اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وجود 40 هزار بیمار اعصاب و روان در کشور


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۴۰ هزار بیمار اعصاب و روان داریم که کمتر از ۱۰ هزار نفرشان را می توانیم بستری کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۴۰ هزار بیمار اعصاب و روان داریم که کمتر از ۱۰ هزار نفرشان را می توانیم بستری کنیم.

دکتر حسن هاشمی پس از بازدید از بیمارستان روانپزشکی ایران در جاده مخصوص کرج در جمع خبرنگاران افزود: 50 درصد بیماران اعصاب و روان یا متوجه بیماری شان نیستند یا به دلایل اجتماعی به متخصص مراجعه نمی کنند.

وی گفت: مراکز روانپزشکی تعدادشان خیلی کم و مشکلات شان زیاد است؛ در حقیقت مانند خود مریض های اعصاب و روان کمتر به این مراکز توجه شده است.

هاشمی بیمارستان روانپزشکی ایران را یکی از مراکز موفق آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران برشمرد و افزود: این فضا اصلا برای بیمارستان ساخته نشده و تقریبا خوابگاهی بوده که در گذشته برای ورزش های مختلف استفاده می شده است.

وزیر بهداشت گفت: اینجا بیمارستان نیست و باید بیمارستان جدیدی ساخته شود و طبعا با منابع محدودی که داریم این موضوع در کوتاه مدت میسر نیست.

هاشمی افزود: بارها گفته ام دولت برای روانپزشکی و سوختگی همه نوع حمایت را انجام می دهد و تقریبا چندین برابر تعداد تخت های موجود، نیاز به تخت برای بیماران مبتلا به اعصاب و روان داریم.

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت تاسیس بیمارستان گفت: امیدواریم بتوانیم از دیگران کمک بگیریم، به خاطر اینکه امکانات موجود ما پاسخ گوی این نیازها نیست.

وی افزود: امیدوارم نیکوکاران یا بخش هایی که علاقه مند به سرمایه گذاری هستند پا پیش جلو بگذارند و ما نیز حتما در حد مقدورات مان کمک خواهیم کرد تا در این مجموعه، که از نظر علمی بسیار ارزشمند است و پنج دوره رتبه اول فارغ التحصیلان کشور را داشته است، بتوانیم بیمارستانی را برای مظلوم ترین بیماران که آن هم در چنین منطقه ای از شهر دارند خدمت می گیرند به همراه نیروهای متخصص و کارآمد تاسیس کنیم.

هاشمی گفت: از اصل موضوع ناامید نیستم و ان شاءالله خدا کمک خواهد کرد، ما هم تلاش مان را می کنیم چرا که اینجا زمین خوبی دارد اما از نظر تاسیسات و امکانات برای ارائه خدمت خیلی فقیر هستند.

بیمه مهمترین مشکل حوزه سلامت است   
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: معتقدم موضوع بیمه مهمترین مشکل حوزه سلامت است و باید یک روزی حل شود.

دکتر حسن هاشمی پس از بازدید از بیمارستان روانپزشکی ایران درباره قانون تجمع بیمه‌ها افزود: حل شدن موضوع بیمه ها در حوزه سلامت با گفتگو میسر نیست.

وی با بیان اینکه هر تغییری نیاز به اراده قوی و در عین حال پرداخت هزینه دارد گفت: اگر می‌خواهیم تحول و تغییر ایجاد کنیم باید هزینه اش را هم پرداخت کنیم.

هاشمی افزود: همیشه در اینطور تصمیمات یک عده خوشایندشان است و یک عده برایشان نارضایتی ایجاد می شود، آنچه مهم است منافع مردم، منافع ملی و الهام گرفتن از تجربه و دانش بشری است که بالاخره ما کمتر به آن توجه می کنیم.

آمار دقیقی از واردات داروهای مربوط به بیماران روانی ندارم
وزیر بهداشت درباره افزایش چشمگیر واردات داروهای مربوط به بیماران روانی گفت: آمار دقیقی ندارم و آقای دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو می تواند در این زمینه به طور دقیق پاسخ دهد.

هاشمی افزود: بخشی از داروهایی که مورد نیاز هست و تولید داخل هم نیست، فشار زیادی به خانواده ها می آورد زیرا حمایت بیمه ای هم ندارد.

وی گفت: از طرفی بیماران اعصاب و روان هم بیمارانی هستند که 40، 50 و 60 سال دائم باید دارو استفاده کنند، آنطور نیست که برای یک مقطع کوتاه مدت مانند سرماخوردگی یا بیماری گوارشی یا بیماری های دیگر باشد بنابراین از بیماری‌های بسیار پرهزینه است، چون در طول زمان توزیع می‌شود هزینه آن دیده نمی شود.

هاشمی افزود: حمایت های بیمه ای نیز از این بیماران خیلی کم است، البته اخیرا بیمه ها برای مدت زمانی که بستری می شوند تسهیلاتش را ایجاد کرده اند که جای تشکر دارد ولی واقعیت این است که برای حمایت مالی در بخش هزینه های سرپایی که عمدتا داروست خیلی ضعیف عمل می کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: شورای عالی بیمه بتواند امکاناتش را برای حمایت بیشتر از این عزیزان هم در بخش دارو و هم در بخش بستری مزمن فراهم کند و در عین حال دولت و سازمان های مردم نهاد و خیریه ها هم کمک کنند.

هاشمی گفت: بیماران اعصاب و روان خیلی از بابت حمایتی که بیمه‌ها از آنان می کنند مظلوم واقع شده اند.


ویدیو مرتبط :
خروج 40 میلیون دلاری ارز برای واردات 4 هزار دستگاهی که توان تولید آن وجود دارد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

22 درصد معتادان کشور تحصیلکرده‌اند /وجود 130 هزار زن در مراکز ترک اعتیاد



معتادان تحصیلکرده, ستاد مبارزه با مواد مخدر, مراکز ترک اعتیاد

22 درصد معتادان کشور تحصیلکرده‌اند /وجود 130 هزار زن در مراکز ترک اعتیاد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر 10 میلیون بیسواد مطلق در کشور وجود دارد.

به گزارش ایسنا، بابک دین پرست در اولین کنگره اعتیاد و رفتارهای پرخطر که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد با بیان این مطلب افزود: علاوه بر تعداد بیسوادان مطلق، به همین میزان نیز افراد کم سواد و زیر مقطع سیکل درکشور وجود دارند که این بی‌سوادی دامنه گرایش به اعتیاد را در آنها افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: البته تنها بیسوادی عامل گرایش به اعتیاد نیست به طوری که متاسفانه 22 درصد معتادین کشور نیز تحصیل کرده و دارای مدرک کارشناسی هستند.

دین پرست خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از گرایش افراد بیسواد و کم سواد باید محتواهای آموزشی متناسب با سطح درک و آگاهی آنان تهیه شود که در آن آسیبهای ناشی از اعتیاد به وضوح مشخص باشد.

وی افزود: باید شرایطی ایجاد شود که مضرات اعتیاد از سنین کودکی به افراد آموزش داده شود تا آنان در سنین بزرگسالی به راحتی به مصرف کنندگان مواد مخدر تبدیل نشوند.

دین پرست ادامه داد: خوشبختانه امسال بعد از 20 سال تلاش به تازگی مطالبی در کتابهای درسی دانش آموزان در رابطه با مبحث اعتیاد گنجاده شده است، چرا که تا پیش از این آموزش و پرورش به شدت با این موضوع مخالفت می‌کرد.

وی تصریح کرد: دانش آموزانی که در خانواده‌هایی بزرگ می‌شوند که پدر یا مادر معتاد هستند یا یکی از آنها در زندان به سر می‌برند و یا از هم جدا شده‌اند بیشتر در معرض درگیری با اعتیاد قرار دارند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تا پیش از این دانش آموزانی که مشخص می‌شد اعتیاد دارند از مدارش اخراج می‌شدند و امکان ادامه تحصیل و ارتباط با همسالانشان در محیط های آموزشی را از دست می‌دادند که همین امر باعث انزوا و علاقه بیشتر آنها به مواد مخدر می‌شد.

دین پرست ابراز کرد: خوشبختانه چندسال است این عادت اشتباه از بین رفته و سعی می‌شود با ارائه آموزش و تعامل، این افراد از چنگال اعتیاد رهانده شوند.

وی اظهار کرد: با سکوت و عدم ارائه آمار از تعداد معتادان به ویژه مصرف کنندگان جوان و دانش آموز، مشکل اعتیاد کشور حل نمی‌شود، بنابراین مسئولین باید راه حل‌های عملی به خصوص در زمینه پیشگیری در این زمینه به اجرا در آورند.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: این راه حلها باید هم در مرحله پیشگیری، اجرا و نتایج قابل بررسی باشند تا بتوان نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کرد.

دین پرست تصریح کرد: نگاه سنتی به اعتیاد باید در جامعه از بین برود و در همین راستا باید اطلاع رسانی گسترده‌ای بین اقشار مختلف جامعه صورت بگیرد.

این مسئول توضیح داد: بر اساس آمارسال 2012 سازمان ملل، 210 میلیون نفر در سال حداقل یک بار مواد مخدر مصرف کرده‌اند و پنج میلیون قاچاقچی در کل جهان نیاز معتادان در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر را تامین می‌کنند.

وی ابراز کرد: در حال حاضر 50 درصد زندانیان کشور ما را افرادی تشکیل می‌دهند که در ارتباز با مصرف، تولید و توزیع مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر 3940 مرکز درمان اعتیاد در کشور فعالیت می‌کنند که 80 درصد آنها غیر دولتی هستند و توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار به دست آمده، نزدیک به 800 مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در کشور شناسایی شده که تا کنون 400 مورد آن پلمپ و برای باقی نیر اخطاریه ارسال شده است.

وی ابراز کرد: متاسفانه در این مراکز شیوه‌هایی به کار بسته می‌شود که به هیچ وجه اصولی نبوده و علاقه‌ای در فرد برای ترک ایجاد نمی‌کند و تنها زمان‌بر و هزینه‌بر است.

دین پرست در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معضل اعتیاد بانوان در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 130 هزار زن در مراکز ترک اعتیاد کشور تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: تعدادی از بانوان معتاد نیز به علت برخی مشکلات حاضر به معرفی خود به مراکز ترک اعتیاد نمی‌شوند.

وی گفت: بیشتر این بانوان به علت مفاهیم غلطی که در برخی آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی به آنها القا می‌شود روی به مصرف مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه می‌آورند که بسیار خطر سازتر از مواد مخدرسنتی است.

دین پرست گفت: باید تلاش شود که تعداد معتادان کشور از وضعیت کنونی فراتر نرود که این امر نیازمند تعامل و همکاری مشترک دولت و خانواده‌هاست./ایسنا