اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود دولت به مدیریت سهام عدالت



اخبار,اخبار اقتصادی ,سهام عدالت

 

اخبار اقتصادی - ورود دولت به مدیریت سهام عدالت

اتفاقات جدیدی که اخیرا در شرکت‌های پتروشیمی و مجمع دو بانک خصوصی شده رخ داد، نشان داد که دولت تصمیم جدیدی را برای سهام عدالت اتخاذ کرده و قصد دارد تا مدیریت شرکت‌هایی که به سهام عدالت واگذار کرده است را پس بگیرد!

 شواهد نشان می‌دهد که اتفاقات جدیدی در پرونده سهام عدالت در حال رخ دادن است که ابهامات این پرونده را وارد مرحله تازه‌تری می‌کند.

به گزارش ایسنا، ، اتفاقات جدیدی که اخیرا در شرکت‌های پتروشیمی و مجمع دو بانک خصوصی شده رخ داد، نشان داد که دولت تصمیم جدیدی را برای سهام عدالت اتخاذ کرده و قصد دارد تا مدیریت شرکت‌هایی که به سهام عدالت واگذار کرده است را پس بگیرد!

به این ترتیب در شرایطی که هنوز تکلیف سهام عدالت مشخص نشده و چگونگی آزادسازی این سهام بعد از سال‌ها در ابهام قرار گرفته است، پرونده سهام عدالت ابعاد جدیدی پیدا کرده است.

به طوری که در تازه‌ترین اقدام، مدیریت سهام عدالت در شرکت‌های پتروشیمی واگذار‌ شده به بخش خصوصی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بازگشته و مدیریت 40درصد از سهام هلدینگ خلیج‌فارس به دولت برگردانده شده است.

بر این اساس و با احتساب٢٠ درصد مالکیت سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این هلدینگ، مدیریت 60 درصد از سهام این شرکت در اختیار دولت قرار گرفته است!

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دولت گذشته سعی داشت تا با واگذاری 40 درصد از سهام شرکت‌های مشمول اصل 44 به سهام عدالت، سهم واگذاری شرکت‌های دولتی به مردم را افزایش دهد که البته این سیاست نیز با اشکالاتی همراه بود.

به این ترتیب وارد شدن انتقادات گسترده به مدیریت سهام عدالت در ماه‌های اخیر موجب شد تا دولت در تازه ترین سیاست خود تصمیم بگیرد که مدیریت سهام عدالت را شخصاً عهده دار شود.

این در حالی است که بروز اختلاف بر سر نحوه ی مدیریت سهام عدالت، موجب شد تا مجمع دو بانک خصوصی با چالش مواجه شود به طوری که مجمع عمومی بانک ملت که هفته گذشته به منظور تصویب اساسنامه برگزار شد به دلیل اختلاف نمایندگان سهام عدالت و دولت به تنفس کشیده شد.

در این مجمع نماینده سهام عدالت که 40 درصد سهام بانک ملت را در اختیار دارد قصد داشت در ترکیب هیأت رئیسه حاضر شود که با مخالفت نماینده دولت مواجه شد زیرا نماینده وزارت اقتصاد معتقد بود که دولت باید مدیریت سهام عدالت را در اختیار داشته باشد.

نماینده سهام عدالت هم معتقد بود که 50 درصد بدهی سهام عدالت به دولت پرداخت شده و مابقی اقساط هم در مهلت 5 سال آینده پرداخت خواهد شد و تا زمانی که اصل حضور دارد نیازی به وکیل نیست که این اختلافات در نهایت به جایی نرسید و مجمع بانک ملت را به تنفس کشاند.

این ماجرا به همین جا ختم نشد و با برگزاری مجمع بانک تجارت و راه ندادن نماینده سهام عدالت به مجمع، ابعاد تازه تری به خود گرفت به طوری که اختلاف نظر بر سر حق رأی نماینده سهام عدالت باعث جلوگیری از حضور وی در این مجمع شد.

این اتفاقات اعتراض شرکتهای تعاونی و سرمایه گذاری سهام عدالت را در پی داشته است ؛ آنها معتقدند که جایگزین کردن نماینده دولت به جای نماینده سهام عدالت به لحاظ قانونی اشتباه است و نماینده دولت وکالت و اصالت قانونی در این رابطه ندارد.

آنها می گویند ممانعت از حضور نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در مجامع شرکت‌ها مخالف اصل بوده و دولت نمی تواند در مورد سهام فروخته شده تصمیم گیری کند.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که هنوز تغییری در قانون سهام عدالت رخ نداده و طبق قانون باید نمایندگان سهام عدالت در مجامع شرکتهای واگذار شده حضور داشته باشند.

به گزارش ایسنا، موضوع سهام عدالت که از سال‌های گذشته در اقتصاد ایران مطرح بوده امروز به یک مسئله بسیار پیچیده تبدیل شده است که هر روز خبرهای جدیدی از آن منتشر می شود، وجود مافیای 250 نفره در سهام عدالت، تشکیل و یا عدم تشکیل صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، زمان آزادسازی سهام عدالت و همچنین نحوه مدیریت آن از مسائل پیچیده این پرونده است.

در حال حاضر 40 درصد از سهام بزرگترین شرکت‌های فعال در اقتصاد کشور در اختیار سهام عدالت است که به دلیل اشکالات پیش آمده در مدیریت این شرکتها، دولت قصد دارد مدیریت سهام عدالت را پس بگیرد، اما هنوز راهکار قانونی برای این کار در نظر گرفته نشده و مشخص نیست دولت با این تصمیم چه هدفی را دنبال می‌کند؟

سوال اصلی این است که آیا مشکلات عدیده‌ای که بر سر راه سهام عدالت وجود دارد با پس گرفتن مدیریت آن برطرف می‌شود یا تنها به جای حل مشکل قرار است صورت مسئله پاک شود؟
اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
فلسفه دولتی شدن مدیریت سهام عدالت؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استارت انتخاباتی دولت با افزایش یارانه و سهام عدالت‬!



سهام عدالت بعد از 4 سال به میان مردم بازگشت/ استارت انتخاباتی دولت با افزایش یارانه و سهام عدالت‬

در شرایطی که کمتر از 6 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی نماینده است بار دیگر موتور سهام عدالت روشن شده است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش نامه، اجرای واگذاری سهام عدالت از سال ۸۵ آغاز شد و طی این مدت این نوع سهام در بیش از ۱۹ مرحله به گروه های مختلف واگذار شده است، اما پرداخت سود سهام عدالت به عنوان بخش مهمی از اجرای طرح ناکام مانده است.

توزیع متعادل ثروت ملی و گسترش مالکیت در سطح عمومی، به منظور تأمین عدالت اجتماعی، متکی به خود نمودن خانواده های نیازمند و کاهش وابستگی آنان به کمکهای دولت از طریق نهادهای حمایتی، ایجاد درآمد دراز مدت برای خانواده های کم درآمد و تشویق به پس انداز و سرمایه گذاری منجر به بهبود درآمد خانوارها از جمله اهداف اولیه این طرح بوده است.

همچنین کاهش اندازه بخش دولتی و افزایش سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد کشور از طریق واگذاری سهام شرکتهای دولتی، ارتقای کارایی بنگاههای اقتصادی و بهره وری منابع اقتصادی، انسانی و فناوری، افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی و شتاب بخشیدن به رشد آن، افزایش سطح عمومی اشتغال، کاستن از بار مسئولیت و مدیریت دولت در تصدی فعالیت‌های اقتصادی و کارآمدتر کردن دولت در عرصه وظایف حاکمیتی از دیگر اهداف بوده است.

هم اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است دولت برای پرداخت سود سهام ‌عدالت آماده می‌شود. البته این اظهار نظرهای احمدی نژاد اعتراض مجلسی ها را به همراه داشته است و نمایندگان می گویند چرا در سه سال گذشته، چنین سودی پرداخت نشده و باز در آستانه انتخاباتی دیگر دولت نیت کرده که به چند دهک پایین سهام‌گرفته، سود سهام‌شان را پرداخت کند.

نگرانی های نمایندگان از واگذاری سهام عدالت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، از آنجا ناشی می شود که در آستانه دور قبلی ‏انتخابات ریاست جمهوری نیز، دولت اقدام به توزیع 9 میلیون سهام عدالت و سود این سهام بین مردم کرد.

این ماجرا در ‏مجلس هشتم مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفت و در نهایت، خرداد ماه سال گذشته، طرح تحقیق و تفحص از سهام عدالت در مجلس ‏به تصویب رسید. این تحقیق و تفحص که اردیبهشت ماه سال جاری و در واپسین روزهای کاری مجلس هشتم، گزارش آن در صحن ‏علنی مجلس قرائت شد.

در این گزارش آمده بود با توجه به عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت و به ویژه توزیع سود سهام مربوط به سال ۱۳۸۶ در خرداد ماه سال جاری و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری که به شدت شبهه بهره‌برداری دولت در جلب آراء مشمولان دریافت سود سهام عدالت (حدود ۹ میلیون نفر از واجدین شرایط) را ایجاد و تقویت نموده است.

بر همین اساس غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس درباره احتمال پرداخت سود سهام عدالت درآستانه انتخابات می گوید در انتخابات گذشته هم دولت در پرداخت سود سهام عدالت تخلف کرد و به خاطر انتخابات، سهام عدالت را پرداخت کردند که متاسفانه با رییس جمهور برخورد نشد.

گذشته دولت نشان می دهد سهام عدالت انتخاباتی است

همچنین محمد علی پور نماینده ماکو و چالداران و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص پرداخت سود سهام عدالت در ماههای باقی مانده دولت دهم، می گوید خدا کند که حق و حقوق مردم پرداخت شود و اهداف و نیت انتخاباتی در آن دخیل نباشد اما سابقه نشان می دهد که در آستانه انتخابات دولت بحث سهام را مطرح کرده است.

وی اعلام کرده است در حال حاضر دولت در حال جمع کردن اطلاعات است که چه کسانی سهام عدالت نگرفته اند مانند کارگران فصلی که به آنها سهام عدالت پرداخت کنند.البته آقایان توضیحاتی دادند که سودی سهام عدالت پرداخت نمی شود و سود این سهام بابت نرخ اولیه سهام برداشته می شود تا زمانیکه پول خرید سهام عدالت بطور کامل پرداخت شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه امید است اهداف انتخاباتی پشت پرده پرداخت سهام عدالت نباشد، می گوید امید است که شائبه انتخاباتی در پرداخت سهام عدالت وجود نداشته باشد و در حال حاضر نیز بحث پرداخت پول مطرح نیست. دولت می گوید قصد دارد به کسانیکه سهام عدالت شامل حالشان میشد و باید دریافت می کردند،سهام عدالت بدهد.

علی پور در خصوص چرایی عدم دخالت مجلس در خصوص سهام عدالت معتقد است مجلس زمانیکه قانون تصویب می کند برای تمام موارد است و در جزییات ورود پیدا نمی کند. مجلس قانون تصویب می کند و دستگاه اجرایی هم باید قانون را اجرا کند منتها ادعای دولت این است که می خواهد اطلاعات را تکمیل کنیم و به کسانیکه می باید قبلا سهام می دادیم و ندادیم سهام می دهیم و اطلاعاتی جمع آوری می کنیم که به آنها هم سهام داده شود.

توزیع سهام عدالت در آستانه انتخابات خلاف قانون است

همچنین موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرده است در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری، دولت اقدام به توزیع سهام عدالت کرد و بعد از انتخابات این موضوع را از طریق هیات تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار دادیم که نتیجه آن قرائت نشد، اما جمع بندی ما عمل خلاف دولت بود.

وی می گوید اکنون در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز دولت مجددا اقدام به تکرار همان کار کرده و سود سهام عدالت را میان مردم توزیع می کند که این نیز کار خلاف قانون است.

اما در شرایطی که هم اکنون بنا بر گفته ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس حجم نقدینگی کشور به 424 هزار میلیارد تومان رسیده است و بسترهای لازم برای سرازیر شدن نقدینگی به سمت تولید فراهم نیست پرداخت سود سهام عدالت موجب افزایش نقدینگی موجود در جامعه می شود.

ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس اجازه پرداخت سود سهام ‌عدالت تا پایان سال را به دولت نخواهد داد، می گوید اگر به فرض محال دولت سود سهام‌ عدالت را تا پایان امسال پرداخت کند، نفعی برای جامعه نخواهد داشت زیرا همانند یارانه‌های نقدی موجب ایجاد تورم و افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

این در شرایطی است که محمود احمدی نژاد چندی پیش اعلام کرده که دولت توانایی افزایش 5 برابری یارانه نقدی را دارد و این اظهار نظرها درباره یارانه نقدی و سهام عدالت این شائبه را ایجاد می کند که دولت به فکر استفاده سیاسی از این طرح های اقتصادی است./نامه نیوز