اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود فاضلاب خام لبنی به سفره‌های زمینی



اخبار,اخباراجتماعی,تصفیه نشده لبنی


 اخبار اجتماعی - ورود فاضلاب خام لبنی به سفره‌های زمینی

شهردار منطقه ۱۸ از خروج فاضلاب خام لبنی در زیرگذر الغدیر ضلع جنوبی میدان شیر خبر داد.

به گزارش فارس، وحید نوروزی در جمع خبرنگاران گفت:  استقرار صنایع لبنی و تولید فرآورده‌های شیری در ابتدای بزرگراه 65 متری فتح و در دو محدوده جغرافیایی شهرداری منطقه 18 و 9 واقع شده است.

شهردار منطقه ۱۸ ادامه داد:  به دلیل نوع تولیدات و فسادپذیری بالای شیرخام و محصولات و ضایعات حاصله از روند فعالیت، نظارت بر محصولات و همچنین نحوه امحاء ضایعات و بخصوص پساب حاصل از شستشو و شیر فاسد شده که حجم بسیار قابل توجهی نیز دارد از اصلی‌ترین شروط ادامه فعالیت در داخل شهر تهران و در مجاورت همسایگان ایشان (مسکونی و صنعتی) است که این منطقه به منظور نظارت کامل و مستمر بر مزاحمت‌های ناشی از این امر با استناد به رای بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها جهت کارخانه شیر ...در کمیسیون بدوی و نهایی شورای  اسلامی شهر تهران، فعالیت واحد مزبور را بخصوص در راه‌اندازی و فعالیت مداوم سیستم تصفیه فاضلاب، تحت نظارت مستمر اداره محیط زیست ایستان و شهرستان تهران قرار داده و به طور مستمر این موضوع را نظارت می‌کند.

به گفته شهردار منطقه ۱۸، هم‌اکنون این کارخانه با نظارت اداره مزبور پساب تصفیه شده را با خط لوله 4 کیلومتری در تقاطع خیابان سعیدآباد با رودخانه کن به محیط پذیرنده رها می‌کند.

نوروزی با اشاره به استقرار دو کارخانه دیگر شیر .... و بستنی‌سازی ...  در محدوده شهرداری منطقه 9 و استقرار در بالادست این منطقه، پساب ناشی از فعالیت، به حوزه منطقه 18 وارد می‌شود و از طریق کانالی اختصاصی از ضلع شمالی میدان شیر و از طریق حشایه فضای سبز زیرگذر بلوار الغدیر و قطع 45 متری زرند و طی خیابان زرند به کانال سجاد وارد می‌شود.

شهردار منطقه ۱۸ اضافه کرد: پس از اجرای انتقال خط راه‌آهن به زیرزمین در بلوار 45 متری زرند، احتمالا کانال مزبور مسدود شده و پساب کارخانه‌ها  در محل فضای سبز راست گرد زیر گذر الغدیر به 45 متری زرند در حجم بالا که متاسفانه تصفیه نشده و خام است  به سطح سواره رو و متعاقبا چاه‌های جذبی زیرگذر الغئیر جاری می‌شود که این امر ضمن ایجاد بوی بسیار نامطبوع و زننده که با گذر وسائط نقلیه از روی این نشتی‌های فاضلاب، نواحی 4 و 5 و 3 این منطقه را متاثر کرده و شکایات بسیار زیادی را باعث شده است. در این راستا این منطقه در شهریور ماه سال 92 با شکافتن محل خروج فاضلاب خام در فضای سبز حاشیه زیرگذر،‌ متوجه خروج گسترده فاضلاب خام شده  که متاسفانه محل کانال و یا لوله انتقال یکپارچه نبوده و کول‌گذاری ایجاد شده جهت انتقال فاضلاب باعث نشت و جذب حجم قابل تاملی از فاضلاب خام لبنی که عمق خسارات زیست محیطی آن بر هیچ یک از شهروندان با حداقل اطلاعات زیست محیطی پوشیده نیست، به سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

نوروزی تصریح کرد:  این منطقه به منظور رفع معضل مزبور ضمن اصلاح محل خروج فاضلاب و نصب لوله عمودی در محل، جهت جلوگیری از خروج فاضلاب با صرف هزینه‌های غیر مرتبط به این منطقه، مانع از خروج فاضلاب شد ولی با توجه به حجم وسیع فاضلاب و عدم توجه مدیران کارخانه به این معضل اساسی، پساب مزبور حجم وسیعی از فضای سبز را پوشانده و از منافذ متعدد دیگر خارج می‌شود.

شهردار منطقه ۱۸ بیان کرد: با توجه به استقرار شرکت ... در خارج از حوزه منطقه و جهت جلوگیری از استمرار خسارات وارده به خصوص آلودگی گسترده آب‌های زیرزمینی که لطمات جبران ناپذیری را به منابع محدود آبی شهر وارد می‌کند این منطقه مکاتبات بسیار و متعددی را با تمامی دستگاه‌های مسئول (اداره کل حفاظت محیط زیست تهران، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، شرکت آب و فاضلاب، اداره برق منطقه‌ای، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری منطقه 9، ستاد محیط زیست و توسعه پایدار و شرکت‌های شیر  ...و ....) بعمل آورده است.

وی افزود:  با عنایت به عدم پذیرش مسئولیت پساب تصفیه نشده لبنی توسط شرکت پاک و معرفی شرکت پگاه بعنوان مبدأ آلودگی عملا قصد رفع اتهام و همچنین وارد نمودن شهرداری، به رقابت‌های صنفی خود را داشته که در این راستا این منطقه ضمن برگزاری جلسه مشترک با هر دو شرکت به منظور متوجه نمودن ایشان که این فاضلاب از جانب یکی از این دو شرکت ایجاد و دفع می‌گردد و مسئولیت مدنی آن برعهده ایشان است، جلسات و بازدیدهای مشترکی را با هر دو شرکت برگزار و با توجه به نداشتن نتیجه مقتضی از طریق شکایت قضائی و اخذ نظر کارشناس رسمی دادگستری موضوع را پیگیری کرد.

شهردار منطقه ۱۸ تصریح گرد: ضمنا با عنایت به اینکه هر دو این شرکت تحت نظارت مستمر اداره حفاظت محیط زیست تهران است، موضوع به این اداره منعکس و به طور مستمر پیگیری می‌گردد که متاسفانه علی‌رغم داشتن مسئولیت و ارسال نامه‌هایی از اداره حفاظت محیط زیست تهران و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران مبنی بر عدم دخالت شهرداری‌های مناطق در اموری که در حیطه وظایف سازمانی و اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست است، ادارات مزبور نه تنها پیگیری موثری در خصوص وظایف قانونی خود نداشته‌اند، پاسخ مناسبی نیز به درخواست‌های شهروندان و این منطقه در خصوص جاری شده فاضلاب خام نداده اند که این امر جای بسی تعجب است که در زمانی که کمبود بارندگی و حفظ منابع سالم آب شر در اولویت برنامه‌های دولت محترم و شهرداری های کشور می‌باشد چرا مسئولین محیط زیست تهران نسبت به این مهم تا این حد بی اعتنا است.

وی گفت: کارخانه‌های لبنی که ادعای رعایت بالاترین استانداردهای بهداشتی را داشته و با درج افتخارات خود در این زمینه در تمامی مبادی ارتباطی در جهت جذب حداکثری مخاطب، و فروش بالای محصولات خود از هیچ کوششی فروگذار نیستند، روزانه حجم وسیعی از تولیدات خود را روانه بازار فروش می‌نمایند، لذا کوتاهی در رعایت استانداردهای تولید و زیست محیطی، عملا شک و شبهه گسترده‌های را در جوامع مصرف‌کننده در صحت ادعاهای ایشان ایجاد نموده و این امر باعث ضرر متقابل مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌گردد که شرح فوق بیانگر بی‌مبالاتی تولیدکنندگان مزبور است که نه تنها حاضر به پذیرش مسئولیت خروج فاضلاب خام لبنی نبوده، با متهم کردن یکدیگر و عدم پذیرش تعهدات حرفه‌ای خود و سهل‌انگاری دستگاه‌های متولی امر، آبخوان شهر تهران را در این دوره حساس آبی و خسکشالی‌های پیاپی به طور تاسف‌برانگیزی آلوده میکندکه این موضوع می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری به سلامت شهروندان وارد نماید و بر تمامی فعالیت زحمتکشان عرصه سلامت و صنایع غذایی کشور شک و شبهه وارد نماید که لازم است در این زمینه توسط مسئولین کارخانه‌های مزبور و متولیان سلامت شهر تهران دقت نظر اساسی اعمال گردد.

شهردار منطقه 18 دربخش دیگر سخنانش با بیان اینکه 23 هکتار بوستان تا پایان سال در این منطقه ساخته می‌شود، گفت:‌نام این بوستان مادر است.

وی با تاکید بر افزایش سرانه فضای سبز گفت: تا پایان سال سرانه فضای سبز به 16.44 می‌رسد.

وی به پیست اسب‌سواری که در منطقه 18 وجود دارد، اشاره کرد و گفت:‌این پیست حدود یکصد هکتار است و در شلوغ‌ترین روزها بیش از 100 نفر هم از آن استفاده نمی‌کنند. بهتر است که این فضای سبز به منطقه اضافه شود و مذاکرات در این زمینه انجام شده است.

وی در خصوص معادن شن در این منطقه گفت: 3 ماه است که تخلیه هرگونه نخاله را در این منطقه ممنوع کرده‌ایم و با یک نامه دو خطی می‌توان این کارخانه را تعطیل کرد.

نوروزی در خصوص بزرگراه شهید بروجردی هم گفت: 80 درصد تملک آن انجام شده و الباقی تملک بزودی انجام می‌شود و تا پایان مرداد این بزرگراه آماده بهره‌برداری می‌شود.
  اخبار اجتماعی - فارس


ویدیو مرتبط :
الزام صنایع لبنی به خرید شیر خام 1440 تومانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با كاهش تولید شیر خام؛تولید محصولات لبنی ۲۰ درصد كاهش یافت



 

با كاهش تولید شیر خام؛تولید محصولات لبنی ۲۰ درصد كاهش یافت

 

با كاهش حداقل ۲۰ درصدی تولید و عرضه شیر خام در چند ماه اخیر تولید محصولات لبنی نیز به همین نسبت كاهش یافته است.

محمد فربد عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان مطلب بالا افزود: در چند ماه اخیر به دنبال كاهش تولید شیر خام، تولید فرآورده های لبنی نیز كاهش یافت.

وی با بیان این كه گرانی علوفه و مدیریت دامداران بر تولید و عرضه شیرخام از دلایل اصلی كاهش تولید در این حوزه است، خاطرنشان كرد: به دنبال كاهش تولید و عرضه شیر خام، قیمت این محصول نیز از۴۵۰ تومان در چند ماه پیش به حدود۶۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: قیمت شیر خام در این مدت حدود ۳۳ درصد رشد داشته كه با توجه به سهم۷۰ درصدی شیر خام در قیمت تمام شده محصولات لبنی، هزینه تمام شده تولید محصولات لبنی از این بابت ۲۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در این شرایط صنایع لبنی تاكنون تنها ۱۸ درصد رشد قیمت داشته اند كه این مقدار حتی رشد نرخ خرید شیر خام را نیز پوشش نداده است.

فربد تصریح كرد: گذشته از نرخ شیر خام، هزینه دیگر عوامل دخیل در تولید مانند نرخ ارز، سوخت، مواد اولیه، حقوق و دستمزد و لوازم بسته بندی نیز افزایش داشته است..... /  خبرگزارى ایسنا