اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود و خروج 200 میلیارد دلار ارز در زمان تحریم


مینو کیانی راد در بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه تحریم های نظام مالی و پولی حریان مالی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و بر روی بیمه ، نفت و جریان درآمد ارزی تاثیر می‌گذارد گفت: با تحریم ها جریان های مختلف تحت تاثیر قرار می گیرد.

خبرگزاری مهر: مینو کیانی راد در بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه تحریم های نظام مالی و پولی حریان مالی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و بر روی بیمه ، نفت و جریان درآمد ارزی تاثیر می‌گذارد گفت: با تحریم ها جریان های مختلف تحت تاثیر قرار می گیرد.

معاون ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: اقداماتی را برای خنثی کردن تاثیر تحریم ها انجام دادیم ولی کافی نیست تا کشور از صدمات نجات یابد در سالهای 90 و 91 بانک مرکزی تحریم شد و بعدها صدور نفت نیز محدود و دچار تحریم شد. در سال 92 زمزمه محدود کردن مناسبات در منطقه نیز وجود دارد.

کیانی راد ادامه داد: در بانک مرکزی تلاش کردیم تا مسیر بی اثر کردن تحریم ها را پیدا کنیم و در زمان تحریم بانک مرکزی بیش از 200 میلیارد دلار منابع ارزی از کشور رفت و آمد داشت.

وی با بیان اینکه هر تحریمی که صورت گرفت ما یک راه جدیدی را برای دور زدن تحریم ها پیدا کردیم . مهم این است که ویژگی های تحریم را بدانیم و نقاط قوت و ضعف را بشناسیم.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه هر جا ثروتی نهفته است تحریم وجود دارد اظهار داشت: آنچه برای تحریم ها کم گذاشتیم پیگیری های حقوقی است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی ایجاد فضای کسب و کار سالم و امنیت صادرات و واردات را مستلزم ثبات سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: اثر روانی تحریم ها بزرگتر ازخود تحریم است.

کیانی راد اضافه کرد: در مقطعی حتی خشکبار ایران را نیز تحریم کردندو از این طریق می خواستند به منابع داخلی کشور فشار وارد کنند و تاثیر روانی تحریم ها را بالا ببرند.


ویدیو مرتبط :
آموزش ارز دیجیتال ، شاخص ورود و خروج ارز به صرافی ها (inflow-outflow)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خروج 770 میلیارد دلار ارز از کشور



خروج 770 میلیارد دلار ارز از کشور

خبرگزاری فارس: نگاهی به آمارهای رسمی از خروج بیش از 770 میلیارد دلار ارز از کشور طی 31 سال گذشته درپی تشدید واردات بی رویه خبر می دهد.

 

 خروج ارز از کشور,مقدرا ارز,کالاهای صادراتی,اخبار,اخبا راقتصادی

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درحالی سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" را پشت سر می گذرانیم که به تازگی دولت طی مصوبه ای اجازه واردات 24 میلیارد دلاری را که 10 میلیارد دلار آن مواد غذایی و کالاهای اساسی مصرفی است، داده است.

این در حالی است که اقتصاددانان و کارشناسان بزرگترین مانع رونق تولید ملی را واردات بی رویه کالاهای مصرفی می دانند، ضمن اینکه در کنار واردات رسمی این کالاها، قاچاق نیز به شکل گسترده تری هر روز به تولید ضربه می زند.

این مسائل بهانه ای شد تا نگاهی گذرا داشته باشیم به ارزش واردات به کشور طی سالهای گذشته که به دلیل امکان دسترسی‌ منابع، به آمار 31 سال اخیر اشاره کردیم.

بر اساس آمار رسمی گمرک و بانک مرکزی، طی سالهای 61 تا 90 بیش از 770 میلیارد دلار ارز به دلیل واردات از کشور خارج شده است که این رقم به ویژه در سالهای 83 تا 90 تشدید شده است.

بر اساس این گزارش، طی سال 1360 تا 1365 بیش از 67 میلیارد و 312 میلیون دلار کالا از کشور خارج شده و از سالهای 66 تا 70 نیز شاهد واردات 78 میلیارد و 759 میلیون دلاری بودیم که این رقم طی سالهای 71 تا 75 به بیش از 88 میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش فارس، مجموع ارزش واردات به کشور طی سالهای 76 تا 80 بیش از 73 میلیارد و 175 میلیون دلار بوده است که در این سالها واردات بین 12 تا 17 میلیارد دلار در نوسان بوده است.

این در حالی است که واردات در 5 سال بعدی یعنی از سال 81 تا 85 به بیش از 165 میلیارد و 233 میلیون دلار رسد که در مقایسه با 5 سال قبل از آن 2.2 برابر شده است. طی سالهای 81 تا 85 ارزش واردات از 22 میلیارد دلار تا 41 میلیارد دلار نوسان داشته است.

این گزارش حاکی است: ارزش واردات در پنج ساله پایانی یعنی سالهای 86 تا 90 رشد شدید داشته و به 286 میلیارد دلار رسید. واردات به کشور از سال 86 تا 90 از 48 میلیارد دلار تا 64 میلیارد دلار بوده است./فارس