اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود زودهنگام چهره‌های درجه دو به انتخابات!



اخبار,اخبارسیاسی, انتخابات مجلس

 

 اخبار سیاسی  - ورود زودهنگام چهره‌های درجه دو به انتخابات!

در شهرهای بزرگ و تهران گرایش سیاسی نقش اصلی در انتخاب افراد را ایفا می‌كند اما در شهرهای كوچك مسائل دیگری هستند كه نقش اساسی‌تر در انتخاب كاندیداها ایفا می‌كنند.

در شهرستان‌ها هم برخی افراد بر اساس گرایش سیاسی رای می‌دهند اما كسی كه محبوبیت قومی و محلی داشته باشد وضعیت مناسب‌تری خواهد داشت.
 
هنوز جدول برگزاری انتخابات مجلس آینده اعلام نشده اما با توجه به ادوار قبلی انتخابات، حدود یك سال دیگر، ثبت نام كاندیداها برای انتخابات مجلس به پایان رسیده است و بعید نیست نتایج اولیه احراز صلاحیت‌ها نیز اعلام شده باشد.

 

با این حال این انتخابات یك برزخ برای اصلاح‌طلبان است. شیرینی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و كسب نیمی‌ از كرسی‌های شورای شهر دهان اصلاح‌طلبان را شیرین كرده است و از سویی دیگر نبود احزاب قدرتمند و تاثیرگذار، پیچیده بودن و پیش‌بینی‌ ناپذیر بودن برخی فرایندها و در نهایت تاثیرگذاری عملكرد دولت اعتدالی بر سبد رای اصلاح‌طلبان، سبب شده تا برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس بعدی یكی از پیچیده‌ترین فرایندهایی باشد كه اصلاح‌طلبان در آن قرار گرفته‌اند.

 

دراین زمینه دكتر شجاع پوریان با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت. وی در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی دو بار به عنوان نماینده اصلاح‌طلب به مجلس راه یافت و در پیروزی سال 92 اصلاح‌طلبان نیز وارد شورای شهر تهران شد. شجاع پوریان می‌گوید: این روزها نیز با مجموعه‌های مختلف اصلاح‌طلبان رابطه دارد و به دنبال مكانیزمی برای ائتلاف حداكثری می‌گردد.

متن كامل گفت‌وگوی شجاع پوریان با «آرمان» را در ادامه می‌خوانید:
 امروز این سوال مطرح است كه چه فرایندی وجود داشت كه فردی مثل دكتر شجاع پوریان در لیست اصلاح طلبان شورا قرار گرفت و آقای اصغرزاده قرار نگرفت و مثلا در انتخابات مجلس آینده آیا افرادی مثل الهه راستگو یا افرادی مثل دكتر مطهری در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند؟

همیشه یكی از دغدغه‌های جریان اصلاح‌طلبی در هر انتخاباتی، مجلس، شورا و...، دغدغه بررسی صلاحیت‌ چهره‌های درجه اول و شاخص این جریان از سوی نهادهای ذیربط بوده است و حتی در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات همه در كش و قوس این موضوع هستند تا بر اساس نتایج از سوی مراجع مربوطه اقدام به ارائه لیست انتخاباتی كنند. در انتخابات شورای شهر نیز انتخاب لیست اصلاح‌طلبان متاثر از عدم تائید برخی چهره‌های مطرح جریان اصلاح‌طلب بود كه تصور نمی‌شد راهی به این انتخابات نداشته باشند. چنانچه دكتر ابتكار، آقای حاجی یا دكتر راكعی افرادی بودند كه سابقه حضور در وزارت، مجلس و شورای شهر را داشتند اما فرصتی برای حضور در این انتخابات شورای شهر برای آنها فراهم نشد.

 

حتی بنده هم در دو مرحله اول كه بررسی توسط فرمانداری و هیات اجرایی بود، رد صلاحیت شدم و در دور نهایی صلاحیتم تایید شد. می‌خواهم بگویم به همین دلیل نمی‌توان یك برنامه و طرح كلی برای انتخابات ارائه داد. با این حال برنامه‌ریزی‌هایی شروع شده است و بناست «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» نقش اساسی را در ایجاد ائتلاف بین نیروهای اصلاح‌طلب ایفا كند.

 

شورای هماهنگی هم كمیته ویژه‌ای را برای انتخابات در شهر تهران تشكیل داده‌اند و مسئولیت آن هم بر عهده دكتر محسن رهامی قرار گرفته است و بنا شده تا از همه ظرفیت‌ها و تمامی احزاب اصلاح‌طلب در این لیست استفاده شود تا یك هماهنگی وسیعی بین همه گروه‌های اصلاح‌طلب به وجود بیاید و چتر اصلاح‌طلبی شامل همه گروه‌های اصلاح‌طلب باشد.

 شما از تهران و شهرهای بزرگ صحبت می‌كنید در حالی كه در بسیاری از شهرهای ایران كه تنها یك نماینده دارند، به آن صورت بحث اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مطرح نیست و مردم به چهره‌‌ها رای می‌دهند. فكر می‌كنید در انتخابات بعدی، اصلاح‌طلبان برای معرفی كاندیدا در همه سیصد و ده حوزه انتخابیه، نیروی كافی در اختیار دارند؟

در شهرهای كوچك مولفه‌های زیادی در انتخابات مردم تاثیرگذار است. یكی از مهم‌ترین مولفه‌ها وابستگی قومیت‌های مختلف است. مولفه دیگر مولفه‌های محلی است و در نهایت انتساب به جریانات سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا! در حالی كه در شهرهای بزرگ و تهران گرایش سیاسی نقش اصلی در انتخاب افراد را ایفا می‌كند اما در شهرهای كوچك مسائل دیگری هستند كه نقش اساسی‌تر در انتخاب كاندیداها ایفا می‌كنند. البته در شهرستان‌ها هم برخی افراد بر اساس گرایش سیاسی رای می‌دهند اما كسی كه محبوبیت قومی و محلی داشته باشد وضعیت مناسب‌تری خواهد داشت.

 

در حال حاضر در شهرستان‌ها، چهره‌های درجه دو و درجه سه اصلاح‌طلبان تحركاتی را برای انتخابات مجلس شروع كرده‌اند. چه در قالب سخنرانی و حضور در مراسم‌های عمومی و چه در قالب ائتلاف‌ها و تشكیل واحدهای جدید سیاسی كه برای ورود به انتخابات رایزنی می‌كنند. من معتقدم یكی از تنگناهای مهم برای اصلاح‌طلبان شهرستان، تعدد كاندیداهای اصلاح‌طلب برای ورود به انتخابات مجلس است.

 

حداقل تجربه من در انتخابات مجالس ششم و هفتم این مساله را نشان داده است كه همواره چند رقیب اصلاح‌طلب در كنار من حضور داشتند و بخشی از بدنه رای اصلاح‌طلبی را به خود اختصاص دادند. به هر حال‌سازو كار حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس باید به شكلی باشد كه این اتفاقات به حداقل برسد. اصلاح‌طلبان باید به سمت پیدا كردن راهكاری بروند كه در نهایت در شهرهای مختلف خروجی و كسی كه به عنوان كاندیدا معرفی شد با حمایت همه اصلاح‌طلبان به صحنه بیاید تا از تشتت آرا جلوگیری شود و همه در پایان از یك فرد حمایت كنند. این پراكندگی تا امروز بارها و بارها به اصلاح‌طلبان ضربه زده است.

 

ببینید ما شهرهایی داریم كه بدنه سیاسی- اجتماعی آنان متمایل به اصلاح‌طلبان است. مثلا شهرستان ایذه كه نزدیك به 90 درصد مردم آن به آقای خاتمی رای دادند اما در انتخابات مجلس چون سبد آرا پراكنده می‌شود، در نهایت شاهدیم كه برخلاف نظر كلی مردم شهر، یك نفر از جناح مقابل رای می‌آورد.

 باید برای رفع این مشکل یك راهكار ارائه داد؟
وقتی در جلسات آقای دكتر عارف برای انتخابات آینده شركت می‌كردم یكی از مسائلی كه مطرح كردم همین بود كه روشی مرضی‌الطرفین باید یافت شود چرا كه بعد از بررسی صلاحیت‌ها از سوی مراجع ذیربط، اختلاف نظرها از موضوعاتی است كه می‌تواند پایگاه رای اصلاح‌طلبان را با مشكل مواجه كند.

 در مباحث سیاسی به نظر شما دولت آقای روحانی موفق بوده و توانسته محبوبیت اصلاح‌طلبان را افزایش دهد؟
ما از آقای روحانی انتظار داریم از تشكل‌ها و سلایق سیاسی كشور دفاع كند و در مجموع شرایط كشور را به گونه‌ای فراهم سازد كه حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات راحت‌تر شود تا انتخابات رقابتی‌تری داشته باشیم. اگر چنین شرایطی به وجود‌ آید می‌توانیم امیدوار باشیم در انتخابات آینده جریان اصلاح‌طلب موفقیت خوبی به دست آورند.

 

نگاه ما به دولت آقای روحانی متفاوت از دولت گذشته است، چراكه شعارهایی كه ایشان در عرصه انتخابات مطرح کرد مردم و اصلاح‌طلبان به ایشان اقبال نشان دادند و این طیف با ازخودگذشتگی كاندیدای اصلی خود را كنار گذاشت و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و پتانسیل این جریان در كنار آقای روحانی قرار گرفت؛ بنابراین انتظار داریم به عنوان شهروندان جمهوری اسلامی، آقای روحانی تلاش كند انتخاباتی كه در دوره ایشان برگزار می‌شود متفاوت از دوره‌های گذشته باشد.

 جریان نزدیك به دولت قبل تا چه اندازه شانس پیروزی دارد؟
به هرحال موفقیت آنها به پایبندی آقای روحانی به وعده‌هایش بستگی دارد. اینكه ایشان بتواند به این وعده‌ها جامه عمل بپوشاند. البته دولت آقای روحانی نتوانسته به خوبی مشكلاتی كه دولت آقای احمدی‌نژاد داشته را برای مردم روشن وتبیین كند.

 

بنابراین ازآنجایی كه مردم از لطماتی كه دولت قبل در عرصه‌های مختلف به كشور وارد كرده آگاهی کامل ندارند ممكن است زمینه بازگشت به قدرت برای احمدی‌نژاد فراهم شود؛ چرا كه ایشان به خاطر رفتارها و كارهای پوپولیستی كه داشته‌اند در بین طبقات فرودست جامعه جایگاه و پایگاهی دارد؛ لذا اگر ما بتوانیم به شكل منطقی و بدون اغراق گویی پیامدهای منفی كه در دوران ریاست‌جمهوری ایشان ایجاد شده است را به مردم منتقل كنیم همان بخش از جامعه هم نسبت به آسیب‌های جدی جامعه مطلع خواهند شد و با چشمی باز‌تر تصمیم خواهند گرفت.

 بپردازیم به مسائل شورای شهر. فكر می‌كنید حالا كه در شورای شهر اصلاح‌طلبان بیشتری حضور دارند، چه تغییراتی نسبت به دوره قبل شكل گرفته است؟
 تعداد اعضای شورا در این دوره بیش از دو برابر شده و از نظر كیفی هم در این دوره جمعی از افراد با تجربه كه هر كدام در زمینه‌های متنوعی متخصص و صاحب تجربه هستند در شورا حضور دارند و ما تنوع تخصص‌ها و در عین حال تنوع دیدگاه‌ها و گرایش‌ها را شاهد هستیم. در شورای چهارم هفت نفر از نمایندگان ادوار مجلس، سه نفر با سابقه وزارت، چهار نفر از قهرمانان ورزشكار و افرادی با سابقه و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی موثر حضور دارند.

 

از نظر سیاسی هم انتخابات برگزار شده نشان‌دهنده وزن تقریبا برابر اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در شوراست. تفاوت دیگری كه در این دوره از فعالیت شورا به عنوان یك نكته متمایز دیده می‌شود این است كه شورای سوم هم به دلیل اینكه مدت فعالیتش بیشتر از دوره قانونی اش تداوم پیدا كرد و از چهار سال به شش سال افزایش یافت و هم به دلیل اینكه از نظر سیاسی با شهردار وقت همسو بود عملكرد متفاوتی با شورای چهارم داشت؛ متفاوت از این نظر كه بیشتر همسو با شهرداری وقت عمل می‌كرد.

 

شاید هم شورا نیاز نمی‌دید در مسائل شهرداری ورود پیدا كند و هم شهرداری ضروری نمی‌دید كه در همه مسائل نظر و نگاه شورا را ببیند یا بپرسد. تغییری كه در شورای چهارم به لحاظ كمی و كیفی ایجاد شده جایگاه و اقتدار شورای تهران را افزایش داده است و اعضا و در مجموع كلیت شورا بر این باور هستند كه باید نظارت عالیه و همه‌جانبه‌ای را در مسائل تهران اعمال كنند و این نگاه و رویكرد در ارتباط شورا با شهرداری و پاسخگویی شهرداری به شورا تاثیرگذار بوده است.

 

به عنوان مثال من در پیگیری امور اجرایی شورا و هنگامی كه قصد مكاتبه با یكی از مدیران شهرداری را برای گسترش فناوری‌های شورا داشتم، متوجه شدم رئیس شورا در دوره سوم هم با همان مدیر مكاتبه كرده، علاوه بر آن نایب‌رئیس وقت شورا هم پیرو همان مكاتبه كه بی‌پاسخ مانده، مكاتبه مشابهی داشته اما مدیركل شهرداری به خودش زحمت نداده بود حتی پاسخی كلی هم به شورا بدهد اما امروز تك تك اعضای شورا با شهردار تهران و معاونان مختلف مكاتبه می‌كنند، بحث می‌كنند، سوال می‌پرسند و اساسا رفت و آمد مدیران شهرداری و شهردار تهران به شورا بیشتر شده است.

 

در كمیسیون‌ها، در جلسات تخصصی و در جلسات رسمی مدیران و معاونان شهرداری حضور دارند و مدیریت شهری احساس می‌كند كه باید به شورا جواب بدهد و هماهنگی بیشتری داشته باشد چرا كه آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند كه این شورا را نمی‌توان نادیده گرفت و مثل گذشته با آن كار كرد.

 یكی از مسائلی كه درباره شوراها به‌ویژه شورای دوره اول در پایتخت مطرح بوده بحثی است كه شما هم از آن به عنوان سیاست‌زدگی اشاره كردید. این موضوع را چگونه می‌توان بررسی كرد؟
معمولا در زمان انتخابات كاندیداهای شورا مانند بسیاری از كاندیداهای دیگر تلاش زیادی را صرف ارائه شعارهای پر زرق و برق و جذاب و مناسب با حال و احوال جامعه و مردم می‌كنند و شاید هزینه‌های زیادی هم در این راه صرف شود، اما عدم شناخت و آگاهی، هم مردم و هم كاندیداها از مسائل اصلی حوزه شهری و اولویت‌های مهم، سبب می‌شود پس از انتخاب بسیاری از این شعارها یا به فراموشی سپرده شود یا به‌دلیل تمایلات گروهی و سیاسی، همواره به آب و رنگ سیاسی و جناحی آمیخته شود كه ورای وظایف اصلی اعضای شوراست و مردم را دچار سرخوردگی و خستگی از مباحث سیاسی بی‌ربط به موضوعات و گاه بی‌تفاوتی در قشر اندیشمند و فرهیخته جامعه شهری می‌كند. یكی دیگر از پیامدها، این است كه وعده‌ها در حد همان وعده انتخاباتی باقی مانده و سبب‌ دور ماندن از سازندگی و اخلال در رشد و توسعه عمرانی و اجتماعی شهر و محلات و درگیر شدن با مسائل دیگر می‌شود.

 

اگر بخواهم همین‌جا به آسیب بعدی یعنی كمرنگ شدن یا ناآگاهی نسبت به مسئولیت اجتماعی اشاره كنم، باید بگویم طی این سال‌ها با وجود اینكه نمایندگان مردم عموما دغدغه خدمتگزاری را به عنوان دغدغه خاطر اصلی و اولویت خود برای به دست گرفتن مسئولیت عنوان كرده‌اند، اما متاسفانه كمتر به مسئولیت اجتماعی منتخبان مردم پرداخته شده است.

 

شاید ناآگاهانه اعضای منتخب پس از مدتی كه در گرفتاری‌ها و مشكلات متعدد و متنوع مسئولیت وسیع خود غرق یا دچار سردرگمی می‌شوند، به‌تدریج مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به رای مردم و وظایفی كه در قبال مردم و شهروندان دارند فراموش می‌كنند. همین امر را می‌توان عامل موثری در پاسخگو نبودن اعضای منتخب به شهروندان دانست.

 یكی از شعارهای همیشگی اصلاح‌طلبان در انتخابات شفاف‌سازی بوده. فكر نمی‌كنید بر این اساس لازم باشد مشروح مذاكرات شورا به سمع و نظر مردم برسد؟
 بله، قصد داریم مشروح مذاكرات شورا را هم آماده كنیم طوری كه جلسه شورا هفتگی استخراج و پیاده‌سازی و مستند شود و بعد مشروح مذاكرات را منتشر كنیم كه در اختیار پژوهشگران و افرادی كه نیاز دارند قرار گیرد.

اغلب شهروندان وقتی به شورا مراجعه می‌كنند متوجه می‌شوند هیچ‌سازو كاری برای مراجعات آنها وجود ندارد و ساعت‌ها كنار در ورودی معطل می‌شوند و حتی یك نفر نیست كه به آنها بگوید چه باید بكنند یا حتی برایشان توضیح دهد كه شكایت و كارشان اصلا آیا با شورا مرتبط هست یا نیست، یعنی حتی یك كیوسك اطلاع‌رسانی هم در شورا نداریم. در این زمینه چه كردید؟
 حجم كارهای اجرایی شورا آنقدر زیاد بوده كه هنوز در این زمینه ورود پیدا نكردیم. یكی از مشكلات همین مراجعات اشتباهی به شوراست. ما باید مجموعه قدرتمندی به عنوان دبیرخانه دایمی پیش‌بینی كنیم كه هم مراجعات و هم مكاتبات را ساماندهی كند و این كار را خواهیم كرد. خیلی از این مراجعات هیچ ارتباطی به شورای شهر ندارند.

 

مثلا فردی هست كه با یكی از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران مشكلی پیدا كرده، مساله‌ای كه باید از طریق پیگیری‌های حقوقی و قضایی دنبال شود و شورای شهر نهاد ناظری است كه نمی‌تواند به این اختلافات رسیدگی كند. بخش زیادی از درخواست‌ها از این جنس است، بخش دیگری از درخواست‌ها كمك‌های نقدی و بلاعوض و اقتصادی است در حالی كه متقاضی باید به یكی از نهادهای حمایتی مراجعه كند. تعداد دیگری از مراجعات درخواست برای كار و شغل است و مجموعه این موارد همه با كار شورا نامرتبط است.

 

یكی از مشكلات ما الان این است كه مراجعه‌كنندگان حرفه‌ای شده‌اند برای مثال به هر كدام از اعضای شورا مراجعه می‌كنند و درخواست كمك می‌كنند، از یك عضو شورا صد هزار تومان می‌گیرند، از عضو دیگر صد هزار تومان و به همین ترتیب در یك چرخه‌ای كار خودشان را پیش می‌برند.

 

الان در حال شناسایی و بررسی این مشكلات هم هستیم اما با وجود همه مشكلات و مسائلی كه اشاره كردم، این راه درست این است كه ما در شورا شرایطی را فراهم كنیم و به شهروندان حرمت بگذاریم كه آنها زمانی كه به شورا مراجعه می‌كنند ولو اینكه اشتباه آمده باشند به آنها مشاوره اداری بدهیم كه به كجا مراجعه كنند. گفتم كه به دلیل حجم مسائل كاری تا الان در این زمینه اقدامی نكرده‌ایم اما در آینده نزدیك حتما فكری برای این موضوع خواهیم كرد.

 

   اخبار سیاسی  - آرمان


ویدیو مرتبط :
ترکیه؛ واگرایی احزاب و گزینه انتخابات زودهنگام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جوانفکر: منتظر ورود چهره اصلی (مشایی) به صحنه انتخابات هستیم!



مشایی در انتخابات,علی اکبر جوانفکر

جوانفکر: منتظر ورود چهره اصلی (مشایی) به صحنه انتخابات هستیم!

هاشمی‌ازردصلاحیتش شاداست چون ازمشایی‌شكست‌می‌خورد!

مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهور در تحلیلی عجیب با بیان اینكه هاشمی می‌داند که در رقابت با مشایی بازنده اصلی خواهد بود! ابراز امیدواری کرد که «فکر می‌کنم و بسیار امیدوارم که با امعان نظر مقام معظم رهبری، آقای مشایی نیز وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود.»

علی‌اکبر جوانفکر در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: انتخابات اینک وارد مرحله رقابت میان نامزدها شده است اما هنوز شور و نشاط انتخاباتی کافی در کشور صورت نگرفته است.

فکر می‌کنم باید همچنان صبوری کنیم و منتظر ورود چهره اصلی به صحنه انتخابات باقی بمانیم. وی در بیان منظور خود از ورود چهره اصلی به صحنه انتخابات توضیح داد: آقای اسفندیار رحیم مشایی و آقای هاشمی رفسنجانی دو نامزد مطرح و مهم یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودند که شورای نگهبان قانون اساسی صلاحیت آن‌ها را برای شرکت در انتخابات احراز نکرده است.

سرعت عمل آقای هاشمی رفسنجانی در جمع‌آوری ستادهای تبلیغاتی‌اش و عدم ارائه درخواست به رهبر معظم انقلاب برای استفاده از حکم حکومتی، نشان می‌دهد که وی شرایط بوجود آمده را کاملا مطلوب خود می‌داند؛ زیرا با وضع موجود او به هدف اصلی‌اش یعنی حذف مشایی یا گفتمان احمدی‌نژاد که همان گفتمان انقلاب اسلامی است، رسیده است.

همه مردم به یاد دارند که در انتخابات سال ۱۳۸۸ آقای هاشمی خواستار ریاست جمهوری هر فرد دیگری به جز دکتر احمدی‌نژاد بود و او اینک خواسته دیرینه خود را با تصمیم شورای نگهبان محقق شده می‌بیند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید هاشمی از عدم احراز صلاحیت خود خشنود است؟ گفت: دقیقا همین‌طور است. او می‌داند که در رقابت با آقای مشایی بازنده اصلی خواهد بود و برای همیشه از صحنه قدرت کنار زده خواهد شد.

او حاضر به پذیرش خطر رقابت با گفتمان دکتر احمدی‌نژاد نیست و از همین رو نظر شورای نگهبان را در خصوص عدم احراز صلاحیتش پذیرفته است؛ زیرا در این صورت هم وارد رقابت با آقای مشایی نشده و هم با عدم درخواست از مقام معظم رهبری به زعم خود راه را برای ورود آقای مشایی به صحنه انتخابات مسدود کرده است.

مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهور درباره واکنش هاشمی به نظر اعلام شده از سوی شورای نگهبان نیز گفت: او برای نشان دادن اعتراض خود به نظر ابراز شده از سوی شورای نگهبان، هیچ اقدامی را از مسیرهای قانونی به عمل نیاورده است که این امر نشان می‌دهد آقای هاشمی ترجیح داده است به جای اعتراض مستقیم، برخی افراد ذی نفوذ را به جانبداری از خود تشویق کند و از سوی دیگر و البته به زعم خودش به عنوان یک قهرمان از صحنه انتخابات کنار برود.

وی درباره این‌که با کنار رفتن هاشمی‌رفسنجانی از صحنه انتخابات، آیا احتمال تایید صلاحیت مشایی همچنان وجود دارد؟ گفت: بله. این احتمال همان چیزی است که به نظر می‌رسد آقای هاشمی رفسنجانی در محاسبات خود، روی آن حساب نکرده است.

وی با تایید این احتمال که با نظر مقام معظم رهبری، مشایی وارد عرصه رقابت‌های انتخابات شود و هاشمی‌رفسنجانی از صحنه انتخابات محروم شود، گفت: مسوولیت این امر نیز متوجه خود آقای هاشمی رفسنجانی است.

او در این زمینه هیچ درخواستی را به رهبر معظم انقلاب ارائه نکرده است و نباید توقع داشته باشد که عدم احراز صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری مورد تجدید نظر قرار گیرد اما آقای مشایی به طور مستمر گفته است که تا آخرین لحظه به تایید صلاحیت خود امیدوار است. البته این احتمال نیز از نظر دور نیست که مقام معظم رهبری بدون توجه به رفتار آقای هاشمی ، در خصوص تایید صلاحیت وی نیز دخالت کنند.

وی درباره این‌که چرا فکر می‌کنید که شرایط بوجود آمده مطلوب آقای هاشمی رفسنجانی است؟ گفت: کاملا روشن است. استراتژی آقای هاشمی طی هشت سال گذشته ، انتقام گرفتن از آقای احمدی نژاد بوده است.

او فکر می‌کند که دکتر احمدی نژاد عملکرد دولت های سازندگی و اصلاحات را با ارائه آمارهای خیره کننده از آبادانی و پیشرفت های شگرف زیر سووال برده است.

اینک با تصمیم شورای نگهبان، او هدف خود یعنی حذف گفتمان احمدی نژاد را محقق شده می‌بیند و بر این باور است که با کنار رفتن از صحنه انتخابات، فرصت ورود مشایی نیز از دست می‌رود. او با برخی از نامزدهای مطرح تایید صلاحیت شده، قرابت خاصی دارد و از ناحیه هیچ کدام از این افراد احساس نگرانی ندارد.

جوانفکر در پیش‌بینی از آینده انتخابات هم گفت: فکر می‌کنم و بسیار امیدوارم که با امعان نظر مقام معظم رهبری، آقای مشایی نیز وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شود که در این صورت شور و هیجان زیادی به انتخابات تزریق خواهد شد و انشاء الله با مشارکت بالای مردم شاهد تحقق حماسه سیاسی در کشور خواهیم بود، حماسه ای که آثار و تبعات آن فرامنطقه ای و جهانی است./بهارنیوز