اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش وکیل خاتمی به ممنوع الخروج بودن رئیس جمهور سابق



اخبار ,اخبار سیاسی,ممنوع الخروج بودن خاتمی

 

اخبار سیاسی - وکیل خاتمی :
مشکلی برای خروج خاتمی از کشور وجود ندارد

تا کنون هیچ اتهامی به آقای خاتمی تفهیم نشده و تنها شنیده شده که برخی به ایشان گفته‌اند، خروج ایشان از کشور به مصلحت نیست. دستگاه‌های امنیتی نیز اختیار ممانعت از خروج افراد را ندارند.

پس از در گذشت نلسون ماندلا و بحث شرکت سیاسیون جهان در مراسم تدفین وی، اخباری نیز در ایران مبنی بر تصمیم سید محمد خاتمی برای شرکت در مراسم خاکسپاری رهبر سیاه پوستان آفریقای جنوبی در رسانه‌ها منتشر شد.

 

این خبر به سرعت واکنش‌هایی را نیز در پی داشت و عده‌ای باز هم بر طبل لزوم ممنوع الخروج بودن طراح گفتگوی تمدن‌ها کوبیدند. به همین سبب سلام نو این مساله را از محمود علیزاده طباطبایی، وکیل رئیس دولت اصلاحات جویا شد که موضع وی را در ادامه می‌خوانید:

محمود علیزاده طباطبایی در این رابطه گفت: در هر شرایطی برای ممنوع الخروجی اشخاص از کشور، به لحاظ قانونی صدور قرار قضایی لازم است. باید اتهامی مشخص در مورد اشخاص وجود داشته باشد و فرد متهم نیز تفهیم اتهام شود و پس از طی این مراحل وی ممنوع الخروج شود.

وکیل سید محمد خاتمی گفت: تا کنون هیچ اتهامی به آقای خاتمی تفهیم نشده و تنها شنیده شده که برخی به ایشان گفته‌اند، خروج ایشان از کشور به مصلحت نیست.

وی افزود: قوه قضائیه دستگاه تشخیص مصلحت نیست و مطابق قانون باید در هر حالتی بازپرس تفهیم اتهام کرده و دستگاه قضائی به اتهام رسیدگی می‌کند. بنده اطمینان دارم که این مراحل در خصوص آقای خاتمی طی نشده است.

علیزاده تاکید کرد: دستگاه‌های امنیتی نیز اختیار ممانعت از خروج افراد را ندارند، مگر در جرایم خاص که آنجا نیز به عنوان مجری دستگاه قضا وارد عمل می‌شوند.

اخبار سیاسی - سلام نو

 


ویدیو مرتبط :
خاتمی:رئیس جمهور من عارفه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وکیل دادگستری : شرط ممنوع البیانی سلب حیات است / واکنش پورمحمدی به ممنوع‌البیان کردن خاتمی



 

اخبار سیاسی - شرط ممنوع البیانی سلب حیات است/واژه ای نامانوس وارد ادبیات سیاسی کردند

یک وکیل دادگستری گفت: تذکر نمایندگان مجلس در مورد ممنوع‌البیان شدن سیدمحمد خاتمی نه تنها خلاف قانون اساسی بلکه خلاف حقوق بنیادین بشر است.

مصطفی ترک‌همدانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تذکر تعدادی از نمایندگان مجلس به وزیر دادگستری درباره ممنوع‌البیان و ممنوع‌التصویر شدن سیدمحمد خاتمی، اظهار کرد: ما در قاموس و لغتنامه سیاسی کشورمان، واژه‌ای به نام ممنوع البیان نداریم.

وی افزود: یکی از اسباب زنده بودن انسان‌ها، صحبت کردن است و اگر بخواهیم کسی را ممنوع البیان کنیم، باید ابتدا او را سلب حیات کنیم که مسلما بعد از آن دیگر نمی‌تواند صحبت کند وخودبخود لامقدورالبیان می شود ؛ بنابراین تذکر نمایندگان مجلس کاملا نادرست و اشتباه است.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه «تذکر نمایندگان مجلس نه تنها خلاف قانون اساسی کشورمان بلکه خلاف حقوق بنیادین بشر و حقوق بشر است» ادامه داد: در بالاترین مجازات‌ها اعم از اعدام، سنگسار، مصلوب کردن و ... ما نمی‌توانیم افراد را از گفت‌وگو و صحبت کردن منع کنیم.

ترک‌همدانی گفت: من نه تنها در قوانین کشورمان بلکه در قوانین کشورهای دیگر نیز چنین موضوعی را ندیده‌ام.

وی با اشاره به تذکر نمایندگان مجلس خطاب به وزیر دادگستری گفت: وزیر دادگستری چه اقدامی را می‌تواند انجام دهد؟ وی رابط بین دولت و قوه قضاییه است و در اصول قانون اساسی این ضابطه مشخص شده و رابطه وزیردادگستری یک رابطه اداری است.

این وکیل دادگستری با بیان این که «تذکر نمایندگان مجلس با قانون اساسی کشورمان تطابق ندارد» اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگرفته از دین مبین اسلام و دین اسلام هم برگرفته از شرع و عقل است؛ بنابراین چنین تقاضاهایی غیرمتعارف و غیرمعقول به‌نظر می‌رسد.

وی در پایان با اشاره به اینکه تذکر نمایندگان در حال حاضر در حد یک تقاضا است، اظهار کرد: به دلیل اینکه فعلا این تقاضا اجرا نشده، نیازی به شکایت آقای خاتمی نیست ولی اگر نمایندگان خواستند این تقاضا را اجرایی کنند، وی می تواند از نمایندگان مجلس شکایت کند.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

پورمحمدی: ممنوع‌البیان کردن در اختیار ما نیست

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه تذکر تعدادی از نمایندگان مبنی بر لزوم ممنوع‌التصویر کردن رئیس جمهور سابق کشور یک اعلام نظر شخصی بوده است، گفت:‌ ممنوع‌البیان یا تصویر کردن افراد در حوزه اختیارات وزارت دادگستری نیست.

مصطفی پورمحمدی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به تذکر تعدادی از نمایندگان به وزیردادگستری مبنی بر لزوم اجرایی کردن ممنوع الخروجی ، ممنوع‌التصویر و ممنوع‌البیانی سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق، گفت: وزارت دادگستری طرف حساب این موضوع نیست و‌ برای کسی حکم ممنوع الخروجی صادر نمی‌کند.

وزیر دادگستری در ادامه این مطلب افزود: اعلام چنین مواردی در قالب تذکر به وزراء تنها برای اعلام نظر شخصی آنان است.

وی همچنین گفت: نمایندگان به این مسائل قانونی آگاهی دارند .

وزیر دادگستری تاکید کرد:هیچ کدام از این مسائل در حوزه کار وزارت دادگستری نیست ما یک رابط اداری هستیم.


به گزارش خانه ملت، 9 نماینده مجلس روز یکشنبه در تذکر کتبی به وزیر دادگستری خواستار اهتمام جدی در اجرای حکم ممنوع التصویر، ممنوع الخروج و ممنوع البیان بودن سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشور توسط قوه قضائیه شدند.

اخبار سیاسی - خانه ملت،ایسنا