اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود ممنوع نظام پزشکی مقابل تجارت کثیف!


مسئول دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به آمار بالای تخلفات تبلیغات پزشکی گفت: هرچند آمار دقیقی در زمینه تخلفات تبلیغی پزشکی نداریم اما می‌توان گفت که ماهانه بیش از 10 شکایت تنها در حوزه تبلیغات دارویی داریم.

خبرگزاری ایسنا: دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌و‌گویی درباره تبلیغات پزشکی و تخلفات آن گفت: در زمینه تبلیغات پزشکی، آیین نامه نظام پزشکی وجود دارد که قوانین این تبلیغات و تخلفات در آن ذکر شده است. بنابراین برای تعیین تخلف یا مجاز بودن تبلیغات پزشکی آیین نامه نظام پزشکی وجود دارد. در این آیین نامه مطرح شده که تبلیغات دارویی در صورتی مجاز است که داروی تبلیغی دارای مجوز از وزارت بهداشت باشد و با این شرط می‌توانند در مورد دارو تبلیغ کنند.

وی در همین مورد ادامه داد: اما پزشکان، کادر پزشکی و کادر درمانی نمی‌توانند درباره خود و کارشان تبلیغ کنند؛ به این معنی که تبلیغات آنها نباید به صورتی باشد که خودشان را بهترین پزشک معرفی کنند و اگر این اتفاق بیفتد تخلف محسوب می‌شود. این افراد تنها می‌توانند با اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی خود را معرفی کرده و آدرس و شماره تلفن خود را برای مراجعه بیماران تبلیغ کنند. البته این معرفی نیز تنها یکبار می‌تواند انجام شود و بیش از یکبار تخلف است.

خسرونیا ادامه داد: بنابراین گاهی پزشکان مجوزهایی از سازمان نظام پزشکی می‌گیرند که طبق آن پزشک تنها می‌تواند یک مرتبه خود را معرفی کرده و آدرس خود را تبلیغ کند. در غیر این صورت اگر بخواهد خلاف آنچه که مجوز گرفته کار کند، مشکل ایجاد می‌شود و این اقدام برخلاف قوانین است.

وی همچنین گفت: البته در این زمینه درصدی نداریم و نمی‌توان گفت چند درصد تبلیغات مجاز و چند درصد غیرمجاز است، بلکه ما محدوده را مشخص کرده‌ایم. این نکته مهم است که پزشک تنها می‌تواند در یک رشته تبلیغ کند و نه چند رشته و اگر در چند رشته باشد خلاف است. بنابراین هر آنچه که بر خلاف این قوانین باشد تخلف است.

خسرونیا درباره کالاهایی که در عرصه سلامت و عمدتا در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند؛ مواردی نظیر قرص‌های لاغری، افزایش قد و... اظهار کرد: تبلیغ داروهای اینچنینی اگر مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، ایرادی ندارد، البته این مجوز در پشت جلد این فرآورده‌ها آمده است. سازمان نظام پزشکی با متخلفینی که داروهایی بدون مجوز را تبلیغ می‌کنند، برخورد می‌کند. بنابراین جهت تبلیغ هر نوع محصول سلامتی باید به نظام پزشکی مراجعه شده و مجوز دریافت شود.

وی در عین حال افزود: تشویق پزشکان به بیماران درباره استفاده از داروهای تبلیغی شبکه‌های ماهواره‌ای نیز ممنوع بوده و تخلف است و اگر پزشک یا داروسازی چنین کاری را انجام دهد، مجازات می‌شود. البته در زمینه شکایت از داروهای غیرمجاز مانند قرص‌های ماهواره‌ای افراد باید بدانند که از چه کسی باید شکایت کنند. از آنجایی که معمولا سازنده و شرکت تولید کننده این قرص‌ها مشخص نیست، نمی‌توان از کسی شکایت کرد. بنابراین اگر این محصولات و داروها را از یک داروخانه یا یک جای مشخص تهیه کرده باشند، می‌توانند شکایت کنند. در غیر این صورت نمی‌توانند شاکی شوند، زیرا تولید کننده و عرضه کننده آن مشخص نیست.

جراحی پلاستیک در صدر تخلفات تبلیغی

خسرونیا با بیان اینکه بیشتر تخلفات تبلیغاتی که صورت می‌گیرد در زمینه جراحی پلاستیک و جراحی‌های زیبایی است، گفت: ما در نظام پزشکی دادگاه داریم و فرد یا شرکت متخلف را به نظام پزشکی فراخوانده و تخلف را به وی گفته و بر اساس قانون مجازات لازم اعمال می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر به صورت هفتگی سه تا چهار مورد تخلف در این زمینه داریم و با متخلفان برخورد می‌شود. به این ترتیب با بررسی‌هایی که در آگهی‌های روزنامه‌ها صورت می‌گیرد، تخلفات شناسایی شده و سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، دادسرا، دانشگاه یا یک فرد حقیقی شاکی شده و به دادگاه نظام پزشکی شکایت می‌کند. مردم نیز می‌توانند با مراجعه به دانشگاه‌های علوم پزشکی یا سازمان نظام پزشکی تخلفات را گزارش کنند؛ به این صورت که ابتدا در دادسرا شکایت کرده و بعد از آن شکایت به دادگاه بدوی رفته و بعد ما حکم را صادر می‌کنیم.

وی همچنین اعلام کرد:هر تبلیغ سوئی که انجام شود، غیر مجاز است مثلا زمانیکه یک پزشک در تبلیغ از خود اغراق کرده و برای مثال خود را بهترین پزشک معرفی کند؛ بی‌تردید این موضوع دلیلی بر دروغ بودن این تبلیغ است. مجازات‌ها برای پزشکان متخلف از توبیخ و درج پرونده تا محرومیت از طبابت است.

خسرونیا تاکید کرد: در مورد تبلیغ محصولات دارویی نیز باید گفت که محصولات دارویی در صورتی که مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، مجاز هستند که البته این مجوز روی جلد آنها درج شده در غیر این صورت تبلیغ آنها غیر مجاز است.

مسئول دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی در پایان با بیان اینکه تعداد شکایت‌ها از تبلیغات پزشکی بسیار زیاد است، تصریح کرد: آمار دقیقی در زمینه تخلفات تبلیغی نداریم اما تعداد آن بسیار زیاد است و می‌توان گفت ماهانه 10 شکایت از تبلیغات دارویی داریم.


ویدیو مرتبط :
تجارت سوسک چین (ورود خانم ها و آقایان با بیماری قلبی ممنوع)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سازمان نظام پزشکی پوست انداخت/ ورود 18 چهره جدید به شورای عالی نظام پزشکی



سازمان نظام پزشکی, شورای عالی نظام پزشکی

سازمان نظام پزشکی پوست انداخت/ ورود 18 چهره جدید به شورای عالی نظام پزشکی

ترکیب جدید شورای عالی نظام پزشکی در حالی مشخص شد که از 25 عضو قبلی این شورا، تنها 7 نفر در ترکیب جدید قرار دارند و 18 عضو دیگر از چهره های جدید جامعه پزشکی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجمع عمومی نظام پزشکی کشور جمعه گذشته (6 اردیبهشت) تشکیل شد و بر اساس انتخاب اعضای این مجمع، دکتر علی رضا زالی با 166 رای به عنوان رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی ایران انتخاب گردید. همچنین مجمع عمومی با رای گیری که انجام داد، توانست 25 عضو جدید شورای عالی نظام پزشکی را برای یک دوره 4 ساله انتخاب کند.

دکتر علی اصغر پیوندی رئیس نظام پزشکی تهران و عضو جدید این شورا، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: تغییر ترکیب شورای عالی نظام پزشکی، نشان می دهد که جامعه پزشکی احساس کرده که باید تغییراتی در روند شورا صورت بگیرد تا به اهداف و خواسته هایش برسد.

در ترکیب جدید شورای عالی نظام پزشکی، 3 نفر از پزشکان، یک نفر دندانپزشک، یک نفر ماما، یک داروساز و یک نفر علوم آزمایشگاهی از ترکیب قبلی شورای عالی نظام پزشکی قرار دارد و 18 عضو دیگر از اعضای جدید هیئت مدیره های نظام پزشکی شهرستانها و تهران هستند که برای 4 سال به عنوان اعضای شورای عالی نظام پزشکی کشور قرار است از حقوق بیماران و جامعه پزشکی دفاع کنند.

در گروه پزشکان 13 نفر منتخب شورای عالی نظام پزشکی به ترتیب عبارتند از: حسین قشلاقی، محمد مهدی گلمکانی، اسماعیل ایدنی، انوش برزیگر، محسن مصلی، عباسعلی جوادی، داریوش طاهرخانی، مصطفی مهرابی، ضرغام صادقی، علی اصغر پیوندی، فرزاد فرقانی، حسین بابایی، ولی رستم زاده.

در گروه دندانپزشکی نیز به ترتیب بهنام عباسیان، نوید ناصری و عباسعلی خادمی انتخاب شدند.

در گروه داروسازان نیز به ترتیب محمود فاضل، یدالله بهرامی و سید حمید خویی به شورای عالی نظام پزشکی راه یفتند.

در گروه متخصصان علوم آزمایشگاهی نیز به ترتیب علی اکبر سید مهدی و محمد صاحب الزمانی برای 4 سال به عنوان عضو شورای عالی نظام پزشکی انتخاب شدند.

در گروه ماماها نیز نوشین زنده زبان و کفایی انتخاب شدند.

در گروه لیسانسه های پروانه دار مرتضی حیدری و فرجود شکوهی به عنوان اعضای شورای عالی نظام پزشکی انتخاب شدند.

از ترکیب قبلی شورا در گروه پزشکان، اسماعیل ایدنی، نوش برزیگر، داریوش طاهرخانی حضور دارند. عباسعلی خادمی از گروه دندانپزشکان، محمود فاضل از داروسازی، محمد صاحب الزمانی از گروه آزمایشگاهی و نوشین زنده زبان از گروه ماماها، 7 نفر عضو قبلی شورای عالی نظام پزشکی هستند که توانسته اند دوباره در ترکیب جدید شورا قرار بگیرند.

به گفته رئیس نظام پزشکی تهران، اولین جلسه شورای عالی نظام پزشکی کشور برای انتخاب رئیس، نایب رئیس اول و دوم و دبیر شورای عالی نظام پزشکی، در حدود یک ماه دیگر برگزار می شود.

در حالی که حکم تنفیذ رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران باید توسط رئیس جمهور تایید و ابلاغ شود، شورای عالی نظام پزشکی رسمیت داشته و نیازی به صدور حکم برای شروع فعالیت این شورا نیست.

ترکیب جدید شورای عالی نظام پزشکی نشان می دهد که جامعه پزشکی خواسته هایش را در وجود اعضای جدید جستجو می کند. زیرا، روند برگزاری این دوره از انتخابات نظام پزشکی حاکی از این واقعیت بود که جامعه پزشکی نتوانسته به خواسته های خود از طریق تنها سازمان صنفی خودش دست یابد.

بعد از چالشهای فراوانی که در 2 دوره 4 ساله ریاست دکتر صدر بر سازمان نظام پزشکی ایران شاهد بودیم، حالا جامعه پزشکی چشم به ترکیب جدید این سازمان و شورای عالی نظام پزشکی دوخته و منتظر است ببیند عملکرد تنها سازمان صنفی جامعه پزشکی بعد از پوست اندازی چگونه خواهد بود./مهر