اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش کنگره آمریکا به توافق درباره غنی‌سازی



اخبار,اخبار سیاست خارجی,واکنش کنگره آمریکا به توافق درباره غنی‌سازی


 اخبار سیاست خارجی  -  واکنش کنگره آمریکا به توافق درباره غنی‌سازی

دو عضو ارشد کنگره آمریکا می‌گویند هر گونه توافق احتمالی با ایران باید همه راه‌ها برای دستیابی تهران به امکان تولید سلاح هسته‌ای را مسدود کند و از جمله خواستار برچیدن غنی‌سازی اورانیوم شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت کنگره آمریکا، اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، و الیوت انگل، دیگر عضو ارشد کنگره، در بیانیه مشترکی اعلام کردند: ما در باره گزارش‌هایی که می‌گوید ایران در صدد حفظ بخش اعظم زیرساخت‌ هسته‌ای خود و نه تعطیلی آنهاست، عمیقا احساس نگرانی می‌کنیم.

این دو نماینده ارشد همچنین مدعی شدند: تایید غنی‌سازی اورانیوم در ایران انحرافی بنیادی در سیاست آمریکا در مورد عدم تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی است.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از روز سه‌شنبه در وین در حالی آغاز شد که مقامات ایران تاکید داشته‌اند اگر غرب خواستار دستیابی به توافق است، باید زیاده‌خواهی را کنار بگذارد.

از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا می‌گویند که این ایران است باید تصمیم بگیرد.

ایران و گروه ۱+۵ تا روز سوم آذر فرصت دارند که به توافق جامع هسته‌ای دست یابند.


  اخبار سیاست خارجی  - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
گزارش بی بی سی از توافق دولت و کنگره آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار آلمان درباره احتمال رد توافق در کنگره آمریکا/ واکنش کاخ سفید به مخالفت «چاک شومر» با توافق هسته‌ای



اخبار,اخبارسیاست  خار جی,توافق هسته ای ایران

نشست دیپلمات های گروه 1+5 با سناتورهای آمریکایی درباره توافق هسته ای، هشدار سفیر آلمان در آمریکا و و همچنین وزیر انرژی ایالات متحده درباره رد توافق در کنگره، واکنش کاخ سفید به مخالفت چاک شومر با توافق هسته ای ایران و اصرار موسسه آمریکایی بر ادعاهای خود درباره پارچین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در ادامه تلاش ها در آمریکا برای جلوگیری از رد توافق هسته ای ایران در کنگره، نشریه «فارن پالیسی» در پایگاه اینترنتی خود از نشست دیپلمات های کشورهای عضو گروه 1+5 با سناتورهای دموکرات بدین منظور خبر داده است. به نوشته این سایت، در نشست کم سابقه ای که چند روز پیش پشت درهای بسته بین نمایندگان 6 کشور با تقریباً 30 سناتور دموکرات برگزار شد، هشدارهای لازم درباره رد سند پایانی مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان داده شد. در نشست غیرعلنی روز سه‌شنبه، سناتورهای دموکرات انتقادات خود از برجام را مطرح کرده و دیپلمات‌ها به آنها پاسخ داده‌اند. مهمترین محور سوالات سناتورهای دموکرات در این جلسه، احتمال دستیابی به «توافقی بهتر» با ایران بوده که نمایندگان 1+5 در این زمینه به آن ها پاسخ داده اند.

در همین زمینه، سفیر آلمان در واشنگتن گفته رد توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، یک فاجعه خواهد بود. به نوشته پایگاه اینترنتی «پولیتیکو»، فیلیپ آکرمن گفته: «معتقدیم این توافق، امنیت رژیم اسرائیل را افزایش می دهد. اگر کنگره آمریکا این توافق را رد کند، این به منزله فاجعه و کابوس خواهد بود. روابط بی نظیر آلمان با اسرائیل یکی از دلایل امضای این توافق بود؛ زیرا ما نمی خواهیم با پذیرفتن توافق، امنیت هیچ دولتی را به خطر بیندازیم». وی تأکید کرده در صورت رد توافق، دیگر امکانی برای بازگشت به پای میز مذاکرات وجود ندارد و اشاره کرده که چنین امری، می تواند اعتبار توافقات بین المللی دیگر را نیز در آینده زیر سوال ببرد که این امری فاجعه بار خواهد بود. آکرمن افزوده در آلمان هیچ بحثی درباره این توافق، چه در پارلمان و چه در سطح جامعه وجود ندارد.

ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز در جدیدترین اظهارات خود نسبت به پیامدهای منفی رد توافق هسته ای از سوی کنگره برای اعتبار بین المللی آمریکا هشدار داده و تأکید کرده مخالفت کنگره با توافق، سبب منزوی شدن آمریکا می شود. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، مونیز گفته در صورت رد توافق از سوی کنگره، آینده چندان جالبی در انتظار نخواهد بود. به گفته وی، این موضوع سبب تقویت ایران و توجیه مواضع این کشور و غیرمسئول نشان دادن آمریکا می شود. این مقام آمریکایی افزوده: «ما به طرز قابل توجهی منزوی می شویم و مشخصاً مذاکرات دوباره ای در کار نخواهد بود. ما باید به خاطر بیاوریم که تحریم های جامعه بین المللی و سازمان ملل آشکارا به منظور مذاکره وضع شده بودند و این کار انجام شده است».

در مطلبی دیگر درباره این موضوع، خبرگزاری فرانسه واکنش کاخ سفید به مخالفت یک سناتور برجسته دموکرات با توافق هسته را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این خبرگزاری، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، تصمیم سناتور چاک شومر برای مخالفت با توافق هسته ای ایران را مایوس کننده دانست، اما آن را چندان تعجب آور نخواند. با این حال، دن فایفر، مشاور ارشد پیشین اوباما که در ماه مارس از دولت خارج شد می گوید: «مقابله سناتور شومر با اوباما،‌ هیلاری کلینتون و بیشتر دموکرات ها، شرایط وی را برای بر عهده گرفتن رهبری دموکرات های سنا در سال 2016 دشوار خواهد کرد». شومر به جنگ در عراق رأی مثبت داده بود،‌ طرح سلامت پیشنهادی اوباما را یک اشتباه توصیف کرد و اکنون نیز با توافق ایران مخالف است.

البته وی تنها سناتور دموکرات مخالف توافق هسته ای ایران نیست. به نوشته «تایمز اسرائیل»، رابرت منندز نیز که همواره در اتخاذ مواضع سخت علیه ایران شهرت دارد، بار دیگر به موضع گیری در این زمینه پرداخته است. منندز با بیان این که دنیا مایل است جاه طلبی های هسته ای کشورها را به جای متوقف کردن، مهار کند، گفته توافق ایران یک «رویه خطرناک» را در مسئله منع اشاعه هسته ای ایجاد می کند. وی اظهار داشته: «من نگران پیامی هستم که با این توافق درباره منع تکثیر به دنیا ارسال می کنیم زیرا پیام قبلی ما این بود که ما همه تلاش خود را برای عدم اشاعه انجام می دهیم... حالا توافق با ایران یک چرخش بنیادین محسوب می شود که به لحاظ سیاست های آمریکا، فراتر از ایران را در بر می گیرد. کشورها در سراسر جهان به این توافق چشم دوخته اند».

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی، از اصرار یک موسسه آمریکایی بر ادعاهای خود درباره مرکز نظامی پارچین در ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، موسسه علوم و امنیت بین الملل که اخیراً مدعی انجام فعالیت های پاکسازی در مرکز مذکور توسط ایران شده بود، توضیحات ایران را درباره این موضوع زیر سوال برده و مدعی شده حرکت خودروها در مسیر مشاهده شده و تصویربرداری شده، هیچ ارتباطی با اقدامات راهسازی ندارد. این مرکز افزوده تصاویری را که روزهای 12، 19 و 26 ژوئیه 2015 گرفته شده بررسی کرده و هیچ نشانی از راهسازی در مسیر منتهی به این سد نیافته و بر این اساس، بار دیگر مدعی شده ایران احتمالاً در حال از میان بردن نشانه های آزمایش های نظامی هسته ای در پارچین بوده است.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک