اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود 50 اپراتور مجازی به بازار موبایل


رئیس دفتر فناوری‏های نوین مرکز پژوهش‏های مجلس با تشریح فعالیت اپراتورهای مجازی موبایل که از ظرفیت مازاد شبکه ۳ اپراتور اصلی استفاده خواهند کرد، گفت: اپراتور میزبان زیرساختش را در اختیار شرکتی قرار خواهد داد که در سود آن شریک باشد. خبرگزاری فارس: رئیس دفتر فناوری‏های نوین مرکز پژوهش‏های مجلس با تشریح فعالیت اپراتورهای مجازی موبایل که از ظرفیت مازاد شبکه ۳ اپراتور اصلی استفاده خواهند کرد، گفت: اپراتور میزبان زیرساختش را در اختیار شرکتی قرار خواهد داد که در سود آن شریک باشد.


وی گفت: سازمان تنظیم مقررات به‌عنوان بازوی اجرایی این وزارتخانه در حوزه مقررات‏گذاری تاکنون اسناد مزایده اپراتورهای مجازی را به 50 شرکت فروخته است و این به معنی ورود 50 اپراتور مجازی تلفن‏همراه به بازار رسمی 3 اپراتوری تلفن‏همراه ایران است.

مهدی فقیهی، رئیس‌دفتر فناوری‏های نوین مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی در گفت‏وگو با خبرگزاری فارس، درباره یکی از نواقص احتمالی این رویه، توضیح داد: انتقاد به پشتوانه ناکافی مطالعاتی و پژوهشی پروانه‏های جدید درباره پروانه اپراتورهای مجازی تلفن‏همراه نیز وجود دارد.

وی با اشاره به وجود 50 شرکت متقاضی دریافت پروانه MVNO گفت: یکی از ایرادات مهم به نحوه ارائه پروانه این اپراتورها وارد است. وی با اشاره به دو مرحله‏ای بودن دریافت پروانه MVNO، اعلام کرد: طبق روال تعیین شده در مرحله نخست اسناد تحویل متقاضیان می‏شود و شرکت‏های حائز شرایط موافقت اصولی را دریافت می‏کنند و پس از دریافت موافقت اصولی، در مرحله دوم شرکت‏ها باید وارد مذاکره با اپراتور میزبان شوند. فقیهی تصریح کرد:

به نظر می‏رسد در این شرایط اپراتورهای میزبان زیرساخت و ظرفیت مازاد شبکه خود را در اختیار شرکت‏هایی قرار خواهند داد که به‏نحوی در آنها سهیم و دارای منفعت باشند و تکلیف شرکت‏های بدون وابستگی در این بازار روشن نخواهد بود.

رئیس دفتر فناوری‏های نوین مرکز پژوهش‏های مجلس همچنین با اشاره به اصلاحیه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره MVNO که اپراتورهای میزبان را از شراکت و منفعت در اپراتورهای مجازی منع می‏کند، گفت: این موضوع می‏تواند به‌راحتی زمینه فساد و رانت را فراهم کند که نمونه‏ های این موارد در شرکت‏‏ سازی ‏های کاغذی دیده شده است.


ویدیو مرتبط :
ایران چک های 50 هزار تومانی جدید، آماده ورود به بازار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورود اپراتور چهارم به بازار موبایل منتفی شد


معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گفت: براساس مطالعات انجام شده، ورود اپراتور چهارم به بازار موبایل فعلا توجیه اقتصادی ندارد و برای بهبود فضای رقابتی، اپراتورهای مجازی وارد این بازار خواهند شد.

خبرگزاری مهر: صادق عباسی معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص آخرین مطالعات انجام گرفته برای ورود چهارمین اپراتور تلفن همراه به بازار موبایل کشور اظهار داشت: مطالعات انجام شده در مورد این پروژه با توجه به شاخص های اقتصادی و فنی که با استفاده از مشاوران داخلی و خارجی صورت گرفته، نشان می دهد که در شرایط فعلی، ورود اپراتور جدید به بازار موبایل، توجیه اقتصادی ندارد و نیازی به حضور آن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در خروجی امکان سنجی صورت گرفته به تعریف اپراتورهای مجازی تلفن همراه – MVNO – رسیدیم ادامه داد: بررسی های بازار تلفن همراه نشان داد که با حضور اپراتورهای مجازی که نیاز به ایجاد شبکه و سرمایه گذاری زیادی ندارند بازار رقابتی در این بخش حاصل خواهد شد و نیازی به اپراتورچهارم در بازار موبایل نیست.

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه اپراتورهای مجازی بدون نصب آنتن BTS و ایجاد شبکه و سرمایه گذاری اندک می توانند از ظرفیت شبکه اپراتورهای فعال در کشور استفاده کنند ادامه داد: این اپراتورها شماره و سیم کارت با برند خاص خود را خواهند داشت اما از ظرفیت باند فرکانسی ۳ اپراتور فعال کشور استفاده می کنند.

عباسی شاهکوه با اشاره به مشکلات محدودیت فضای فرکانسی گفت: ورود اپراتورهای مجازی به بازار موبایل مشکلی در ظرفیت فضای فرکانسی ایجاد نمی کند و از طرفی باعث ایجاد رقابت در این بازار می شود.

وی گفت: با اعلام فراخوان برای اجرای این پروژه، ۵۱ تقاضا برای دریافت مجوز اپراتور مجازی موبایل به رگولاتوری ارائه شده است که تا پایان مهرماه جاری، نتایج اولیه حاصل از بررسی شرایط این شرکتها برای اخذ مجوز اعلام می شود.

معاون رگولاتوری خاطرنشان کرد: داشتن شریک و سرمایه گذار خارجی و شراکت با شرکتهای ارائه دهنده خدمات ICT در دریافت مجوز اپراتور مجازی امتیاز محسوب می شود اما اینکه این شرکتها با اپراتورهای موبایل فعلی شراکت داشته باشند ممنوع است.

وی با تاکید براینکه دنیا به سمت همگرایی شبکه های ثابت و موبایل در حال حرکت است، گفت: پس از دریافت موافقت اصولی ایجاد اپراتور مجازی، دریافت کنندگان پروانه ۶ ماه زمان خواهند داشت سرویس خود را ارائه کنند؛ پیش بینی ها حاکی از آن است که تا پایان امسال پروانه فعالیت این اپراتورها صادر شود.