اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش ویکی لیکس به ادعای پول گرفتن احمد شهید از عربستان



اخبار,اخبار بین الملل,احمد شهید

سایت ویکی لیکس نسبت به ادعای انتشار سندی در این سایت افشاگر راجع به پرداخت پول توسط عربستان سعودی به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران، واکنش نشان داد. ویکی لیکس، در حساب توئیتر خود، از متهم کنندگان احمد شهید خواست لینک سند ادعایی خود در این سایت را نشان دهند..

این واکنش، ساعاتی پس از آن صورت گرفت که بسیاری از خبرگزاری و رسانه های ایرانی خبری را نقل کردند که موضوع آن، انتشار سندی در ویکی لیکس در مورد رشوه گرفتن گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از عربستان برای تهیه گزارش های جهت دار علیه ایران بود.

احمد شهید امروز دوشنبه ۵ مرداد، در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت خوشحال است که سایت ویکی لیکس از منتشرکنندگان این اتهام خواسته تا ادعای خود را ثابت کنند چون سند ادعایی آنها در هیچ کدام از مدارک افشا شده توسط این سایت وجود نداشته است.

شهید تاکید کرد که بودجه فعالیت های او برای تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر ایران، توسط سازمان ملل تامین می شود.

اخبار بین الملل - فرارو


ویدیو مرتبط :
حالا ویکی لیکس دست عربستان را رو کرد ....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش دولت عربستان به اسناد افشا شده توسط ویکی‌لیکس/ بررسی پیشرفت مذاکرات در دیدار ظریف و فابیوس



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,کیوسک بین‌المللی

ادامه جنجال بر سر افشای اسناد مربوط به عربستان سعودی توسط ویکی لیکس و واکنش دولت سعودی به این اسناد، همکاری نزدیک ریاض و تل آویو به منظور مقابله با ایران، برنامه وزرای خارجه ایران و فرانسه برای دیدار و گفت و گو درباره موضوع هسته ای و واکنش روسیه به توقیف اموالش در خارج، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، جنجال به وجود آمده بر سر افشای اسناد مربوط به عربستان سعودی از سوی سایت ویکی لیکس، همچنان ادامه دارد. در این زمینه، روزنامه «نیویورک تایمز» امروز با انتشار مطلبی به بررسی این افشاگری جدید پرداخته و می نویسد هرچند این اسناد دربردارنده اطلاعات شوک آوری همچون استراق سمع عربستان سعودی از آمریکا و یا ارسال پول و منابع مالی از سوی این کشور برای گروه های شبه نظامی نیست، اما جزئیات موجود در آن ها به اندازه ای هست که سبب شرمندگی عربستان سعودی و افراد و گروه هایی که از این کشور پول دریافت کرده اند بشود. این روزنامه اشاره می کند که از مجموعه اسناد مربوط به عربستان سعودی، تاکنون 60 هزار سند منتشر شده و ویکی لیکس وعده داده که اسناد بیشتری نیز در راه است. وزارت خارجه عربستان تأیید کرده که این اسناد مربوط به این وزارتخانه است.

در این میان، بخش هایی از اسناد افشا شده که به رویکرد عربستان سعودی در قبال ایران مربوط می شود، بازتاب گسترده ای در عرصه رسانه ای بین المللی پیدا کرده است. روزنامه «تایمز اسرائیل» ضمن پرداختن به این موضوع، از نگرانی عمیق عربستان سعودی نسبت به برنامه هسته ای سخن می گوید. این روزنامه می نویسد شمار زیادی از هزاران سند دیپلماتیکی که توسط ویکی لیکس افشا شده، بیانگر نگرانی عربستان سعودی از ایران و به ویژه هراس این کشور از چشم انداز قدرت گیری ایران در پی امضای توافق هسته ای با گروه 1+5 است. در بسیاری از این اسناد، رد پای تلاش های عربستان برای ردگیری فعالیت های ایران در سطح منطقه و یا ضربه زدن به این فعالیت ها مشاهده می شود.

در همین حال و در واکنش به انتشار این اسناد، دولت عربستان از شهروندان خود خواسته از به اشتراک گذاشتن اسناد افشا شده خودداری کنند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت عربستان به شهروندان این کشور نسبت به انتشار اسناد هشدار داده و اعلام کرده این اسناد «می تواند جعلی باشد». با این حال، این خبرگزاری اشاره می کند که اطلاعیه وزارت خارجه عربستان سعودی که در توییتر منتشر شده، به طور مستقیم اعتبار این اسناد را رد نمی کند. رویترز در ادامه می نویسد حکومت سلطنتی عربستان سعودی به شدت نسبت به انتقادات عمومی حساس است و شماری از فعالان را به خاطر مواضعشان علیه خاندان سلطنتی عربستان زندانی کرده است. از این رو نظارت شدیدی بر رسانه های داخلی دارد.

اما در ادامه مطالب منتشره در مطبوعات کشورهای مختلف درباره همکاری و هماهنگی عربستان سعودی و رژیم اسرائیل در مقابل ایران، امروز پایگاه اینترنتی «آتلانتیکو» با انتشار مطلبی ضمن اشاره به شکل‌گیری یک ائتلاف محرمانه جدید میان رژیم اسرائیل و عربستان سعودی می نویسد با وجود ضدیت‌های موجود میان تل‌آویو و ریاض، این دو برای مقابله با ایران، به ویژه در خصوص موضوع هسته‌ای این کشور ائتلاف مخفیانه و محرمانه‌ای را آغاز کرده‌اند. این سایت در ادامه به نقل از یک تحلیلگر مسائل منطقه می نویسد علاوه بر تهدید ایران، فاکتور دیگری این دو را به سوی یکدیگر برانگیخته و آن حس مشترک اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها در خصوص اغفال شدن از سوی آمریکاست.

در مطلبی دیگر مربوط به ایران، برنامه وزرای خارجه ایران و فرانسه برای دیدار و گفت و گو درباره موضوع هسته ای، از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «فرانس 24» به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی می نویسد لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار خواهد کرد تا درباره دور نهایی مذاکرات هسته ای با وی به گفت و گو بپردازد. در پی این دیدار که در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ برگزار می شود، ظریف با وزرای دیگر کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران نیز به گفت و گو خواهد پرداخت. دیپلمات فرانسوی مذکور گفته: «ما خواهیم دید که آیا پیشرفت خواهیم داشت و یا عقب گرد».

در میان دیگر مطالب، روزنامه «جروزالم پست» اظهارات وزیر انرژی رژیم اسرائیل را بازتاب داده که با استناد به گزارش تازه منتشر شده وزارت خارجه آمریکا درباره تروریسم، مدعی شده ایران کشوری قابل اعتماد نیست. یووال اشتینیتز با واکنش نشان دادن به گزارش سالیانه واشنگتن درباره تروریسم، مدعی شده وجود چنین گزارشی و تدام حمایت از تروریسم بین‌المللی از سوی ایران ثابت می‌کند که به این کشور در زمینه مهار برنامه هسته‌ایش نمی‌توان اطمینان کرد. وی با انتقاد از رویکرد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، گزارش اخیر واشنگتن را «ناقوس مرگ» برای «توهم آمریکا مبنی بر اینکه کاهش تحریم‌ها در توافق موقت به تعدیل موضع ایران منجر می‌شود»، خوانده است.

در نهایت، وارد شدن تقابل روسیه و غرب به مرحله ای جدید در پی توقیف دارایی های خارجی روسیه، از جمله دیگر موضوعات مهم در رسانه های بین المللی به شمار می رود. بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی «روسیه 24»، سرگئی ایوانف، رییس دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرده روسیه به اقدامات ضد روسی کشورهای اروپایی پاسخ مناسب می دهد. وی گفته در اینکه روسیه اقدامات لازم برای پاسخ به توقیف دارایی های خود انجام خواهد داد هیچ شکی نیست و باید این اقدامات انجام گیرد. فرانسه و بلژیک روز چهارشنبه دارایی های شماری از سازمان های روسی ازجمله دفاتر نمایندگی روسیه در ناتو و اتحادیه اروپا و خبرگزاری ایتارتاس و شبکه تلویزیونی راشاتودی را توقیف کردند.


 اخبار  سیاست  خارجی  -تابناک