اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود نخستین گروه زائران به سرزمین وحی


سخنگوی وزارت حج عربستان از ورود ۳۰۰ زائر بیت اللهِ الحرام به سرزمین وحی برای ادای مناسك حج تمتع در روزهای ۲۵ تا ۲۸ شوال خبر داد.

خبرگزاری مهر: سخنگوی وزارت حج عربستان از ورود ۳۰۰ زائر بیت اللهِ الحرام به سرزمین وحی برای ادای مناسك حج تمتع در روزهای ۲۵ تا ۲۸ شوال خبر داد.

حاتم بن حسن قاضی مشاور و سخنگوی اطلاع رسانی وزارت حج عربستان به عكاظ گفت: تعداد حجاجی كه از ابتدای روز بیست و پنجم شوال تا یكشنبه هفته جاری وارد سرزمین وحی شده اند، به ۳۰۰ نفر می‌رسد.

وی افزود: این تعداد از كشورهای هند و مالزی وارد سرزمینه وحی شده اند و اولین گروه پیشگامان حجاج بیت الله الحرام موسم حج امسال به شمار می آیند.

حاتم خاطر نشان كرد: تمام كسانی كه وارد عربستان شده اند، از طریق فرودگاه بین المللی جده و فرودگاه بین المللی مدینه منوره وارد شده اند.

وی اظهار داشت: فرودگاه بین المللی امیر محمد بن عبدالعزیز مدینه منوره، ابتدای ماه ذی القعده، پذیرای ۴۰ پرواز بین المللی در چارچوب جدول استقبال از ضیوف الرحمن با هماهنگی دستگاههای دولتی و غیر دولتی مسئول خدمات رسانی به حجاج خواهد بود.

سخنگوی وزارت حج عربستان گفت: ما به عنوان سرباز آمده خدمت رسانی به حجاج بیت الله الحرام از لحظه ورود تا لحظه بازگشت به كشورهایشان هستیم و این افتخار بزرگی است و به آن می‌بالیم.


ویدیو مرتبط :
ورود پیکر حجاج سرزمین وحی به میهن اسلامی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واقعیت‌هایی از فاجعه منا از زبان مسئول گروه اعزامی رسانه ملی به سرزمین وحی



اخبار,اخبار اجتماعی,سازمان حج و زیارت

رئیس ستاد حج و زیارت صدا و سیما گفت:آل سعود حتی بسیار سریع با ترکیه و پاکستان زدوبند کرد به طوری که پاکستان بلافاصله به رسانه‌های خود ابلاغ کرد که در رابطه با فاجعه منا هیچ گونه خبری بر ضد آل سعود مخابره نشود

گروسی در نشست علمی مرکز تحقیقات صدا و سیما ضمن توضیحاتی در رابطه با فاجعه منا و عملکرد رسانه‌ای تیم اعزامی رسانه ملی بیان داشت: سعودی‌ها در حوزه رسانه‌ای فاجعه منا در ابتدا با برنامه وارد شدند، شبکه‌های بی‌بی‌سی ـ سی‌ان‌ان و الجزیره  با عربستان هم صدا بودند تا واقعه را طور دیگری جلوه داده و آن را تحریف کنند.

وی تصریح کرد: بدون شک چنان چه هوشمندی رسانه ملی و پخش مصاحبه با شاهدان عینی فاجعه صورت نگرفته بود آنان با قباحت تمام به طبیعی نشان دادن ماجرا و حتی مقصر جلوه دادن حجاج ادامه میدادند اما خوشبختانه پس از پخش مصاحبه با شاهدان عینی فجایع در عربستان توسط صدا و سیمای ایران ورق در عربستان برگشت چرا که یکی از بهترین ادله ما شاهدان عینی بودند.

 مسئول گروه اعزامی رسانه ملی به سرزمین وحی همچنین گفت: سعودی‌ها به غلط در حال تثبیت این اندیشه بودند که حجاج ایرانی باعث چنین کشتاری شدند و از روز سوم مسئولیت را گردن ایران انداختند گروه اعزامی صدا و سیمای ایران نیز با اینکه لشکر شکست خورده رسانه‌ای با عده‌ای شهید و مجروح همراه داشت همچنین تعداد مصاحبه‌های ضبط شده از حجاج ایرانی و خارجی فضا را تغییر داد.
 
گروسی گفت: ابتدا تصمیم گیری شد که این مصاحبه‌ها به دلایل حضور حجاج ایرانی در عربستان و تحویل شهدا پخش نشود اما دکتر سرافراز با تصمیم صحیح و دقیق و پخش به لحظه مصاحبه‌ها باعث شد و خوشبختانه فضا تغییر کند.

 کارشناس ارشد مدیریت رسانه اضافه داشت: ما هر ساله از مسیر مشعر به رمی جمرات تعداد زیادی سعودی می بینیم اما امسال در این مسیر حتی یک افسری دیده نشده و بنده به شخصِ خودم تنها یک ستوان یک دیدم.

وی ادامه داد: همین موضوع نشان می‌داد که برای حج امسال سربازها و نیروهای آنان که با روند مناسک حج بیشتر آشنایی دارند همگی درگیر جنگ با یمن هستند و تنها عده‌ای سرباز ناشی آل سعود مأمور بودند تا جمعیت را هدایت کنند که نتیجه این هدایت نیز چیزی جز فاجعه‌ای نبود که شاهدش بودیم.

 وی تأکید کرد: در روز حادثه متأسفانه حتی یک خبر نیز از سوی رسانه‌های آل سعود منتشر نشد بعد از آن نیز هر خبری که از سوی آنان منتشر شد بیشتر در جهت عادی سازی ماجرا و تحریف و دروغ پراکنی بود.

 کارشناس ارشد مدیریت رسانه ادامه داد: این فاجعه قتل عامی بود که از سوی سعودی‌ها صورت گرفت و که این موضوع نیز باتوجه به شواهد قابل اثبات است اما خوشبختانه آن چیزی که بعد از تمامی این کوتاهی‌ها و قصور دولت عربستان روند رفتار عربستان را تغییر داد فرمایشات مقام معظم رهبری بود.

رئیس ستاد حج و زیارت صدا و سیما افزود: هشدار مقام معظم رهبری به سعودی‌ها فهماند که قضییه جدی است اگر نه شاید آن‌ها حاضر نبودند حتی یک جنازه را به ایران تحویل بدهند.

 وی تصریح کرد: عربستان مسئول قتل عام حدود 8 هزار حاجی است که در این رابطه نیز موظف است تا دیه تمام حادثه دیدگان و کشته شدگان و حق حقوق آنان را بپردازد.

 
گروسی در رابطه با شایعه پراکنی و فرافکنی‌ها آل سعود گفت: یک موضوع دیگر که دروغ‌ گویی‌های آنان را بیش از پیش برملا می‌کند اخبار منتشر شده در رابطه با آقای رکن آبادی بود، آن‌ها ابتدا مدعی شدند که ایشان امسال اصلا به حج نیامده‌اند، این در حالی بود که گذرنامه او تحویل مقامات شده بود و ایشان بودند که متن بیانیه برائت از مشرکین را قرائت کرده بودند. مدتی بعد بیان کردند ایشان با گذرنامه دیگری وارد عربستان شدند.

 وی ادامه داد: رقابت ولیعهد با محمد بن سلمان، پسر پادشاه که جانشین ولیعهد و وزیر دفاع است در عربستان کاملا مشهود می باشد و این موضوعی است که برخی کارشناسان در رابطه با فاجعه منا آن را یکی از تحلیل‌های مهم ذکر میکنند و می‌‎گویند به دلیل این رقابت است که هر یک تلاش می‌کند تا دیگری را بی کفایت جلوه دهد.
 
رئیس ستاد حج و زیارت صدا و سیما عنوان کرد: آل سعود حتی بسیار سریع با بسیاری از کشورها از جمله ترکیه و پاکستان زدوبند کرد به طوری که پاکستان بلافاصله به رسانه‌های خود ابلاغ کرد که در رابطه با فاجعه منا هیچ گونه خبری بر ضد آل سعود مخابره نشود.

وی افزود: مسئولیت زدایی و عادی سازی شگردی بود که دولت آل سعود برای رفع اتهامات از خود به کار برده بود، در این میان نیز شبکه‌های وابسته به آل سعود و هم سو با آنان از جمله بی بی سی انگلیسی و عربی در روز سوم این نکته را اعلام کردند که آل سعود تمامی تدابیر را مد نظر داشته و علی رغم تمامی این تدابیر این اتفاق صورت گرفته است.

گروسی به تصاویری منتشر نشده اشاره کرد و گفت: همین روزها برخی از این تصاویر از جمله تصاویری که از اتاق‌های کنترل سعودی‌ها که در حال رصد فجایع منا هستند، پخش خواهد شد تا به این ترتیب کوتاهی و قصور و بی کفایتی آل سعود بیش از پیش بر همگان اثبات شود.

مسئول گروه اعزامی رسانه ملی به سرزمین وحی یکی از دروغ پراکنی‌های رسانه‌های عربی و غربی را بعد مسافت بین مشعر و منا با مراکز امداد، گرمای هوا و حرکت خلاف زائران ایرانی در مسیر رمی جمرات به شمار آورد و گفت: شاید چنین مسافتی را درست گفته باشند اما دولتی که نمی‌تواند دو میلیون نفر را به لحاظ امدادی تأمین کند چگونه در سال‌های گذشته تا 5 میلیون را در ایام حج کنترل می‌کردند؟
 
وی افزود: پس از فاجعه منا ما به بزرگترین بیمارستان منا در عربستان رفتیم که شاید تصور کنم 200 تخت هم نداشت برخی از مجروحین ایرانی که حال وخیمی داشتند را تصمیم داشتیم از بیمارستان ببریم اما به ما اجازه نمی‌دادند یک زائر اصفهانی در مصاحبه خبرنگاران ما گفت زمانی که در بیمارستان بستری شده و سعودیها فهمیدند او ایرانی است، سرم دست او را کشیدند.

گروسی درباره مدیریت استراتژیک ایران در فاجعه منا گفت:رسانه ملی جلوتر از سایر رسانه‌ها بود ما حتی عده‌ای از خبرنگاران را هم از عربستان فراری دادیم تا به دست نیروهای سعودی نیفتند چرا که آنها را شناسایی کرده بودند، و دائما تذکر می دادند با کمال تأسف آقای زیباکلام در مقاله‌ای که می‌نویسند فضا را علیه ایرانیان و کشته شدگان رقم می‌زنند و حتی سایت العربیه این مقاله را تیتر اول خود می‌کند!

رئیس حج و زیارت صدا و سیما در پایان بیان داشت: متأسفانه عمق فاجعه بیش از این است که با زبان وصف شود، طبق اظهارات شاهدان عینی، بودند حاجیان زنده‌ای که پیکر مطهرشان را با جنازه‌هایی که سوار بر کانتینر می کردند و چه بسا بسیاری از حاجیان مظلوم به همین نحو جان خود را از دست دادند. در صورتی که اگر آنان به موقع امدادرسانی کرده بودند شاید بیش از نصف آمار الان جز کشته شدگان نبودند.

 

اخبار اجتماعی - نسیم