اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وایبر به‌ جنگ بیماری ها می رود


دیگر كمتر كسی است كه نام «وایبر» را نشنیده باشد و با كار این ابزار ارتباطی آشنایی نداشته باشد. هر روز كه می‌گذرد وایبر و دیگر ابزارهای ارتباطی نقش بیشتری در زندگی ما ایفا می‌كنند. همین چند وقت پیش بود كه خبری مبنی بر ویزیت بیماران قلبی از طریق وایبر منتشر شد.

روزنامه آرمان: دیگر كمتر كسی است كه نام «وایبر» را نشنیده باشد و با كار این ابزار ارتباطی آشنایی نداشته باشد. هر روز كه می‌گذرد وایبر و دیگر ابزارهای ارتباطی نقش بیشتری در زندگی ما ایفا می‌كنند. همین چند وقت پیش بود كه خبری مبنی بر ویزیت بیماران قلبی از طریق وایبر منتشر شد.

 حالا هم خبر می‌رسد پزشكان، 30 گروه وایبری 100 نفره برای شناسایی بیماری‌ها ایجاد كرده‌اند. درباره مزایا و معایب تكنولوژی‌های جدید ارتباطی اظهارنظرهای زیادی انجام شده است؛ آنچه مشخص است اینكه ما دیگر وارد دنیای جدیدی شده‌ایم.
 
وایبر (Viber) یك نرم‌افزار مالكیتی اینترنت برای تلفن‌های هوشمند است كه توسط شركت وایبر توسعه داده شده است. علاوه بر پیام‌رسانی متنی، كاربران می‌توانند به تبادل تصاویر، ویدئو و پیام‌های رسانه‌ای بپردازند. وایبر در حال حاضر در ۳۰ زبان در دسترس قرار دارد: فارسی، انگلیسی، آلبانیایی، چینی و... این نرم‌افزار هم مانند سایر نرم‌افزارهای دیگر وقتی وارد كشور شد مخالفت‌هایی را به همراه داشت در حالی كه طرفداران این ابزارهای تكنیكی جدید همواره ادعا می‌كردند از این نرم‌افزار در راستای امور كاری و به شكلی درست و اصولی استفاده می‌كنند.

 ارتباطات گروهی در سایه ابزارهای مدرن

بنابر اظهارات علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از ۱۰ میلیون ایرانی عضو وایبر هستند. بنا به گزارش الكسا اینترنت، كاربران داخل ایران دارای بزرگ‌ترین درصد بازدیدكنندگان از شبكه وایبر دات‌كام هستند و ایرانی‌ها بیش از ۱۷ درصد از كاربران این شبكه را تشكیل می‌دهند. در برخی مواقع از دولت خواسته شده است كه شبكه‌هایی نظیر وایبر و واتس‌آپ را مسدود كند اما محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاكنون از انجام چنین درخواستی خودداری كرده است. واقعیت این است كه به اعتقاد مسئولان دولتی این ابزارهای ارتباطی نیستند كه خوب یا بدند بلكه مزایا و معایب این شبكه‌ها در نوع كاربرد و محتوایی كه تولید می‌شود، مشخص می‌شود.

واقعیت این است كه از شبكه‌های اجتماعی موبایلی می‌توان استفاده‌های مناسبی كرد. فلسفه ایجاد این شبكه‌ها ارتباطات آسان‌تر و صرفه‌جویی در وقت و هزینه است. هرچند در سال‌های اخیر بسیاری از كارشناسان نسبت به استفاده نادرست از وسایل ارتباط جمعی هشدار داده‌اند اما استقبال از شبكه‌های اجتماعی موبایلی این واقعیت را ثابت می‌كند كه این شبكه‌ها مزایای زیادی برای كاربرانش دارد. این حرف غیرمنطقی است كه میلیون‌ها ایرانی از شبكه‌های موبایلی استفاده می‌كنند تا محتوای بد تولید كنند یا آن را انتشار دهند؛ وایبر، واتس‌آپ و... مزایای غیرقابل‌انكاری دارد.

وایبر؛ اقتضای زندگی امروز

یك استاد علوم ارتباطات درباره فیلتر كردن نرم‌افزارهای ارتباطی به «آرمان» می‌گوید: وسایل ارتباط جمعی محصول نیاز هر جامعه به ارتباط با دیگران و تبادل اطلاعات در هر دوره خاص است. اسماعیل قدیمی ادامه می‌دهد: همان‌طور كه در گذشته مردم یك روز مشخص در میدان یا مسجد شهر جمع می‌شدند و اطلاعات را با هم مبادله می‌كردند و از حال هم باخبر می‌شدند اقتضای زندگی مدرن فعلی با شهرهایی با جمعیت 16 میلیونی این است كه از این راه با هم ارتباط داشته باشند.

این استاد ادامه می‌دهد: بخشی از همبستگی اجتماعی و هویت فرهنگی و سیاسی افراد از طریق این ارتباطات شكل می‌گیرد و اگر این راه‌های ارتباطی  مسدود شود ممکن است بی‌اعتمادی جای همبستگی را بگیرد. این استاد ارتباطات با اشاره به سریال «در حاشیه» و نقش شبكه‌های موبایلی در همبستگی در این دوره می‌گوید: زمانی كه این سریال پخش می‌شد پزشكان از طریق نرم‌افزارهایی مانند وایبر در فضای مجازی علیه آن متحد شدند و از سوی دیگر در همین شبكه‌های اجتماعی با هم تصمیم گرفتند مانع پخش این سریال نشوند و این یعنی ارتباطات گروهی در سایه ابزارهای مدرن.
 
تبادل اطلاعات پزشكان با وایبر

بسیاری از افراد هستند كه برای مقاصد سودمند و در راستای كار و تحصیل خود از ابزارهای جدید ارتباطی استفاده می‌كنند. گروهی مانند دانش‌آموزان كه با تشكیل گروه در وایبر اطلاعات درسی را به هم منتقل می‌كنند یا پزشكانی كه بیماران را از این طریق مداوا می‌كنند نشان می‌دهند تكنولوژی به خودی خود بد نیست بلكه این نوع نگاه و رفتار ما با آن است كه آن را خوب و سودمند یا بد و مشكل‌آفرین می‌كند. روز گذشته رئیس كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران از راه‌اندازی 30 گروه وایبری پزشكان برای شناسایی مشكلات و همچنین بیماری‌های رایج در مناطق مختلف خبر داد.

ایسنا نوشت؛ ایرج خسرونیا به وجود گروه وایبری پزشكان اشاره كرد و گفت: 30 گروه وایبری 100نفره راه‌ انداخته‌ایم كه می‌توان از طریق آن مشكلات و بیماری‌های رایج هر منطقه را شناسایی و حل كرد. بهمن سال گذشته نیز پرستار یكی از بیمارستان‌های تهران در رابطه با استفاده از این نرم‌افزار برای مداوای بیماران گفته بود: به‌دلیل نبود پزشك در بیمارستان، مجبور شدیم، از نوار قلب بیمار عكس بگیریم و با وایبر برای پزشك معالج بفرستیم.

 او ادامه داده بود: «فقط نوار قلب نیست، جواب سی‌تی‌اسكن و... را هم با همین سیستم برای پزشك می‌فرستند تا او از روی عكس تشخیص درمان دهد». البته درمان وایبری مورد انتقاد وزارت بهداشت هم است. مهر نوشت؛ محمدحسین میردهقان، مدیركل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، می‌گوید: «اگر پزشكی به صورت غیرحضوری، تلفنی، وایبری یا فكسی و... تشخیص پزشكی دهد، علاوه بر اینكه مرتكب تخلف شده، اقدام غیراخلاقی هم انجام داده است».

تبادل تجربه در وایبر

یك پزشك عمومی كه خودش از این نرم‌افزار در كار استفاده می‌كند درباره نحوه استفاده از این وسیله در پزشكی به «آرمان» می‌گوید: در درمان بیماری‌ها تا به حال از این نرم‌افزار استفاده نكرده‌ام زیرا درمان و تجویز دارو بدون ویزیت بیمار كاری غیرعلمی است اما گروه‌های زیادی از پزشكان همكار من هستند كه در وایبر تشكیل گروه داده‌اند و ما اطلاعات جدید و تجربیات كاریمان را با هم مبادله می‌كنیم.

روزبه مهدوی ادامه می‌دهد: در كار ما اطلاعات دائما و هر روز تغییر می‌كند و ما باید با اتصال به اینترنت و مطالعه نشریات و داده‌های علمی اروپایی و كشورهای دیگر داده‌های خود را مرتب به روز كنیم. او درباره عضویت در وایبر می‌گوید: از طریق این نرم‌ افزار گروه‌های مختلفی از پزشكان در تخصص‌های مختلف یا عمومی حضور می‌یابند و هر داده جدیدی كه دارند روی صفحه گروه گذاشته و بقیه و هم از آن استفاده می‌كنند. او درباره فواید این كار می‌گوید: به جرات می‌توانم بگویم در این یك سال اخیر كه عضو این گروه‌ها شده‌ام بسیار زیاد به حجم اطلاعات و معلوماتم افزوده شده و با خیلی از همكارانم آن را مبادله كرده‌ام.


ویدیو مرتبط :
با هر کلیک روی وایبر 20 سنت به حساب اسرائیل می رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لشگر پشه‌های كارگر به جنگ تب دانگ می‌رود



لشگر پشه‌های كارگر به جنگ تب دانگ می‌رود

كارخانه پشه‌ها افتتاح شد

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

محققان در برزیل باافتتاح كارخانه تولید پشه‌های اصلاح ژنتیكی شده، قصد دارند روند گسترش بیماری تب دانگ در مناطق مختلف این كشور را متوقف كنند.

ایسنا:بیماری دانگ باعث تب، درد عضلات و مفاصل در بیمار می شود و انواع تب هموراژیك دانگ و سندروم شوك دانگ بسیار خطرناك و كشنده محسوب می شوند.

هر ساله حدود 50 تا 100 میلیون نفر از ساكنان مناطق گرمسیر استوایی به بیماری تب دانگ مبتلا می شوند كه از این تعداد حدود 500 هزار نفر در مناطق مختلف برزیل در سال جاری میلادی به این بیماری مبتلا شده اند.

این بیماری ناشی از ویروس دانگ است كه توسط پشه آئدس انتقال می یابد و با توجه به نبود واكسن برای این بیماری، محققان تلاش می كنند با كنترل عامل انتقال بیماری، روند شیوع آن را كندتر كنند.

محققان در برزیل در یك طرح ابتكاری قصد دارند با استفاده از پشه های اصلاح شده ژنتیكی آئدس به جنگ این بیماری بروند.

كارخانه تولید پشه‌های اصلاح ژنتیكی روز شنبه هفته جاری (هفتم جولای) در ایالت باهایا در شمال شرق برزیل آغاز به كار كرد و توان تولیدی كارخانه چهار میلیون پشه نر در هفته است.

پشه‌های نر اصلاح ژنتیكی پس از رهاسازی در طبیعت باعث كاهش جمعیت پشه‌ها خواهند شد؛ بدین معنا كه فرزندان تولید شده به سن بزرگسالی نمی رسند.

بر اساس اعلام مقامات برزیل از طریق این تكنیك جمعیت پشه‌های دانگ ظرف شش ماه 90 درصد كاهش می یابد. به كارگیری پشه های اصلاح ژنتیكی در دو شهر ایالت باهایا از چندی قبل آغاز شده است./ایسنا