اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وای به روزی که زلزله بیاید...




اخبار اجتماعی - 4 نکته درباره حادثه تلخ آتش سوزی در خیابان جمهوری
وای به روزی که زلزله بیاید...

چند دهه پیش که احداث ساختمان های مرتفع اندک اندک در تهران رایج می شد سازندگان موظف می شدند پله فرار را نیز در نظر بگیرند. مشهور ترین آنها ساختمان مرکزی فروشگاه قدس مرکزی است. منتها بعدتر به دو دلیل پله فرار در بیرون از ساختمان ها حذف شد.

 در حادثه دو روز پیش آتش سوزی در خیابان جمهوری تهران متاسفانه دو زن کارگر که روز تعطیل در حال کارکردن بودند، به ناچار خود را از طبقه پنجم ساختمانی که طعمه حریق شده بود به بیرون انداختند و در پی این سقوط جان باختند.

به گواه دوربین خبرنگاران که لحظه سقوط قربانیان را ثبت کرده این حادثه یکی از تلخ ترین حوادثی است که در گوشه و کنار شهر وکشورمان شاهد وقوع آنها بوده ایم و هستیم.
 
به این بهانه می توان به نکاتی اشاره کرد که چنانچه به آنها توجه شود چه بسا در آینده به کار آید:

1- سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران درباره این حادثه چنین توضیح داده است:
 
"نخستین گروه آتش نشانان 3 دقیقه بعد خود را به محل حادثه رسانده و بعد از مشاهده گستردگی حریق چند ایستگاه آتش نشانی همراه تشک نجات و دو دستگاه نردبام هیدرولیکی در محل حاضر شدند...
 
زمانی که آتش نشانان خود را به محل  آتش سوزی رساندند دو زن خود را از پنجره آویزان کرده و بدون توجه به  هشدار ها و تذکر آتش نشانان قصد پرتاب خود به پایین را داشتند.

 در همان لحظه یکی از نردبام های هیدرولیکی در پایین ساختمان مستقر و جک نردبام زده شد اما به دلیل اشکالات فنی در قطعات کامپیوتری متاسفانه پله های نردبام باز نشد.
 
جایگزین کردن نردبام دیگر حدود 2 دقیقه زمان نیاز داشت و در همین حین یکی از زنها خود را به پایین پرتاب کرد. آتش نشانان بلافاصله نردبام را باز کرده اما نفر دوم نیز خود را به پایین انداخت .

لحظه تلخ حادثه

اخبار,اخباراجتماعی,حادثه آتش سوزی در خیابان جمهوری

 

   اگر این دو زن 2 دقیقه صبر می کردند نردبام دوم باز شده و آنها به پایین منتقل می شدند. 2 دقیقه پس از سقوط این افراد آتش نشانان با باز کردن نردبام دوم 5 نفر از محبوس شدگان در ساختمان را به پایین انتقال دادند..."

ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های نیروهای فداکار آتش نشانی که گاه جان خود را در راه نجات هموطنان در حوادث مختلف قربانی می کنند  می توان پرسید مگر نردبام هیدرولیکی  به طور طبیعی برای استفاده در لحظاتی ساخته نشده که ثانیه به ثانیه آن برای نجات حادثه دیدگان اهمیت دارد؟ عمل نکردن در هنگام نیاز با نبود آن چه تفاوتی دارد؟

آیا پرتاب شدن عجولانه دو زن بیچاره که می خواستند زنده زنده در آتش نسوزند علت اصلی مرگ آنها شد یا عمل نکردن به موقع نردبام هیدرولیکی؟ و مسئولیت باز نشدن به موقع نردبام هیدرولیکی به دلیل نقص فنی بر عهده کیست؟ اگر نردبام هیدرولیکی درست عمل می کرد آیا دو زن قربانی حادثه خود را از ساختمان پرتاب می کردند؟ و آیا اگر به آنها این اطمینان داده می شد که در صورت تحمل دو یا سه دقیقه، نردبام هیدرولیکی دوم آماده خواهد شد، آنها خود را از ساختمان پرتاب می کردند؟

آیا دستگاه خدوم آتش نشانی در این زمینه مسئولیتی را متوجه خود نمی داند؟ و آیا در صورت درست کار کردن نردبام [نردبان] هیدرولیکی اکنون آن دو زن کارگر زنده نبودند؟ این شایعه را نیز نمی توان ناشنیده انگاشت که شدت فشار آب شاید موجب پرتاب یکی شده باشد. در این باره البته با قاطعیت نمی توان نظر داد.اما به هر حال گفته و شنیده شده است.

2- تقریبا تمام روزنامه های روز دوشنبه هیچ یک عکسی از این حادثه دلخراش را در صفحه نخست خود منتشر نکردند مگر روزنامه "شهروند" که رویکرد اجتماعی و دقت حرفه ای خود را با بها دادن به این حادثه نشان داد. هیچ روزنامه دیگری اما آن گونه که بایسته بود به این حادثه نپرداخت. حال آن که در موارد مشابه در کشورهای دیگر رسانه ها عموما نسبت به وقوع چنین حوادثی بسیار حساس اند چون جان انسان ها و شهروندان در میان است!

آیا با واکنش دیروز اکثر قریب به اتفاق روزنامه های تهران به حادثه سقوط مرگبار دو زن از ساختمان که به نحوی مساله ضعف در امداد رسانی نیز یکی از عوامل آن بوده است، نباید چنین برداشت کرد که وقتی رسانه های کشورمان که زبان گویا و ذره بین نظارت و آیینه تمام نمای افکار عمومی  کشور هستند نسبت به جان دو همشهری و دو هموطن چنین بی تفاوت اند، دستگاه های مسئول نیز به طور طبیعی در همین حد نسبت به جان مردم احساس وظیفه و مسئولیت می کنند؟

3- کافی است تنها تجسم  کنیم که در ابر شهر میلیونی تهران زلزله ای به بزرگی 6 ریشتر یا بیشتر  به وقوع بپیوندد . آیا با این گونه امدادرسانی همراه با نقص فنی می توان جان صدها هزار و یا شاید – خدای ناکرده- میلیون ها شهروند زیر آوار مانده و نیازمند امداد را نجات داد؟!

4- چند دهه پیش که احداث ساختمان های مرتفع اندک اندک در تهران رایج می شد سازندگان موظف می شدند پله فرار را نیز در نظر بگیرند. مشهور ترین آنها ساختمان مرکزی فروشگاه قدس مرکزی است. منتها بعدتر به دو دلیل پله فرار در بیرون از ساختمان ها حذف شد. یکی به خاطر استفاده بیشتر از زیر بنا و منفعت بیشتر اقتصادی ودیگری نگرانی از دسترسی سارقان.

 

به نظر می رسد با توجه به این که هنگام آتش سوزی از آسانسور و پلکان نمی توان استفاده کرد تعبیه دوباره پله فرار یک راهکار باشد. هر چند که اگر قرار باشد از بیم سرقت قفل های محکم بر آنها بزنند معلوم نیست هنگام حادثه چگونه می توان قفل ها را گشود و در این باره باید تدابیری اندیشید. اما پله فرار در همه جای دنیا یک راهکار است.

  بار دیگر تجسم کنیم هنگام زلزله که به خاطر شبکه وسیع گاز رسانی توام با آتش سوزی خواهد بود چگونه می خواهیم از لهیب آتش نجات پیدا کنیم. تامین تجهیزات سازمان آتش نشانی و آموزش نیروهای داوطلب برای یاری به آنان در روز واقعه را از همین امروز در دستور کار قرار دهید.
 اخباراجتماعی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
فیلم/ سنبل آبی وای به روزی که بیاید و نرود!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آب مترو را برد، وای اگر زلزله بیاید!


خسارت تاسیسات مترو در بارندگی، بیش از صدها میلیارد تومان است. حال مهم ترین سوال این است که اگر روزی زلزله ای در تهران رخ بدهد مترو به چه روزی خواهد افتاد.

تماشا: خط چهار متروی تهران با ورود سیلاب به داخل مترو تعطیل شد. تعطیلی این خط مترو و اختلال در خدمات دهی به دنبال ورود 500 هزار مترمکعب آب به ایستگاه ها صورت گرفت. مدیر روابط عمومی مترو سرویس دهی این خط را فعلا منتفی دانسته و ضمن موکول کردن آن به آینده تصریح کرده تمام تلاش مسوولان مترو تخلیه آب موجود در ایستگاه های خط 4 مترو بوده و تا زمان تخلیه آب نمی توان میزان خسارت را مشخص کرد.

یک هفته، زمان لازم برای تخلیه آب

براساس گزارش ها میزان آب واردشده به متروی خط 4 به مهمترین معضل ایستگاه های مترو تبدیل شده است. بنا بر تصریح تشکری هاشمی روز یکشنبه نزدیک به 500 هزار مترمکعب آب وارد ایستگاه ها شد که سبب شد تا ارتفاع 18 متر، سه ایستگاه حبیب اللهی، استاد معین و فکوری را در خود غرق کند.

سیدجعفر تشکری هاشمی با اشاره به اینکه بارندگی روز یکشنبه در تهران بی سابقه بوده و حجم زیاد بارش و تگرگ را در تهران داشتیم که به سمت ایستگاه ارم سبز که قرار بود به زودی افتتاح شود سرازیر شد گفت: «جریان سیلاب هایی که در تهران و شهرهای اطراف آن رخ داد حجم آب بسیار وسیعی را وارد مسیل مجاور اتوبان تهران – کرج کرد که این امر موجب طغیان این رودخانه و شکستگی بخشی از دیوارهای این مسیل بر اثر فشار آب شد که سیلاب جاری شده منطقه وسیعی را در بر گرفت و پس از آن راه خود را به سمت مناطق گودتر پیدا کرد و وارد ایستگاه «ارم سبز» در خط چهار مترو که قرار بود طی روزهای آینده افتتاح شود، شد».



اسکان ساکنان منطقه در هتل

تشکری هاشمی در ادامه خط 4 را ناجی مردم تهران دانست و در تکمیل سخنان خود با اشاره به اینکه ده ها پمپ عملیات تخلیه آب را در این ایستگاه ها انجام می دهند، تصریح کرد:

«در برخی نقاط آب گرفته باتوجه به احتمال مخاطره برای ساختمان های مجاور، این ساختمان ها شناسایی و ساکنان آنها برای اطمینان هرچه بیشتر به هتل ها و مهمانسراهای در اختیار منتقل شدند تا با ایمنی کامل شب را سپری کنند و بابت اسکان این افراد هم اکنون مشکلی وجود ندارد.»

او با اشاره به اینکه این اقدام پیشگیرانه بوده است گفت: «در عین حال ساختمان هایی که احتمال بروز حادثه در آنها وجود دارد شناسایی و ماموران آتش نشانی و مدیریت بحران نسبت به ایمن سازی آنها اقدام کردند».

او با تاکید بر اینکه قطعا مهم ترین موضوع متروی تهران، ایمنی مسافران است گفت: «شهروندان مطمئن باشند در بخش هایی که سرویس دهی خطوط مترو انجام می شود هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی با وجود اینکه ایستگاه های مسیر خطر 4 از میدان انقلاب تا حبیب الهی مشکلی نداشتند اما سرویس دهی مترو تنها تا میدان انقلاب انجام می شود. بنابراین مردم در این خصوص هیچ نگرانی نداشته باشند».

در حال حاضر به گفته محمد قلی ها مدیرعامل مترو: «به خاطر حفظ ایمنی مسافران خط 4 تنها از ایستگاه کلاهدوز تا ایستگاه میدان انقلاب به مسافران خدمات رسانی می کند و ایستگاه های بعدی به طور موقت بسته است تا مشکل برطرف شود».

به گزارش مهر او با بیان آنکه نمی توان زمان سرویس دهی مجدد ایستگاه را پیش بینی کرد اعلام کرد: «بعد از تخلیه کامل ایستگاه ها آمادگی لازم وجود دارد تا با همه تیم های فنی امر بهسازی و بازسازی ایستگاه ها را آغاز کنیم».

البته به گفته او تخلیه آب از ایستگاه ها تا پایان هفته به طول خواهد انجامید. محمد قلی ها با بیان اینکه روز یکشنبه به سرعت مسافران را از ایستگاه ها خارج  کردیم و برای هیچ کس حادثه ای رخ نداد، گفت:

«تونل های مترو جان مردم را نجات داد زیرا معلوم نبود در صورت جاری شدن این سیلاب در خیابان ها چه حادثه ای رخ می داد. البته همان زمان اخباری مبنی بر ریزش سقف خط 4 مترو و احتمال ریزش مترو در خیابان آزادی منتشر شد که بلافاصله توسط رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران تکذیب شد». در همین حال مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران روز گذشته اعلام کرد که: «آب گرفتگی روز یکشنبه خط 4 مترو 6 مصدوم برجا گذاشت که به صورت سرپایی درمان شدند».



سخن آخر

حادثه بیست و هفتم فروردین و آب گرفتگی در مترو این سوال را پیش روی بسیاری از سیاستگذاران قرار داد که اگر قرار باشد که مترو تهران در برابر یک تگرگ و باران این قدر آسیب پذیر باشد در برابر زلزله ای که هر روز تهران را تهدید می کند چقدر مقاومت می کند؟ کما اینکه آسیب پذیری مترو مورد انتقاد استانداری تهران نیز قرار گرفته است. معاون استاندار تهران از بی تدبیری شهرداری لب به گلایه گشود و گفت:

«خسارت تاسیسات مترو در بارندگی، بیش از صدها میلیارد تومان است». حال مهم ترین سوال این است که اگر  روزی زلزله ای در تهران رخ بدهد مترو به چه روزی خواهد افتاد. هرچند روزگاری بهرام عبابافی، معاون بهره برداری شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ادعا کرده بود که مترو در برابر زلزله 8 ریشتری مقاوم خواهد بود، اما آب گرفتگی نشان داد که نه تنها مقاومتی ندارد بلکه حتی تدابیری برای مقابله با شرایط بحرانی، پیش بینی نشده است.