اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود مانكن های جنسی به كشور را از طریق مراجع قانونی پیگیری می كنیم



 

ورود مانكن های جنسی به كشور را از طریق مراجع قانونی پیگیری می كنیم

 

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی گفت: گزارش هایی مبنی بر ورود و توزیع مانكن های جنسی به كشور داشته ایم اما هنوز نمی توانیم این خبر را تأیید كنیم با این حال از مراجع مختلف قانونی این موضوع را پیگیری كرده ایم و اگر از طریق شركت های دارای مجوز باشد به سرعت با آن برخورد می كنیم.

 

ابراهیم متولیان در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: گزارش هایی در مورد ورود مانكن های جنسی به كشور داشته ایم و به بخش بازرسی تجهیزات پزشكی اعلام كرده ایم كه موضوع را پیگیری كند، اما بررسی های ما نشان می دهد كه ورود این كالاها از مبادی قانونی نبوده است اما اگر مشخص شود كه این كار از طریق شركت های بهداشتی و تجهیزات پزشكی ثبت شده بوده است به شدت با آن برخورد می كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه پس از وزارت بهداشت از ورود این كالاها اطلاع دارد گفت: بله ما اطلاع داریم و گزارش هایی در این مورد داشته ایم كما اینكه ممكن است كالاهای دیگری مانند مشروبات الكلی نیز به صورت قاچاق وارد كشور شود. چون نظارت بر این نوع كالاها به عهده وزارت بهداشت است ما موضوع را رصد می كنیم و اگر از طریق شركت ثبت شده باشد با آن برخورد قانونی می كنیم و اگر از طریق جاهای دیگر باشد موضوع را به مراجع قضایی منتقل می كنیم.

رئیس مركز امور هماهنگی بازرگانی و تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت ادامه داد: با وجود این با توجه به اینكه تمام ثبت سفارش های شركت های تجهیزات پزشكی روزانه ثبت می شود و بایگانی الكترونیك دقیق روزانه وجود دارد، اصلاً اجازه نمی دهیم شركت های تجهیزات پزشكی و لوازم بهداشتی مجاز این نوع كالاها را خریداری و وارد كنند بنابراین از طریق شركت های دارای مجوز و تحت نظارت وزارت بهداشت نبوده است.

متولیان گفت: من فعلاً نمی توانم این خبر را به طور دقیق تأیید كنم اما احتمالاً از طریق مراكز غیر قانونی بوده است و اگر این كالا آن طور كه اعلام شده به در منازل افراد توزیع می شود ما هم روش هایی برای پیدا كردن آنها داریم، گزارش هایی به دست ما رسیده اما هنوز آدرسی كه نشان دهد این اقلام از كجا توزیع می شوند را به دست نیاورده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش كه اگر این مانكن ها از طریق شركت های كه تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند وارد شده باشد، مسئول كیست، گفت: به هر حال گمركات مسئول هستند اما هر كالای پزشكی كه طریق گمرك ترخیص می شود نیازمند مجوز وزارت بهداشت است البته این كالا جزء كالاهای پزشكی یا medical divice محسوب نمی شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی گفت: این نوع كالاها در برخی كشورهای اروپایی به صورت معمول در مغازه ها به فروش می رسد و حتی در ژنو یك مغازه مشخص هست كه این كالاها را در ویترین گذاشته و به راحتی می فروشد اما شأن و ارزش های كشور ما اجازه نمی دهد كه شاهد توزیع این نوع كالاها در كشور باشیم بنابراین به محض اینكه وارد كننده و توزیع كننده این كالاها مشخص شود به سرعت با آن برخورد خواهد شد.../خبرگزارى فارس


ویدیو مرتبط :
برای رسمیت خرید ملك به كجا مراجع كنیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صالحی: ورود به سفارت به عنوان خاك یك كشور را چگونه توجیه كنیم؟



 

 

 

صالحی: ورود به سفارت به عنوان خاك یك كشور را چگونه توجیه كنیم؟

 

علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در مصاحبه با ایرنا به سئوالاتی درباره فعالیت مجموعه تحت مدیریتش پاسخ داد.

مهمترین بخش های این مصاحبه به این شرح است.

* درباره حضور در تشیع جنازه ولیعهد عربستان، پادشاه عربستان، فرد سالخورده ای است كه بیمار و بر صندلی نشسته بود و ماسك هم بر بینی اش داشت و اصلا نمی خواستند به دلیل كسالتش او را به مراسم تشییع ولیعهد بیاورند؛ حالا آقایان انتظار دارند این پادشاه بیمار بلند می شد و با میهمانان حال و احوالپرسی می كرد!

* انتقاد كرده اند چرا در دیدار با وزیر خارجه آلمان، تبسم بر لب داشتید؟ آیا این انتقاد است؟! آیا اصل اساسی سیاست خارجی ما بهم ریخته است؟ آیا با این تبسم منافع ملی ما به خطر افتاده است؟!

* درباره مذاکره با وزیر خارجه بحرین ، آیا منتقدان انتظار دارند من وقتی وزیر خارجه بحرین را دیدم ابتدا یك سیلی به گوش او می نواختم و سپس می گفتم بسم ا... بیا با هم حرف بزنیم

* به صرف اینكه با كشوری اختلاف داریم نمی توان كه قهر و رابطه را قطع كرد. حضرت رسول اكرم (ص) مگر با كفار، مشركان و منافقان زمان خود صحبت نمی كردند؟

* در زمان صدام كه جنگ بود و می دانید جنگ، آخرین مرحله تخاصم و دشمنی است، كانال سیاسی باز بود.

* آمریكا از طریق سفیر سوئیس در تهران كه حافظ منافع این كشور است، برای استرداد هواپیمای بدون سرنشین پیامی را ارسال كرده كه پاسخ ما به این درخواست روشن است.

* برای فرود هواپیمای بدون سرنشین آمریکا از کارشناسان خارجی کمک نگرفتیم .

* در باره حادثه اشغال سفارت انگلیس در تهران، سربسته بگویم، توانستیم با اقدام صحیح وزارت امور خارجه كه در چارچوب عزت، حكمت و مصلحت بود از یك بحران وسیع تر جلوگیری كنیم.

*  ورود به سفارت را كه به عنوان خاك یك كشور تلقی می شود، چگونه توجیه كنیم؟ دوستان بفرمایند تا ما همان حرف را بزنیم؛ البته حرفی حقوقی، منطقی و اخلاقی.

*انگلیس به دنبال ایجاد دفتر حفاظت از منافع در سفارت سوئد در تهران است.

شرکت در تشیع جنازه ولیعهد عربستان

خبرنگار ایرنا از وزیر امور خارجه پرسید: آقای وزیر! در ماههای اخیر آماج انتقادات قرار داشته اید.منتقدان از شركت شما در مراسم تشییع جنازه ولیعهد سابق عربستان سعودی، استقبال گرمتان از وزیر خارجه بحرین، ابراز تاسف از حادثه سفارت انگلیس و نیز لبخند شما در دیدار با وزیر خارجه آلمان انتقادات و اعتراضاتی را مطرح كرده اند و حتی دستگاه دیپلماسی را به انفعال متهم می كنند. پاسخ شما به این انتقادها چیست؟

صالحی پاسخ داد: قریب 130 نمایندگی در جهان داریم. بسیاری از كشورهایی كه در آنها نمایندگی داریم ممكن است از دیدگاه خیلی از عزیزان ما در داخل، كشورهای بی عیب و نقصی نباشند ولی با این كشورها رابطه داریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینكه هر چیز در جای خود معنا دارد، گفت: در زمان صدام كه جنگ بود و می دانید جنگ، آخرین مرحله تخاصم و دشمنی است، كانال سیاسی باز بود.

صالحی اظهار داشت: به صرف اینكه با كشوری اختلاف داریم نمی توان كه قهر و رابطه را قطع كرد. حضرت رسول اكرم (ص) مگر با كفار، مشركان و منافقان زمان خود صحبت نمی كردند؟

صالحی درباره انتقادها نسبت به شركت در مراسم تشییع جنازه ولیعهد سابق عربستان و نحوه ملاقات با وی گفت: آیا من خودمختار هستم و می توانم سر خود در مراسم تشییع جنازه شركت كنم؟!

وی افزود: پادشاه عربستان، فرد سالخورده ای است كه بیمار و بر صندلی نشسته بود و ماسك هم بر بینی اش داشت و اصلا نمی خواستند به دلیل كسالتش او را به مراسم تشییع بیاورند؛ حالا آقایان انتظار دارند این پادشاه بیمار بلند می شد و با میهمانان حال و احوالپرسی می كرد!

صالحی با بیان اینكه 'چگونه باید با وی كه بیمار و نشسته بود، دست می دادم ؟!' گفت: واقعا انسان از برخی انتقادات در حیرت می ماند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: به پادشاه عربستان تسلیت گفتم و ایشان نیز به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری سلام رساند و قدردانی كرد و اگر با هر كسی 30 ثانیه صحبت كرد با بنده دو دقیقه صحبت كرد.

مسوول دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: 'اینكه چرا در این مراسم شركت كردم، تصمیمی بود كه گرفته شده بود و من رفتم و اگر این تصمیم در جهت منافع نظام نبود، یقین بدانید این اقدام صورت نمی گرفت.'

تبسم در مذاکره با وزیر خارجه آلمان

وزیر امور خارجه افزود: انتقاد كرده اند چرا در دیدار با وزیر خارجه آلمان، تبسم بر لب داشتید؟ آیا این انتقاد است؟! آیا اصل اساسی سیاست خارجی ما بهم ریخته است؟ آیا با این تبسم منافع ملی ما به خطر افتاده است؟!

وی با بیان اینكه بر اساس سیره نبوی، حضرت رسول (ص)همیشه متبسم بودند و ما نیز باید پیرو آن حضرت باشیم، گفت: وزیر خارجه آلمان ما را دعوت كرده بود و ملاقات دو جانبه ای داشتیم. ما و آلمانی ها با هم دشمنی نداریم اما اختلاف نظر بسیار داریم و با آنها روابط تجاری و اقتصادی داریم.

صالحی اظهار داشت: حالا در این دیدار دو جانبه، یك لحظه تبسمی بر لب داشتم و الان هم یادم نمی آید كه دلیل آن چه بود اما مذاكرات جدی هم داشتیم.

وزیر امور خارجه گفت: یكی از ویژگی های این حقیر، خوش بینی است و در بدترین شرایط هم خوش بین هستم و 62 سال است با خوش بینی زندگی كرده ام و حالا می شود یكدفعه فرد بدبینی شوم.

وی اظهار داشت: یكی دیگر از ویژگی های شخصیتی بنده این است كه متاسفانه متبسم هستم، چه باید بكنم؟! به یكی از وزیران كه از عزیزان ما هستند، ایراد می گرفتند كه چرا تبسم ندارد و نمی خندد و حالا به من ایراد می گیرند چرا متبسم هستید و البته راهكار هم ارائه می دهند كه تبسم جا و مكانی دارد. خب! شما می دانید آن یك ثانیه تبسم كه تصویرش منتشر شده، علتش چه بوده است؟!

مذاکره با وزیر خارجه بحرین

صالحی گفت: در دیدار با وزیر خارجه بحرین، بیش از 35 دقیقه فیلمبرداری كردند از دست دادن تا نشستن و مذاكرات ما. حال، مذاكرات جدی و رو در روی ما را كه اعتراض هم كرده ایم، نادیده گرفته و فقط چند ثانیه مصافحه را دیده اند؟

وزیر امور خارجه اظهار داشت: 'مگر شما در مذاكرات حضور داشته اید كه با وزیر خارجه بحرین چه مطالبی را مطرح كرده ام؟آیا منتقدان انتظار دارند من وقتی وزیر خارجه بحرین را دیدم ابتدا یك سیلی به گوش او می نواختم و سپس می گفتم بسم ا... بیا با هم حرف بزنیم!'

لغو سفر هلند ربطی به تحریم ها نداشت

از وزیر امور خارجه سووال شد درباره سفرتان به هلند كه چند روز پس از اعمال تحریم های انگلیس علیه بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران صورت می گرفت، اما در لحظات آخر لغو شد و مجارستان اعلام كرد به دلیل نقص فنی هواپیمای شما، مجوز پرواز بر حریم هوایی اش را صادر نكرده است، علت واقعی لغو این سفر چه بود؟

صالحی پاسخ داد: علت لغو سفر به دلیل تعلل كاركنان سازمان هواپیمایی كشور مجارستان بود نه مقامات مجارستانی و این تعلل به دلیل تعطیلات آخر هفته رخ داد.

وزیر امور خارجه تصریح كرد: اراده سیاسی در لغو این سفر دخیل نبود و ربطی به تحریم ها نیز نداشت.

هواپیمای بدون سرنشین آمریکا

وی تصریح كرد: آمریكا چه بخواهد باور كند و چه نكند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بدون كمك هیچ كشور خارجی این هواپیما را با كمترین آسیب به زمین نشانده اند.

وی افزود: آمریكا از طریق سفیر سوئیس در تهران كه حافظ منافع این كشور است، برای استرداد این هواپیما پیامی را ارسال كرده كه پاسخ ما به این درخواست روشن است.

صالحی تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب كنوانسیون های بین المللی این 'تجاوز' را پیگیری و از حقوق ملت دفاع می كند.

صالحی با رد برخی ادعاها مبنی بر كمك گرفتن از كارشناسان كشورهای دیگر برای به زمین نشاندن هواپیمای آمریكایی گفت: وقتی چنین 'پهپادی' وارد كشور می شود، فرصتی نیست كه از كسی كمك بخواهید؛ خودمان اكنون هواپیماهای بدون سرنشین رادار گریز تجسسی می سازیم.

وزیر امور خارجه افزود: اینطور نیست كه ما در خلاء بوده و ناگهان توانسته باشیم این اقدام را انجام دهیم؛ این امر مسبوق به سابقه است یعنی عزیزان ما در نیروهای مسلح، سالها این توانمندی را ایجاد كرده بودند و لذا ضرورتی نداشت از كشور دیگری استفاده كنیم.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآوری كرد: حتی گفته اند این هواپیما خودش به زمین نشسته است؛ خب! باور این كار برای آنها سخت است و شاید اگر من هم جای آنها بودم به غرورمان بر می خورد كه كشوری در حال توسعه اینگونه بتواند به بالاترین فناوری های پیچیده كنترلی، مخابراتی و رادیویی دست یابد.

وزیر امور خارجه پاسخ داد: آمریكایی ها پیامی را از طریق سفیر سوئیس فرستاده بودند و در آن پیام تقاضا كرده اند، این هواپیما را پس بدهید؛ به همین سادگی.

صالحی در پاسخ گفت: هرگونه تصمیم گیری درباره این موضوع به عهده شورای عالی امنیت ملی است.

اشغال سفارت انگلیس

علی اكبر صالحی' در ادامه مصاحبه خود از عملكرد وزارت امور خارجه در قبال حادثه ورود عده ای به سفارت انگلیس در تهران دفاع كرد و با تاكید بر اینكه نباید به دست دشمن بهانه داد، گفت:'با اقدام صحیح وزارت امور خارجه در چارچوب عزت، حكمت و مصلحت توانستیم از یك بحران وسیع تر جلوگیری كنیم.'

خبرنگار از وزیر امور خارجه در ادامه این مصاحبه پرسید: وزارتخانه متبوع شما در حادثه سفارت انگلیس در بیانیه ای از این حادثه ابراز تاسف كرد و خود نیز در مكالمه تلفنی با 'ویلیام هیگ' همتای انگلیسی تان و نیز دیدار با 'گیدو وستروله' وزیر خارجه آلمان در حاشیه اجلاس 'بن 2' از ورود عده ای به سفارت انگلیس در تهران ابراز تاسف كردید. عده ای در داخل كشور به این ابراز تاسف شما منتقد و حتی معترض هستند، پاسخ شما به این منتقدان چیست؟

مسوول دستگاه دیپلماسی گفت: آنچه وزارت امور خارجه انجام می دهد در چارچوب صلاحیت ها و مسوولیت هایش است و وزارت خارجه كه جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین المللی نمایندگی می كند، بخوبی می داند كه متعهد به یكسری كنوانسیون ها است.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: درباره صیانت از جان دیپلمات ها و اماكن آنها، كنوانسیون های 1960 و 1963 وین را داریم. این كنوانسیون ها كاملا مسوولیت كشور میزبان را در ارتباط با صیانت از امنیت جانی و مالی دیپلمات های مستقر در كشورها را مشخص كرده اند و ما نیز امضا كننده این كنوانسیون ها هستیم.

وی افزود: اگر از بعد اخلاقی و دینی هم بخواهیم به این مساله نگاه كنیم، توصیه اسلام به ما این است كه 'اوفوا بعهودكم' یعنی وفای به عهد كنید. یا عهدی را قبول نكنید یا اگر قبول كردید وفای به عهد كنید.

صالحی یادآور شد: اگر مروری به سنت و سیره نبوی داشته باشیم، خیلی از این مطالب را در زمان زندگانی حضرت رسول اكرم (ص) می بینید كه مثلا با دشمن چگونه رفتار می كرد یا اگر دشمن در خانه اش بود چگونه رفتار می كرد.

وزیر امور خارجه تصریح كرد: ما هم 'اشدا علی الكفار، رحما بینهم ' و هم 'اوفوا بعهودكم ' را در دین مبین اسلام داریم و هر كدام جایگاه خود را دارد.

وی افزود: دیپلمات های انگلیسی در ایران بودند و طبق تعاریف كنوانسیون ها، سفارت هر كشوری هم خاك آن كشور محسوب می شود.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر كاهش رابطه با انگلیس در حال طی كردن مسیر خود بود و معترضین هم اجازه یافته بودند در مقابل سفارت انگلیس اعتراض كنند و اینگونه مجوزها ، امری مقبول و جا افتاده ای است و در همه كشورهای دنیا هم وجود دارد.

صالحی افزود: اما یكدفعه هیجان ها و شور معترضین باعث شد، برخی معترضین وارد حیاط سفارت شوند كه به نظر ما، اقدامی خارج از كنوانسیون ها است.

مسوول دستگاه دیپلماسی اضافه كرد: ما چه بگوییم؟ بگوییم خوب كاری كردید وارد سفارت شدید. آن وقت در عرصه بین المللی چه كنیم؟ اگر آنها هم چنین اقدامی را انجام دهند و ما اعتراض كنیم، آیا آنگاه اعتراض ما مسموع خواهد بود؟

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: البته خیلی از این اتفاقات برای سفارتخانه های ما نیز روی داده است ولی آنها با شیطنت این كار را انجام می دهند.

صالحی گفت: آنها ضد انقلاب را به طرف سفارتخانه ما می فرستند مانند سال 1359كه گروهكی با عنوان 'خلق عرب' سفارتخانه ما را در انگلیس اشغال كرد و بعد آنها خودشان را به عنوان منجی ظاهر كردند كه البته دو تن از همكاران عزیز ما در آن واقعه به شهادت رسیدند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با تاكید بر اینكه ما درباره این بخش از مساله یعنی سابقه بد انگلیس، حرفی نداریم و موافق هستیم، خطاب به منتقدان گفت: ورود به سفارت را كه به عنوان خاك یك كشور تلقی می شود، چگونه توجیه كنیم؟ دوستان بفرمایند تا ما همان حرف را بزنیم؛ البته حرفی حقوقی، منطقی و اخلاقی.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: ' سربسته بگویم، توانستیم با اقدام صحیح وزارت امور خارجه كه در چارچوب عزت، حكمت و مصلحت بود از یك بحران وسیع تر جلوگیری كنیم.'

صالحی گفت: فكر می كنم تمامی آحاد ملت ایران واقف به این امر هستند كه فرزندانشان در وزارت امور خارجه در جهت حفظ عزت و منافع كشور بطور همزمان عمل می كنند و نمی خواهند كشور را در 'چالشی بیهوده' قرار دهند.

صالحی چگونه از حادثه سفارت انگلیس مطلع شد؟

صالحی گفت: وقتی حادثه سفارت انگلیس در تهران اتفاق افتاد در جده برای شركت در نشست اضطراری كمیته اجرایی سازمان همكاری های اسلامی بودم كه آقای 'ویلیام هیگ' وزیر امور خارجه انگلیس در اوایل حادثه كه هنوز از سرنوشت هشت نفر از دیپلمات های انگلیسی در باغ قلهك بی خبر بودند، با من تماس گرفت و گفت كه ارتباط تلفنی با دیپلمات هایشان قطع شده است و خیلی نگران هستند.

صالحی اظهار داشت: به آقای هیگ این اطمینان را دادم كه در تماس مستمر با كشورم هستم و با آقای احمدی مقدم فرمانده محترم نیروی انتظامی و نیز همكارانم در وزارت خارجه صحبت كردم و تلاش كردیم مساله را بگونه ای مدیریت كنیم كه خدای نكرده حادثه به جای تلخی نرسد و به وزیر خارجه انگلیس اطمینان دادم هر چه سریعتر نسبت به شرایط دیپلمات هایشان مطلع خواهد شد.

وزیر امور خارجه تصریح كرد: 'در همان تماس تلفنی به او گفتم جناب آقای هیگ! شما چه ضرورتی داشت در زمانی كه هنوز یك ماه از تعیین سفیرتان در ایران نمی گذرد، كاتولیك تر از پاپ شده اید كه جلوتر از همه مطلبی بی ارزش و بی پایه ای را اعلام كنید؛ در صورتی كه شما می توانستید پشت سر دیگران بایستید. شما همیشه دلتان می خواهد دیگران پشت سرتان بایستند یكبار هم شما تحمل می كردید و كس دیگری پیشقدم می شد.این چه رفتار نادرستی بود؟ شما این جرقه را زدید و با فوران خشم جوانان ایرانی روبرو شدید.'

صالحی افزود: ' آقای هیگ گفت این حرف شما درست اما فعلا آنها داخل سفارت رفته اند و این خلاف مقررات و كنوانسیون های بین المللی است كه می خواهم جلوی آن را بگیرید و ما را از سرنوشت دیپلمات هایمان مطلع كنید.'

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه كرد: 'خوشبختانه پس از یك ساعت از سلامتی هشت دیپلمات اطلاع یافتیم و دفتر من به دفتر وزیر امور خارجه انگلیس اطلاع داد كه مساله الحمدلله به سلامت به پایان رسید.'

وزیر امور خارجه گفت: پس از آنكه از جده به ایران رسیدم، اطلاع یافتم كه به دیپلمات های ما در لندن 48 ساعت فرصت داده اند خاك كشور انگلیس را ترك كنند.

صالحی اظهار داشت: 'با آقای اسلامیان كاردار جمهوری اسلامی ایران در انگلیس صحبت كردم كه اظهار كرد اطراف سفارت عده ای ضد انقلاب و نیز خبرنگاران جمع شده اند و اطراف سفارت شلوغ شده است و در حالت مضطربی هستیم كه با آقای هیگ تماس گرفتم و گفتم دیپلمات های شما طبق خواسته خودتان با بهترین سرویس های پروتكلی و احترام كامل خارج شدند. حال این چه كاری است كه در ارتباط با سفارت ما در حال انجام است و عزیزان ما در سفارت در حالت اضطراب هستند؟ و آقای هیگ گفت حتما اقدام می كنیم.'

وزیر امور خارجه افزود: 'طبق گفته كاردار ما، مدیر كل دفتر وزیر امور خارجه انگلیس طی تماسی با او، قول اقدامات لازم را داد و آنها هم در نهایت احترام، شرایطی را فراهم خواهند كرد كه دیپلمات های ما خارج شوند و اجازه ندهند رسانه ها سوء استفاده كنند و الحمدلله همكاران ما با عزتمندی به كشور بازگشتند.'

صالحی درباره واكنش انگلیس مبنی بر تعیین ضرب الاجل برای خروج دیپلمات های ایرانی از این كشور گفت: واكنش انگلیس شتاب زده بود. با صحبت های تلفنی كه داشتیم این تصور بود كه واكنش آنها منطقی باشد ولی به نظر می آید در آنجا هم نظرات مختلفی وجود دارد.

وزیر امور خارجه تصریح كرد: 'به نظر من اینجا انگلیس عاقلانه عمل نكرد، می توانست از سفیرش بخواهد كه برگردد و بقیه هم به كارشان را ادامه دهند؛ مجلس شورای اسلامی هم كه تقاضای قطع رابطه نكرده بود.'

انگلیس به دنبال ایجاد دفتر حفاظت از منافع در سفارت سوئد

انگلیسی ها از دولت سوئد خواسته بودند كه حافظ منافعشان باشد ولی ما گفتیم حافظ منافع بودن، تعریف و ترتیباتی در چارچوب كنوانسیون ها دارد كه باید روشن شود و فعلا مساله در حال بررسی است و فعلا تصمیمی گرفته نشده است .

بازدید سفرای اروپایی از باغ قلهک

خبرنگار ایرنا از وزیر امور خارجه پرسید: پس از حادثه سفارت انگلیس ، سفرا و دیپلمات های بیش از 27 كشور اروپایی و نیز برخی كشورهای دیگر با مجوز وزارت خارجه از باغ قلهك و سفارت انگلیس بازدید كردند كه از این اقدام دستگاه دیپلماسی انتقادهایی شد چرا كه منتقدان این بازدید را یك مانور تبلیغاتی از سوی انگلیس و كارناوال و گردشگری سیاسی می دانند. حتی گفته می شود كه قرار بوده است در این بازدید اسنادی علیه جمهوری اسلامی ایران جمع آوری كنند. مبنای صدور چنین مجوزی از سوی وزارت امور خارجه چیست؟

صالحی پاسخ داد: چه سندی را این دیپلمات های می خواستند جمع آوری كنند. اگر منظور از سند این است كه بخواهند میزان آسیب را بیان كنند، انگلیسی ها كه خودشان اعلام كرده بودند و بحث خاصی نبود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح كرد: عده ای از سفرا درخواست كرده بودند بنا به تقاضای انگلیس از باغ قلهك و سفارت لندن در تهران بازدیدی داشته باشند. آنها، خبرنگاران و مردم نیز جمع شده بودند.

وزیر امور خارجه گفت: 'یكی از مسوولان با ما تماس گرفت و ما موضوع را بررسی كردیم و گفتیم اگر خود انگلیس تقاضا و دعوت كرده باشد تعدادی از سفرا و دیپلمات های خارجی از داخل سفارتخانه شان بازدید كنند مانند این است كه من عده ای را به خانه ام دعوت كرده باشم و شخص ثالثی مانع این كار شود؛طرف ثالث كه می گوید میهمان نباید به خانه میزبان برود باید استدلال داشته باشد.'

صالحی اظهار داشت: سفرا نیز به ما گفتند كه بنا به دعوت انگلیس می خواهیم بازدید كنیم و ما نیز گفتیم اشكالی ندارد اما خبرنگاران نباید حضور داشته باشند؛ از این رو قرار شد هر دیپلمات و سفیری كارت شناسایی اش را ارائه كند و صرفا خودش برای بازدید رفت.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا تاكنون دولت انگلیس درباره حادثه سفارت درخواست غرامتی را مطرح كرده است؟ گفت: ما بطور رسمی درخواستی را در این زمینه دریافت نكرده ایم.../عصرایران