اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود ایرانسل به بازار ADSL


طی روز‌های اخیر خبر خرید یكی از بزرگ‌ترین شركت‌های pap -شركت‌های انتقال داده‌ها- توسط ایرانسل با پیشنهاد رقمی حدود 150میلیاردتومان و ادغام آنها با یكدیگر از گوشه و كنار به گوش می‌رسد.

 
 
 
 
 
 
خبرآنلاین:طی روز‌های اخیر خبر خرید یكی از بزرگ‌ترین شركت‌های pap -شركت‌های انتقال داده‌ها- توسط ایرانسل با پیشنهاد رقمی حدود 150میلیاردتومان و ادغام آنها با یكدیگر از گوشه و كنار به گوش می‌رسد؛ خبری كه هنوز صحت و سقم آن از سوی هر دو شركت نه تایید شده و نه تكذیب. بر اساس گزارش تلنا فعالان بازار، رخ دادن این اتفاق به اصطلاح «ادغام» را از چند منظر مشتری (به عنوان برنده نهایی)، اپراتور زرد (كه روزبه‌روز بر قدرت و نفوذ آن در بازار تلفن همراه افزوده می‌شود)، شركت‌های pap باقی‌مانده (كه تاكنون از قدرت چانه‌زنی بالایی برخوردار نبودند و با بروز این اتفاق نیز ضعیف‌تر از قبل می‌شوند)، مخابرات ایران (بخشی از بدنه دولت كه بعد از جدا شدن هنوز هم از قدرت دولتی برخوردار است و باید با رقیبی تازه دست و پنجه نرم كند) و در آخر سازمان تنظیم مقررات (به عنوان ارایه‌دهنده مجوز به شركت‌های PAP و نظارت روی عملكرد آنها) مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند.

 با تجربه‌ای كه از نیمه دوم سال 85 با ورود ایرانسل به بازار مخابرات كشور داریم، می‌توان گفت كه خرید یك شركت ارایه‌دهنده اینترنت‌پرسرعت توسط دومین اپراتور تلفن همراه با حدود 18میلیون مشترك فعال به نفع كاربر نهایی است چرا كه كیفیت افزایش‌یافته قیمت‌ها به دلیل ایجاد فضای رقابت بین مخابرات ایران و همراه اول با ایرانسل منطقی‌ شده و اتفاقی كه حدود شش سال پیش تاكنون در حوزه تلفن همراه افتاد در حوزه ای‌دی‌اس‌ال نیز تكرار می‌شود. و با گسترش بازار رقابت میان مخابرات به عنوان یكی از مدعیان بازار اینترنت پرسرعت بعد از خصوصی‌سازی و 10 شركت PAP باقی‌مانده بعد از این انتقال از یك سو و قدرت چانه‌زنی بالای ایرانسل و امكان فروش محصولات به صورت پكیج و باندل كردن آن توسط ایرانسل از سوی دیگر می‌توان امیدوار بود که كاربران اینترنت پرسرعت بعد از سال‌ها به نوایی برسند.

گسترش فعالیت ایرانسل به عنوان یك اپراتور به دلیل داشتن وایمكس، GPRS، MMS و خدمات ارتباطی و... امكان ایجاد انحصار بخش بزرگی از بازار ارتباطی كشور را برای اپراتور زرد فراهم كرده تا آنجا كه می‌توان گفت در آینده پس‌لرزه‌هایی كه در گذشته باعث افت و خیز شركت‌های ندا می‌شد و همگی ناشی از محدودیت‌های اعمالی از سوی مخابرات ایران بود دیگر اثری ندارد. از سوی دیگر مخابرات به دلیل انحصار سیم مسی در مقابل بزرگ‌ترین رقیب خود قرار می‌گیرد و این برای مخابرات حكم تیغ دولبه را دارد و فرصتی با دو رویكرد را به آن می‌دهد. یكی آنكه ورود ایرانسل به بازار ای‌دی‌اس‌ال این توان را به مخابرات می‌دهد تا با انحصارش (سیم مسی) رقیب را در بازار محدود كرده و همچنان ترك‌تازی كند یا آنكه توان مضاعفی را كه باید صرف سرمایه‌گذاری، افزایش خدمات، كیفیت و... كند صرف رقابت با اپراتوری كند كه به لحاظ ساختار بسیار قوی‌تر و بزرگ‌تر از شركت‌های نداست و مخابرات برای مبارزه با آن توان بیشتری نیاز دارد؛ توانی كه در حال حاضر باید صرف حفظ بازار و مشتری‌مداری كند.

بخش خصوصی بر سر دوراهی
در این میان بزرگ‌ترین بخشی كه آسیب می‌بیند و باید بیش از هر چیز نگران آن باشیم بخش خصوصی یا همان شركت‌های pap هستند كه سال‌هاست در این حوزه فعالیت كرده و با مشقات زیادی امروز تبدیل به شركت‌های بزرگی شده‌اند؛ 11‌شركتی كه با وجود مشكلات فراوان تاكنون توان مذاكره با مخابرات ایران را نداشتند و با این اتفاق نیز نسبت به ایرانسل چه به لحاظ برند و چه به لحاظ سرمایه توان خود را از دست داده یا مجبور به همكاری با مخابرات می‌شوند یا با یكدیگر جوینت می‌شوند كه نتیجه آن ضعیف‌تر شدن بخش خصوصی در بازار است كه با رویكرد‌های اصل 44 قانون اساسی همخوانی ندارد. در همین حال به گفته مدیر یكی از شركت‌های انتقال داده در صورت خرید شركت ارایه‌دهنده اینترنت پرسرعت توسط ایرانسل اختلاف شركت‌های PAP با مخابرات ایران بر سر نگاه قیم‌مابانه و اخیرا رقابت‌جویانه مخابرات ایران حل می‌شود. حسن شانه‌ساززاده در این‌باره بیان می‌كند حضور برند و رقیب قدرتمندی مانند ایرانسل در بازار اینترنت پرسرعت، بسیاری از موانع و محدودیت‌هایی كه مخابرات ایران بعد از خصوصی‌سازی و به بهانه رقابت با شركت‌های PAP به وجود آورده بود از بین می‌رود.

به گفته او علاوه بر تسهیل شدن شرایط مانند نحوه دسترسی و كوتاه شدن زمان رانژه كردن خطوط برای شركت‌های ندا، یكی از اتفاقات مهمی كه با این تلفیق می‌افتد، حذف شركت‌هایی است كه دلالی می‌كنند. وی ادامه می‌دهد: خرید شركت PAP از سوی ایرانسل تنها یك شایعه است چرا كه سرمایه‌گذاری 150میلیارد تومانی از سوی ایرانسل كه نیازی به برند، نرم‌افزار و سخت‌افزار ندارد، سرمایه‌گذاری بیهوده‌ای است چرا كه اپراتور دوم تلفن همراه می‌تواند با خرید اوراق مشاركت سالانه 30 میلیارد تومان سود به دست آورد درحالی كه سود هیچیك از شركت‌های ندا در سال به این رقم نمی‌رسد.


ویدیو مرتبط :
ترفند رایگان کردن اینترنت ایرانسل و adsl

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورود ال جی جی 4 به بازار ایران


سرانجام کمپانی ال جی پرچم دار ۲۰۱۵ خود یعنی گوشی ال جی جی ۴ را طی یک مراسم باشکوه رسما در ایران رونمایی و بازار عرضه کرد.