اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش کیهان به توافق ایران با آژانس


خبرهای تأیید نشده، از پیشنهاد هیئت ایرانی به آژانس برای صدور مجوز برخی بازرسی‌ها از جمله از سایت نظامی پارچین حکایت می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: خبرهای تأیید نشده، از پیشنهاد هیئت ایرانی به آژانس برای صدور مجوز برخی بازرسی‌ها از جمله از سایت نظامی پارچین حکایت می‌کند.

روزنامه کیهان در ادامه نوشت: این گمانه‌زنی را رویتر منتشر کرده و نوشته که «پیشنهاد عملیاتی» که در سخنان رضا نجفی نماینده ایران در آژانس مورد اشاره قرار گرفته می‌تواند شامل صدور اجازه بازرسی از سایت پارچین شود.

اما صریح‌تر از ادعای رویتر، اظهارات ترو واریورانتا معاون یوکیا آمانو مدیرکل آژانس می‌باشد که گفته است «گفت‌وگوهای ما تمام مسائلی که تا به حال باقی‌مانده بود را دربر می‌گیرد. این گفت‌وگوها سر آغاز دور جدیدی از روابط میان ایران و آژانس است و چون داریم بر روی جزئیات مطالعه و کار می‌کنیم چیز بیشتری را نمی‌توانم بگویم، اما بعد از حصول نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

او در عین حال درباره بازدید از سایت پارچین گفت: مذاکرات جامع و شامل همه موارد از جمله پارچین بود.

هم‌چنین رضا نجفی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران نیز گفت: مذاکرات «مثبت» و «سازنده» بود و ما طرح جدیدی را روی میز گذاشتیم.

ایسنا نیز از قول یک دیپلمات ایرانی فاقد نام نوشت: متن جدیدی میان ایران و آژانس در مذاکرات دو روز گذشته توافق شد که جایگزین 10 دور مذاکره قبلی و نیز چارچوب‌هایی که تاکنون مذاکره شده است می‌شود.

وی تاکید کرد که متن جدید توافق شده میان ایران و آژانس براساس پیشنهاد جدید ایران و جایگزین مذاکرات دو سال گذشته خواهد شد.

البته گفته شده که این توافق نهایی نشده است.

آنچه در این میان محل ابهام است، چند مسئله است. 1- نسبت توافق ایران و آژانس با مذاکرات 5+1 چیست؟ زیرا، بارها پیش آمده که با وجود هماهنگی آژانس با 5+1 و به رغم اذعان آژانس به فقدان سندی دال بر نظامی بودن یا انحراف برنامه هسته‌ای ایران، طرف غربی قواعد بین‌المللی و آژانس را دور زده و بر فشارهای خود افزوده است. 2- از کجا معلوم که بازرسی از پارچین آخرین توقع غرب و آژانس باشد و به سیاق چند توافق گذشته نظیر تدوین مدالیته و 6 سوال مدنظر آژانس، ابهام‌ها و اتهام‌های فاقد سندی که منشأ آن آمریکا و برخی محافل صهیونیستی است، پیش‌ کشیده نشود و بهانه فشارهای تازه نباشد؟ 3- غرب در ازای اقدامات سازنده ایران (که باید به تأیید مقامات عالی و مجلس شورای اسلامی و نهادهای ذی‌ربط برسد) قرار است متقابلا کدام اقدام سازنده را صورت دهد.

 تاکنون غربی‌ها اعلام کرده‌اند که در عمل حاضر به کاهش تحریم‌ها و فشارها نیستند و سوال این است که بنابراین اعتمادسازی یکسویه به راه به کجا می‌برد؟ 4- آیا آژانس حاضر است اسناد ادعایی خود را که هرگز حاضر نشده به ایران ارائه دهد، بالاخره ارائه دهد یا صرفا تبدیل به ابراز گمانه‌زنی و بهانه‌تراشی آمریکا شده است. 5- و بالاخره اینکه صفر کردن 10 سال بازرسی و اعلام ارائه پیشنهاد جدید از سوی ایران، آیا غفلت از دستاوردهای گذشته و عقب‌نشینی از موضع طلبکاری خود در قبال سیاسی‌کاری آقای آمانو در چند سال اخیر نیست؟!


ویدیو مرتبط :
اوباما اسناد توافق محرمانه ایران و آژانس را ارائه دهد!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام آمادگی آژانس انرژی اتمی برای نظارت بر اجرای توافق ایران و ۱+۵/بان کی مون توافق هسته ای را به طور بالقوه تاریخی خواند/واکنش پوتین



توافق ایران و ۱+۵ , مذاکرات ایران با 5+1

اعلام آمادگی آژانس انرژی اتمی برای نظارت بر اجرای توافق ایران و ۱+۵

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل ضمن استقبال از توافق «ژنو» اعلام کرد که آمادگی دارد به اجرای توافق تهران و ۱+۵ رسیدگی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل اعلام کرد که آمادگی دارد به اجرای توافق تهران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) کمک کند.

پیشتر «یوکیا آمانو» دبیرکل سازمان ملل در یک تماس تلفنی، موفقیت مذاکرات ایران و 1+5 را به «کاترین اشتون» رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا تبریک گفت.

وی از دولت‌‌های نگران خواست تمامی اقدامات لازم برای ایجاد یک آغاز دلگرم‌کننده، ایجاد اعتماد دوطرفه و ادامه مذاکرات برای گسترش حوزه‌ توافق مقدماتی را به کار گیرند.

آمانو همچنین بر تعهد خود برای تقویت خلع سلاح هسته‌ای و نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرد.

 

--------------------------------

 

 بان کی مون توافق هسته ای را به طور بالقوه تاریخی خواند

بان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل روز یکشنبه گفت که توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 می تواند برای خاورمیانه ˈتاریخیˈ باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل، ˈمارتین نسیرکیˈ سخنگوی بان کی مون با اعلام این خبرخاطر نشان کردکه دبیر کل سازمان ملل از توافق اولیه هسته ای ˈبه گرمی استقبال کرده است.ˈ

بان کی مون گفت که این توافق ˈمی تواند آغاز یک موافقت تاریخی برای ملت ها و گشورهای منطقه خاورمیانه و فراتر از آن از کار درآید.ˈ

وی خاطر نشان کردکه همه طرف ها بایدˈبرای ایجاد اعتماد متقابل و فراهم کردن امکان ادامه مذاکرات به منظور بسط دامنه این توافق اولیهˈ تلاش کنند.

طبق این گزارش، ˈجیمی کارترˈ از روسای جمهوری پیشین آمریکا نیز اظهار داشت: ما از خطراتی که این مساله (توافق) در پی دارد،کاملا آگاه هستیم.

وی افزود: اما متقاعد شده ام که پس از 35 سال دشمنی و بی اعتمادی، یک فرصت تاریخی برای برقراری مجدد روابط با دولت و ملت ایران بر پایه استوار احترام دو جانبه وجود دارد.

 

--------------------------------------


پوتین توافق هسته‌ای را گامی در دستیابی به موفقیت دانست

رئیس‌جمهور روسیه با استقبال از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ آن را نخستین گام در مسیری طولانی دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران را گام دستیابی به موفقیت دانست.

وی در عین حال هشدار دارد که این تنها نخستین گام در مسیری طولانی است.

/فارس , ایرنا