اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش کاسترو به دست دادن برادرش و اوباما



اخبار ,اخبار ورزشی,روابط کوبا با نلسون ماندلا

 

اخبار ورزشی - واکنش کاسترو به دست دادن برادرش و اوباما

رئیس‌جمهوری کوبا هنگامی که در مراسم تشیع جنازه نلسون ماندلا، رهبر ضدآپارتاید آفریقای جنوبی با باراک اوباما دست داد، خودش را معرفی کرده و گفت: آقای رئیس‌جمهور، من کاسترو هستم. 

به گزارش آسوشیتدپرس، فیدل کاسترو، رئیس‌جمهوری سابق کوبا سکوت خود را پس از ماه‌ها شکسته و در رسانه‌های خبری درباره روابط کوبا با نلسون ماندلا، نماد صلح، رهبر ضدآپارتاید و رئیس‌جمهوری سابق آفریقای جنوبی و همچنین سفر برادرش رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا به ژوهانسبورگ برای شرکت در مراسم یادبود ماندلا سخن گفت.
 
مصافحه‌ی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و رائول کاسترو در تاریخ 10 دسامبر سال جاری میلادی باعث گمانه‌زنی‌هایی شد که آیا این حرکت به معنای بهبود روابط میان این دو کشور پس از سال‌ها دشمنی است یا خیر. اما مقام‌های واشنگتن و هاوانا این مساله را رد کرده و گفتند، این دست دادن تنها ابراز "ادب و احترام" بوده است.
 
فیدل کاسترو در مقاله‌ای به برادرش به خاطر استواری، بزرگی و وقارش هنگامی که با اوباما سلام و احوال‌پرسی کرد و به زبان انگلیسی گفت: آقای رئیس‌جمهور، من کاسترو هستیم" تبریک گفت.
 
فیدل کاسترو 87 ساله پس از خونریزی شدید روده در سال 2006 میلادی زمام امور کوبا را به دست برادرش سپرد. هنگامی که ماندلا جان باخت و فیدل کاسترو درباره از دست دادن متحد نزدیکش در ملاءعام ظاهر نشد و نامه‌ای ننوشت، بسیاری در داخل و خارج کوبا گمان کردند شاید این نشانه‌ای است از اینکه وضعیت سلامتی فیدل کاسترو وخیم‌تر شده است.
 
دولت کوبا برای از بین بردن این گمانه‌زنی‌ها روز دوشنبه تصویر فیدل کاسترو با یک روزنامه‌نگار اسپانیایی را منتشر کردند.
 
ایگناسیو رامونت، روزنامه‌نگار اسپانیایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: من با فیدل کاسترو درباره موضوعاتی از جمله ماندلا، سیاست‌های ونزوئلا و تغییرات آب و هوا صحبت کردم و فهمیدم که او از نظر جسمی، روحی و روانی در سلامت کامل به سر می‌برد.
 
فیدل کاسترو در مقاله خود درباره رابطه‌اش با ماندلا نیز نوشت و درباره حمایت کوبا از مبارزان آنگولایی که نیروهایشان توسط دولت حامی آپارتاید ‌آفریقای جنوبی در دهه 1980 حمایت می‌شدند، صحبت کرد. وی آمریکا را به خاطر حمایت از نیروهای مخالف محکوم کرد.
اخبار ورزشی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
دست دادن اوباما و کاسترو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دست دادن اوباما و کاسترو (+عکس)



کاخ سفید نیز تایید کرد که این دو مقام ارشد آمریکا و کوبا با یکدیگر دست داده و به صورت مختصر با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

 رئیس‌جمهور آمریکا و همتای کوبایی‌اش در نشستی که در پاناما برگزار شد، دستان یکدیگر را به گرمی فشردند؛ اقدامی نمادین میان این دو رئیس‌جمهور که در اصل برای احیای روابط میان این دو دشمن دوران جنگ سرد محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تصاویر مخابره شده از نشست پاناما نشان می‌دهد که "باراک اوباما"، رئیس جمهوری آمریکا و "رائول کاسترو"، همتای کوبایی‌اش هر دو در لباس مشکی رنگ رسمی با یکدیگر دست داده و در جریان مراسم افتتاحیه این نشست با گروه کوچکی از رهبران به گفت‌وگو پرداختند.

 

اخبار,اخبار بین الملل,رئیس جمهوری آمریکا ,رائول کاسترو


کاخ سفید نیز تایید کرد که این دو مقام ارشد آمریکا و کوبا با یکدیگر دست داده و به صورت مختصر با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

یکی از مقام‌های کاخ سفید گفت یک گفتگوی غیررسمی کوتاه میان دو رئیس جمهور آمریکا و کوبا انجام شد. البته هنوز مکالمه‌ای طولانی میان این دو صورت نگرفته است.

انتظار می‌رود که اوباما و کاسترو بار دیگر امروز (شنبه) با یکدیگر ملاقات کرده و درباره اقداماتی با هدف احیای کامل روابط دیپلماتیک و تقویت روابط تجاری و مسافرت میان دو کشور به گفت‌وگو بپردازند.

اوباما اوایل روز گذشته درباره احیای روابط میان هاوانا و واشنگتن گفت: ما به دنبال عادی سازی روابط بین دو کشور هستیم و البته اختلافاتی با یکدیگر بر سر بسیاری از مسائل داریم.

وی ادامه داد: روزهای مداخله ما در آمریکای جنوبی به پایان رسیده و آن روزها پایان یافته است.

سخنان اوباما اندکی پیش از افتتاح نشست سران کشورهای قاره آمریکا در پاناما سیتی ایراد شد.

رئیس جمهوری آمریکا در نشست رهبران جامعه مدنی در پاناماسیتی گفت: "روزهایی که ایالات متحده می‌توانست در این بخش از جهان با برخورداری از مصونیت در امور کشورها دخالت کند بسر آمده است."

نشست رهبران قاره آمریکا در پاناما در حالی برگزار شده است که ونزوئلا از سوی آمریکا به شدت به خاطر اقدامات دولت این کشور با انتقادهایی مواجه شده است اما واشنگتن به دنبال کاهش این تنش‌هاست. این در حالی است که گزارش شده است یکی از مقام‌های ارشد واشنگتن با نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در کاراکاس دیدار کرده است.


 اخبار  بین الملل  -   ایسنا