اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش کیهان به اظهارات ترکان علیه شریعتمداری



شرکت نفتی پتروپارس,حسین شریعتمداری, اکبر ترکان

واکنش کیهان به اظهارات ترکان علیه شریعتمداری

کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

مدیرعامل اسبق شرکت نفتی پتروپارس، مدیر مسئول کیهان را سمبل افراط معرفی کرد.
اکبر ترکان در مصاحبه با «آریا» (وابسته به امیر محبیان) اظهار داشت: آقای شریعتمداری سمبل افراط است ایشان نمی‌تواند به یکباره اعتدالی شود. آقای شریعتمداری بهتر است مسیر خودشان را ادامه بدهند چون از اول مسیرشان همین بوده است اما آقای روحانی معتدل است لذا اینکه آقای شریعتمداری براساس فکر خودش اعلام نظر کند اشکالی ندارد.

وی با الصاق خود به رئیس جمهور منتخب می‌گوید: فراموش نکنیم که هنوز مدت زیادی نگذشته است که جامعه ایران انتخاب خودش را ارائه کرد و اعلام کرد اگر اعتدالگرایی را قبول دارد البته دیگر افکار موجود در جامعه نیز محترم هستند اما باید بدانند مردم ایران اعتدالگرایی را انتخاب کردند.

اظهارات ترکان در اغلب رسانه‌های وابسته به شبکه فتنه بازتاب داشت و به نظر می‌رسد حلقه انحرافی جدیدی درصدد مصادره رأی مردم به نفع مواضع افراطی، انحصارجویانه و فرصت‌طلبانه خویش است. البته نظر آقای ترکان به خودی خود اعتباری ندارد اما چون اولاً -به شکل غیرقانونی- از کوپن و اعتبار رئیس جمهور منتخب استفاده می‌کند و ثانیاً بی‌پاسخ ماندن اظهارات وی ممکن است در وی ایجاد توهم کند، توضیح یک مطلب مهم ضرورت دارد.

برای کیهان روشن است که چرا آقای ترکان به این روزنامه حمله می‌کند و آن را افراطی می‌خواند. ماجرا از این قرار است که روزنامه کیهان قریب 12 سال پیش پرونده تخلفات در شرکت نفتی پتروپارس را که ترکان مدیر عامل و بهزاد نبوی رئیس هیئت مدیره آن بود، گشود و این پیگیری آن قدر مستند و مستدل بود که علی اکبر محتشمی‌پور رئیس فراکسیون دوم خرداد در مجلس ششم ضمن اعتراض به وزیر نفت (زنگنه) در مرداد سال 1380 گفت «فاجعه در وزارت نفت در حال وقوع است... موضوع تأسف برانگیز عدم اطلاع‌رسانی درباره قراردادهای نفتی است. قرارداد در مورد شرکت پتروپارس یکی از موارد بی‌توجهی وزارت نفت. این اقدام خارج از کنترل دولت و مجلس و سایر دستگاه‌های نظارتی بوده و این واگذار کردن شبهه‌انگیز است».

البته آقای محتشمی‌پور چنان تحت فشار مافیای نفتی قرار گرفت که چند روز بعد در پی اصرار خبرنگاران برای توضیحات بیشتر گفت «من دیگر در این باره مصاحبه نمی‌کنم. هر که را اسرار حق آموختند- مهر کردند و دهانش دوختند»:

رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز 3 شهریور 1380 تصریح کرد «در بازرسی از بخش خصوصی شرکت پتروپارس، متأسفانه تخلفات حقوقی عدیده‌ای مشاهده کردیم... شرکت ما توان مالی نداشته ولی شورای اقتصاد به آن پروژه واگذار کرده است. در معاملات و واگذاری‌ها به این شرکت، به جای دریافت تضمین‌های قانونی، به یادداشت‌های معمولی بسنده شده است. در این خصوص اعضای هیئت مدیره باید در محاکم قضایی پاسخ بدهند».

موضوع از این قرار بود که در یک رانت هنگفت و به واسطه دور زدن قانون برگزاری مناقصه، قراردادهایی به ارزش حدود 8 میلیارد دلار در فازهای 1 و 6 و 7 و 8 پارس جنوبی به شرکت وابسته به آقایان ترکان و بهزاد نبوی واگذار شده بود حال آن که از یکسو این شرکت به جای ایران در لندن به ثبت رسیده بود و از سوی دیگر به لحاظ حقوقی وضعیت بی سر و سامان و شترمرغی داشت به نحوی که بهزاد نبوی اعلام می‌کرد این شرکت غیردولتی است و با ضوابط خصوصی اداره می‌شود.

اما چون این حقیقت باعث اعتراض منتقدان به واگذاری رانت 8 میلیارد دلاری شده بود، ترکان مدعی شد «سهام پتروپارس صددرصد دولتی است». با این حال آقای زنگنه وزیر نفت با تأیید سخنان نبوی- که ضمناً کذب بودن ادعای ترکان را می‌رساند معتقد بود «پتروپارس به دلیل قوانین دست و پاگیر دولتی نشد».

یکی دیگر از کلمات قصار آقای ترکان که در ماجرای پتروپارس و درخرداد 1381 عنوان کرد، این جملات بود؛ «اگر ما رانتی را در دولت قرار دادیم و عده‌ای از آن رانت استفاده کردند و ثروتمند شدند، حق نداریم یقه آنها را بگیریم. چون خودمان مقررات وضع کردیم... مجلس اصلاً نباید وارد داد و ستد و قیمت‌گذاری و خرید و فروش شود».

این در حالی بود که بسیاری از نمایندگان دوم خردادی مجلس از مناطق نفت‌خیز جنوب نظیر آقایان (مرحوم) رشیدی، کهرام، میدری و... به همین روند اعتراض داشتند اما در اقلیت قرار گرفته بودند. به عنوان مثال آقای کهرام معتقد بود «وزارت نفت در مدت 5 دقیقه قرارداد یک میلیارد دلاری نفتی را در شورای اقتصاد تصویب و سپس مراحل اجرایی آن را طی می‌کند و هیچ چشمی در مجلس ناظر بر قراردادهای نفتی کلان نیست» و... مرور این حکایت، مثنوی هفتاد من کاغذ است.

با این اوصاف جا دارد حساسیت نسبت به ربودن و تحریف شعار دینی و عقلی اعتدال از سوی فرصت‌طلبان دو چندان شود. در حقیقت به نظر می‌رسد حملات سازمان یافته از سوی افراطیون و محافل کیسه دوخته برای غبارآلود کردن فضا و شبیخون به امانت مردم و بیت‌المال است.
از نظر کیهان اعتراض به رانت‌خواری و زد و بند و سمبل کاری‌های اقتصادی و حقوقی، عین اعتدال و مبارزه با افراط و تفریط است حتی اگر به اعتبار این اعتراض، به کیهان حمله شود./فرارو

 

 


ویدیو مرتبط :
پاسخ قاطع روحانی به دروغ کیهان شریعتمداری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش عزت​الله انتظامی به اظهارات سلحشور علیه بازیگران زن



 

 

 

واکنش عزت​الله انتظامی به اظهارات سلحشور علیه بازیگران زن

 

عزت الله انتظامی گفت: «همیشه بازیگران زنی که در سینما با آنها کار کرده ام برایم قابل احترام بوده اند.»

آقای بازیگر سینما با اشاره به وضعیت بازیگران زن در سینما اظهار کرد:« من از ۱۳ سالگی در تئاترهای مختلف لاله زار حضور داشتم و همه عمرم شاهد بازیگران زنی بوده ام که با فداکاری شرایط را تحمل می کردند و به کار هنر می پرداختند.»

انتظامی ادامه داد: «بازیگران زن با وجود همه مخالفت ها و جوی که علیه شان وجود داشته است کار کردند و بسیار باوقار به کارشان ادامه می دهند.»

وی افزود: «بیشتر بازیگران امروز ما تحصیل کرده و بسیار با فرهنگ تر از بعضی کارگردان ها هستند و به کسانی که با این سختی کار می کنند احترام قائلم و نمی توانم بی حرمتی به آنها را ببینم.»... / خبرگزارى ایسنا