اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود تبلت دانش‌آموزی از مهر به مدارس کشور



اخبار,اخبار اجتماعی , وزارت آموزش و پرورش

رییس مرکز نیروی انسانی وفناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: از مهرماه سال تحصیلی جدید طرح تبلت دانش آموزی در مدارس کشور اجرا می شود.

به گزارش ایسنا، خسرو نظری در حاشیه همایش مدیران مدارس کهگیلویه وبویراحمد و در جمع خبرنگاران افزود: این طرح به صورت آزمایشی دربرخی از مدارس اجرا شد و تأثیر ارزنده ای بر روند یادگیری و یاددهی داشت.

وی اظهار کرد: براین اساس برای افزایش استفاده دانش آموزان و معلمان از فناوری درآموزش این طرح از سال تحصیلی جدید در تمامی مدارس اجرا می شود.

رییس مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: هم اکنون حدود 40هزار مدرسه با 80هزار کلاس درس هوشمند هستند. 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تبلت دانش آموزی مدارس ارزان سفارش واتساپ09114060481

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه ورود تبلت‌ های دانش‌ آموزی به کلاس‌ ها


از سال گذشته هوشمندسازی مدارس حال و هوای دیگری به فضای تعلیم وتربیت داده، به طوری که اخبار متعددی از ورود فناوری‌های نوین آموزشی از جمله رایانه، اینترانت ملی، تخته‌های الکترونیک، کیف‌های الکترونیک به گوش می رسد.

خبرگزاری ایسنا: از سال گذشته هوشمندسازی مدارس حال و هوای دیگری به فضای تعلیم وتربیت داده، به طوری که اخبار متعددی از ورود فناوری‌های نوین آموزشی از جمله رایانه، اینترانت ملی، تخته‌های الکترونیک، کیف‌های الکترونیک به گوش می رسد و آخرین آن نیز ورود تبلت به کلاس‌هاست طرحی که به نظر می رسد در صورت اجرا می تواند متد آموزش سنتی را در کشور به طور جدی متحول کند.

به گفته کارشناسان آموزشی استفاده از ابزارالکترونیکی برای ارائه یک مطلب درسی می‌تواند زمان آموزش را تا 50 درصد نسبت به زمان مورد نیاز در شیوه آموزش سنتی کاهش دهد، از این رو بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در امر آموزش، منجر به صرفه‌جویی در وقت و خرید ابزارهای مصرفی و مواردی از این دست و به تبع آن حذف بسیاری از هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم خواهد شد.

حذف آلودگی صدا و حرارت، حجم و وزن کم و قابلیت جابجایی بالا، انرژی مصرفی اندک، صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید کتاب و کاغذ، مناسب بودن برای مطالعه کتاب، تماشای فیلم، گردش در اینترنت و استفاده از محتواهای الکترونیکی و مناسب بودن برای یادداشت ‌برداری و ثبت نکات بارزترین مزیت استفاده از تبلت‌ها است.


یوسف نوری، رییس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره ضرورت‌های اجرای طرح «تبلت دانش‌آموزی» در آموزش و پرورش ایران می‌گوید: درسالیان اخیرکشورهای بسیاری به استفاده ازتبلت‌ها یا نوت‌بوک‌های دانش‌آموزی درنظام آموزش رسمی خود روی آورده‌اند. نمونه برخی از معروف‌ترین برنامه‌های جهانی در این زمینه طرح OLPC در آمریکای لاتین و آفریقا، طرح فاتح در ترکیه و طرح تبلت دانش‌آموزی آکاش در هند است.

اجرای طرح یک لب‌تاپ برای هر دانش‌آموز در کشورهای جهان

وی با اشاره به طرح OLPC (یک لب‌تاپ برای هر کودک) اظهارکرد: برنامه OLPC یا طرح «یک لب‌تاپ برای هر دانش‌آموز» از سال 2008 میلادی با حمایت بانک جهانی آغاز شده است. پایلوت این طرح با هدف تسهیل و تسریع امر آموزش در کشورهای در حال توسعه به ویژه در منطقه آمریکای لاتین و آفریقا انجام پذیرفت واین طرح در کشورهای آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، السالوادور، هائیتی، هندوراس، جامائیکا، مکزیک، نیکاراگوئه، پاراگوئه، پرو، ترینیداد و توباگو، اروگوئه و ونزوئلا پی گرفته شد.

به گفته نوری، براساس پژوهش انجام شده، تاثیرات استفاده از این طرح در نظام آموزشی، مهارتهای اجتماعی و دستاوردهای علمی و در سه دوره کوتاه، میان و بلند مدت مورد ارزیابی قرار گرفته که نتایج بسیار خوبی را در پی داشته است، به طوری که متعاقب اعلام طرح توسط IDB، حدود هفت میلیون لب‌تاپ OLPC توسط کشورهای منطقه آمریکای لاتین درخواست شده است.

رییس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه طرح تبلت دانش آموزی در کشورهایی چون هند، ترکیه، کره جنوبی، لبنان و تایلند اجرا و نتایج آن بسیار مثبت ارزیابی شده، با اشاره به ضرورت بومی‌سازی طرح تبلت دانش‌آموزی در ایران به ایسنا، گفت: اجرای ملی طرح هوشمندسازی مدارس از سال 91-1390 با هدف استفاده از فناوری اطلاعات در تمام فرآیندهای مدرسه عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: عنوان مدرسه هوشمند به مدرسه‌ای فیزیکی گفته می‌شود که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد و اکثر فرآیندهای آموزشی در آن با استفاده محتواهای الکترونیکی اتفاق می‌افتد، در عین حال مدرسه هوشمند باید از نظام راهبری و ارزشیابی هوشمند برخوردار باشد. معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدارس هوشمند موسسات آموزشی هستند که به صورت سیستماتیک محتویات آموزشی خود را دوباره خلق می‌کنند و در فرآیند این بازآفرینی، دانش‌آموزان را برای زندگی در عصر اطلاعات آماده می‌کنند وبر اساس فلسفه جدیدی از مفهوم آموزش شکل می‌گیرند.


نوری ادامه داد: در این مفهوم به طور لزوم نباید به دنبال آموزش از پیش طراحی شده بود و به جای آموزش مطالب، باید بر چگونگی یادگیری و دسترسی به مطالب تاکید شود، لذا به دانش‌آموزان شیوه‌های دسترسی به علم را از طریق شبکه عظیم اطلاعاتی یاد داده و یادگیری علم بر اساس توانایی‌های آنان انجام می‌شود، در این نگرش هدف ایجاد فضای یادگیری برای دانش‌آموزان است و نه صرفا آموزش یک‌سویه.

رییس مرکز فناوری آموزش و پرورش معتقد است: در مدارس هوشمند تمام محتواها به صورت الکترونیکی است و آموزش به صورت آنلاین انجام می‌شود و جستجو برای دستیابی و دسترسی صحیح به مطالب آموزشی بر عهده دانش‌آموز است، لذا دانش‌آموز باید با جستجو و دسترسی به مطالب آموزشی تا حداکثر یادگیری و توان جذب خود پیش رود.

وی خاطرنشان کرد: در الگوی جهانی مدارس هوشمند، در اختیار داشتن یک رایانه برای هر دانش‌آموز به منظور مشارکت فعال وی در کلاس درس از اهم ملزومات عنوان شده است و در مدارس کشورهای شرق آسیا (کشورهای پیشرو در امر هوشمندسازی) فناوری «تبلت» بهترین گزینه برای فعالیت دانش‌آموزان تلقی می‌شود و شباهت تبلت با کتب کاغذی و راحتی خواندن و نوشتن در آن جذابیت استفاده از این وسیله را در مدارس هوشمند دو چندان کرده است.

در سالیان اخیر، رشد سریع و بی‌سابقه استفاده از فناوری‌های پورتابل از قبیل تلفن‌های هوشمند تبلت‌ها و لب‌تاپ‌های کوچک (مینی‌لب‌تاپ‌ها) در همه کشورها از جمله ایران، نشان از ویژگی‌های منحصر به فرد این ابزار در رفع نیازهای جامعه امروزی دارد. بی‌شک همراه شدن با موج فناوری مدرن و بهره‌گیری هوشمندانه از آن در راستای اهداف متعالی زندگی بشری، هوشیاری و زیرکی ویژه‌ای را طلب می‌کند، لذا استفاده به هنگام ازفرصت فراهم شده وجهت‌دهی صحیح آن درراستای اهداف تعلیم وتربیت اسلامی نوجوانان،امری است که در صورت تردید و تاخیر در آن، تهدیدی فزاینده را در میان جامعه رقم خواهد زد.

نوری، توسعه زیرساخت‌ ارائه خدمات آموزشی و پرورشی، افزایش مهارت دانش‌آموزان و معلمان، افزایش مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرآیند یاددهی یادگیری، تلاش برای کاهش شکاف دیجیتالی در داخل و خارج از کشور، ترویج فرهنگ استفاده آموزشی و پرورشی از ابزارهای پورتابل به ویژه در میان نسل جوان و نوجوان جامعه را از مهمترین ضرورت‌های اجرای طرح استفاده از تبلت دانش‌آموزی عنوان می‌کند.