اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود روحانی به منطقه فراموش شده عربی



اخبار,اخبار

ایران بر اساس منافع خود به دنبال باز کردن صفحه جدیدی در روابط با کشورهای مغرب عربی است.

روزنامه العرب نوشت ایران بر اساس منافع خود به دنبال باز کردن صفحه جدیدی در روابط با کشورهای مغرب عربی است.

به گزارش تیک ، این روزنامه چاپ لندن در مقاله خود تحت عنوان « سفر ظریف به مغرب عربی » به قلم امین بن مسعود نوشت: امروز « ایران روحانی » به دنبال باز کردن صفحه جدیدی از روابط دیپماتیک،‌ بر مبنای ورود به فضای ژئوپولیتیک است که مقامات قبلی ایران آن ( فضا ) را « منطقه فراموش شده » قلمداد می کردند. سفر ظریف به مغرب عربی ،‌ یکی از نادرترین سفرهایی است که رئیس دیپلماسی ایران آن را صورت می دهد. نگاه تهران همیشه به سمت خاورمیانه بوده است چون عمق ژئوراهبردیش بر اساس احزاب سیاسی و طیفهای حزبی شیعه بوده است که در لبنان ،‌ یمن و عراق مستقر هستند و تهران به خاطر این گروهها توانسته است جای پای محکمی در منطقه برای خود ایجاد کند و در تمامی پرونده های منطقه ، مهره اصلی قلمداد شود.

نویسنده با اشاره به این که حضور اقتصادی ایران در بخش جنوبی قاره آفریقا بعد از سفرهای محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین تقویت شده است می افزاید ورود ایران به قاره آفریقا به سبب دو واقعیت حتمی بود: اول به سبب رقابت با اسرائیل و دیگری به این سبب که حضور ایران در این قاره به دلیل ملاحظات مختلف سیاسی ،‌فرهنگی و راهبردی شامل بخش شمالی آن که کشورهای مغرب عربی حضور دارند نمی شد.

نویسنده با اشاره به این که ایران در این مهم ،‌در صدد استفاده از توافق هسته ای اش به عنوان شریک غرب در کشورهای مغرب عربی است می افزاید این توافق زمینه ورود ایران را به مناطق تحت نفوذ اقتصادی کشورهای بزرگ اروپایی در قاره آفریقا فراهم کرده است.

 

نویسنده با بیان این که همزمانی سفر ظریف به کشورهای مغرب عربی با زودودن شعارهای « مرگ بر آمریکا » از خیابانهای تهران، تصادفی نبوده است و این سفرها بر اساس منافع ایران و منافع اقتصادی این کشور صورت گرفته است می افزاید سفر ظریف به این کشورهای آفریقائی به منزله دراز کردن دست برای همکاریهای اقتصادی مشترک و باز شدن بازارهای ایران به روی کالاها و تجار این کشورهاست و در مقابل بازار این کشورها هم به روی ایران باز می شود . علاوه بر اینها از آن جائی که ایران به دنبال یک بازار کوچک در آفریقا نیست و خواستار تمامی بازارهای این قاره است سفر ظریف به تمامی این کشورها به استثنای لیبی صورت می گیرد و احتمال دارد او با برخی از مقامات لیبی هم در تونس و یا مغرب ملاقات کند.

 

 اخبار سیاست خارجی  -  تیک


ویدیو مرتبط :
سخنان فراموش شده روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کویت: قفل روابط ایران و منطقه در انتظار "کلید" روحانی



روابط دیپلماتیک ایران و کویت

کویت: قفل روابط ایران و منطقه در انتظار "کلید" روحانی

معاون وزیر خارجه کویت گفت: تماس ها با برادران در ایران ادامه دارد. پرونده هسته ای ایران از جمله آن مسائلی است که با کلید آقای روحانی، گشایش در آن ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه کویت گفت: امیدواریم "کلید" رئیس جمهور روحانی، مسائل موجود در رابطه با کشورهای حوزه خلیج فارس را حل کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه کویتی القبس، "خالد جارالله" معاون وزیر خارجه کویت اظهار داشت: نگاه کویت به نتایج انتخابات ایران، خوب و مثبت است. اراده ملت ایران باعث شد حسن روحانی برای تصدی سمت ریاست جمهوری انتخاب شود. ما به تصمیم ملت ایران احترام می گذاریم.

او در آغاز نشست های برنامه آموزشی سالانه دیپلمات های عرب در زمینه حقوق بشر در کویت سخن می گفت.

حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری جمعه توانست اکثریت مطلق رای دهندگان را از آن خود کند. رنگ بنفش و کلید، دو نماد روحانی در تبلیغات انتخابات است.

معاون وزیر خارجه کویت افزود: همزمان، امیدواریم که رئیس جمهور منتخب بتواند گشایشی در همه پرونده ها و مسائل مربوط به روابط کویت، ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس ایجاد کند.

جارالله ادامه داد: به تصمیم ملت ایران احترام می گذاریم و در عین حال آینده ای شکوفا را برای روابط ایران با کویت و با کل جهان امیدواریم.

معاون وزیر خارجه کویت اضافه کرد: آنچه که از رئیس جمهور جدید حسن روحانی شناخته ایم این است که او برای هدف تحقق اصلاحات تلاش می کند. نماد او هم در تبلیغات انتخابات کلید بود. امیدواریم این کلید همانی باشد که بخواهد بسیاری از پرونده ها و مسائل مربوط به ایران، کشورهای منطقه و جهان را حل کند.

معاون وزیر خارجه کویت در پاسخ به سؤالی درباره پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران و نگرانی کشورهای جنوب خلیج فارس درباره پرونده هسته ای ایران گفت: تماس ها با برادران در ایران ادامه دارد. پرونده هسته ای ایران از جمله آن مسائلی است که با کلید آقای روحانی، گشایش در آن ایجاد خواهد شد.

قبل از این امیر کویت و ولیعهد این کشور با صدور پیام های جداگانه ای خطاب به حسن روحانی، پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفتند. علاوه بر مقامات ارشد کویت، تمامی سران کشورهای جنوب خلیج فارس پیروزی روحانی را تبریک گفتند.

همچنین خبرهای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی روحانی بازتاب گسترده ای در مطبوعات کویت داشت و فضای مثبتی را ایجاد کرده بود.

ایران و کویت هم اکنون بر سر امنیت نیروگاه اتمی بوشهر، موضع گیری های مقامات ارشد سیاسی نظامی ایران علیه کویت، وضعیت میدان نفتی مشترک آرش (الدره) اختلاف نظر دارد./عصر ایران