود 2.67 درصد کل مصرف کنندگان مواد دخانی است و ترویج مصرف این مواد در بین زنان با هر هدفی که باشد، اشتباه بزرگی است.

 

این برنامه درحالی اجرا شد که هیچ نماینده ای از طرف سازمان گردشگری در مقام ارائه توضیحات حاضر نبود و هیچ اشاره ای هم به توضیحات اخیر سازمان گردشگری درباره حرف های نجفی در یک برنامه تلویزیونی درباره مصرف قلیان نشد.

 

هفته گذشته محمد علی نجفی گفته بود که محدودیت و ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی جزو محدودیتهای غیر ضرور است و باعث پنهان شدن و رفتن آن به خانه ها می شود همچنین خواستار رفع محدودیت استعمال قلیان زنان در اماکن محل عرضه قلیان شده بود./خبرآنلاین,فارس